דלג לתוכן

טיפולי בוטוקס – מה זה וכיצד הוא משפיע על העור

טיפולי בוטוקס – מה זה וכיצד הוא משפיע על העור

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/03/2010 תאריך עדכון: 16/05/2021
2 דקות קריאה

בוטוקס הינו חומר המופק מרעלן של חיידק, הקלוסטרידיום בוטולינום. רעלן שבמשך שנים רבות משתמשים  בו לצרכים רפואיים, טיפולי בוטוקס בבעיות בתחומים הנוירולוגיים ונוירואופתלמולוגים.

לפני מספר עשורים הצליחו בתנאי מעבדה לייצר אותו ולזקק אותו בכמויות זעירות מאוד ולהפוך אותו לחלבון טהור אשר מזכיר במבנהו אימונוגלובולינים, ולגרום לו לפעול במנגנון של רעלן- קרי לגרום לו להביא לשיתוק שרירים על ידי התערבות באיזור החיבור שבין השריר לעצב ועל ידי כך לגרום לשריר המכווץ לעבור הרפייה.

באמצעות פעולה זו, כאשר מזריקים אותו אל קמט העור, הוא גורם לו להתיישר ולהימתח ולמעשה מעלים את הקמט. טיפולי בוטוקס פועלים בעיקר על קמטי הבעה, בשליש העליון של הפנים: קמטי זעף בין העיניים, צחוק מסביב לעיניים ,ומחשבה באזור המצח. כן ניתן במצבים מסוימים , להשתמש בו גם לקמטים שסביב הפה והצוואר, אולם זו פעולה דורשת רופא מנוסה ובקי באנטומיה של האזור ובהשפעות האסטתיות של ההזרקה.

הזרקות בוטוקס אושר לשימוש על ידי רשות הבריאות והמזון האמריקאית (FDA) ולאחר מכן על ידי משרד הבריאות הישראלי. הבוטוקס מאושר לשימושים רפואיים נוספים כגון  במקרים של ספאזם (התכווצות) שרירים בפנים, בצוואר, אסימטריה, פזילה, CP, התכווצות עפעפיים, מיגרנות, מצבי עצירות כרוניים ולאחרונה במקרה של ויגיניזמוס (כאבים ביחסי מין). טיפולי בוטוקס לצרכים אסתטיים נפוצים לשימוש בקמטי הבעה בעיקר בחלק העליון של הפנים, בקמטי זעף, מחשבה וצחוק.

החומר מוזרק במרפאה , לאחר הסבר מפורט על הפעולה , השלכותיה וצילום המטופל לפני ואחרי. בדרך כלל שיעורי ההצלחה בתחום גבוהים.

השפעת טיפולי בוטוקס על הקמטים נמשכת 3-6 חודשים. תוצאות הטיפול מתחילות להראות כעבור יומיים לאחר ההזרקה ומתחזקות בהדרגה במהלך שבועיים לאחר מכן.

תופעות הלוואי של טיפולי בוטוקס הן שטפי דם מקומיים, נפיחות מקומית שחולפת תוך יומיים-שלושה, במקרים נדירים מופיעים גם כאבי ראש קלים עם הרגשה של חולשה כללית. אחת הסכנות המוכרות בהזרקת בוטוקס היא דליפת החומר אל איזורי שריר אחרים אשר יכולים להתבטא בצניחת עפעף או גבה. 

לכן חשובה מאוד המיומנות של הרופא המבצע את הטיפול, סוג החומר, תנאי אחזקתו ותנאי הזרקתו.  על הרופא להסביר למטופל כיצד לנהוג אחרי הטיפול, בין השאר עליו לציין בפניו שאסור לו לשכב במשך 4 שעות אחרי הפעולה. חשוב ציין, עקב מקרים חוזרים ונשנים של פגמים בתנאי הזרקת בוטוקס במהלך "מסיבות בוטוקס", משרד הבריאות אסר על מסיבות אלו.

ניתן לשלב טיפולי בוטוקס עם טיפולים אחרים נגד קמטים, כמו שימוש חומרי מילוי קמטים אחרי פרק זמן של שבועיים, פילינג כימי או פילינג לייזר.

המאמר נכתב על ידי ד"ר יונתן וייס, מומחה ברפואה פנימית ובוגר לימודי רפואה אסטית באוניברסיטת בר אילן

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עומרי זידאן
ד"ר עומרי זידאן עור ומין
רופא עור מומחה בתחום אבחון מוקדם של סרטן העור בבית החולים בילינסון
ד"ר בתיה יפה
ד"ר בתיה יפה כירורגיה
מומחית לכירורגיה פלסטית
 ALITA אליטה בע"מ
ALITA אליטה בע"מ עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו