דלג לתוכן

סוגי שאיבת שומן

סוגי שאיבת שומן

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 23/01/2010 תאריך עדכון: 24/11/2020
5 דקות קריאה

שאיבת שומן הינו ניתוח פלסטי מקובל ביותר. במהלך הניתוח מסירים הצטברויות של רקמת שומן עודפת, וזאת על מנת לשפר את המראה של אזורי גוף מסוימים שקו המתאר שלהם נראה מעוות. ההליך הרפואי הזה מכונה לעיתים גם עיצוב קו המתאר של הגוף.

ניתוח שאיבת השומן יכולה לסייע לשפר את קווי המתאר מתחת לסנטר, הצוואר, הלחיים, הזרועות, החזה, הבטן, הישבן, המותניים, הירכיים, השוקיים ואזור הקרסול.

אולם, מכיוון ששאיבת השומן היא הליך ניתוחי לא פשוט כלל כולל, ייתכן וההחלמה תהייה מלווה בכאבים חזקים. מכיוון שניתוח לשאיבת יכול להיות מלווה בהופעתם של סיבוכים קשים, ולעיתים אף לגרום למוות, יש לשקול היטב את החלטתך לעבור ניתוח מסוג זה.

ישנם מספר סוגים של שאיבת שומן, ואלה הם:

שאיבת שומן בהמסה (הזרקת נוזלים) היא השיטה הנפוצה ביותר של שאיבות השומן. ההליך כרוך בהזרקת כמויות גדולות של תמיסה רפואית אל תוך האזורים שמהם מבקשים לשאוב את עודפי השומן (לעיתים התמיסה יכולה להגיע בנפחה לפי שלוש מנפח השומן אשר מיועד לשאיבה). התמיסה מורכבת מתערובת של חומר הרדמה מקומי (ליידוקיין – lidocaine), תרופה אשר גורמת להתכווצות כלי הדם (אפינפרין – epinephrine) ותמיסת מלח (תמיסת עירוי). 

הליידוקיין של התרכובת מסייע לבטל את התחושה באזור במהלך הניתוח ולאחריו, וייתכן וזה יהיה סוג ההרדמה היחיד לו תזדקק במהלך הניתוח. האפינפרין של התרכובת מסייע לצמצם את איבוד הדם, לצמצם את הופעתן של חבורות ונפיחויות במקום לאחר הניתוח. תמיסת המלח מסייעת להסיר את השומן בקלות רבה יותר והיא נשאבת החוצה יחד עם רקמות השומן העודפות. ניתוח שאיבת שומן אשר מבוצע בדרך זו אורך בדרך כלל זמן רב יותר מאשר בשיטת האחרות.

שאיבת שומן סופר רטובה דומה במהותה לניתוח שאיבת השומן בהמסה. השוני בין שתי השיטות טמון בכמות הנוזלים אשר משתמשים בהם בשיטה זו. בשיטה המדוברת כמות הנוזלים המוחדרים לגוף שווה בנפחה לנפח רקמות השומן אשר מיועדות לשאיבה. שיטה זו צורכת זמן מועט יותר, אולם היא מצריכה בדרך כלל הרדמה על ידי מתן תרופת טשטוש דרך הוריד או הרדמה כללית.

שאיבת שומן בעזרת אולטרה סאונד. שיטה זו היא שיטה חדשה יחסית, ומיושמת בארצות הברית החל משנת 1996. במהלך שיטה זו משתמשים בגלים אולטרה סוניים על מנת להמיס את תאי השומן. לאחר המסת תאי השומן ניתן לשאוב את התאים אל מחוץ לגוף באמצעות ואקום. שאיבת שומן בעזרת אולטרה סאונד ניתן לבצע בשני אופנים: חיצונית (מעל פני העור בעזרת משדר מיוחד) או פנימית (מתחת לפני העור בעזרת צינורית מיוחדת ומחוממת). 

ניתוח שאיבת שומן בהליך זה יכולה לסייע להסיר רקמה שומנית מאזורי רקמה צפופים במיוחד וסיביים, כגון מאזור הגב העליון או רקמה שומנית מאזור החזה אצל גברים אשר סובלים מחזה מוגדל. שאיבת שומן בעזרת אולטרה סאונד מיושמת לעיתים בשילוב עם שאיבת שומן בהמסה, כניתוח משלים, או כאשר יש צורך אורכת זמן רב יותר מן השיטה הסופר רטובה.

לצורך ביצוע ניתוח שאיבת שומן משתמשים במכשיר שאיבת שומן ומכשור מיוחד נוסף. הצוות של חדר הניתוח מכין את האזור לניתוח והחולה מקבל הרמה מקומית או מלאה. מחדירים צינורית שאיבה דרך חתך קטן בעור, הישר אל תוך מצבורי השומן אותם מבקשים להסיר. 

מצבור השומן נשאב לאחר מכן דרך צינורית השאיבה. משאבת ואקום או מזרק גדול מספק את כוח השאיבה. ייתכן ויהיה צורך לנקב את העור במספר מקומות בכדי לטפל באזורים נרחבים יותר.

לאחר שהשומן מוסר, מוחדרת צינורית ניקוז אל תוך האזורים שמהם נשאב השומן על מנת לנקז דם ונוזלים אחרים. הצינורית תישאר במקומה לפרק זמן של מספר ימים לאחר הניתוח. במידה ואתה מאבד דם רב או נוזלים בכמות גדולה במהלך הניתוח, ייתכן ויהיה צורך לתת לך תוספת נוזלים בעירוי אל תוך הוריד.


הסיכונים

יש לדאוג לנטר ולטפל בבעיות רפואיות שונות עוד בטרם ניגשים אל ניתוח שאיבת שומן, ואלה כוללים בין השאר:

עבר רפואי של בעיות לב (התקפי לב)

תגובות אלרגיות לתרופות

בעיות בריאות (קוצר נשימה, כיסי אוויר בזרם הדם)

רגישויות שונות (לתרופות אנטיביוטיות, קצרת (אסטמה), לחומרי הכנה לניתוח).

עישון, צריכת אלכוהול או שימוש בסמים


ניתוח שאיבת שומן נושא בצידו גם מספר סיכונים, ואלה כוללים בין השאר:

כניסה למצב של הלם (בדרך כלל כאשר לא מחזירים לגוף את כמות הנוזלים שאיבד במהלך הניתוח)

עודף נוזלים (בדרך כלל בעקבות ביצוע ההליך)

זיהומים (חיידקי סטרפטוקוקוס וסטפילוקוקוס)

דימום, היווצרותם של קרישי שם

כדוריות שומן אשר נכנסות אל תוך זרם הדם וחוסמות את זרימת הדם אל עבר הרקמות (קריש שומני)

נזקים או כוויות בעצבים, בעור, ברקמות או באיברים כתוצאה משימוש בחום או במכשור רפואי במהלך שאיבת השומן

שאיבה שאינה אחידה (חוסר סימטריה)

תגובה אלרגית לתרופות או מנת יתר של ליידוקיין שניתנת במהלך הניתוח

הופעתן של צלקות (ייתכן והעור יקבל מראה לא אחיד, יהיה לא סימטרי, או אפילו תלוי ברפיון, במיוחד אצל בני אדם מבוגרים יותר)

בסופו של דבר, יש לקרוא בעיון רב את כל טופסי ההסכמה לניתוח ולחתום עליהם כמו גם את טופס ההסכמה לביצוע צילומים.


בטרם ביצוע ההליך

בטרם תיכנס אל ניתוח שאיבת שומן, תתבצע התייעצות לגביך, בכל הנוגע למצב בריאותך הכללי ועברך הרפואי. תתבצע בדיקה גופנית מקיפה והערכת מצבך הנפשי על ידי פסיכולוג. ייתכן ותתבקש להביא איתך קרוב משפחה (כמו בן הזוג למשל) לפגישת ההתייעצות. ייתכן ותזדקק לקבל חוות דעת רפואית נוספת, על מנת שתוכל לשקול שוב את רצונותיך לעבור את הניתוח.

תרגיש חופשי ונוח לשאול שאלות, וחשוב שתחוש בטוח ומרוצה מן התשובות שתקבל על שאלותיך. אדם אשר בקיא במידע הופך למטופל טוב יותר. עליך להבין במלואם את כל התהליכים שתעבור לפני הניתוח, את תהליך שאיבת השומן עצמו ואת הטיפול לו תזדקק לאחר הניתוח. 

עליך להבין כי ניתוח שאיבת שומן ישפר קרוב לוודאי את המראה החיצוני שלך ויוסיף לתחושת הביטחון העצמי שלך, אבל קרוב לוודאי שהוא לא יעניק לגוף שלך מראה מושלם.

ביום שלפני ניתוח שאיבת שומן ייקחו ממך דם לבדיקה במעבדה, כמו כן תתבקש לתת דגימת שתן. בדיקות אלה יסייעו לצוות הרפואי לשלול בעיות רפואיות. במידה ולא תהיה זקוק לאשפוז לאחר הניתוח, תצטרך לדאוג מבעוד מעוד לאדם אשר יסיע אותך לביתך.

לאחר ניתוח שאיבת שומן

לאחר הניתוח יחבשו את האזור בתחבושות לחץ על מנת למנוע דימומים מאזור הניתוח, כמו גם בכדי לשמור על צורת המקום המנותח. התחבושות יוסרו לאחר פרק זמן של שבועיים. ייתכן והרופא מנתח שלך יצור איתך קשר מדי פעם בפעם על מנת לבדוק את תהליך ההחלמה שלך. 

תתבקש לחזור למרפאתו של הרופא לאחר פרק זמן של 5 עד 7 ימים לאחר הניתוח. לעיתים בני אדם שעברו שאיבת שומן נוטים להעלות במשקל לאחר הניתוח. העלייה במשקל היא תוצאה של הצטברות נוזלים עודפת לאחר הניתוח.

ניתוח לשאיבת שומן יכול להיעשות בשילוב אשפוז בבית החולים, אך זה אינו הכרח המציאות. הצורך באשפוז הוא בהסתמך על היקף הניתוח ומיקומו. ניתוח שאיבת שומן יכול להתבצע במסגרת מרפאה פלסטית, במרכז רפואי באשפוז יום או בבית החולים. 

משיקולים של עלות ונוחות, שאיבות שומן בהיקפים קטנים מבוצעים בדרך כלל באשפוז יום. ייתכן ותצטרך להתאשפז בבית החולים במידה ומדובר בניתוח לשאיבת שומן בהיקף גדול, או במידה ואתה בוחר לבצע הליכים רפואיים נוספים באותה ההזדמנות.

מרבית המטופלים, שדאגו לקבל מידע מקיף לגבי ההליך עוד בטרם הניתוח, יהיו מרוצים מן התוצאות. מטופלים אלה מבינים את המגבלות של התוצאות שניתן יהיה לקבל לאחר ניתוח לשאיבת שומן.

העתיד לבוא

האזור שממנו נשאבת רקמת השומן העודפת במהלך הניתוח יראה גדול יותר לאחר הניתוח כתוצאה מנפיחות. יהיה עליך ללבוש גרבי לחץ, מחוך או חבישת לחץ כירורגית מעל האזור שטופל, על מנת לצמצם את הדימום והנפיחות של האזור, ובכדי לסייע לעור במקום להתכווץ וללבוש את קווי המתאר החדשים של הגוף. חבישת הלחץ תוסר לאחר כשבועיים עד שלושה שבועות וצריך להישאר איתה כל הזמן.

סביר להניח כי תסבול מנפיחות, הופעתן של חבורות, חוסר תחושה וכאבים. בכל אלה ניתן לטפל בעזרת תרופות. התפרים יוסרו לאחר כ- 5 עד 10 ימים לאחר הניתוח. ייתכן ויירשמו לך תרופות אנטיביוטיות על מנת למנוע את הופעתם של זיהומים במקום הניתוח.

ייתכן ותחוש כי אין לך תחושה או שיש מעין דגדוג במקום הניתוח, כמו גם כאבים, לפרק זמן של כמה שבועות לאחר הניתוח. הקפד לקום ולהתהלך קרוב ככל שניתן לאחר הניתוח על מנת לצמצם את רמת הסיכון להופעתם של קרישי דם ברגליים. עליך להימנע מכל פעילות גופנית מאומצת לפרק זמן של כחודש לאחר הניתוח.

אתה תתחיל לחוש טוב יותר לאחר כשבוע עד שבועיים לאחר ניתוח שאיבת שומן. תוכל לשוב למקום עבודתך כבר לאחר מספר ימים. חבורות ונפיחות במקום הניתוח יחלפו בדרך כלל לאחר כשלושה שבועות. אולם, ייתכן ותסבול מנפיחות כלשהי באזור הניתוח לפרק זמן של מספר חודשים.

הרופא המטפל בך יבחן את תהליך ההחלמה באופן סדיר. במידה ויש לך שאלות כלשהן או בעיות בפרקי הזמן שבין הביקורים שלך אצל הרופא, תוכל להתקשר לרופא שלך ולשוחח עימו בטלפון. 

צורת הגוף החדשה שלך תתחיל להיות נראית לעין לאחר מספר שבועות, אולם את השיפור המשמעותי במראה החיצוני שלך ניתן יהיה לראות רק לאחר חלוף פרק זמן של 4 עד 6 שבועות. על ידי הקפדה על משטר פעילות גופנית סדירה ותזונה נכונה תוכל לסייע לגוף שלך לשמור על צרותו החדשה.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום כירורגיה פלסטית
מנהלת המחלקה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת בבית החולים בני ציון, חיפה
פרופ' אבשלום שלום
פרופ' אבשלום שלום כירורגיה פלסטית
מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי מאיר כפר סבא
ד"ר גיל נרדיני
ד"ר גיל נרדיני כירורגיה פלסטית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הייתי אצל מלא רופאים לפני הניתוח הזה ורק אצלו הרגשתי הרגשה טובה ובטוחה לעבור את הניתוח הזה , הוא הקדיש לי את כל הזמן בעולם"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו