דלג לתוכן

עיצוב שפתיים- סגנונות וחומרים

עיצוב שפתיים- סגנונות וחומרים

מאת: ד"ר יונתן וייס
תאריך פרסום: 08/03/2010 תאריך עדכון: 16/05/2021
4 דקות קריאה

משחר ההיסטוריה שפתיים נחשבו לחלק חשוב מקסמו ויופיו של האדם.  בתקופת הרנסנס ציירים הדגישו את שפתיהן של הנשים בציוריהם.  הדוגמא המוכרת היא ציורו של דה וינצ'י, מונה ליזה, שם נראה חיוכה המסתורי עם שפתיה הקפוצות וההדקות שלא מגלות את סודה ואפילו לא את שינייה.

למרות חושניות השפתיים הרי שעם הגיל מתרחשים בהן תהליכים  ניוונים שהם חלק מתהליכים כוללים של הזדקנות  החלים גם בעצמות ובשרירים שסביב. 

השכבה השטחית של העור, האפידרמיס מתעבה, השכבה העמוקה יותר של העור, הדרמיס, עוברת גם תהליכים ניוונים:  מולקולות האמורות לשמור על לחות ונפח השפתיים כגון חומצה היאלורונית נמצאות בהן בכמות קטנה והולכת , וישנם שינויים גם  גם בכמות ובנפח  העור מסביב לפה אשר גורמים למראה מקומט ועייף. 

חלק מהשרירים נעשים ספסטיים מכווצים, התוצאה היא שפתיים המאבדות את הנפח ונראות דקיקות יותר, קפוצות ללא ברק וכן קמטים סביב ובצידי הפה. טפול עיצוב שפתיים מתאים לאנשים מעל גיל 18 המעונינים בשפתיים חושניות ובשרניות יותר ולבעלות שפתיים דקות המעונינות  במראה מלא וחושני.

הגישה ברפואה אסתטית  לשיפור מראה השפתיים  היא עיצוב שפתיים תוך לקיחה בחשבון פרטים חשובים: רצון האישה, גילה, מצב קיים של השפתיים ומצב הפנים. כמו כן, יש לקחת בחשבון את מצב החניכיים, השיניים, מבנה עצמות הפנים, מצב העור, קמטי הפנים .יש להתחשב במצבה הבריאותי הכללי , נטייה לזיהומים כמו הרפס, מחלת הסכרת ועוד. מידע זה חייב לשמש אותנו בבואנו להמליץ על סוג הטיפול. על מנת להעלות את מידת שביעות הרצון  חייבים לתאם את הציפיות עם המטופל, להסביר על האפשרויות הקיימות לטיפול  והתוצאה הצפויה.

נשים רבות הבוחרות לעבור טיפול עיצוב שפתיים  מבקשות עיצוב מסויים. השפתיים המבוקשות כיום הם שפתיים שמכונות  HOLYWOOD – STYLE, לפי  SCALFANI , שהנציגה המוכרת שלהן היא אנג'ילה ג'ולי. מדובר בשפתיים מעובות בשרניות שהחלק המרכזי שבהן לא מובלט אלא מוגדל והומוגני לכל האורך.

סגנון עיצוב שפתיים אחר מבוקש הוא PARIS– STYLE, בעיצוב זה מודגש קו השפתיים באזור המרכזי שלהן כולל קשת קופידון. סגנון זה מתאים לנשים רזות או מבוגרות או נשים שלא רוצות להבליט יותר מדי את השינוי שנעשה בשפתיים.

טיפול עיצוב שפתיים מתחלק לשניים, תחילה הרדמה אזורית  בכדי לאפשר טיפול חלק ללא כאבים. האלחוש נעשה בעזרת קרחון, גל מקומי או הזרקה . במזרקים החדישים נמצא חומר אלחוש יחד עם חומר המילוי כבר באותו המזרק. לאחר מכן מתבצע הטיפול.

הטיפול מתבצע במרפאתו של הרופא. לא רצוי לבצע פעולות אלו במכוני יופי, מכוני ספורט או מסיבות עיצוב שפתיים. זאת עקב החשש מזיהום ותופעות לוואי שנלוות לטיפול.

קיימות שתי קבוצות עיקריות של חומרי עיצוב שפתיים

קבוצה הראשונה של חומרי עיצוב שפתיים היא של חומרים טבעיים, אשר מיוצרים בשיטות ביו-טכנולוגיות של הנדסה גנטית. מדובר בחומרים שנמצאים בדרך כלל בגוף ועם ההתבגרות, כמותן בגוף יורדת, דוגמאת חומצה היאלורונית שהיא מרכיב חשוב בשמירה על לחות העור ושמירת נפח הרקמה עקב ספיחת נוזלים. דוגמא אחרת הוא קולגן שעשוי מחלבונים ועובר שינויים ניוונים בגוף תוך כדי תהליכי התבגרות והזדקנות.

חומרים אלו מיוצרים היום בתנאי מעבדה, משווקים בצורת ג'ל בעל צמיגות שמשתנה ממוצר למוצר על מנת לעזור  לרופא  לעצב ולפסל את השפתיים בצורה הכי מדויקת ונוחה.

חומרים אילו אינם מזוהים בדרך כלל על ידי הגוף כחומרים זרים  ועל כן תופעות לוואי כגון אלרגיה או תגובות מאוחרות של זיהומים וכן יצירת גרנולומות (בליטות בצורת גולות) הינן נדירות מאוד.

לאחר ההזרקה ניתן  לראות תוצאות מיידיות גם לאחר טיפול הזרקה אחד. דבר זה מתאים מאוד לנשים ולגברים המעוניינים לבצע שינוי אסתטי לפני אירוע או בלוח זמנים מהיר.

חסרונם  של חומרים אלו הוא שמדובר בחומרים שנספגים ומתפרקים על ידי הגוף במהלך הזמן, לכן האפקט של טיפול עיצוב שפתיים נעלם. זמן הספיגה יכול לנוע בין 3 חודשים לשנה וחצי, דבר המחייב חזרה על הפעולה כל מספר חודשים לשמירת האפקט הרצוי.

 קבוצה שנייה של חומרי עיצוב שפתיים הם חומרים סינתטיים. מדובר בחומרים לא ביולוגיים שלא נספגים בגוף אלא גורמים לתגובה של יצירת רקמה מסביב לאיזור ההזרקה שממלאת באיטיות את השפתיים:

בין שאר החומרים אפשר למצוא סיליקון נוזלי טהור, אשר משמש גם להזרקה ברשתית העיניים במקרה של הפרדות הרשתית. כיום משמש חומר זה גם למטרות אסתטיות בין היתר של עיצוב שפתיים.

הטכניקה בה מוזרק החומר נקראת MICRO-DROPLET , כלומר הזרקה טיפתית אל תוך השפתיים כדי ליצור גירוי לרקמת השפה ליצירת רקמת קולגן שתמלא עם הזמן את השפתיים.

התוצאות המושגות בטיפול זה הן מאוד יפות ומעניקות לשפתיים מראה טבעי וחושני.

על מנת להשיג את האפקט הרצוי יש להזריק כמויות מינימאליות של חומר סיליקון טבעי לשפתיים אחת לחודש, זמן הטיפול עד לקבלת התוצאות הרצויות הוא בין 3-8 חודשים.

חומר סיננתטי אחר הוא ארטפיל, חומר שמכיל מיקרו ספרות (גולות זעירות מאוד) של חומר סינתטי בשם פולימטלמטקרליט אשר משמש גם כחומר מילוי מידי וגם כחומר גירוי ליצירת רקמה שמעבה את השפתיים.

תופעות לוואי מידייות של טיפול עיצוב שפתיים הן נפיחות ושטפי דם שטחיים, (המטומה). בכדי להפחית סיבוך זה למינימום יש להגביל את מספר הדקירות בזמן הפעולה ולהשתמש במחטים עדינות המותאמות בדיוק לכך. כן נהוג לשים מיד בסיום הטיפול קומפרס קרח המוריד את הנפיחות ומכווץ את כלי הדם.

תופעות הלוואי המאוחרות יותר הן זיהומים. מדובר בסיבוך נדיר מאוד אם הפעולה בוצעה בתנאים סטריליים על ידי רופא מיומן. טיפול נגד סיבוך זה מתבצע באמצעות מתן אנטיביוטיקה ולעיתים נדירות נדרש גם ניקוז כירורגי.

סיבוך נדיר אחר הוא תגובה אידיוסינקרטית, מדובר בתגובה אלרגית של הגוף כלפי החומר המוזרק ויצירת גרנולומות (גולות) בתוך השפתיים, התגובה יכולה להופיע גם לאחר שנים. שכיחותה אחד לאלפי מקרים. הטיפול נגד סיבוך זה הוא הזרקה מקומית של סטרואידים במינון מינימאלי שבדרך כלל גורם להיעלמות הממצא.

בסיכומו של דבר, טיפול עיצוב שפתיים היא פעולה הדורשת מהרופא ידע אנטומי, הכרה מדוקדקת של חומרי המילוי השונים ותכונותיהם, הכרת טכניקות הזרקה שונות ויכולת להתמודד עם סיבוכים העלולים להופיע. טיפול עיצוב שפתיים בידיים מיומנות יכול לשפר את מראה השפתיים לאין שיעור ולהעניק להם מראה יפה וחושני.

המאמר נכתב על ידי ד"ר יונתן וייס, מומחה ברפואה פנימית ובוגר לימודי רפואה אסטית באוניברסיטת בר אילן

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר יואב אברהמי
ד"ר יואב אברהמי כירורגיה פלסטית
רופא בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בביה"ח קפלן. בעל ניסיון רב בתחום.
פרופ' יצחק צילינסקי
פרופ' יצחק צילינסקי כירורגיה פלסטית
מומחה לכירורגיה פלסטית ולניתוחי מוז (Mohs)
ד"ר שרון פינצי
ד"ר שרון פינצי עור ומין
5.0
( 29 חוות דעת )
"ד״ר שרון פינצי מקצועית ונעימה. הרגשתי שהיא מקשיבה לי ומקדישה לי את מלוא תשומת הלב, ושאני בידיים טובות. ממליצה בחום!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו