המומחים של Infomed מסבירים:
מאת: מערכת אינפומד
כלורתאלידון, הנמצא בשימוש מ-1960, שייך לקבוצת התרופות המשתנות מסוג תיאזיד. תרופות אלה מסלקות עודפי מים מהגוף ומפחיתות בצקת (אצירת נוזלים) אצל אנשים עם אי ספיקת לב גודשית, מחלת כליות ושחמת הכבד. לעיתים קרובות משתמשים בכלורתאלידון לטיפול ביתר לחץ דם, ומכיוון שתרופה זו מפחיתה את כמות הסידן בשתן, משתמשים בה לעיתים למניעת הישנות של סוגים מסויימים של אבני כליות. לכלורתאלידון פעולה ממושכת יותר מזו של תיאזידים רבים, אך תרופה זו מגבירה את איבוד האשלגן ומלחים אחרים בשתן. דבר זה עלול לגרום למיגוון של תסמינים ולהגביר את הסיכון להפרעות בקצב הלב, במיוחד אצל אנשים הנוטלים תרופות כגון דיגוקסין. מסיבה זו נותנים בדרך כלל תוספות אשלגן יחד עם כלורתאלידון.
מידע על התרופה
אופן נטילת התרופה
טבליות.תדירות וזמן נטילה
פעם ביום, בבוקר, או לפי הוראות הרופא.טווח המינון
מבוגרים: 25-100 מ"ג ליום, או לפי הוראות הרופא.תחילת ההשפעה
תוך שעתיים.משך ההשפעה
תוך שעתיים.מנה שנשכחה
אין סיבה לדאגה, אך יש לקחת את התרופה מייד כשנזכרים.הפסקת התרופה
אין להפסיק את התרופה בלי להיוועץ ברופא, התסמינים עלולים לחזור.מינון עודף
מנה עודפת מקרית אינה צריכה להדאיג. אך אם מבחינים בתסמינים מיוחדים, או אם נלקחה מנה עודפת גדולה, יש ליידע את הרופא.אחסון
לשמור במיכל סגור במקום קריר ויבש, הרחק מהישג ידם של ילדיםאזהרות
תזונה
השימוש בתרופה זו עלול להפחית את כמות האשלגן בגוף. יש להרבות באכילת פירות וירקות טריים. יש להיוועץ ברופא בקשר להורדת צריכת המלח.הריון
ניתן לקחת כאשר יש צורך. מומלץ לעקוב אחר תופעות לוואי העלולות להיגרם כתוצאה משימוש בתיאזידים בזמן הריון. דווחו מקרים בהם תיאזידים גרמו לסיבוכים באם כגון חוסר איזון אלקטרוליטים וירידת רמת הסוכר בדם, וכן סיבוכים בעובר ואף מוות של העובר (B)תינוקות וילדים
בטיחות השימוש בילדים ובצעירים מתחת גיל 18 שנה לא נקבעה. מומלץ להיוועץ ברופא.קשישים
ייתכן שיהיה צורך בהפחתת המינון.דווח לרופא במקרה של
- מחלת כבד
- מחלת כליה
- סוכרת
- רמת שומנים גבוהה בדם
- נטילת תרופות אחרות
סיכון ממנת יתר
נמוךסיכון מפיתוח תלות
נמוךתופעות לוואי
רוב תופעות הלוואי נגרמות בגלל איבוד יתר של אשלגן, וניתן להתגבר עליהן על ידי נטילת תוספות אשלגן. בנוסף עלול כלורתאלידון להעלות רמות סוכר וחומצת שתן בדם.פרטי תגובה עם תרופות אחרות
[נוגדי דלקת לא-סטרואידים]: תרופות אלה עלולות להפחית את ההשפעה המשתנת של כלורתאלידון. ייתכן שיהיה צורך להתאים את המינון שלו. [תרופות דיגיטאליס]: רעילות תכשירי דיגיטאליס עלולה לגבור אם יש איבוד יתר של אשלגן. [קורטיקוסטרואידים]: תרופות אלה מגבירות את איבוד האשלגן מהגוף כאשר לוקחים אותן יחד עם כלורתאלידון. [ליתיום]: כלורתאלידון עלול להעלות רמות ליתיום בדם ולגרום לסיכון של תופעות לוואי קשות. [מעכבי ACE]: השילוב התרופתי בין כלורתאלידון ומעכבי ACE הינו שילוב מומלץ לשיפור איזון לחץ הדם, אך מומלץ להיזהר במתן המנה הראשונה של מעכבי ACE מחשש להשפעה מצטברת על הורדת לחץ הדם. ייתכנו סחרחורות בעיקר בקימה משכיבה לישיבה או עמידה. רצוי להתחיל במנה קטנה ולהעלותה בהדרגה. [תכשירים המכילים סידן קארבונאט]: עלולים להגביר את תופעת הלוואי של כלורתאלידון הקשורה להעלאת ריכוז הסידן בדם. [כלורפרופאמיד]: תיתכן ירידה בפעולתו בהורדת הסוכר בדם.השפעת שימוש ממושך
שימוש ממושך בתרופה זו עלול להוביל לאיבוד יתר של אשלגן ולערעור מאזן המלחים האחרים. ניטור: יש לבצע בדיקות דם תקופתיות לניטור תיפקוד הכליות ולבדיקת רמות סוכר, אשלגן, חומצת שתן ומלחים אחרים בדם.
יש לרשום תרופות רק על פי ההתוויות של משרד הבריאות
המידע נלקח בין היתר מעלונים רפואיים ובכל מקרה אינו מחליף התייעצות עם רופא
המומחים שלנו לנפרולוגיה ומחלות כבד ואי ספיקת לב
קרדיולוגיה
פרופ' שמחה מיזל
קראו עליי עוד5.0 ( 46 חוות דעת )
"הכל לפי טעמי ומרוצה מהגישה אלי ,ואני מציע גם לחברים שלי עם אותם בעיות ללכת אליו"
גסטרואנטרולוגיה
ד"ר דוד חובל
קראו עליי עוד4.7 ( 122 חוות דעת )
"הייתי צריך לחדש מרשמים והפניות הרופא מילא אחר בקשתי"
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
תרופות קשורות
-
דופאמין
-
כלורותיאזיד
-
טלביוודין
-
פנוקסיבנזאמין
-
אלבסביר + גרזופרביר
שאלות מתוך פורום נפרולוגיה ויתר לחץ דם (מחלות כליה, מחלת כליות כרונית, אי ספיקת כליות ודיאליזה, לחץ דם גבוה)
בניהול ד"ר יובל הורביץ
קצף בשתן אדי 05/05/2025 | 08:26אני בן 41, לאחרונה שמתי לב שיש לי קצף בשתן. ביצעתי בדיקות דם לאחרונה נמצא קריאטינין 1. ובבדיקת שתן נמצא שהכל תקין חוץ מחלבון 1+, SG גבוה האם זה אומר שיש לי מחלת כליה?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה קצף בשתן ד"ר יובל הורביץ 05/05/2025 | 11:53שלום ותודה רבה על השאלה, נתחיל לפי שלבים: קריאטינין 1 , מדד ליכולת הסינון של הכליה הינו תקין לחלוטין לאדם בגילך ואינו מעיד על מחלת כליה. שתן קצפי עלול להיות סימן לחלבון בשתן (וחלבון בשתן יכול להעיד על בעיה בכליות) אבל כמובן שמראה של שתן קצפי - זאת לא הדרך לאבחן מחלת כליה: שתן קצפי יכול להופיע גם מסיבות אחרות, לפעמים גם סיבות טריויאליות כמו חומר הניקוי של האסלה, שתן מרוכז או זרם חזק. ולכן צריך בדיקה נוספת של השתן – בדיקה כמותית לכמות החלבון והאלבומין בשתן. אמנם בבדיקת שתן איכותית (שתן כללית או סטיק שתן) נמצא אצלך חלבון +1. אולם בנוכחות שתן מרוכז זהו ממצא שכיח ולא מעיד בהכרח על בעיה כלייתית. המלצתי הינה לבצע בדיקה כמותית לחלבון ואלבומין בשתן: בדיקת שתן ליחס חלבון קריאטינין ויחס אלבומין קריאטינין על מנת לראות אם יש הפרשה של חלבון בשתן. בשולי הדברים אציין כי משקל סגולי גבוה של השתן מעיד על שתן מרוכז, ושתן מרוכז מעיד על פי רוב על שתיה לא מספקת. ממליץ להקפיד על שתיה של 8-10 כוסות מים ליום , ולבצע הבדיקה תוך הקפדה על שתיה זו. אני תקווה כמובן שהבדיקה הכמותית שתבצע תוכיח את בריאותך. (ואם בכל זאת ימצא חלבון , אני כאן לרשותך לכל שאלה) בברכת בריאות שלמה, יובלהוסף תגובה
בדיקת שתןאלמונית 17/12/2025 | 18:55שלום יצאה לי בדיקת שתן של MICROALBUMIN/CREAT תוצאה 7.04 mg/gr האם זה אומר שיש לי איזו בעיה בכליות? אין לי סכרת, ולא לחץ דם אשמח למענה תודה מראשהוסף תגובה
תשובת מומחה קצף בשתן ד"ר יובל הורביץ 17/12/2025 | 19:23זו תשובה תקינה אשר אינה מעידה על בעיה כלייתיתהוסף תגובה
קיראטנין בדם בין 1.35 לבין 1.5 .גבי 09/06/2026 | 11:16יש לי קריאטנין שנע בבדיקות בין 1.35 עד 1.5. אלבומין יחס לקריאטנין 4.2 באן 20. אבל הgfr הוא 55-58 האם נחשב מחלת כליה.?הוסף תגובה
תשובת מומחה ד"ר יובל הורביץ 09/06/2026 | 19:19תודה על השאלה. על מנת לענות על השאלה צריכים נתונים נוספים כגון גיל,מין, משקל גובה? הרגלי חיים.(למשל עיסוק בספורט, אימוני כוח עלולים להעלות את מסת השריר דבר שיגרום לעליה קלה בקריאטינין מבלי שיהיה מדובר בהכרח במחלת כליה). מה הערכים של יחס אלבומין קריאטינין? מיליגרם לגרם או גרם לגרם? האם יש הדמיית כליות, בדיקת שתן כללית?. כעקרון מדובר בערכי קריאטינין גבוהים יחסית ואשר עלולים להעיד על ירידה בכושר הסינון הכלייתי עד כדי עמידה בהגדרה של מחלת כליה. לשם החלטה האם מדובר במחלת כליה נדרשים כאמור הנתונים הנוספים. ממליץ לפנות לרופא המשפחה לשם השלמת הבירור. לרבות איסוף שתן 24 שעות לפינוי קריאטינין ,הפרשת חלבון ואלבומין ב24 שעות וכן בדיקת שתן לכללית והדמיית כליות. בריאות שלמה ובשורות טובות. יובלהוסף תגובה
תגובה אלרגית אפשרית איתן 03/06/2026 | 07:28יובל היקר, בן 56, סובל מרסטנוזיס של 80% בעורק כליה ימנית, עם מדדי כליות ול.ד מאוזנים!. בגלל שילוב של CVI דו"צ, ובצקות קשות בקרסוליים, הפסקתי דופלקס 80/5, והתחלתי ליטול וקטור 80, כדי חנטרל את מרכיב האמלו. הבעיה: הבצקות ירדו משמעותית, אך פתחתי נפיחות בארובת עין ימין, שתוך חודש התפשטה גם לעין שמאל, ועדיין ממשיכה. סיבה סיסטמית נשללה במיון וע"י קרדיולוג (אין נפרולוג זמין בקופה). סיבה אפשרית: מדובר באנגיואדמה תרופתית שנגרמת מהכדור (הווקטור). השאלה: מאחר ולפי הספרות, התופעה אפשרית גם בטריטייס, האם אםשר לבקש מהרופא משפחה לנסות לבודד את הסיבה, ע"י החלפת הווקטור ל-ARB אחר (כמו לוסארטן 50 מ"ג או אטקנד), שגם מתאים לרסטנוזיס...או אולי אפילו כדור פמיד 1.25 מ"ג למשך שבוע ולראות את התגובה. מה מומלץ לנסות במצב זה?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה ד"ר יובל הורביץ 03/06/2026 | 12:04איני יכול לענות על שאלה זו במסגרת הפורום. אלו החלטות שמתקבלות מול הרופא המטפל במרפאה. כל תשובה אחרת תהיה חסרת אחריות. בריאות שלמההוסף תגובה
האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? יוסי לוי 21/05/2026 | 16:14היי, אני נוטל וקטור 40 (חצי כדור), עם ג'רדיאס 10 מ"ג. CKD 1.3-1.4. דופק נמוך במנוחה 60. הכליה צריכה דם בלחץ, אבל לא גבוה מידיי כי יש לי זרימה מערבולתית במהירות 300 סמ/לשניה. ולכן, לגבי השאלה שבכותרת, לפי המדדים שלי והמדע, מה עדיף לכליה להאריך את חייה, ל.ד 100/90 או 120/130 בגבוה על 80/85 בנמוך או ששניהם טובים באותה מידה? אם 100/60 נמוך מידיי, אולי אפשר לנסות רק רבע וקטור, של 20 מג ביחד עם הרגיאנס שהוא כדור חובה עבורי?הוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? ד"ר יובל הורביץ 22/05/2026 | 14:18זו שאלה מורכבת ותלויה בהמון גורמים: אם אתה חש סחרחורת במהלך היום או חולשה- כמובן שיש להוריד מינון או להפסיק התרופה. , מה גילך? עבור אנשים מעל גיל מסוים זהו לחץ דם נמוך מדי. לעומת זאת עבור אנשים צעירים יותר אם הם מרגישים טוב. זהו לחץ דם מצוין . ממליץ להשלים הולטר לחץ דם 24 שעות ובהתאם לערכים להחליט על השינוי הנדרש במסגרת מפגש מרפאתי עם רופא המשפחה או הנפרולוג. בריאות שלמה וחג שמח יובל נ.ב. לגבי ההצרות בעורק הכליה ,על סמך מה נקבעה?. אם זה אולטרסאונד , זה לא מדויק וצריך להשלים הדמיה נוספת cta /mra?הוסף תגובה
מענה לשאלתך...יוסי לוי 22/05/2026 | 16:26כיום בן 56. ההיצירות במוצא עורק של כליה אחת בלבד. לאחר צנתןר עם התויית נגד לפיולה חוזרת. אין לי סחרחורות או חולשה טילוסית לל.ד נמוך. ולכן חוזר לשאלה הראשונה: האם בנתונים האלה, תשובתך משתנה מבחינת מה נכון יוצר לכליה כדי למנוע סתימה מוחחטת לההאריך חיים - ל.ד 100/60 או 130/85?הוסף תגובה
תשובת מומחה האם ל.ד 100/60 תקין או מסוכן לכליה במצב של רסטנוזיס 80%? ד"ר יובל הורביץ 23/05/2026 | 00:19הפורום אינו תחליף לפגישה מרפאתית בה הרופא בוחן את ערכי לחץ דם (לרבות תזמון הערכים לאורך היום וביחס לטיפול התרופתי) ,בוחן את ההדמיות( יש חשיבות למי ביצע ההדמיות ומי ביצע המדידות, ואיזה סוג הדמיה בוצע להערכת מידת ההצרו) ההחלטה על שינוי תרופתי תבוצע בהתאם. ההחלטה על ערכי היעד של לחץ הדם אינה דיכוטומית בין 135/85 ל100/60 ערכים ממוצעים של 110-120/70-80 הינם יעד רצוי, ערכים נמוכים יותר אם הם א-סימפטומטיים והתפקוד הכלייתי יציב יכולים להיות מקובלים במקרים מסויימים בריאות שלמה יובלהוסף תגובה
לחץ דם תנודתי תמר 04/05/2026 | 21:04בת 60. לפני שלושה ימים הגעתי למוקד,כי מדדתי לחץ דםנשלנ170 על 100 ונבהלתי כי אני לא מכירה לחץ דם כזה. נתנו לי אסריל. אני מודדת פעם ב רק כדי לדעת אבל לא אובחנתי עד היום עם לחץ דם גבוה. אתמול בלילה הגעתי למיון עקב,לחץ דם שעלה ל 22 על 120. במיון הוא ירד. עשט ליהאקג בדיקות דם לאנזים בלב וסיטי ראש ושחררו אותי לבירור בקהילה. לא קיבלתי עדיין כדורים ושלחתי גם להולטר לחץ דם שיהיה רק עוד 3 שבועות. מה הסיבות להופעת לחץ דם כזה גבוה באופן פתאומי ולתנודתיות שלו. והאם יכול להיות קשר לכליות תודההוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה לחץ דם תנודתי ד"ר יובל הורביץ 04/05/2026 | 21:44תודה על שאלתך, לאור מה שתארת אני סבור כי במקביל לביצוע מדידות לחץ דם סדירות במהלך היום , קרוב לודאי שיהיה צורך להתחיל בתהליך של טיפול בלחץ הדם באם הערכים אכן מוגברים. בערכים אלו כפי שתארת ,אם אכן חוזרים על עצמם , הטיפול הינו משולב בשינוי אורחות חיים( הורדת צריכת מלח, פעילות גופנית , הורדת משקל במצבי עודף משקל) וטיפול תרופתי. במקביל יבוצע בירור לסיבות שניוניות ללחץ הדם. (ברוב המקרים אין סיבה שניונית אולם במצבים של הופעה פתאומית על פי רוב נעשה בירור גם בהקשר זה), ובירור נוס, שיכלול בדיקת רופא עיניים , אקו לב ובדיקות נוספות לתפקודי כליה. אני ממליץ לפנות לרופא המשפחה להתחלת הבירור והטיפול ובמידת הצורך לפנות למרפאה נפרולוגית להעמקת הבירור. בריאות שלמה יובלהוסף תגובה
רנין אבי 04/05/2026 | 16:26היי בן 50 נוטל נורבסק 5 מ"ג אוני מאוזן תוצאות בדיקות .Renin Direct (Concent 13.7 Aldosterone upright (B 19.22 Aldosterone/Renin Ratio B 1.4 האם זה תקין בפרט היחס תודה רבההוסף תגובה
פתח בחלון חדש
תשובת מומחה רנין ד"ר יובל הורביץ 04/05/2026 | 21:34תודה על שאלתך, לצערי לא צרפתי יחידות לערכי הבדיקה - זה מקשה על מתן התייחסות פרטנית ומהימנה. אני מניח שהאלדוסטרון הוא ביחידות ננוגרם לדציליטר- זהו ערך גבוה. לעומת זאת רמות הרנין גבוהות גם כן( אינן מדוכאות) ועל כן זהו מצב המתאים להיפראלדוסטרוניזם שניוני.( ולא מצב ראשוני בו גידול באדרנל גורם להפרשת אלדוסטרון) מצב כגון התייבשות יחסית, או נטילת משתנים יכולה אף היא להשפיע על רמות הרנין ולהעלות אותן. בנוסף יש מצבים נוספים אותם יש לשלול בהקשר של יתר לחץ דם כגון הצרות עורקי הכליה שיכולה להביא למצב זה בו גם הרנין וגם האלדוסטרון יהיו גבוהים. ניתן לשקול בטרם העמקת הבירור לחזור פעם נוספת על הבדיקה. בכל מקרה ממליץ לפנות למרפאה נפרולוגית להמשך הבירור וטיוב איזון יתר לחץ הדם. בריאות שלמה, יובלהוסף תגובה





