שאלות ותשובות - עמוד 885
מאת: מערכת אינפומד
מתיאור הבעיה לא ברור לי מה מקורה. ישנן אפשרויות רבות למקור כאב בקרסול: מצבי דלקת בקרסול בשל גידים רבים העוברים בשני צידי כף הרגל - למצב כזה אופיינים כאב במישוש הגידים, נפיחות מקומית, כאב בהנעת הרגל למתיחת הגיד, כאב המתגבר בהליכה ונחלש במנוחה. מצבי נקעים בהם ישנה מתיחה של גידים ושרירים – אופייני כאב עז עם חום, נפיחות, אודם ורגישות בתנועה היורדים עם הזמן. מצבים בהם מנח לא מאוזן של כפות רגליים גורר כאבים מתמשכים הנובעים הן ממפרקים והן משרירים. דורבן – עצם קטנה הגדלה על עצם הקלקנאוס ולוחצת על כרית הסיכוך. העצם יכולה לצמוח גם מאחורי שריר התאומים ולהכאיב שם. שינויים ניווניים במפרקי כף הרגל ובמיוחד בבסיס הבוהן. אם הכאב החל בבת אחת בשתי כפות הרגליים - יש צורך לבדוק אם ייתכן שמקור הבעיה בנעליים חדשות שאולי משפיעות על כפות הרגליים. רפואה שלמה ירון טילינגר, פיזיותרפיסט מוסמך מכבי שירותי בריאות קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ביספוספונאטים הן תרופות המעכבות את מחלת האוסטאופורוזיס (ראי מונח "דלדול עצם (אוסטאופורוזיס) " במילון המונחים בפורטל Infomed, וראי גם מאמר מומלץ הדן באוסטאופורוזיס באתר: http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3019414,00.html ). ביספוספונאטים ניתן ליטול רק כטבליות או תמיסה, דרך הפה. אין תרופות מקבוצה זו בצורת מדבקות עוריות. מכיוון שהתרופה איננה נספגת היטב במערכת העיכול, והיות והיא עלולה לגרום לדלקת הוושט, יש ליטול את התרופה מיד לאחר קימה בבוקר, ויש להישאר במצב זקוף (לא בשכיבה) ובצום חצי שעה לאחר נטילת התרופה. יש לשתות כוס מים בעת נטילת התרופה ויש לקחת תוספות סידן במועד אחר ביום, היות והם מעכבים את ספיגת התרופה. ניתן להפחית את תופעות הלוואי הגאסטרואינטסטינליות (קשורות המערכת העיכול) של התרופה על ידי נטילת מינון חד- שבועי במקום מינון יומי. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
רקמה קשה וצפופה יוצרת את שלד הגוף. היא מורכבת ממשתית של סיבי קולגן ומלחי עצם, בעיקר מלחי סידן. החלק החיצוני של העצם נקרא עצם דחוסה, והוא עשוי רקמת עצם מסודרת בשכבות קונצנטריות. מתחתיו נמצאת עצם ספוגית, העשויה רשת של עמודי עצם שביניהם חללים המכילים את מוח העצם. מחלקים את העצמות לארוכות, קצרות, שטוחות או לא סדירות. העצמות לא רק יוצרות את השלד, הן גם משמשות כמאגר של מינרלים, ויש להן תפקיד חשוב ביצירת תאי דם. עצם בריאה מוגדרת כבעלת צפיפות תקינה, ולא נמדדת על ידי קשיחות או גמישות. מה שתורם לצפיפות עצם תקינה הן אכן הקלסיפיקציה והמינרליזציה של העצם, פעולות הבונות את העצם. כאשר פעילות הפירוק והבנייה אינן שוות, נוצרות בעיות, והעצם הופכת לחלשה. דלדול עצם, או אוסטאופורוזיס, נוצר בעצם כאשר פירוק העצם עולה על הבניה. ד"ר נעמה זנזורי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
נזלת לאחר שחייה בבריכה יכולה להופיע עקב החשיפה לכלור. יתכן שאת גם סובלת מנזלת אלרגית שתוקפת אותך בעונת המעבר. האם גם בשנים קודמות בתקופת האביב סבלת יותר מנזלת? אם הדבר מפריע לך, תוכלי לפנות למומחה לאלרגיה לקבלת טיפול. לפני כן רצוי להיבדק על ידי רופא אף-אוזן-גרון ולוודא שאין בעיה אחרת במערכת הנשימה שגורמת לנזלות. תחושת קור מוגברת יכולה להיות תוצאה של שתי סיבות עיקריות: אנמיה ותת-פעילות של בלוטת התריס. רצוי לבדוק את רמת ההמוגלובין ואת רמת ה- TSH. ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
רמת הטסיות בדם נמוכה במידה קלה, רמת המונוציטים בדם מוגברת וכן רמת הפריטין. הפריטין הוא מדד לרמת הברזל בדם, אך רמתו עולה גם במצבים של דלקת. בפורטל אינפומד ניתן למצוא מידע על תוצאות בדיקות מעבדה שונות. פירוש תוצאות המעבדה צריך להתבצע על סמך ההיסטוריה הרפואית שלך, הסיבה שבגינה הופנית לביצוע הבדיקות, הבדיקה הגופנית שנעשתה על ידי רופא ובמידת צורך בדיקות מעבדה והדמיה נוספות. התוצאות האלו יכולות להעיד על מחלה נגיפית כגון מחלת הנשיקה. עליך לפנות לרופא המטפל בך על מנת להתיעץ עמו ולקבל ממנו הסבר על משמעות תוצאות הבדיקות. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בשל ריבוי הנתונים אתייחס רק לתוצאות אשר אינן תקינות או שלא מופיע לגביהן ציון ברור שמעיד על תוצאה בטווח הנורמה. מונוציטים הם תאי דם לבנים אשר רמתם עולה במצבים דלקתיים שונים. הרמה שלהם אצלך מעט גבוהה, אבל עלייה זו היא קלה ביותר וחסרת משמעות קלינית בדרך כלל, במיוחד לאור העובדה שהרמה הכללית של תאי הדם הלבנים שלך תקינה. Treponema palidum - טרפונמה פלידום הוא חיידק הגורם למחלת הסיפיליס, והתוצאה היא שלילית. בדיקת נוגדנים נגד הווירוס וריצלה זוסטר חיובית. וירוס זה גורם למחלה אבעבועות רוח. רמה חיובית של נוגדנים מעידה על כך שנדבקת וחלית, ככל הנראה בילדותך, ושכעת את מחוסנת מפני הווירוס חיסון טבעי. טוקסופלסמה הוא טפיל (פרזיט) אשר נדבקים בו מצואה של חתולים. התוצאה בבדיקתך שלילית, כלומר אינך חולה כעת בטוקסופלסמה וגם לא חלית בעבר ואין לך נוגדנים למחלה. יש לכך משמעות בעיקר בזמן הריון, שכן אז הדבקה בטוקסופלסמה עלולה להיות מסוכנת לעובר ולגרום למומים ואף להפלה. קל להימנע ממצב זה על ידי הימנעות מחשיפה לצואת חתולים. התוצאות שליליות בבדיקות של הווירוסים הגורמים להפטיטיס, HBV ו-HCV. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מחלת הפה והטלפיים נגרמת ע"י נגיף (וירוס) מסוג קוקסקיה, ובדרך כלל מאופיינת דווקא בחום גבוה מאד. הבעיה במחלה זו היא לאו דווקא החום, אלא ההתייבשות. הכאבים בחלל הפה קשים ביותר כאשר החום גבוה, הילד מזיע, מרייר ואינו שותה. חשוב מאד להשקות את הילד, ואם אינו נותן שתן 6 שעות לעבור למתן נוזלים תוך- ורידי. בקשר להיפותרמיה או תת-חום, בד"כ הבעיה היא רק עם ילדים אשר לא מצליחים לשמור על חום גוף והם מתחת לגיל חודשיים. מעל גיל זה אין בעיה. תת- חום מוגדר מ- 35 מעלות ומטה בילדים קטנים. מילות מפתח לחיפוש ברשת: dehydration, hand-foot-mouth disease, coxsackie virus, mouth ulcerative exantema, skin vesicular exantema. בברכה ד"ר משה ארוך - רופא משפחה קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כדי להתרשם ממצבו ההתפתחותי של הילד החמוד וכן מהתנועות שאתה מתאר יש צורך לבדוק אותו. לגבי החיוך- חיוך מפותח ומכוון מתפתח בגיל 3-5 שבועות. חוסר הופעתו עד גיל 8-12 שבועות מעיד על בעיה (ביכולתו ההתפתחותית של היילוד או בעיה סביבתית). לא נראה לי כי העובדה שהוא מחייך מספר מועט של פעמים צריכה להדאיג, קרוב לודאי שהתדירות תעלה עם הזמן. לגבי קשר עין - בגיל חודשיים צריך התינוק להיות מסוגל לעקוב בעיניו ובראשו אחרי חפץ ל- 180 מעלות. צריך לראות את התינוק כדי להתרשם. לגבי התנועות- מומלץ לפנות לנוירולוג ילדים כדי שיוכל להתרשם מהתנועות שאתה מתאר, כדאי לשלול שלא מדובר בסוג של פרכוס. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
על פי תיאורך בהחלט נראה שאת בלחץ, במתח ובכלל בסערת רגשות. קודם כל, על מנת להרגיע אותך, שינויים בתדירות המחזור, בעוצמתו ובמשכו הם נורמלים בגילך, וייתכן מאוד שהם מושפעים ממצבי רוח, משינויים בתזונה ועוד. עם זאת, רצוי לגשת לבדיקה על מנת לשלול סיבות אחרות לשינויים אלה. אם את עדיין לחוצה ומוטרדת, תוכלי לבצע בדיקת שתן ביתית לגילוי הריון. הבדיקות אמינות למדי. תסמיני הריון אינם אחידים: כל אישה חווה הריון בצורה אחרת. סימנים אופייניים הם היעדר מחזור, גודש בשדיים, בחילות, הקאות, תיאבון מוגבר, לעיתים עייפות, ועוד. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
Spondyloepiphyseal dysplasia היא תסמונת השייכת לתחום המצבים הגורמים לקומה נמוכה (Dwarfism). בסיס ההפרעה הוא פגם גנטי הקשור לכרומוזום X ומערב פגם בייצור מרכיב מרכזי ברקמת החיבור בגוף (קולגן). התסמונת מערבת הן את הגפיים והן את עמוד השדרה. תת-הסוג Spondyloepiphyiseal dysplasia tarda מאופיין בגיל הופעה מאוחר יחסית (סביב גילאים 10-8) לתסמונות אחרות, ובהופעת עיוותים בעיקר בעמוד השדרה (עקמת) ובמפרקי הירכיים. קצב התקדמות המחלה שונה מחולה לחולה, ותלוי בחומרת העיוותים במערכת השלד. אין כיום אמצעי ריפוי למחלה, אולם ישנם פתרונות כירורגיים העשויים להיטיב חלק מן הבעיות הכרוכות בה, ואף לדחות את התפתחותם של סיבוכים נלווים. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד