ניקוטין הוא הסם הממכר במוצרי טבק. אנשים שמשתמשים במוצרי טבק מתמכרים במהירות לניקוטין ומתקשים מאוד להפסיק. כמעט כל משתמשי הטבק תלויים בניקוטין. מחקרים מראים שניקוטין ממכר כמו הרואין, קוקאין או אלכוהול, וזו אחת הסיבות שכל כך קשה להפסיק לצרוך אותו[1].
ניקוטין הוא סם ממריץ שמאיץ את המסרים שעוברים בין המוח לגוף. זהו המרכיב הפסיכו-אקטיבי העיקרי במוצרי טבק.מוצרים כגון סיגריות, סיגרים, טבק למקטרת וטבק לעיסה, מכילים כולם ניקוטין.סיגריות אלקטרוניות אמנם אינן מכילות עלי טבק מיובשים, אך הן עדיין יכולות להכיל ניקוטין[2].
צילום: shutterstock | DedMityay
כמה עובדות על עישון:
עישון מוביל למחלות ולנכות ופוגע כמעט בכל איבר בגוף[3].
טבק הורג למעלה מ-8 מיליון אנשים מדי שנה, כולל כ-1.3 מיליון לא-מעשנים שנחשפים לעישון טבק[4].
בשנת 2020, כמעט רבע מאוכלוסיית העולם צרכה טבק: 36.7% מהגברים ו-7.8% מהנשים[5].
בשנת 2023, כמחצית מבני הנוער שניסו אי פעם סיגריות אלקטרוניות, דיווחו שהם משתמשים בהם כיום, מה שמצביע על כך שצעירים רבים שמנסים סיגריות אלקטרוניות נשארים משתמשים[3].
ניקוטין יוצר תחושה זמנית של רגיעה, ומגביר את קצב הלב ואת כמות החמצן שהלב משתמש בו. כאשר ניקוטין חודר לגוף, הוא גורם לגל של אנדורפינים, שהם חומרים שעוזרים להקל על מתח וכאב ולשפר את מצב הרוח. הגוף סופג במהירות ניקוטין לזרם הדם כך שהוא יכול להגיע למוח. רמות הניקוטין מגיעות לשיא במהירות לאחר הכניסה לגוף, כך שתחושות התגמול הן קצרות מועד, מה שיכול ליצור רצון להמשיך לעשן ולהרגיש את התחושות המענגות, ולהתמכר לסם. ניקוטין גם מגביר את רמות הדופמין, נוירוטרנסמיטר המהווה חלק ממערכת התגמול של המוח ויוצר תחושות של הנאה. גם שחרור דופמין מחזק את הצורך לצרוך ניקוטין[6].
השפעות של עישון ניקוטין
שימוש תכוף בניקוטין יוצר שינויים באופן שבו פועל המוח ביחס לשליטה עצמית, מתח ולמידה. שינויים ארוכי טווח יכולים להוביל להתמכרות ולתסמיני גמילה כאשר אדם אינו מעשן. בקרב אנשים שאינם מעשנים באופן קבוע, עלולות להופיע ההשפעות הבאות[2]:
בריאות כללית מופחתת (הזדקנות, כאבי גב, ריפוי איטי יותר של פצעים, שינויים במצב הרוח).
תלות בעישון.
צריכת ניקוטין במהלך הריון
חשיפה לניקוטין עלולה לפגוע בעובר המתפתח, ולגרום להשלכות מתמשכות על תפקוד המוח והריאות המתפתחים בילודים. כמו כן, חשיפה לניקוטין משפיעה על בריאות האם במהלך ההיריון ועלולה לגרום ללידת עובר במשקל נמוך, ללידה מוקדמת וללידה שקטה[1].
"חוויה טיפולית באווירה נעימה ללא לחץ של זמן, הרופא הקדיש זמן לעיין ולקרוא את כל המסמכים , שאל וחקר לעומק, ביצע את הבדיקות הנדרשות תוך מתן הסבר מפורט לתוצאות ואז נתן את המלצתו להמשך. בהחלט מומלץ מאד."
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין. לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ. לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות. מצאים: מבוא בית החזה ללא סטיות. אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות. טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי הלב בגודל תקין. לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. הקנה והסימפונות הראשיים שמורים. הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתי חדש. מעבר החזה/בטן ללא סטיות. האדרנלים שמורים. האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין. ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות. סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו? מצרף תמונות https://ibb.co/60jgW8w8 https://ibb.co/sJqKksj2 תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה). ההמלצה שלי: מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?
אחרי ניתוח והקרנות .שוכנעתי לעבור את הטיפול בשערי צדק, בעוד אני גרה במרכז. זה היה סיוט. 30 הקרנות הלוך ושוב + חום שהתחיל אחרי שבועיים הקרנות, ונמשך גם עכשו, שבועיים אחרי. במידה ובפט סיטי (ב 9/4) אצטרך להמשיך כימו - אפשר לעבור לבית חולים אחר?