דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 895

 ברצוני להסיר את השערות מבית השחי ע"י שימוש בשעווה.  האם עלולה להיווצר איזושהי פגיעה או בעיה בבלוטות שממוקמות בבית השחי?
ברצוני להסיר את השערות מבית השחי ע"י שימוש בשעווה. האם עלולה להיווצר איזושהי פגיעה או בעיה בבלוטות שממוקמות בבית השחי?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

בלוטות לימפה הן מרכזים בהם מתרכזים תאי מערכת החיסון. הן גדלות בשל גורמים רבים. בשכיחות גבוהה הגדלת בלוטות לימפה (לימפאדנופתיה) נובעת מזיהום באזור הסמוך (האזור שאותו מנקזת אותה קבוצת בלוטות). למשל, בלוטות הלימפה שנמצאות בבית השחי מימין מנקזות את יד ימין, בית השחי הימני, השד הימני ואת קיר בית החזה מימין, כך שכל נזק או פתולוגיה באזורים אלה יכולים להוביל להגדלה של בלוטות הלימפה הנ"ל. הסרת שיער מבית השחי, בכל דרך שהיא, מובילה לפגיעה בזקיקי השערה באזור ולשריטות קטנות. נזקים אלה עלולים להוביל לזיהומים או ליצירת רקמת צלקת הדורשים את תפקוד מערכת החיסון. כתגובה למצבים אלה בלוטות הלימפה האזוריות יכולות לגדול. במקרים בהם הפגיעה בעור קשה יותר, יכול להתפתח זיהום קשה שיכול לערב את בלוטות הלימפה עצמן, כלומר זיהום חיידקי בבלוטות הלימפה ולא רק הגדלה תגובתית שלהן. בכל מקרה של הגדלה תגובתית או זיהום בבלוטות, הדבר מלווה בכאבים באזור, אדמומיות ונפיחות. חשוב לדעת שבמקרים בהם קיימת הגדלה או זיהום של בלוטות הלימפה, כאבים קשים באזור או אודם ניכר, יש צורך להפסיק את הסרת השיער לתקופת מה מאזור זה ולעיתים אף יש צורך בטיפול אנטיביוטי. מאידך, ברוב המקרים אין מדובר על נזק או פגיעה בלתי הפיכה בבלוטות הלימפה - לא במבנה שלהן ולא בתפקודן. חשוב לזכור שאנשים רבים מסירים שיער מבית השחי, בדרכים רבות מאד. כל עוד נשמרת היגיינה בסיסית והפרוצדורה אינה מאד טראומטית לעור (יוצרת קרעים ושריטות), הסיבוכים שלה נדירים למדי. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד

 במשך שנה וחצי נטלתי גלולות למניעת הריון יסמין. בתקופה האחרונה חלו שינויים קיצוניים במצב הרוח ובדחף המיני, וכן מיגרנות. פניתי לרופא הנשים והוא החליף לי לגלולה בלארה. מה ההבדל בין שני התרופות, והאם בלארה יכולה להשפיע לרעה על עור הפנים ועל השמנה?
במשך שנה וחצי נטלתי גלולות למניעת הריון יסמין. בתקופה האחרונה חלו שינויים קיצוניים במצב הרוח ובדחף המיני, וכן מיגרנות. פניתי לרופא הנשים והוא החליף לי לגלולה בלארה. מה ההבדל בין שני התרופות, והאם בלארה יכולה להשפיע לרעה על עור הפנים ועל השמנה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

ההבדל העיקרי הוא במינון של הרכיב האסטרוגני (שהינו מעט גבוה יותר בבלארה) ולכן יש פחות דימומים בין- מחזוריים תחת גלולה זו. בכל זאת אין הבדל משמעותי מבחינת ההשמנה, היות ובשני המקרים מדובר במינון נמוך יחסית. בשתי הגלולות הרכיב הפרוגסטטיבי הינו נגזרת של "הפרוגסטרון הנשי" ולכן משפיע לטובה על עור הפנים. קרא עוד

 ברצוני לקבל מידע לגבי התקן תוך-רחמי שנקרא ג'ינה פיקס.
ברצוני לקבל מידע לגבי התקן תוך-רחמי שנקרא ג'ינה פיקס.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

התקן תוך רחמי ג'ינה פיקס, Gynefix, הוא התקן ייחודי הבנוי מחוט ניילון שעליו מולבשות טבעות נחושת. התקן זה נחשב ליעיל ביותר למניעת הריון ובהשוואה להתקנים אחרים, הוא גורם פחות דימומים. מידע מפורט יותר נמצא כאן: http://dr-rosen.com/GyneFix_files/GyneFix.htm קרא עוד

 לאחרונה אני סובלת מכאב בחזה וקוצר נשימה במאמץ.  בבדיקות: אנמיה + פריטין גבוה מאוד  היפואלבונמיה , היפונטרמיה וש.ד. 98  אני נכנסת ויוצאת ממיון בלי תוצאה החלטית.  בבדיקה גילו מעט מים בלב ובריאות.  אני מטופלת באספירין.
לאחרונה אני סובלת מכאב בחזה וקוצר נשימה במאמץ. בבדיקות: אנמיה + פריטין גבוה מאוד היפואלבונמיה , היפונטרמיה וש.ד. 98 אני נכנסת ויוצאת ממיון בלי תוצאה החלטית. בבדיקה גילו מעט מים בלב ובריאות. אני מטופלת באספירין.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

כמובן שלא ניתן להגיע לאבחנה מן הנתונים שסיפקת לנו. לא ציינת האם את סובלת ממחלות רקע כלשהן, מה היתה חומרת האנמיה, ממצאים נוספים בבדיקות מעבדה ועוד. עם זאת, אין ספק כי אינך בקו הבריאות, וכי הסימפטומים מהם את סובלת גורמים לך לפנות שוב ושוב אל המיון. אנמיה עשויה להסביר את הכאבים בחזה ואת קוצר הנשימה במאמץ. אם את סובלת ברקע ממחלת לב איסכמית - סימפטומים אלה יופיעו ברמות המוגלובין גבוהות יותר, אולם אם האנמיה חמורה, יופיעו כאבים בחזה וקוצר נשימה גם בחולים אשר אינם סובלים ממחלת לב. אנמיה יחד עם פריטין גבוה מאוד מעידה על מצב של מחלה, בדרך כלל מחלה כרונית, ולא על חסר ברזל. גם ההיפואלבומינמיה תומכת באבחנה של מחלה כרונית - שכן היא מרמזת על תת-תזונה, ועל ניצול מאגרי הגוף. שקיעת דם של 98 היא גבוהה מאוד, ומצביעה גם היא על מחלה. עליך לפנות בהקדם לרופא על מנת שיברר את מקור הסימפטומים הללו. יש לקבל ממך היסטוריה רפואית מלאה, לבדוק אותך בדיקה גופנית, לבצע בדיקות מעבדה נוספות, ועל פי הממצאים בבדיקות אלו - לשלוח אותך לבדיקות הדמיה. קרא עוד

 לפני כשנתיים אני ובן זוגי החלטנו להיכנס להריון. התחלתי במקביל ליטול  חומצה פולית 400 מ"ג, מה שבאורח פלא פתר לי את בעיות המיגרנה, מהן אני  סובלת שנים רבות.  אבקש לציין כי במידה ואינני נוטלת את הכדור מידי יום מופיעה המיגרנה מייד.  במהלך השנתיים האחרונות היו לי שני הפלות טבעיות. האם קיים קשר והאם יתר  חומצה פולית מזיקה
לפני כשנתיים אני ובן זוגי החלטנו להיכנס להריון. התחלתי במקביל ליטול חומצה פולית 400 מ"ג, מה שבאורח פלא פתר לי את בעיות המיגרנה, מהן אני סובלת שנים רבות. אבקש לציין כי במידה ואינני נוטלת את הכדור מידי יום מופיעה המיגרנה מייד. במהלך השנתיים האחרונות היו לי שני הפלות טבעיות. האם קיים קשר והאם יתר חומצה פולית מזיקה
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

המינון המומלץ במבוגרים הוא 400 מיקרוגרם, שזה המינון שאת נוטלת, כך שאינני בטוחה שיש לך רמות גבוהות מהרגיל. מתי לאחרונה בדקת את רמת החומצה הפולית ? במידע תרופתי על חומצה פולית היא שייכת לקבוצה A מבחינת סיכון לעובר בעת שימוש בהריון. כלומר, אין סיכון בשימוש. אך במידה והמינון הנלקח עולה על זה המומלץ (400 מיקרוגרם) אזי התרופה משתייכת לקבוצה C - כלומר לגביה לא ניתן לשלול סיכון לעובר כיוון שלא נעשו מחקרים בנשים הרות. לנשים הרוצות להיכנס להריון, מומלץ לקחת חומצה פולית לפחות שלושה חודשים לפני ההריון. מחקרים מצאו שחומצה פולית מסייעת במניעת מומים של הצינור העצבי - Neural Tube Defects, שממנו מתפתחת מערכת העצבים של העובר. חומצה פולית נמצאת בירקות עם עלים ירוקים, פירות, דגנים , אגוזים ובשר. אני הייתי ממליצה לך לבדוק את רמות החומצה הפולית במרפאה ולהתייעץ עם רופא נשים, עבר רפואי של שתי הפלות דורש בירור והערכה. במידה וקיימת בעיה מוטב לטפל בה על מנת שהריון יצליח בפעם הבאה. קרא עוד

 אני בן 20, זה כשנה וחצי סובל מגאוט (שיגדון). בכל בדיקת דם שאני עושה, בתוצאות מופיע שיש לי כ-13.5. רופא המשפחה נתן לי כדורים בשם  אלוריל, אך זה לא עוזר. גם  קולכיצין ניסיתי וזה לא עוזר. זה תוקף אותי אחת לכמה חודשים בערך, וכשזה תוקף, זה באמת בלתי נסבל. מה אפשר עוד לעשות או לנסות?
אני בן 20, זה כשנה וחצי סובל מגאוט (שיגדון). בכל בדיקת דם שאני עושה, בתוצאות מופיע שיש לי כ-13.5. רופא המשפחה נתן לי כדורים בשם אלוריל, אך זה לא עוזר. גם קולכיצין ניסיתי וזה לא עוזר. זה תוקף אותי אחת לכמה חודשים בערך, וכשזה תוקף, זה באמת בלתי נסבל. מה אפשר עוד לעשות או לנסות?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

שיגדון (gout) הוא מחלה המתרחשת כאשר בדם יש רמה גבוהה מדי של חומצת שתן (uric acid), שהיא תוצר לוואי של פירוק חומצות גרעין המופרש בשתן. כאשר ריכוז החומצה בדם גבוה מדי, עלולים להיווצר גבישים של חומצת שתן בחלקים שונים של הגוף, בעיקר במפרקים של כף הרגל (במיוחד בבוהן), בברך ובכף היד, הגורמים כאב עז ודלקת הידועה בשם דלקת מפרקים שגדונית (gouty arthritis). הטיפול בשיגדון מתחלק לשניים: מניעת התקפים והקלה של התסמינים בזמן התקף. הוא מתחיל בדרך כלל בתרופה אלוריל (allopurinol). כיוון שהשפעתו של אלופורינול מכוונת לטווח ארוך, אין הוא יעיל להקלת הכאב בהתפרצות חריפה של שיגדון, ולעיתים הוא אף עלול להגביר את התסמינים בתחילת הטיפול. לכן, נהוג להוסיף קולכיצין בשבועות הראשונים של ההתקף. שלא בדומה לתרופות לשיגדון המורידות את רמת חומצת השתן על ידי הגברת הכמות המופרשת בשתן, אלופורינול אינו מגביר את הסיכון להיווצרות אבנים בכליות. ישנן עוד תרופות שאפשר לתת למניעת או הפחתת כמות ההתקפים. כדי להקל את הכאבים בזמן התקף ניתן לתת סוגים שונים של תרופות מקבוצת ה- NSAIDS. לקבלת טיפול מתאים אני ממליצה לפנות שוב לרופא המטפל. מידע נוסף על המחלה נמצא באתרים אלה: www.nlm.nih.gov/medlineplus/goutandpseudogout.html קרא עוד

 אחותי בת 21. בגיל 3 עברה ניתוח להסרת ציסטה שפירה במוח, ומאז, מידי כמה שנים, היא עוברת  בדיקת MRI לשם מעקב, מאחר שלא היה ניתן להסיר את כל הציסטה.   בבדיקת MRI שבוצעה החודש, בהשוואה לבדיקה שערכה בשנת 2003, נתגלו הממצאים הבאים:   הגומה האחורית נראית גדולה.  מודגם תהליך ציסטי גדול בגומה אחורית עם הרמה של עגינת  הטנטוריום שלוחץ על הקוודוט וגורם להיצרות שלו.  מודגמת אטרופיה או היפופלזיה משנית של הצרבלום והוורמיס.  חדר רביעי תקין.  חדרים שלישי ולטרי מאוד מורחבים עם הידרוצפלוס שנראה כרוני.  הממצאים ללא שינוי משמעותי לעומת בדיקה הקודמת.  לאחר הזרקת גדלוניום אין עדות להאדרה פתולוגית או לממצא פוקלי.   הייתי מבקשת לדעת מה המשמעות של כל המונחים בתוצאות הבדיקה, ומה ההשלכות שלהם. האם מומלץ לבצע ניתוח נוסף או להשאיר המצב כמו שהוא? מה הסיכון בכך?   מצבה הבריאותי של אחותי תקין באופן כללי, אך לאחרונה היא מרגישה הירדמות של יד שמאל. האם יש קשר בין הדברים? ברור שנפנה לרופא המטפל עם תוצאות אלו, אך הייתי מבקשת לשמוע חוות דעת נוספת.
אחותי בת 21. בגיל 3 עברה ניתוח להסרת ציסטה שפירה במוח, ומאז, מידי כמה שנים, היא עוברת בדיקת MRI לשם מעקב, מאחר שלא היה ניתן להסיר את כל הציסטה. בבדיקת MRI שבוצעה החודש, בהשוואה לבדיקה שערכה בשנת 2003, נתגלו הממצאים הבאים: הגומה האחורית נראית גדולה. מודגם תהליך ציסטי גדול בגומה אחורית עם הרמה של עגינת הטנטוריום שלוחץ על הקוודוט וגורם להיצרות שלו. מודגמת אטרופיה או היפופלזיה משנית של הצרבלום והוורמיס. חדר רביעי תקין. חדרים שלישי ולטרי מאוד מורחבים עם הידרוצפלוס שנראה כרוני. הממצאים ללא שינוי משמעותי לעומת בדיקה הקודמת. לאחר הזרקת גדלוניום אין עדות להאדרה פתולוגית או לממצא פוקלי. הייתי מבקשת לדעת מה המשמעות של כל המונחים בתוצאות הבדיקה, ומה ההשלכות שלהם. האם מומלץ לבצע ניתוח נוסף או להשאיר המצב כמו שהוא? מה הסיכון בכך? מצבה הבריאותי של אחותי תקין באופן כללי, אך לאחרונה היא מרגישה הירדמות של יד שמאל. האם יש קשר בין הדברים? ברור שנפנה לרופא המטפל עם תוצאות אלו, אך הייתי מבקשת לשמוע חוות דעת נוספת.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אשתדל להסביר את הממצא בבדיקת ה- MRI של אחותך. ציסטה היא גוש מלא בנוזל, ממוקמת בגומה האחורית, שהיא האזור של המוח האחורי. הציסטה גדולה ולכן דוחפת את הטנטוריום, שהוא המחיצה בין המוחון למוח הגדול שנמצא מעליו; ולוחצת על האקוודוקט, שהיא התעלה המנקזת את נוזל השדרה שזורם בחדרי המוח. הידרוצפלוס הוא מיימת המוח. במוח יש חללים הנקראים חדרים, בהם זורם נוזל השדרה, וכיוון שהניקוז חסום על ידי הציסטה, הנוזל מצטבר בחללים אלה והם מורחבים. אטרופיה היא דלדול של איבר או רקמה עקב התנוונות של תאים. אזורים שנלחצים על ידי הציסטה אינם מקבלים זרימת דם ראויה ולכן הם מתנוונים. במקרה זה נראית אטרופיה של המוחון - הצרבלום. הזרקה של גדוליניום נועדה לסייע לרדיולוג לזהות ממצאים נוספים שלא נראו בבדיקת MRI ללא הזרקה, ובמקרה זה לא נמצאו ממצאים נוספים. אני מבינה שהבדיקה היא ללא שינוי מ-2003, ולכן ניתן לשער שאם הרופא המטפל בחר שלא לנתח אז, זו תהיה בחירתו גם היום. עם זאת, את מתארת תלונה נוספת של הירדמות ביד שמאל. הסיבה לכך יכולה להיות הלחץ של הציסטה, או לחץ שיוצר ההידרוצפלוס על המוח. ייתכן שבעיה זו תשפיע הפעם על ההחלטה, אך זו תתקבל רק לאחר בחינה של מידע מקיף, בדיקה גופנית והתייחסות של הרופא המטפל לבדיקות ההדמיה. מידע נוסף תוכלו למצוא בלקסיקון המונחים הרפואיים של אינפומד: http://www.infomed.co.il/glossary/g_3361.htm קרא עוד

