דלג לתוכן

אוטיזם

Autism
ד"ר מיכאל ינקו ד"ר מיכאל ינקו פסיכיאטר מומחה לילד והמתבגר קראו עליי עוד
המומחים של Infomed מסבירים:

אוטיזם היא אחת ההפרעות השייכות לקבוצה של הפרעות התפתחותיות המכונות בשפה הרפואית הפרעות בספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder – ASD).  המצב מאופיין בהפרעות התפתחותיות נוירולוגיות  המופיעות בגיל הינקות – לרוב עוד בטרם מלאו לילד 3 שנים. 

כיום, ההפרדה שהייתה קיימת בין אוטיזם להפרעות השייכות לספקטרום האוטיסטי כמו תסמונת אספרגר, על-פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM-5) - לא קיימת יותר, ומקובל להתייחס לכל המחלות כאל "הפרעה בספקטרום האוטיסטי". 

למרות שרמת החומרה והתסמינים משתנים ממקרה למקרה, כל הפרעות של אוטיזם משפיעות על יכולתו של הילד לפתח תקשורת ויחסי גומלין עם הסובבים אותו.

ההערכה גורסת כי שישה ילדים מתוך 1,000 בארצות הברית סובלים ממצב של אוטיזם – ומספר המקרים המאובחנים עולה בהתמדה. לא ברור עדיין אם עלייה זו היא פועל יוצא מאיתור ודיווח יעיל יותר של המקרים, מעלייה ממשית במספרם, או כפועל יוצא של שניהם גם יחדיו.

ידיים של ילד ושל מטפלת באוטיזם מחזיקות קובייה צבעונית

מה שברור הוא שלמרות שאין כיום בנמצא ריפוי למצב של אוטיזם, טיפול אינטנסיבי ומקודם ככל האפשר יכולים להוביל לשינוי משמעותי בחייהם של הילדים הסובלים מהפרעה זו.

ילדים הסובלים ממצב של אוטיזם יחוו קשיים בשלושה תחומים התפתחותיים עיקריים: יחסי גומלין חברתיים, שפה והתנהגות. מכיוון שהתסמינים של אוטיזם שונים מאוד ממקרה למקרה, שני ילדים אשר קיבלו את אותה האבחנה הרפואית יתנהגו בצורות שונות מאוד ויהיו בעלי מיומנויות שונות לחלוטין. 

אולם, במרבית המקרים, מקרי האוטיזם החמורים ביותר מאופיינים על ידי חוסר יכולת מוחלטת לתקשר או להיות ביחסי גומלין עם בני אדם אחרים.

מרבית הילדים יראו תסמינים של אוטיזם כבר בגיל הינקות. ילדים אחרים יתפתחו בצורה רגילה לחלוטין במשך החודשים או השנים הראשונות לחייהם, אך יהפכו לפתע מסוגרים בעצמם, תוקפניים או שהם יאבדו את מיומנויות השפה שכבר הספיקו לצבור עד כה.  

  • סימפטומים

    למרות שכל ילד הלוקה באוטיזם הוא בעל דפוסים הייחודיים רק לו, ישנם תסמינים הנפוצים להפרעה זו:

    מיומנויות חברתיות

    • אינו מגיב לקריאת שמו.

    • אינו מרבה ליצור קשר עין ישיר.

    • ראה כי לעיתים קרובות אינו שומע אותך. 

    • מסרב לחיבוק או התכרבלות. 

    • נראה כי אינו מודע לרגשות של אחרים. 

    • נראה כי הוא מעדיף לשחק לבדו – נסוג אל תוך "עולם  פרטי" משלו.

    מיומנויות שפה

    • מתחיל לדבר מאוחר יותר מילדים אחרים. 

    • מאבד את היכולת לומר מילים או משפטים מסוימים שידע  בעבר.

    • יוצר קשר עין כאשר הוא רוצה דבר מה.

    • מדבר בקול מוזר או במקצב שונה – משתמש בדיבור מזמר, חד גוני או בקול הדומה לרובוט. 

    • אינו מסוגל להתחיל בשיחה או להמשיך שיחה קיימת.

    • ייתכן ויחזור על מילים, ניבים או מושגים, אך אינו יודע כיצד להשתמש בהם.

    התנהגות

    • מבצע תנועות החוזרות על עצמן, כגון נדנוד, הסתובבות במעגל או נפנוף בידיים. 

    • מפתח הרגלים או טקסים החוזרים על עצמם. 

    • יוצא משלוותו בכל פעם שמתרחש שינוי, אפילו קטן ביותר, בהרגלים או בטקסים אלו.

    • נמצא בתנועה מתמדת.

    • יהיה מוקסם ומרותק מחלקים מסוימים של חפצים, כמו הסתובבות הגלגל במכונית צעצוע.

    • יהיה רגיש בצורה מוגזמת לאור, קול או מגע אך בעל חוסר יכולת לחוש בכאב.

    ילדים צעירים הסובלים ממצב של אוטיזם יחוו קשיים כאשר יתבקשו לחלוק את חוויותיהם עם אחרים. כאשר מקריאים להם סיפור, למשל, אין זה סביר שהם יצביעו באצבע על התמונות בספר. מיומנות חברתית זו, המתפתחת בגיל מאוד צעיר, היא הכרחית לפיתוח מיומנויות שפה ומיומנויות חברתיות בשלב מאוחר יותר.

    ככל שהילדים הלוקים במצב של אוטיזם מתבגרים, כך חלק מהם יכול להופך להיות מעורב חברתית יותר עם אחרים והם יכולים להציג פחות הפרעות התנהגותיות האופייניות למצב של אוטיזם. חלק מהם, לרוב בעלי הבעיות הפחות חמורות, מצליחים בסופו של דבר לנהל אורח חיים רגיל או אורח חיים הקרוב לרגיל. 

    אחרים, לעומת זאת, ממשיכים לחוות קשיים במיומנויות שפה ויחסי גומלין חברתיים, והמשמעות של ההתבגרות שלהם היא לרוב החרפה של הבעיות ההתנהגותיות.

    חלק מן הילדים שיש להם אוטיזם הם איטיים ברכישת ידע חדש או מיומנויות חדשות. ילדים אחרים יכולים להיות בעלי רמת משכל רגילה או גבוהה יותר משל בני אדם אחרים. ילדים אלה ילמדו בזריזות אך יציגו בעיות בתקשורת, ביישום דברים אשר למדו בחיי היום יום שלהם ובהתאמה למצבים חברתיים. 

    חלק מבין הילדים הסובלים ממצב של אוטיזם הם "משכילים אוטיסטיים" והם בעלי מיומנויות יוצאות דופן במיוחד המתמקדות בתחום מסוים כמו אמנות, מתמטיקה או מוזיקה. 

    רמת התפקוד של הילד בתחום השפה בסביבות גיל 5 ומנת המשכל שלו הם הדרך הטובה ביותר לנבא את הצפי לתפקוד הילד בעתיד .

המומחים שלנו לנוירולוגיה וילדים

נוירולוגיה
ד"ר מיקי הר-גיל
5.0
( 4 חוות דעת )
"ד"ר הר-גיל מקצועי מאוד, רגיש לסיטואציה, אמפתי ויסודי."
קראו עליי עוד לקביעת תור
נוירולוגיה
ד"ר אסתר גנלין - כהן רופאה בכירה, מנהלת המרפאה לטיפול במחלות נוירואימונולוגיות, המכון לנוירולוגיה, בית חולים שניידר.
קראו עליי עוד לקביעת תור
נוירולוגיה
פרופ' אלי להט נוירולוג ילדים
קראו עליי עוד
לכל המומחים שלנו לנוירולוגיה וילדים>

המומחים של Infomed עונים על שאלות:

מאמרים בנושא אוטיזם

5 בעיות אורתופדיות נפוצות בילדים – והטיפולים שעשויים לעזור
5 בעיות אורתופדיות נפוצות בילדים – והטיפולים שעשויים לעזור
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 10/01/2022

בדומה לאיברים רבים בגוף, גם מערכת השריר-שלד בגופם של ילדים נמצאת בצמיחה ועל כן דורשת לא פעם התייחסות מיוחדת. אספנו ... לכתבה המלאה

היעדר בכי וחוסר תגובה: 8 תסמינים שעלולים להעיד על אוטיזם בשנה הראשונה לחיים
היעדר בכי וחוסר תגובה: 8 תסמינים שעלולים להעיד על אוטיזם בשנה הראשונה לחיים
ד"ר חנה אלונים מאת: ד"ר חנה אלונים 31/03/2021

אחד מכל שמונים ילדים בישראל יאובחן עם אוטיזם, לרוב בשנה השנייה או השלישית לחיים. אולם, מומחים בעולם טוענים כי ניתן ... לכתבה המלאה

שאלות מתוך פורום אוטיזם

בניהולו של ד"ר מיכאל ינקו
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו