שאלות ותשובות - עמוד 791
מאת: מערכת אינפומד
בעיות פוריות יכולות להופיע "פתאום". כלומר, יכול להיות מצב בו לאחר הריון תקין יש בעיות בלהיכנס להריון נוסף. איני יכולה להגדיר את בעייתך כבעיית פוריות. לפי הפרוטוקול, צריכה להיות תקופה של שנה של ניסיונות כושלים להיכנס להריון לפני שקובעים שישנה בעיית פוריות. במקרה כזה, מומלץ להתחיל בבירור לגבי הגורמים לבעייה זו. ישנן אפשריות סיבות רבות לבעיות פוריות, הן מפורטות כאן: http://www.poriut.com/info_reasons.html קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
"מוקד אקוגני" הוא אזור בלב הנראה בתמונת האולטרסאונד כאזור בהיר יותר משאר אזורי הלב. למוקד אקוגני בפני עצמו אין לרוב משמעות קלינית, ואין הוא מעיד על בעיה בתפקודי הלב. עם זאת, נמצא קשר כלשהו בין מוקד כזה לבין השכיחות של תסמונת דאון. לרוב טוענים שמוקד כזה מעלה את הסיכון פי שניים, כלומר, אם במקרה שלך הסיכון המשוקלל הוא 1:6000, אזי כשנמצא מוקד כזה, הסיכון הוא 1:3000. כפי שאת מבינה, במקרה זה הסטטיסטיקה "לטובתך", וגם אם הסיכון גבוה פי שניים, עדיין התוצאות שקיבלת טובות מאוד. למרות כל האמור לעיל, חשוב לזכור שמדובר בסטטיסטיקה בלבד, ולמעשה, הבדיקה היחידה שיכולה לתת תוצאות אמינות ב-100% לגבי תסמונת דאון היא ניקור מי שפיר. הרופא החליט להפנות אותך לייעוץ על מנת שתוכלי לשמוע את כל המידע בצורה מסודרת מרופא שמתמחה בתחום, ולקבל תמונה בהירה, וזאת דווקא על מנת להרגיע אותך, ולא כדי להלחיץ. כשתהיה בידך התמונה המלאה, תוכלי שוב לעשות את השיקולים שלך לגבי ביצוע בדיקת מי שפיר. אני ממליצה קודם כל להירגע, שכן התוצאות בסך הכל טובות. גשי לייעוץ הגנטי כפי שהמליץ רופאך, ואחר כך תשקלי את כל הנושא שנית. זכרי שבימינו, תקופת ההריון מלווה בלא מעט חרדות מסוג זה, וזאת "הודות" לטכנולוגיה המאפשרת מעקב כל כך מדוייק וצמוד. שום עובר לא מתפתח בדיוק "לפי הספר", וכמעט בכל הריון מתגלה "משהו" באולטרסאונד או בבדיקות השונות. עוד על מוקד אקוגני בלב תוכלי לקרוא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_090203_5.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
CA125 הוא סמן שעשוי להצביע על גידול סרטני, בעיקר בשחלות, אך הוא לא בהכרח מצביע על גידול כזה: ישנם מספר גורמים שפירים שיכולים לגרום לעליית ערכיו בדם, כמו מחזור, הריון, ציסטות מסוגים שונים, אנדומטריוזיס, דלקת של אזור אגן הירכיים ועוד. על כן לא ניתן להשתמש בסמן זה (או בכל סמן אחר) כבדיקה יחידה ומהימנה לנוכחות גידול סרטני, ולרוב משמשת הבדיקה רק לצרוך מעקב. פפילציה היא צורה מורפולוגית מסויימת של תוכן הציסטה. על מנת לקבוע בוודאות את מצב הציסטה יש לכרות את הציסטה ולבצע בדיקה פתולוגית. הציסטה שאת מתארת אכן קטנה מאוד ולא בהכרח דורשת כריתה, אך לאור מגמת העלייה בערכי הסמן, אני ממליצה לפנות שוב לבדיקה גינקולוגית לשם הערכה מחודשת. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
המינון הנכון אצל מבוגרים עם אנמיה על רקע חסר בברזל הוא בדרך כלל 100-30 מ"ג ברזל ליום. בברזל "עדיף של הדס" ישנו מינון מוגבר (30 מ"ג) של ברזל, כלומר נטלת 60 מג' ליום, וזהו מינון נכון. הערך הנוכחי של הברזל אצלך אכן גבוה מהנורמה, אך ככל הנראה נגרם על ידי נטילת תוספי הברזל. אין זה מעיד על בעית דם חמורה או מורכבת יותר. אמליץ לך להמשיך ליטול את הכדורים עד להתייצבות ההמוגלובין ברמה תקינה, ולאחר מכן להתחיל להוריד את מינון כדורי הברזל תוך כדי השגחה והנחייה של הרופא המטפל. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לא ציינת מי אמור לעבור את הבדיקה, את או אחד מילדייך? בדיקת MRI מחייבת חוסר תזוזה מוחלט של הנבדק. בתינוקות קטנים ובילדים צעירים אשר מתקשים לשתף פעולה נדרשת הרדמה למשך זמן קצר על מנת שהבדיקה תתבצע בתנאים הטובים ביותר. ההרדמה מתבצעת למשך 10 עד 15 דקות בהזרקת חומר הרדמה (פרופופול) לווריד על ידי רופא מרדים מוסמך, תוך כדי ניטור ומעקב צמוד של סימנים חיוניים, כמו ריווי חמצן בדם, דופק ולחץ דם. לעיתים מסתפקים רק במתן חומר "מטשטש" דרך הפה, אשר גורם להירדמותו של תינוק, אך נושא זה נתון בלעדית לשיקולם של הרופא המרדים ושל הרדיולוג אשר מבצע את בדיקת ההדמיה. בברכה, ד"ר עידו ווליניץ - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
באם נבדקת על ידי רופא ששלל חזרת הבקע המפשעתי , ככל הנראה מקור הכאבים אינו בקע חוזר אלא ממקור עצב שנפגע במהלך הניתוח. לעיתים נזק לעצב במהלך הניתוח מוביל לכאב מהאזור המנותח. בד"כ כאב כזה הוא כאב קבוע ונסבל. אם הכאבים מופיעים יותר לאחר עמידה ממושכת , עבודה קשה, ייתכן ומקורם הוא בקע חוזר ועליך להיבדק שוב על ידי כירורג . אם הכאב נסבל ובמגמת ירידה לאורך הזמן מהניתוח, ייתכן שהחתך או הרשת התומכת שהוכנסה גורמים לכאב. במרבית המקרים הכאב חולף לאחר כשנה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
נושא תוספי התזונה בבעיות שחיקתיות במפרקים הוא נושא שנוי במחלוקת, למרות שכיחות השימוש בתוספים בקרב הסובלים מהמחלה. מחקרים הראו שיתכן שנטילת תוספי מזון המכילים גלוקוזאמין, כונדרואיטין או שילוב שלהם עשויים לסייע בהפחתת הכאב הנובע ממחלה שחיקתית, או אף בעיכוב התקדמות המחלה, למרות שעדויות אלו אינן עקביות. המגמה הנפוצה כיום היא לנסות להציע תוספי מזון לחולים הסובלים מכאב או מהגבלה תפקודית למשך זמן מה, ולנסות לאמוד את השפעתם. תוספי המזון האלה נחשבים לבטוחים מבחינת תופעות הלוואי והתגובות בין-תרופתיות, אך יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני תחילת טיפול. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
יתר לחץ דם ריאתי מוגדר כלחץ דם סיסטולי מעל 30 ממ"כ. הפגיעה במסתם המיטרלי בילדותך יכולה להיות גורם ליתר לחץ הדם, היות שיש בעיה במסתם זה, אפילו פגיעה קלה. חשוב לבצע בירור מקיף של הסיבה לבעיה אצל רופא קרדיולוג, ולא לקפוץ ישר למסקנה שהבעיה היא הפרעה במסתם. גורמים רבים נוספים בלב ובריאות יכולים להוביל לכך, והדבר מצריך בדיקה. ירידה ברמת ההמוגלובין לא תגרום לעלייה בלחץ הדם הריאתי, אך חשוב לטפל באנמיה, במיוחד בזמן הריון, כדי למנוע נזקים לאם ולעובר. ברזל, חומצה פולית וויטמין B12 חשובים להתפתחות התקינה של העובר, ויש לקחת תחליפים אם יש חסר. אני בטוח שהגינקולוג שמטפל בך בזמן ההריון יטפל בנושא האנמיה. בנוסף, תצטרכי להיות גם במעקב של רופא קרדיולוג לגבי יתר לחץ הדם הריאתי ולהמשיך את הבירור בעניין זה. ד"ר אלעד איכנולד - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בעיקרון, קשה לי לאבחן אותך על סמך התיאור שנתת ומבלי לבדוק אותך. בעקרון מה שאת מתארת יכול להתאים לכאב מיטלשמרץ (= כאב של ביוץ). כמובן שיכולות להיות סיבות נוספות, אולם העקביות ביחס למחזור מרמזת על כאבי ביוץ. ניתן להימנע מכאבים אלה על- ידי מניעת ביוצים (= גלולות למניעת הריון). קרא עוד