דלג לתוכן

התפתחות של תינוק: מה קורה מהלידה עד גיל שלושה חודשים?

התפתחות של תינוק : מה קורה מהלידה עד גיל שלושה חודשים?

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/05/2009
2 דקות קריאה

למה לצפות?

בתחילה ייתכן שהטיפול בתינוקך ייראה כמו מחזור ללא סוף של הנקה, חיתולים והרגעה. אולם עד מהרה, סימנים להתפתחותו של תינוקך יתחילו להופיע.

  • כישורים מוטוריים. ראשו של תינוקך הרך יהיה מעט מתנדנד, אולם תוך החודשים הראשונים לחיים, מסוגלים רוב התינוקות להביט היישר קדימה תוך שכיבה על הגב, ולהרים את ראשיהם בעת שכיבה על הבטן. על אף שתינוקות רכים עדיין לא יתגלגלו מהבטן לגב ברוב המקרים, התינוק שלך עשוי בקרוב להתגלגל מן הצד לגב. ההתמתחויות והבעיטות של תינוקך צפויים להפוך לסוערים יותר. אם תציעי לו צעצוע, תינוקך עשוי לאחוז בו ולהחזיק בו בחוזקה במשך מספר רגעים.
  • שמיעה. תוך מספר שבועות, תינוקך עשוי להגיב לרעשים חזקים במצמוץ, הזדקפות פתאומית, קימוט מצח או התעוררות משינה קלה. אפילו קולות ביתיים יומיומיים – צעדים על הרצפה, מים זורמים – עלולים לגרור תגובות עדינות, כמו תנועת גפיים מוגברת או קצב מציצה מואט. צפי מתינוקך להגיב לצליל קולך.
  • ראייה. רוב התינוקות הרכים מתמקדים טוב מכל על עצמים במרחק של כ-30 ס"מ, שהוא המרחק מפניו לפנייך בעת ההנקה. עד מהרה יתחיל תינוקך לבחון תבניות מורכבות יותר, עם צבעים, גדלים וצורות שונים. ייתכן כי תבחיני שתינוקך בוחן את כפות ידיו ורגליו. בגיל שלושה חודשים ייתכן כי דעתו של תינוקך תוסח בקלות על ידי מראה או צליל מעניינים.
  • תקשורת. תינוקות רכים רגישים לאופן שבו אתם מחזיקים, מנענעים ומאכילים אותם. בהגיעו לגיל חודשיים, התינוק עשוי לחייך בכוונה, לעשות בועות רוק ולהמהם כשאת מדברת איתו או משחקת איתו בעדינות. תינוקך עשוי אפילו לחקות את הבעות פנייך. עד מהרה יחל תינוקך לפנות אלייך כאשר יזדקק לתשומת לב, ביטחון או ניחומים.

קידום התפתחותו של תינוקך

מערכת היחסים שלך עם ילדך היא אבן היסוד להתפתחותו הבריאה. בטחי ביכולתך לענות על צרכיו של תינוקך.

  • החזיקי את תינוקך. ליטופים עדינים ונשיקות רכות יכולות לעזור לתינוקך לחוש בטוח, מוגן ואהוב. החזיקי בתינוקך ונענעי אותו. הניחי לו לחקור את פנייך. הניחי לתינוקך לאחוז בזרתך ולגעת בפנייך.
  • דברי בחופשיות. שיחות פשוטות מניחות את היסודות להתפתחות השפה, עוד לפני שתינוקך מבין בעצם מלה. שאלי שאלות והגיבי לגרגוריו והמהומיו של תינוקך. תארי מה את רואה, שומעת ומריחה ברחבי הבית, בחצר וברחוב. השתמשי במלים פשוטות במתאימות לחיי היומיום של תינוקך. זכרי שגם נימת קולך מביעה רעיונות ותחושות.
  • שני תנוחות. החזיקי את תינוקך כשפניו כלפי חוץ. תוך השגחה צמודה, הניחי את תינוקך על הבטן שישחק. החזיקי צעצוע צבעוני או עשי צליל מעניין כדי לעודד את תינוקך להרים את ראשו. תינוקות רבים נעשים רגוזים או מתוסכלים על בטניהם, אז הקפידי לבצע זאת לפרקי זמן קצרים בתחילה – רק דקות ספורות בכל פעם. אם התינוק נעשה מנומנם, הניחי אותו על הגב לישון.
  • הגיבי במהירות לדמעות. בכל יום נתון, התינוק הרך הממוצע בוכה במשך יותר משעתיים במצטבר. בין אם תינוקך זקוק להחלפת חיתול, הנקה או פשוט מגע חם, הגיבי במהירות. תשומת לבך תסייע לבנות קשר חזק עם תינוקך – ואת הביטחון לו יזדקק כדי להסתדר ללא עזרתך יום אחד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
5.0
( 19 חוות דעת )
"פרופ׳ מקסים וסבלני, ממליצה מאוד!"
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר אסתר גנלין - כהן
ד"ר אסתר גנלין - כהן נוירולוגיה
5.0
( 3 חוות דעת )
"."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו