דלג לתוכן

אמור לי מי אתה, ואומר לך מה מכשיל אותך מלרדת במשקל

לכל אחד מאתנו תכונות אופי ואישיות ייחודיות לנו. תכונות אלו יכולות לעשות את כל ההבדל - לטוב ולרע - בתהליך הממושך של ירידה במשקל ושמירה עליו. יש תכונות אופי שמכשילות אותנו, ויש כאלו שאפשר להישען עליהן. הרכבנו עבורכם רשימה של טיפוסים אופייניים. מצאו איזה טיפוס אתם, ואולי תגלו את היתרונות והמכשולים הספציפיים לכם בתהליך הירידה במשקל

מאת: אילת מריה מיטש, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/08/2014
3 דקות קריאה

לכל אחד מאתנו תכונות אופי ואישיות ייחודיות לנו. תכונות אלו יכולות לעשות את כל ההבדל - לטוב ולרע - בתהליך הממושך של ירידה במשקל ושמירה עליו. יש תכונות אופי שמכשילות אותנו, ויש כאלו שאפשר להישען עליהן. הרכבנו עבורכם רשימה של טיפוסים אופייניים. מצאו איזה טיפוס אתם, ואולי תגלו את היתרונות והמכשולים הספציפיים לכם בתהליך הירידה במשקל


כל מי שמתמודד עם משקל עודף יודע שכוח הרצון והמוטיבציה הם אלו שעושים את רוב העבודה בכל תכנית הרזיה שהיא. בנוסף להם, חשוב שתכירו כוחות נוספים שעוזרים או מחבלים לנו מאחורי הקלעים, כוחות שמניעים אותנו גם ביום יום ומשפיעים על ההתמודדות שלנו עם קשיים ואתגרים – מאפייני האישיות שלנו.

הטיפוס האימפולסיבי

אם אתם סובלים מעודף משקל, סביר להניח שאתם לא טובים בדחיית סיפוקים ושאתם נוטים לוותר לעצמכם בקלות. דחיית סיפוקים מוצלחת בכל תחום מנבאת הצלחה גדולה גם בעמידה ביעדי ההרזיה. כלומר, אם אתם יודעים שמחכה לכם מזון משמין במזווה בבית או בארון במקום העבודה, למדו את עצמכם להימנע מביקור במקומות אלו. הרשו לעצמכם פיצוי טעים אחר ומשמין פחות, וקבלו את הסיפוק שאתם צריכים מההרזיה שתרוויחו בעתיד.


הטיפוס האמין

אתם מצפוניים, עומדים ביעדים שלכם, לא מפשלים במטלות ובעלי משמעת עצמית. הבעיה היא שגם תכנון מדוקדק עלול לגרום לכם לחשוב כל הזמן על אוכל ולהכשיל אתכם. הפתרון שלכם הוא להמשיך להקדיש מחשבה מדוקדקת, אבל לקבוע בתכנית ההרזיה שלכם פעילות שתעזור לכם לרזות ותרחיק אתכם מאכילה, כמו ללכת עם הילדים ברגל לבית הספר במקום לנהוג, או מטלות אחרות שהשארתם לזמן הפנאי שלכם.


הטיפוס הרגשני

החיים יכולים להיות סדרה של אירועים מטלטלים, ויש כאלה שלוקחים הכל ללב קשה מדי. זה בסדר גמור, כל עוד אתם מבינים שהצפה רגשית מניעה אתכם לתגובה שנקראת אכילה רגשית, כלומר פיצוי מוחשי על קושי רגשי. אם תלמדו לזהות ולהכיר בתגובה הרגשית שפורצת בעצמה כזו, תוכלו גם לשלוט בפעולה. נסו לצאת לטיול רגלי או לחדר כושר בכל פעם שאתם מתרגשים במקום לגשת למטבח להזין את הרגש, או לעסוק במשהו שיעזור לכם לבטא את המצוקה במקום להזין אותה באוכל.


הטיפוס השקט

אם אתם לא נוטים לעשות דרמה משום דבר בחיים, מעדיפים בילוי שקט בבית, נוהגים לחשוב ולתכנן בקפדנות לפני ביצוע כל מטלה, סביר להניח שיש לכם גם יכולת לעמוד בתכנית ההרזיה שלכם בצורה רציונלית ומחושבת. אשריכם, משום שלכם יש את האופי לעמוד במשטר דיאטה בריא לאורך זמן, במיוחד אם הוא כולל שגרת אימונים מסודרים.


הטיפוס המחמיר

אתם לא סולחים לעצמכם על אף טעות ונוטים להעניש את עצמכם בחומרה על כל מה שנתפס בעיניכם כחריגה מהמסלול. בתהליך הרזיה, קורה פה ושם שמגזימים באכילה מעט, זה טבעי ובלתי נמנע. אם אתם לא יודעים לסלוח לעצמכם ולהמשיך הלאה מבלי להתעכב ולייסר את עצמכם, אתם עלולים להישבר לגמרי ולגרום לעצמכם נזק חמור יותר מכמה קלוריות עודפות. למדו לסלוח לעצמכם - חמלה היא תבלין רצוי בכל תהליך החלמה.


הטיפוס המרוכז בעצמו

אם אתם שמים את עצמכם בראש ובראשונה לפני אחרים זה מצוין (לדיאטה, לפחות). סדר עדיפויות כזה יעזור לכם לקבל החלטות נכונות יותר לגבי התפריט שלכם מאשר כאלה שנוהגים לרצות אחרים ולשכוח את עצמם. תוכלו לשמור על האנרגיה שלכם לעצמכם וכוח הרצון שלכם לא ייפגע משיקולים זרים. לעומתכם, אלו ששמים עצמם אחרונים בסדר העדיפויות עלולים לקרוס מעומס המתח והניסיון לענות על דרישות הסביבה, ולשכוח שהם היחידים שנושאים בנטל המשימה.


הטיפוס הזורם

אנשים נוחים שאוהבים 'לזרום עם החיים' ועם המאורעות מבלי לייחס להם יותר מדי משקל נוטים להיות רזים יותר מאנשים המוגדרים נוירוטיים, כלומר דאגנים כרוניים שאינם מסתדרים בקלות. עם זאת, נקודת התורפה שלכם היא הנטייה שלכם להילחץ כשמישהו אינו מרוצה מכם, ולחץ עלול לגרום לחריגה מהתכנית שקבעתם לעצמכם. הפתרון הוא לזכור מי אתם, את המתינות שלכם, ולהחיל אותה גם על עצמכם כדי להפיג את המתיחות.

חיית לילה

מי שהשעון הביולוגי שלו מכתיב לו תפקוד מרבי בשעות הלילה מסתכן באכילת 550 קלוריות יותר ממי שפעיל ביום וישן בלילה, לפי מחקרים שנעשו באוניברסיטת פנסילבניה. לאנשים שערים בלילה יש נטייה לנשנש ולהיות בררנים פחות בתפריט שלהם, המכיל יותר שומנים מהרגיל. אם אתם 'חיות לילה', נסו לשלוט באכילה שלכם או לפחות לאזן אותה ביום, בקיזוז הקלוריות העודפות.


טיפוס של בוקר

לפי מחקר אוסטרלי, ילדים שמשכימים קום שוקלים פחות מ'חיות הלילה', גם אם ישנו אותה כמות שעות. אפשר להסיק ממחקר זה גם על מבוגרים, משום שידוע שיש כאלה שמתקשים לקום בבוקר וככל הנראה פשוט הולכים לישון מאוחר מדי. למה זה חשוב לדיאטה? כבר הוכח שעייפות גורמת לאנשים לאכול יותר פחמימות כדי להעיר ולהמריץ את עצמם, מה שבטח לא מועיל לדיאטה. אז לכו לישון מוקדם ותיהנו מאיכות שינה טובה יותר. זה יעזור לכם לעמוד במשימת הירידה במשקל.

מאת: אילת מריה מיטש, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

מצאת טעות?
רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
ד"ר אורנה לוין
ד"ר אורנה לוין צמחי מרפא
גברת ליטל פרידנהיין
גברת ליטל פרידנהיין תזונה ודיאטה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום ערוץ תזונה ודיאטה

שאלות מתוך פורום תזונה ותוספי תזונה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו