שאלות ותשובות - עמוד 877
מאת: מערכת אינפומד
הממצא בצילום הרנטגן, פס אטלקטטי, יכול להעיד על דימום ישן, אך סביר יותר שהוא עדות למצב שנקרא אטלקטזיס, או בעברית תמט ריאה. תמט הוא מצב של תת-ניפוח הבועיות, או התמוטטות של חלק מהריאה. תמט ריאתי שכיח לאחר ניתוחים שונים. לא נראה שיש קשר בין הממצאים הרנטגניים לבין התמונה הקלינית שאתה מתאר. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ללא צילום קשה לקבוע עוד כמה זמן יגבה. הכאב קרוב לוודאי יחלוף ללא כל טיפול. במידה ויתמיד, יש להיבדק ולבצע צילומים. יש לגשת לבדיקה בהקשר לקיפוזיס כדי לברר חומרתו ולטפל בהתאם מבעוד מועד. דר' מיכאל מילגרם "המרכז הישראלי לניתוחי עמוד שדרה" - אסותא. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ישנה התוויית נגד לנטילת פוסטינור בזמן מחלת כבד פעילה, אך איני יודעת למה כוונתך בבעיות בתפקודי כבד. מהם ערכי ה- GGT, AST, GOT? האם הכבד מוגדל? בדרך כלל, חודש וחצי אחרי ההדבקה בווירוס EBV, הגוף אמור להתחיל להתאושש, ובתוך כך גם הכבד. אך מכיוון שאין לי את המידע הדרוש להגיד בביטחה אם את יכולה ליטול פוסטינור, אמליץ לך לפנות לרופא המטפל אשר יבצע בדיקה פיזיקלית ויעיין בערכי תפקוד הכבד שלך. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הזעת היתר שאת מתארת יכולה להיות תוצאה של מחלת השימוטו, למרות שאת מאוזנת, אך מכיוון שמדובר בסימפטום כללי כל כך, יכולות להיות עוד סיבות רבות לתופעה. אני ממליצה לפנות לרופא המשפחה ולאנדוקרינולוג לשם המשך בירור. בברכת רפואה שלמה ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בדיקת US (סריקה על-קולית) היא בדיקה המבוססת על גלי קול. יתרונותיה בכך שאינה כרוכה בקרינה וניתנת לביצוע בקלות באמצעות מכשור פשוט, וללא הכנות מקדימות, והיא גם זולה. חסרונותיה בכך שיש צורך במבצע מיומן על מנת לפענח אותה נכון, ושיתכנו הבדלים גדולים בתוצאות בין מבצע למבצע. CT (טומוגרפיה ממוחשבת) היא בדיקה המבוססת על קרינת רנטגן. ניתן לבצעה עם או בלי הזרקת חומר ניגוד. יתרונותיה בכך שהיא זמינה ומהירה, ונותנת תמונה מפורטת וטובה של המבנים האנטומיים. חסרונותיה בכך שהיא כרוכה בקרינה, ומצריכה יותר צוות ומכשור, וגם עלותה גבוהה יותר משל בדיקת US. MRI (תהודה מגנטית) היא בדיקה המבוססת על שדות מגנטיים. יתרונותיה בכך שאינה כרוכה בקרינה, ונותנת תמונה אנטומית מפורטת וטובה. חסרונותיה בכך שהיא אורכת זמן רב, ומצריכה ציוד יקר וצוות, שבגלל היא זו בדיקה יקרה. אין תשובה חד-משמעית לגבי איזו בדיקה טובה יותר. התשובה תלויה מאוד במערכת בגוף אותה רוצים לבדוק ובבעיה הרפואית אותה מחפשים. למשל, לאבחון אבנים במערכת השתן הבדיקה הטובה והמדויקת ביותר היא בדיקת CT, המבוצעת לפי פרוטוקול מיוחד הנקרא פרוטוקול אבנים. לעומת זאת, אם אנו רוצים לאבחן הידרונפרוזיס (מיימת הכליה), עדיף לבצע בדיקת US, שהיא בדיקה מהירה ופשוטה שאינה כרוכה בקרינה, והנותנת תמונה מצויינת ומאפשרת אבחנה מדוייקת מאוד. לשתי המטרות האלה, לבדיקת MRI אין כל יתרון באבחון. דוגמה נוספת - כאשר אדם מקבל מכה בראש ואנו רוצים לשלול דימום, נעדיף לבצע בדיקת CT ולא בדיקת MRI. הסיבה אינה חיסכון, אלא שדם טרי נראה הרבה יותר בבירור בבדיקת CT מאשר ב- MRI, ולכן האבחון ב- CT מדויק יותר. מצד שני, כאשר רוצים לאבחן גידולי ראש או לעקוב אחריהם, CT לרוב מזהה את מציאותו של גידול, אך MRI נותן תמונה טובה יותר ומדוייקת יותר, החשובה במיוחד אם מתכננים ניתוח ורוצים דיוק מירבי. גם בנוגע לזה יש סייגים, הקשורים, למשל לסוג הגידול. פעמים רבות נחוץ שילוב של מספר בדיקות על מנת להשלים בירור, כיוון שכל בדיקה מאבחנת טוב יותר בעיות שונות. מידע נוסף על הבדיקות השונות תוכל למצוא בקישורים הבאים: http://www.infomed.co.il/medTest1.asp?tID=152 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
תרופת הרדוקטיל תורמת לתחושת שובע על ידי שינויים בספיגתם של מעבירים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) במוחנו. התרופה איננה תרופת פלא והיא צריכה להיות מלווה בתוכנית דיאטה מסודרת. אין קצב מוגדר של ירידה במשקל. זה תלוי בסוג הדיאטה, בפעילות הספורטיבית ובמטבוליזם של האדם המשתמש בתרופה. ירידה של 3% ממשקל הגוף במהלך שבועיים-שלושה היא ירידה יפה מאוד. הרדוקטיל בדרך כלל ניתן לאנשים שמסת גופם גדולה במיוחד והנמצאים בסיכון בריאותי עקב השמנת יתר. גובהך ומשקלך הם כעת בגדר הנורמה, ולפי דעתי אינם דורשים את נטילת התרופה. אם ברצונך להוריד עוד כחמישה ק"ג, אני ממליץ לעשות זאת בליווי דיאטנית ולשים לב שאת אוכלת דיאטה מאוזנת, ואם צריך - להוסיף תוספי מזון. כדאי שתמדדי מפעם לפעם רמות לחץ דם, כי ישנם מקרים בהם הרדוקטיל גורם לעלייה מתונה בלחץ הדם הסיסטולי. תוכלי לקרוא עוד על רדוקטיל באינדקס התרופות של אינפומד. ד"ר גיל טאובר - אינפומד עוד באינפומד חישוב מדד מסת הגוף קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כן, הגלולה משמשת למניעת הריון, אולם יש אמצעי מניעה אחרים, למשל קונדום, שהשימוש בו מומלץ בכל מקרה, אפילו אם את לוקחת גלולות, כי הוא מגן מפני מחלות מועברות מין. חוץ מגלולות נכנסה לשימוש בזמן האחרון מדבקה עורית בשם אוורה שהיא מאוד נוחה לשימוש. אנא פני לרופא נשים להתאמה של אמצעי מניעה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
שאלתך מורכבת, ולצערי אין לי מידע מספק על מצבה הבריאותי הכללי, כגון מחלות לב, סוכרת ועוד. מכיוון שהיא כבר סובלת מבעיות נשימה קשות ונזקקת לחמצן באופן קבוע, יתכן שביום מן הימים היא אכן תצטרך החייאה. אם היא מבינה את מצבה וכשירה להחליט החלטות, ובוחרת בעצמה שאינה רוצה בהחייאה כאשר תגיע לצומת דרכים זה, היא חייבת לחתום מבעוד מועד על טופס שנקרא DNR (Do Not Resuscitate) קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
המילה SOL משמעה Space Occupying Lesion (תהליך תופס מקום), במילים אחרות גוש. זה יכול להיות שפיר או ממאיר, אך מחייב בירור והתייחסות דחופים. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בקע סרעפתי פירושו שאיזור מעבר הוושט והקיבה אינו נמצא מתחת לסרעפת, היכן שהוא אמור להיות, אלא מעליה. דבר זה גורם לחזרת תוכן קיבה לוושט כיוון שאין סגירה טבעית של המעבר וושט - קיבה, מצב שנקרא ריפלוקס. התרופה אומפרדקס תעזור להפחית את חומציות הקיבה ולכן את הצרבת ואת שאר התסמינים של הריפלוקס אותם אתה חש. במידה והתרופה אכן עוזרת, סביר להניח שתצטרך לקחתה לאורך זמן, שכן הבקע אינו חולף מאליו. קרא עוד