דלג לתוכן

זריקות בוטוקס - הטיפול, הסיכונים וכיצד מתמודדים איתם

זריקות בוטוקס - הטיפול, הסיכונים וכיצד מתמודדים איתם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/01/2010 תאריך עדכון: 11/05/2021
4 דקות קריאה

 הרעלן בוטולניום A מיוצר על ידי חיידק מסוים, שגורם להרעלת מזון מסוג בוטוליזם. בוטוקס -השם המסחרי של הרעלן הרפואי בוטולניום A – הוא רעלן מזוקק בריכוז נמוך. 

כאשר מזריקים אותו במנות קטנות אל תוך שרירים מסוימים, הבוטוקס חוסם אותות כימיים, שגורמים לשרירים להתכווץ. כאשר השרירים אינם מתהדקים, העור מתיישר ונראה חלק יותר ופחות מקומט.

מדוע עושים זאת

זריקות בוטוקס גרומות להרפיה זמנית של שרירי הפנים, שגורמים קמטים ולכן מביאות לכך שהקמטים יראו פחות בולטים.


זריקות בוטוקס משמשות לטיפול בקמטים שונים בפנים, כמו למשל קמטוטים בזויות העיניים (קמטים מתחת לעיניים) וחריצים במצח.


מקרים בהם זריקות בוטוקס הן פתרון טוב


ניתן לטפל באמצעות זריקות בוטוקס באזורים הבאים:

·          חריצים בין הגבות ועל גשר האף.

·          קמטים מתחת לעיניים ובזוויות העיניים. 

·          קמטים במצח. 

·          פסי עור על הצוואר.

מקרים בהם זריקות בוטוקס אינן פתרון טוב


לא בכל סוגי הקמטים על הפנים ניתן לטפל באמצעות זריקות בוטוקס. הבוטוקס אינו יכול להחליק קמטים שנגרמו כתוצאה מחשיפה לשמש.  כמו כן, פחות מומלץ לטפל בקמטים שמסביב לפה בעזרת בוטוקס, משום שהשרירים באזור זה נחוצים לצורך אכילה ודיבור. סוג העור, עובי העור ודרגת הקמטים הם גורמים שמשחקים תפקיד בהחלטה האם הזרקת בוטוקס תהיה יעילה או לא.

בוטוקס ומחלות אחרות


מלבד החלקת קמטים, זריקות בוטוקס משמשות גם לטיפול בבעיות רפואיות אחרות, כולל כאבי ראש, כאבי גב, בעיות בשרירי העין, התכווצויות שרירים והזעת יתר. כמו כן, חוקרים במרפאת מאיו מצאו שטיפול בצלקות בפנים בשלב מוקדם באמצעות בוטוקס, משפר את מראה הצלקות בטווח הארוך. שימוש בבוטוקס למטרה זו הוא עדיין ניסיוני וטרם אושר על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA).


סיכונים של זריקות בוטוקס

זריקות בוטוקס הן טיפול בטוח באופן יחסי, זאת במידה ומבצע אותן רופא מנוסה. יחד עם זאת, עלולות להופיע תופעות לוואי והסתבכויות. אלו כוללות בין היתר:

כאבים וחבורות באזור ההזרקה.

·          אדמומיות.

·          כאבי ראש. 

·          תסמינים כמו של שפעת. 

·          בחילה. 

·          חולשה זמנית או צניחה של הפנים.

·          התפשטות הרעלן מעבר לאזור הטיפול, תופעה שעלולה לגרום לסימנים ותסמינים כמו של הרעלת מזון (בוטוליזם. קשיים בבליעה, חולשה בשרירים, דיבור לא ברור ובעיות נשימה).

       

בחירה קפדנית של הרופא


השימוש באמצעות זריקות בוטוקס יכול להתבצע רק תחת השגחה של רופא. כאשר מטפלים בבוטוקס בצורה שאינה נכונה הוא יכול להיות מסוכן. יש לבחור רופא שהתמחה ברפואת עור (דרמטולוג), או בניתוחים פלסטיים. חשוב לוודא שהרופא מנוסה בטיפולים בבוטוקס. רופא שהוסמך כחוק, יכול להעניק יעוץ בנוגע לטיפול ולקבוע אם זהו הטיפול המתאים ביותר, מבחינת הצרכים של המטופל ומבחינת מצבו הבריאותי.

הכנות לטיפול

לפני שקובעים תור עבור בשביל זריקות בוטוקס, לצורך טיפול בקמטים, יש להיפגש עם הרופא ולדון בגורמים שיקבעו האם הזרקת בוטוקס היא הטיפול המתאים. 

פגישת התייעצות זו כוללת בדרך כלל: 

  • היסטוריה רפואית ובדיקה גופנית. הרופא שואל שאלות בנוגע לבעיות רפואיות שהמטפל סובל מהן, או שסבל מהן בעבר ומבצע בדיקה גופנית.
  • שימוש בתרופות. הרופא שואל שאלות לגבי שימוש בתרופת. לפני הזרקת בוטוקס, לעתים יש צורך להפסיק את השימוש בתרופות מסוימות. תרופות אלו כוללות תרופות לדילול הדם, כמו אספירין, תרופות שמכילות אספירין, ווראפין (קומאדין), או הפארין. יש להתייעץ עם הרופא לפני שעושים הפסקה בנטילת תרופות אלו, מאחר ובמקרים מסוימים עדיף להמשיך את השימוש בהן, למשל אצל אנשים שהיו להם קרישי דם, שבץ, התקף לב, אנגינה, או התקפי אנמיה מקומיים זמניים (איסכמיה).
  • תיאום ציפיות. שיחה עם הרופא לגבי המניעים לביצוע הטיפול והציפיות ממנו. הרופא מסביר מה בוטוקס יכול לעשות ומה אינו יכול לעשות ומה תהיינה התוצאות של הטיפול.

 למה לצפות במהלך הטיפול


הרופא משתמש במחט דקה לצורך הזרקת כמויות מזעריות של בוטוקס אל תוך שרירים מסוימים. הרופא בוחר בקפידה את השרירים בהם הוא מטפל, הוא מחליש את השרירים שיוצרים את הקמטים, זאת על מנת לנסות ולשמר את ההבעה הטבעית של הפנים.

מספר זריקות בוטוקס הנחוצות תלוי בגורמים רבים, ביניהם איברי הפנים, גודל הקמטים והאזור המסוים המטופל. לדוגמא, להחלקת קמטים מתחת לעיניים, בדרך כלל יש צורך בשתיים או שלוש הזרקות. קמטים במצח עלולים לדרוש חמש הזרקות, או יותר.

הזרקת בוטוקס אורכת 10 עד 15 דקות ובדרך כלל מבצעים אותה במרפאה. חלק מהאנשים מרגישים כאב קל בזמן ההזרקה, אך רוב האנשים מוצאים שאי הנוחות הנגרמת היא נסבלת. הזרקת בוטוקס אינה כרוכה בהרדמה.


לאחר טיפול זריקות בוטוקס


טיפולי זריקות בוטוקס אינם מצריכים חופשת מחלה. ניתן לחזור לפעילות השגרתית מיד לאחר הטיפול. לאחר הטיפול יתכן כאב ראש למשך מספר שעות. חשוב להקפיד שלא לשפשף או לעסות את האזורים המטופלים. פעולות אלו עלולות לגרום לרעלן לנדוד לאזורים נוספים בפנים. במקרים כאלו עלולה להופיע חולשה זמנית או צניחה של הפנים.


תוצאות

ניתן להבחין בתוצאות כבר לאחר מספר ימים, אך התוצאה המוגמרת מופיעה במלואה, רק לאחר כשבועיים. התוצאות אינן לצמיתות. השרירים המטופלים יחזרו לפעול שוב, תוך שלושה עד ששה חודשים מרגע שהבוטוקס התחיל להשפיע. לכן, כדי לשמור על המראה, יש צורך לחזור על ההזרקות מידי כמה חודשים.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר שרון פינצי
ד"ר שרון פינצי עור ומין
5.0
( 29 חוות דעת )
"ד״ר שרון פינצי מקצועית ונעימה. הרגשתי שהיא מקשיבה לי ומקדישה לי את מלוא תשומת הלב, ושאני בידיים טובות. ממליצה בחום!"
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום
ד"ר ראניה אלח'טיב פאהום כירורגיה פלסטית
מנהלת המחלקה לכירורגיה פלסטית ומשחזרת בבית החולים בני ציון, חיפה
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.5
( 13 חוות דעת )
"הייתי מאוד מרוצה מהיחס והמיקצועיות של ד"ר מרטינז."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו