שאלות ותשובות - עמוד 876
מאת: מערכת אינפומד
חומצה פולית חיונית ביותר לגופנו כיוון שהיא נחוצה בתהליכים רבים, כמו יצירת תאי דם אדומים, יצירת טסיות, יצירת וחיזוק החומר הגנטי DNA, ועוד. כמו כן, נמצא קשר בין רמות חומצה פולית בהריון לבין התפתחות תקינה של המערכת העצבית של העובר, ועל כן מומלץ כיום לכל אשה הרה, או אפילו לכל אשה בגיל הפוריות, ליטול חומצה פולית. לרמות גבוהות של חומצה פולית בדם לרוב אין משמעות קלינית, אך לעיתים רמות כאלה עשויות לרמוז על מחסור בוויטמין B12. וזאת כיוון שעל מנת שהגוף יוכל לנצל את החומצה הפולית, יש צורך גם בוויטמין B12, וכאשר רמות הוויטמין הזה נמוכות, אין ניצול של החומצה הפולית, ונוצר עודף של החומצה בדם. אני ממליצה לבדוק גם את רמת הוויטמין B12 בדם, ולגשת עם התוצאות לרופא המטפל. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
המחזור בזמן הנקה חוזר בממוצע לאחר שישה חודשים, אך ישנם מקרים שבהם אינו מופיע גם לאחר שנה של הנקה, או מופיע מוקדם מחצי שנה, וזה תלוי בגרומים שונים, כגון תזונת האם, תכיפות ההנקה וכדומה. אופי המחזור משתנה מאישה לאישה ויכולות להיות אי-סדירויות כפי שאת מתארת, לרוב בשל ביוצים לא סדירים. איני יכולה לענות לך לגבי העתיד, אך בדרך כלל, המחזור חוזר להיות כפי שהיה לפני ההריון לאחר הפסקת ההנקה וחזרת הגוף לאיזון הורמונלי. ניתן להסדיר את המחזור על ידי טיפול הורמונלי כדוגמת גלולות למניעת הריון. אמליץ לך לעקוב אחר הדימום. אם הוא מופיע בתדירות של פחות מ-24 יום או מלווה בדימום מסיבי, פני לרופא הן לבדיקה והן להתייעצות לגבי טיפול הורמונלי זה או אחר להסדרת המחזור החודשי. כל טוב, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קולוטל (Mebeverine) היא תרופה נוגדת עוויתות עם פעילות ישירה על השריר החלק במערכת העיכול, ועל-כן בסך הכל תופעות הלוואי הן נדירות. הדיווחים הקיימים בספרות הם על חוסר שינה, סחרחורת, כאבי ראש, ירידה בקצב הלב ובחילה. ייתכן שהחולשה אכן נובעת מהטיפול בתרופה. בכל מקרה מומלץ לגשת לרופא, על-מנת שיבחן אותך מחדש וירשום לך טיפול בתרופה אחרת. [28/06/2001] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
שאלתך כללית ביותר, וכן חסרים נתונים לגבי הסימפטומים מהם את סובלת, אם ישנם כאלה, כגון חום, כאב, וכו'. אני מפנה אותך לשאלות שנשאלו בעבר בנושא זה וכן לחומר נוסף לקריאה: http://www.infomed.co.il/questions/q_112607_18.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בהחלט ניתן לתרגם תוצאות בדיקות מסוג יחידות אחד לאחר. יש להתייחס לכל בדיקה באופן ספציפי, לבדוק באילו יחידות נמדדה, ועל פי היחידות לבצע את ההמרה. תוכל לבקש עזרה בכך מן הרופא שלך, או לנסות לבדוק באינטרנט. אם בכל אופן אתה רוצה להשקיע: הכימות של מספר רב של בדיקות מעבדה נעשה בשתי שיטות עיקריות. ניתן בהחלט להמיר בין יחידות שיטה אחת לשניה. טבלאות להמרת יחידות המדידה נמצאות בספרי רפואה רבים ונפוצים כגון The Washington Manual of Therapeutics. כמו-כן ניתן למצוא פקטורי ההמרה לערכי כל הבדיקות באתר: http://www.fhs.mcmaster.ca/hrlmp/service/siunits.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אלדוספירון היא תרופה נוגדת טסטוסטרון, ונמצאה יעילה בטיפול בנשירה. אחת הבעיות הידועות בטיפול מסוג זה היא "הביטואציה", כלומר, בשלב מסויים האפקטיביות של התרופה יורדת ואז מומלץ להעלות מעט את המינון למספר חודשים וכך הלאה, עד שמגיעים למינון של 200 מ"ג. כמובן שיש להיוועץ ברופא שרשם לך את הטיפול, לפני שאת מעלה את המינון על דעת עצמך. בהצלחה! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הבירור של הכאבים בחזה נועד לזהות גורמים מסכני חיים (כדוגמת מחלת עורקים כלילית) המצריכים טיפול מיידי, לעומת גורמים אחרים. מחלת לב כלילית מזוהה על פי רוב בבדיקת אקג, אשר מראה שינויים אופייניים למצב זה. כאשר יש פרטי רקע המעלים חשד למחלה כלילית, כדוגמת גיל, סיפור משפחתי של מחלות לב, אירוע קודם אצל המטופל הנוגע למחלת לב, אוטמים בלב וכו', חשוב להמשיך את הבירור בכיוון זה על ידי בדיקות כדוגמת מיפוי לב, בדיקת מאמץ ועוד, על פי ההתוויות המקובלות. לא ברור לי משאלתך מהו רקע הרפואי שלך, וכן מה טיבה של הירידה ביכולת הגופנית שלך. אם לאחר בירור והערכה ראשונית על ידי רופא אין חשד למחלה כלילית, ואן ישנם פרטים נוספים כמו החמרת הכאב כאשר לוחצים על האזור הכואב או החמרה של הכאב בזמן נשימה או תנועה, ככל הנראה הגורם הוא מוסקולוסקלטלי, ממקור שרירי, כלומר דלקת או התכווצות בשרירי בית החזה, אשר לעיתים מביאים לכאבים חזקים מאד. במקרים כאלה מומלץ לנוח ולהשתמש במשככי כאבים כדוגמת אקמול או אופטלגין. ניתן גם להניח קומפרסים חמים על האזורים הכאובים, או לעסות אותם עם משחות כמו וולטרן. אומר שוב כי אם יש סיפור משפחתי של מחלות לב, חשוב מאוד להמשיך את הבירור! מומלץ לחזור לרופא המטפל להמשך בירור ומעקב. בברכה ד"ר תהילה חג'ג' - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ריטלין (מתילפנידאט) היא תרופה ותיקה יחסית, המשמשת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, וכן לטיפול בנרקולפסיה (נפילה בלתי נשלטת לשינה). התרופה לא מומלצת לשימוש על ידי האם בהריון והנקה, כיוון שהיא משתייכת לקטגוריה C, שמשמעה שבחיות נמצא שהתרופה מזיקה לעובר, אך לא נערכו ניסויים על בני אדם בנושא, ולכן אין די מידע לגבי ההשפעות האפשריות שלה. עם זאת, לא ידוע על פגיעה בפוריות הגבר כתוצאה משימוש בתרופה זו. בכל מקרה, אני ממליצה להעלות את הסוגיה בפני הנוירולוג שרשם לבעלך את התרופה. שיהיה בהצלחה! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
חבל שלא ציינת בשאלתך את תוצאות הבדיקות לטיב הפטרת שעברת. למרות שפטרת הציפורניים אינה גורמת כאב, מומלץ לטפל בה. ציפורניים עם פטרת לא מטופלת מהוות מאגר זיהומי של פטריות המתפשטות בהתמדה מהציפורניים לעור שמסביב וגורמת לגרד ואי נוחות מתמשכים. סדקים בין אצבעות הרגליים יכולים להוות מקור לחיידקים שיגרמו להתפתחות דלקת קשה בעור השוקיים הנקראת שושנה - Erysipelas. ברוב המקרים מדובר בפטריות מסוג הדרמטופיטים. באחוז קטן יותר של המקרים, בעיקר בציפורני הידיים, ישנו זיהום גם בפטריות מסוג קנדידה. בשנים האחרונות הוכנסו לשימוש 2 תרופות חדשניות לטיפול בפטרת. האחת, Terbinafine (לאמיזיל, Lamisil), מתאימה לטיפול בדרמטופיטים והשניה, Itraconazole) Sporanox), מתאימה גם לדרמטופיטים וגם לקנדידה. כדורי הטרבינאפין שנטלת ניתנים בדרך כלל למשך כארבעה חודשים, ואחת התכונות שלהם היא שהתרופה נשארת פעילה בגוף גם בשלושת החודשים הבאים לאחר הפסקת נטילתה. בגלל העמידות הרבה של פטרת הציפורניים, אנחנו מחכים שתצמח ציפורן חדשה ובריאה לחלוטין, ורק לאחר מכן מפסיקים את הטיפול לגמרי, ולכן בכל מקרה, מומלץ להמשיך בטיפול בטיפות נגד פטריות לאחר סיום הטיפול כדי למנוע את חזרת הפטרת. לכן, אם הפטרת שלך נגרמה על ידי קנדידה, שינוי הטיפול המוצע הגיוני ונכון. אם הפטרת היא מסוג הדרמטופיטים, הטיפול שקיבלת אינו הטיפול הראשוני והסטנדרטי. במקרה כזה, הייתי מייעץ לך לפנות לרופא עור נוסף כדי לקבל חוות דעת נוספת. בקישורים הבאים תוכל למצוא מידע נוסף: http://www.infomed.co.il/drug1.asp?dID=300 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הפעילות של התרופה רואקוטן היא באמצעות הפחתת ייצור והפרשת החלב. אקנה מתפתח כאשר ריבוי של חלב מקנה קרקע נוחה לצמיחה של החיידק Propionibacterium acnes - חיידק המהווה חלק מן הפלורה הנורמלית של העור. כאשר החיידק מתרבה הוא גורם להופעת דלקת בעור. האפקט של הרואקוטן נמשך כשנה לאחר הפסקת הטיפול. הירידה בהפרשת החלב מביאה לעצירת התפתחותו של החיידק, וכך נמנע האקנה. הרואקוטן היא גם תרופה נוגדת דלקת, ולכן מעכבת את ייצור הקומדונים ("השחורים"). רואקוטן היא תרופה המיועדת לאקנה חמור, ולכן המינון המומלץ הוא בהתאם לכך. המינון המקובל הוא 0.5-2 מ"ג לק"ג ליום, מחולק לשתי מנות, למשך 15-20 שבועות. כלומר, אם את שוקלת 60 ק"ג, נחוץ מינון של בין 30 מ"ג ל-120 מ"ג ליום. משך הטיפול והמינון נקבעים על פי רוב לפי חומרת הפצעים. את התרופה יש לקחת עם אוכל או עם חלב, משום שמזון משפר את ספיגת התרופה. יש לשתות כוס משקה לאחר בליעת הקפסולה. מותר לאכול הכל בזמן נטילת התרופה. יש להימנע מתוספים של ויטמין A ויש להימנע או להמעיט בצריכת אלכוהול. אפשר לנקות את הפנים פעם ביום בעזרת תכשירים שאינם מכילים אלכוהול או מכילים כמות קטנה של אלכוהול. אם מנקים את העור מספר פעמים או משתמשים בתכשירים אגרסיביים יותר - העור מתייבש יתר על המידה. קרא עוד