שמות מסחריים
סרוקסאט Seroxat
פקסט Paxxet
פארוטין Parotin
פארוקסטין (סרוקסט) היא תרופה נוגדת דיכאון וחרדה המעכבת באופן סגולי את הניצול החוזר של סרוטונין במוח. לפיכך, משמשת התרופה לטיפול במגוון מצבי דיכאון וחרדה. האופן שבו פועלים פארוקסטין ומעכבים סלקטיבים אחרים של ספיגה חוזרת של סרוטונין אינו מובן במלואו, אך ייתכן שהם מסייעים על ידי העלאת רמת הסרוטונין במוח. בניגוד לנוגדי דיכאון טריציקליים, כמעט ואין לפארוקסטין תופעות לוואי אנטיכולינרגיות, ועל כן תרופה זו מתאימה יותר לשימוש בקרב קשישים ובקרב אנשים הסובלים מברקית (גלאוקומה) ומהגדלה שפירה של הערמונית (פרוסטטה).
אין להשתמש בתרופה במצבי עצב רגילים וחולפים. כמו כן, תרופה זו נמצאת בשימוש גם בטיפול בהפרעות אכילה ובהפרעה כפייתית. תופעות הלוואי העיקריות כוללות בחילה, הקאה, כאב ראש, נמנום, והפרעה בתפקוד המיני (עיכוב האורגזמה).
לכל נוגדי הדיכאון נדרש זמן לפעול. חלק מהאנשים יתחילו להרגיש טוב יותר כעבור שבועיים אך לאחרים זה יכול לקחת קצת יותר זמן. חלק מהאנשים שלוקחים נוגדי דיכאון מרגישים רע יותר לפני שההרגשה שלהם משתפרת.
תרופות נוגדות דכאון וחרדה, מעלות את הסיכון להתנהגות ומחשבות אובדניות בילדים, מתבגרים ובמבוגרים צעירים . עם תחילת הטיפול בתרופה, על המטופלים, בכל גיל, וקרוביהם, לשים לב ולעקוב אחר שינויים התנהגותיים כמו החמרת הדיכאון, מחשבות אובדניות ,תוקפנות. במידה וחלים שינויים כאלה, יש לפנות מיד לרופא.

Shutterstock | Tero Vesalainen
מידע על התרופה
אזהרות
תופעות לוואי
יש לרשום תרופות רק על פי ההתוויות של משרד הבריאות
המידע נלקח בין היתר מעלונים רפואיים ובכל מקרה אינו מחליף התייעצות עם רופא
רופאים בתחום
המומחים של Infomed עונים על שאלות:
שאלה: אני רוצה לדעת אם אני בהריון יש לי מן נפיחות קטנה בבטן ואני מאחרת רק שבוע וחצי. העניין הוא כזה במשך השבוע שאלו אותי מספר אנשים אם אני בהריון והאמת היא שאני עדיין לא בדקתי את העניין. אז ככה חוץ מהנפיחות החזה שלי קצת התקשה ושאר הגוף שלי הור נראה כרגיל ובדרך כלל שאני אמורה לקבל את הווסת כל הגוף שלי משנה את צורתו (מתנפח) וישר רואים את זה כי אני רזה ויוצאים לי פצעים בפנים אבל כרגע הסימפטומים היחידים שיש לי הם נפיחות קטנה בבטן כמו של הריון וחזה קשה וכואב במקצת, שאלתי היא האם אלו הם סימפטומים של הריון ????
שאלה: קיבלתי תוצאות מבהילות של תבחין משולש: PAPP-A 1.71 MOM 1.25 AFP 21.0 MOM 0.61 HCG 80.6 MOM 2.97 UF3 0.91 MOM 0.94 INHIBIN-A 192 MOM 1.21 NT 0.8 MOM 0.77 הומלץ לי על בדיקת מי שפיר, ועשיתי אותה. אני חרדה לתוצאות. האם הסיכון גבוה נוכח התוצאות? זה היריון ראשון אחרי IVF.
שאלה: אני מטופל עוד מתקופת הצבא בפקסט 40 מ"ג. כיום בן 24. בשנה האחרונה מצבי היה טוב עד כדי כך שהתייעצתי עם הרופא המטפל לגבי הורדה של המינון. לפני כחודשיים שתיתי אלכוהול בכמות גדולה עד מצב של שכרות, וכך גם שבוע לאחר מכן. לאחר שבוע חלה ירידה גדולה מאוד
שאלה: אני בת 61 ונוטלת זה כמה חודשים את התרופה ליפיטור בלילה, לפני השינה. שמתי לב לתופעה שחוזרת על עצמה: אי יכולת להירדם, הגוף כאילו בטורים גבוהים, ולקראת 4-5 בבוקר אני מתעוררת עם כאב ראש חד. אני לוקחת ריזאלט 10, שבזמנו אושר לי בגלל כאבי ראש. הנוירולוג טען שכאבי הראש (מיגרנות) נובעים מהתכווצויות שרירים. הכאב עובר ומאפשר לי לישון מספר שעות. לפני הליפיטור קבלתי סימבאסטאטין - שגרם לי, לדעתי, לכאבים בכפות הרגליים. רמת הכולסטרול ירדה, רמת ה- LDL עומדת היום על 90.1 ורמת ה- HDL על 73.2, הכולסטרול הכללי הוא 184 ורמת הטריגליצרידים - 105. האם אפשר להפסיק עם הליפיטור או להחליף אותה לתרופה אחרת? אני שומרת על תזונה נכונה ונמצאת במגמת ירידה במשקל. אני גם מקבלת את התרופה פוסלן פעם בשבוע.
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
בדיקות קשורות
-
אבחון פסיכולוגי - סוגים
תרופות קשורות
-
נפאזודון
-
ריספרידון (ריספרדל, ריספרידקס, ריספונד)
-
ונלפאקסין (אפקסור, ויאפקס)
-
פרפנאזין
-
זיפראסידון





