קנה הנשימה הוא מבנה דמוי צינור הממוקם בצוואר ובחזה העליון. קנה הנשימה נמתח מהגרון, או מתיבת הקול, אל הסמפונות (שני המעברים המחברים את קנה הנשימה לריאות) כדי להעביר אוויר אל הריאות פנימה ומן הריאות החוצה, כאשר אדם נושם. בזמן נשימה האוויר עובר דרך האף או הפה, במורד קנה הנשימה ואל הריאות. כאשר הריאות מוציאות את האוויר, הוא נודד בחזרה במעלה קנה הנשימה החוצה דרך הפה או האף[1].
צילום: shutterstock | Magic3D
אנטומיה של קנה הנשימה
[2] האורך הממוצע של קנה הנשימה הוא כ-11.8 סנטימטרים, וקנה הנשימה של גבר ארוך יותר מאישה. קרום רירי, הדומה לזה שיש בחלל האף, מצפה את פנים קנה הנשימה. תאים בממברנה זו, הנקראים תאי גביע, משחררים ריר כדי לסייע במניעת כניסת מיקרואורגניזמים ופסולת לריאות. קנה הנשימה גם מרופד בסיליות - במבנים זעירים דמויי שיער אשר עוזרים לדחוף ריר המכיל פסולת או פתוגנים אל מחוץ לקנה הנשימה. לאחר מכן אדם בולע או יורק את הריר.
רוב קנה הנשימה בנוי מרקמה רכה, והסחוס מספק תמיכה נוספת. בחלקו הפנימי. הוא עובר במקביל לוושט וחלקו האחורי של קנה הנשימה רך יותר כדי לאפשר לוושט להתרחב כאשר אדם אוכל. בשל קרבתם של קנה הנשימה והוושט, ישנה חתיכה סחוס קטנה בגרון החוסמת אוטומטית את פתח קנה הנשימה ומונעת מאוכל או משקה להיכנס לתוכו כאשר אדם אוכל. אם אוכל או שתיה אכן נכנסים לקנה הנשימה, זה בדרך כלל גורם לשיעול. אם נכנסת חתיכת מזון גדולה במיוחד, היא עלולה להילכד בקנה הנשימה ולגרום לחנק.
התפקידים של קנה הנשימה
תפקידו העיקרי של קנה הנשימה הוא לשאת אוויר פנימה והחוצה מהריאות. מכיוון שזהו צינור קשיח וגמיש, הוא מספק נתיב לחמצן לחדור לגוף. בנוסף, תפקיד קנה הנשימה הוא למנוע ממיקרואורגניזמים, פסולת ואוויר קר מדי או חם מדי להיכנס לריאות.
קנה הנשימה עובד עם שאר מערכת הנשימה כדי לעזור לנשום. כאשר לוקחים שאיפה האוויר נע במסלול הבא[3]:
מהאף ומהפה לקנה הנשימה.
מקנה הנשימה לתוך הסמפונות השמאלית והימנית.
מהסמפונות אל ברונכיולים (דרכי הנשימה הקטנות) בריאות.
לבסוף האוויר מגיע לתוך שקים קטנים בריאות הנקראים נאדיות (האלוואולי), שם הגוף מחליף את החמצן שהגיע לפחמן דו חמצני (חילופי גז).
כאשר נושפים את האוויר, הגוף מבצע את המסלול הזה באופן הפוך כדי לשאת פחמן דו חמצני החוצה מהגוף.
מצבים רפואיים בקנה הנשימה
[3] מצבים בריאותיים שונים יכולים להשפיע על קנה הנשימה. הנה כמה מהם:
טרכיאומלציה - מצב בו הסחוס של קנה הנשימה התפרק, מה שגורם לחולשה בקנה הנשימה ומשפיע הנשימה. מצב זה עלול להיווצר בעקבות שאיפת חומרים מגרים, מחלת ריפלוקס, זיהומים כרוניים במערכת הנשימה כגון ברונכיטיס, נפחת הריאות, נזק מניתוח, שימוש ארוך טווח בצינור נשימה.
היצרות קנה הנשימה – מוביל לבעיות נשימה קלות עד קשות. אם ההיצרות היא חמורה, אדם עלול להזדקק לצינור קנה נשימה. כמה גורמים אפשריים להיצרות קנה הנשימה הם טראומה בחזה או בגרון, נזק מטיפול בקרינה, זיהומים מסוימים כגון שחפת, הפרעות אוטואימוניות מסוימות, לחץ של מבנים בצוואר או בחזה.
גידולי קנה הנשימה - נדיר. בין אם הגידולים הללו סרטניים ובין אם לאו, הם יכולים לגרום להצרת קנה הנשימה, מה שמקשה על הנשימה.
אם בעיה בריאותית משפיעה על קנה הנשימה, יופיעו התסמינים הבאים:
קשיי נשימה או עצירת נשימה.
צפצופים או נשימה רועשת.
סטרידור (שיעול נבחני).
צרידות.
גוון עור כחלחל.
שיעול.
בעיות בבליעת מזון.
שיעול עם דם.
לסיכום, המטרה העיקרית של קנה הנשימה היא להעביר אוויר אל תוך הריאות ולהוציא אותו מחוץ לגוף. אם אדם מתקשה לנשום, ייתכן שבעיה בריאותית משפיעה על קנה הנשימה ויש לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי.
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין. לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ. לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות. מצאים: מבוא בית החזה ללא סטיות. אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות. טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי הלב בגודל תקין. לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. הקנה והסימפונות הראשיים שמורים. הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתי חדש. מעבר החזה/בטן ללא סטיות. האדרנלים שמורים. האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין. ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות. סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו? מצרף תמונות https://ibb.co/60jgW8w8 https://ibb.co/sJqKksj2 תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה). ההמלצה שלי: מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?
אחרי ניתוח והקרנות .שוכנעתי לעבור את הטיפול בשערי צדק, בעוד אני גרה במרכז. זה היה סיוט. 30 הקרנות הלוך ושוב + חום שהתחיל אחרי שבועיים הקרנות, ונמשך גם עכשו, שבועיים אחרי. במידה ובפט סיטי (ב 9/4) אצטרך להמשיך כימו - אפשר לעבור לבית חולים אחר?