 כאשר אני וחבר שלי מקיימים יחסי מין, לחבר שלי קשה להיכנס אלי בטענה שאני לא מספיק "רטובה", וגם בגלל שהוא מרגיש לחץ בפנים. האם יש פתרון ולמה זה קורה?
כאשר אני וחבר שלי מקיימים יחסי מין, לחבר שלי קשה להיכנס אלי בטענה שאני לא מספיק "רטובה", וגם בגלל שהוא מרגיש לחץ בפנים. האם יש פתרון ולמה זה קורה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

הדבר הראשון שיש לשלול במקרים כאלה הוא זיהום. פטריה וחיידקים שונים עלולים לגרום ליובש בנרתיק וכאב בחדירה. קרא עוד

 לפני 3 שנים החלקתי במדרגות וקיבלתי מכה חזקה בצד ימין בגב התחתון. 3 ימים לאחר מכן היו כאבים חזקים ללא יכולת תנועה. לפני כ-3 חדשים נפלתי מכיסא שעליתי עליו. עשיתי צילום באזור הצלעות בחדר מיון ונמצא שאין לי שברים. מאז אני סובל מכאבי גב ואיני יכול להרים משקל או להתאמץ. כשאני מרים משקל הכאב באזור הנפילה מתעורר.
לפני 3 שנים החלקתי במדרגות וקיבלתי מכה חזקה בצד ימין בגב התחתון. 3 ימים לאחר מכן היו כאבים חזקים ללא יכולת תנועה. לפני כ-3 חדשים נפלתי מכיסא שעליתי עליו. עשיתי צילום באזור הצלעות בחדר מיון ונמצא שאין לי שברים. מאז אני סובל מכאבי גב ואיני יכול להרים משקל או להתאמץ. כשאני מרים משקל הכאב באזור הנפילה מתעורר.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

לא בדיוק ברור לי משאלתך על כאב באזור הנפילה לאיזו נפילה אתה מתכוון והאם הכאב ממוקם באזור הנפילה "החדשה" - בצלעות או בגב התחתון כמו לפני 3 שנים. בכל מקרה הייתי ממליץ לך לעשות צילום בגב התחתון על מנת לראות האם הנפילה החדשה גרמה לנזק בגב התחתון, או היוותה מעין טריגר להישנות הכאב מהבעיה הישנה. אם צילום זה לא יוסיף לאבחנה, והכאבים יימשכו למרות ניסיונות הטיפול, יש האפשרות לבצע בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת או בדיקת מיפוי עצמות על מנת לנסות לראות פתולוגיות אשר צילום רנטגן רגיל אינו יכול להראות. כל זאת תוכל לבצע אחרי בדיקת אורתופד בקופת חולים, אשר יפנה אותך לבדיקה הנדרשת. בכבוד רב ד"ר עמית גיל - אינפומד קרא עוד

 אני כבר 35 ימים אחרי המחזור האחרון. אני מנסה להיכנס להריון עם הילד השני וטופלתי באיקאקלומין 2 כדורים ליום מהיום השביעי למחזור למשך 5 ימים.  יכול להיות שאני בהריון?  מתי בכלל צריכים לקבל מחזור אם אין הריון למרות הטיפול הנ"ל ?
אני כבר 35 ימים אחרי המחזור האחרון. אני מנסה להיכנס להריון עם הילד השני וטופלתי באיקאקלומין 2 כדורים ליום מהיום השביעי למחזור למשך 5 ימים. יכול להיות שאני בהריון? מתי בכלל צריכים לקבל מחזור אם אין הריון למרות הטיפול הנ"ל ?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

מצ"ב קישור לתשובה שתענה על שאלתך. אם בכל זאת עבר פרק הזמן שבו היית אמורה לקבל את הווסת, התשובה הטובה ביותר לשאלתך בנוגע להריון תהיה בדיקת הריון ביתית פשוטה שניתן להשיג בכל בית מרקחת. http://www.infomed.co.il/questions/q_062305_1.htm קרא עוד

רופאים מומלצים
ד"ר טליה דיקר כהן
ד"ר טליה דיקר כהן אנדוקרינולוגיה
אחראית מרפאת אנדוקרינולוגיית מושתלים במרכז הרפואי רבין
פרופ' עמית תירוש
פרופ' עמית תירוש אנדוקרינולוגיה
5
( 31 חוות דעת )
"תודה לפרופ' עמית על ההסבר המפורט ,סבלנות ,אכפתיות, ומקצועיות ."
ד"ר אריאל דינבר
ד"ר אריאל דינבר יישור שיניים ולסתות
מומחה ליישור שיניים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו