שאלות ותשובות - עמוד 738
מאת: מערכת אינפומד
אני שמחה לשמוע שאת במעקב של ראומטולוג, כי זאת הכתובת הנכונה: הוא יוכל לבדוק אותך, לשמוע את הסיפור, לברר אם יש סימפטומים נילווים ולהעריך מה מקור הבעיה. לפי מה שאת מתארת - הוא עורך בירור מקיף. כאשר מבררים את הסיבה לדלקת של מפרק, יש להבחין בין דלקת של מפרק אחד (מונוארתריטיס), לבין דלקת של מספר מפרקים. כמו כן, חשוב לוודא שמקור הכאב והנפיחות הוא המפרק עצמו, ולא רקמות רכות הנמצאות סביבו (גידים, רצועות) או עצם הנמצאת בקרבת מקום. מונוארתריטיס עשויה להיגרם עקב סיבות רבות, ביניהן חבלה, זיהום במפרק (שעשוי להיות חיידקי, ויראלי או פטרייתי), מחלות בהן שוקעים קריסטלים במפרק וגורמים לכאב (gout ו- pseudogout), מחלות סיסטמיות - שלעיתים הביטוי הראשון שלהן עשוי להיות מונוארתריטיס (כמו פסוריאזיס, מחלות מעי דלקתיות, reactive arthritis). בסרקואידוזיס עשויים להופיע כאב ונפיחות במפרק הקרסול. במקרים נדירים עשויה דלקת פרקים בשם Rheumatoid arthritis להופיע במפרק אחד בלבד בשלבים הראשונים. גם גידולים, שפירים וממאירים, הסמוכים למפרק עשויים לגרום לתמונה של דלקת. הבדיקה החשובה ביותר בהערכת דלקת של המפרק היא שאיבת נוזל מפרקי, ושליחתו לבדיקות מעבדה. נשמע כי אצלך לא ניתן לערוך בדיקה זו, משום שאין מדובר כעת בדלקת חריפה של המפרק, ולכן כנראה שאין נוזל. אם תסבלי שוב מהתקף דומה - עליך לפנות לחדר מיון כדי שיוכלו לשאוב מעט נוזל סינוביאלי מן המפרק. בדיקות מעבדה בסיסיות שכדאי לבצע הן שקיעת דם ו- CRP , ספירת דם וכימיה בדם, ANA, RF. בדיקות נוספות כדאי לעשות לפי הסיפור הקליני. מומלץ לערוך גם צילומים של המפרק הנגוע. אם הבירור הראומטולוגי לא יביא לתוצאות, תוכלי לפנות לאורתופד המתמחה בבעיות של כף רגל. באשר לשאלתך בקשר לדלקת הגרון: הסיבוך שאת חוששת ממנו נקרא Rheumatic Fever. במקרה זה הדלקת במפרק מופיעה 2-4 שבועות לאחר דלקת הגרון, ודלקת המפרקים היא דלקת מפרקים "נודדת" - הפוגעת במספר מפרקים, ועוברת ביניהם, כשהיא נשארת בכל אחד לתקופה הקצרה משבוע ימים. לא נראה שיש קשר בין דלקת הגרון שסבלת ממנה לפני שנתיים לדלקת הנוכחית במפרק. תוכלי לקרוא עוד על מונוארתריטיס באתרים הבאים: http://www.patient.co.uk/showdoc/40001605/ קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מחלת ניוון שרירים, ALS, או מחלת לו גריג, בדרך כלל אינה תורשתית. ישנו סוג פחות נפוץ של המחלה שהוא משפחתי. בדרך כלל, סוג זה מופיע בגיל צעיר יותר, וישנם מספר אנשים באותה משפחה שחולים במחלה או חלו בה. על מנת לדעת אם המחלה משפחתית במקרה שלך, עלייך לפנות לנוירולוג המטפל ולייעוץ גנטי. מחלת ניוון שררים מופיעה בדרגות חומרה שונות אצל חולים שונים, ופוגעת באזורים שונים של הגוף. כל תופעה נוירולוגית יכולה להיות קשורה למחלה, ולכן יש לפנות לרופא המטפל על מנת לדעת אם רעידות הידיים קשורות למחלה. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
משך הטיפול המומלץ בלאמיזיל לפטרת בציפורניים הוא 12 שבועות. התוצאות אינן נראות מייד עם סיום הטיפול, אלא רק לאחר צמיחה של ציפורן חדשה. האם המתנת מספיק זמן בין טיפול לטיפול? גם ספורנוקס רושמים לשלושה עד ארבעה חודשים. אלו תרופות חזקות עם תופעות לוואי ואשר יכולות לפגוע בכבד, ולכן לא נותנים אותן בכמות העולה על המינון המומלץ. ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מחקר מדצמבר 2006 שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry בדק את הקשר בין תרופות ממשפחת ה- SSRI לבין הסינדרום המטבולי, ומצא כי Sertalin (לוסטראל), Fluoxetine (פרוזק) ו- Fluvoxamine (פבוקסיל) קשורים הן להשמנה באזור הבטן והן להיפרכולסטרולמיה - רמת כולסטרול גבוהה בדם. Paroxetine (סרוקסאט) קשור בהשמנה מרכזית ובאזור הבטן, אך אינו גורם לעליה ברמת הכולסטרול, ואילו ה- Citalopram (ציפראמיל, רסיטל) אינו קשור כלל בסינדרום המטבולי, כלומר אינו גורם להשמנה ולא לעלייה ברמת הכולסטרול. ממצאים אלה עולה כי יש קשר בין לוסטראל לבין רמה גבוהה של כולסטרול. ההמלצה למטופלים שנוטלים תרופות מקבוצה זו היא להיות במעקב קפדני אחרי רמת הכולסטרול, וכן לשמור על דיאטה מתאימה. לגבי משך נטילת התרופה, אני לא חושבת שיש התוויה חד-משמעית. בדרך כלל, כל זמן שהתרופה עוזרת לך, רצוי שתיקחי אותה. ניתן להפסיקה לפי הצורך בהתייעצות עם הרופא המטפל. אם הבעיות של העלייה במשקל או רמת הכולסטרול מהוות סיבות להפסקת נטילת התרופה, ניתן לנסות את התרופה ציפראמיל. בברכה, ד"ר שירי אורי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
על מנת להוכיח הדבקה תוך רחמית של היילוד בנגיף, נעשה בידוד של הנגיף או זיהוי של החומר הגנטי שלו בשתן ובתרביות רוק בשלושת השבועות הראשונים לחיים. בנוסף ניתן לקחת פרופיל נוגדנים כאמור. ליילודים שנדבקו יש רמות גבוהות של הנגיף בתרביות בדרך כלל, ואילו רמות הנוגדנים לא תמיד אמינות בגלל מעבר של נוגדנים מהאם ליילוד דרך השליה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
וירוס קוקסאקי (Coxsackie) גורם למחלה נפוצה מאוד בילדים ובתינוקות אשר יכולה להתבטא במגוון גדול מאוד של תסמינים, כגון חום גבוה, אי שקט, כאבי בטן, בחילות והקאות, כאבי שרירים ועייפות בילדים גדולים, פריחה בצורות שונות ומגוונות - החל מפריחה אדמונית עדינה ועד פריחה שמזכירה מאוד תגובה אלרגית, מחלת הפה והטלפיים, דלקות גרון, דלקת קרום המוח, דלקת לחמית העין (conjunctivitis), ודלקת קרום הלב ושריר הלב. מחלת קאוואסקי (Kawasaki) איננה נגרמת כלל על ידי וירוסים ואין קשר בינה לבין וירוס קוקסאקי. מחלה זו מתבטאת בחום גבוה למשך 5 ימים לפחות, אי שקט, פריחה, דלקת לחמית העין, הגדלת קשריות לימפה, דלקות מפרקים, שפתיים אדומות, לשון "תותית" ועוד. כפי שניתן לראות, חלק מן התסמינים אשר מופיעים בזיהום של וירוס קוקסאקי מופיעים גם במחלת קאוואסקי, ולכן האבחנה לפעמים איננה ברורה. על מנת לקבל אבחנה מדויקת, על הרופא לבחון את היסטוריית המחלה, לבדוק את הילד או את התינוק, ולהשתמש בבדיקות מעבדה שונות. בברכה, ד"ר עידו ווליניץ - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
התופעה נקראת Erb's palsy ומשמעותה פגיעה מולדת במקלעת העצבים שבאזור בית השחי והכתף, שגורמת לחוסר יכולת להניע את הזרוע. מצב זה קורה בכ 1-2 מקרים מ 1000 לידות. הסיבה לתופעה אינה תורשתית, אלא היא בדרך כלל טראומה לכתפיים שקורית במעבר בתעלת הלידה בלידה קשה, כאשר התינוק נמשך החוצה ע"י המיילד/ת. ברוב המקרים הפגיעה המוטורית והסנסורית ליד חולפת מאליה עם הזמן, לרוב עד גיל שנתיים, ללא ניתוח. לקריאה נוספת: http://orthoinfo.aaos.org/fact/thr_report.cfm?Thread_ID=314&topcategory=Shoulder קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
האם נוזל הזרע בא במגע עם אזור חשוף בוגינה ? אם היית עם תחתונים, רוב הסיכויים שלא הגיע נוזל זרע לוגינה. עדיין אם את וחברך מקיימים יחסי מין הייתי ממליצה על שימוש בקונדום - הן להימנעות מהידבקות במחלות מין והן למניעת הריון. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מירנה הוא התקן תוך-רחמי המכיל את הפרוגסטרון לבונוגסטרל המופרש באופן מבוקר לחלל הרחם. המינון ההורמונלי המגיע לדם עם התקן זה הוא נמוך, ולכן תופעות הלוואי ההורמונליות (כגון כאבי ראש, גודש בשדיים, בחילות, אקנה ושינויים במצב הרוח) הן נדירות, וגם אם הן מופיעות, הן אמורות להיעלם לאחר כמה חודשי שימוש בהתקן. במקרה שלך, התסמינים הופיעו בהדרגה ולא נעלמו לאחר כמה חודשי שימוש, ואינם תופעות לוואי אופייניות של מירנה, ולכן איני יכולה לומר בוודאות כי הם תוצאה של ההתקן התוך-רחמי. יכול להיות כי ישנה בעיה אחרת המסתתרת מאחורי הופעת התסמינים האלה. אנא פני לגינקולוג מטפל להתייעצות ולבדיקה. כל טוב, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לא מומלץ לקבל חיסון לאבעבועות רוח בזמן הריון. מכיוון שאת כבר לקראת הסוף, המשיכי להימנע מהגעה לגן הילדים. בתום ההריון, אני ממליצה לך לקבל חיסון. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד