שאלות ותשובות - עמוד 745
מאת: מערכת אינפומד
אין לך סיבה לדאגה. הסיבה השכיחה ביותר לתת- פעילות של בלוטת התריס היא מחלת השימוטו. המחלה מתאפיינת בירידה הדרגתית בתפקוד בלוטת התריס עקב נוגדנים עצמיים התוקפים את הבלוטה. בדמם של החולים במחלת השימוטו ניתן למצוא נוגדנים כנגד מרכיבים שונים בבלוטה - ואלו הבדיקות הלא תקינות שנמצאו אצל אמך. אין לבדיקות האלו כל קשר לסרטן השחלות ממנו סבלה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ערכי רמת תרופה בדם מופיעים בדרך כלל בדף נפרד, עם ציון שם התרופה, תחום הרמה הטיפולית בדם והתוצאה של רמת התרופה בדם. במקרה שלך, יהיה כתוב Dantuin ו- Depalept, כל אחד בשורה או בדף משלו. לגבי תפקודי הכבד – ישנם מרקרים (סמנים) רבים שניתן לבדוק, אך הנפוצים שנמצאים בבדיקות הדם השגרתיות הם: GGT, GPT – GOT (או AST-ALT) ו- ALP. כמו גם רמות בילירובין כללי ובילירובין ישיר. ד"ר גיל טאובר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ישנם שני סוגים עיקריים של נוגדנים: IGG הם נוגדנים המעידים על מחלה בעבר, ובעצם משמשים כמעין חיסון (כלומר, אם תהיה התקפה חוזרת של הווירוס, הגוף כבר יודע כיצד להילחם). לעומתם, נוגדנים מסוג IGM מעידים על מחלה נוכחית, ומהם צריך לחשוש בזמן הריון. פירוט בנושא תוכלי למצוא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_070607_7.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אכן מדובר בהרבה תרופות, שלכל אחת מהן תופעות לוואי רבות, אך קשה מאוד להעריך אם כל התרופות נדרשות בלי לדעת מה הרקע הרפואי של אביך, בלי להכיר אותו ולבדוק אותו. לפי התרופות אני מנחשת כי ייתכן שהוא עבר את ניתוחי הראש עקב גידול. אם כך - הסיבה לבלבול ולעצבנות עשויה להיות הממצא המוחי - כמו שנגרם שיתוק ביד וברגל עשויה להיות גם פגיעה התנהגותית. סיבה אפשרית נוספת לעצבנות הוא הדקסקורט - תרופה שתפקידה להוריד בצקת מוחית, ועשויה לגרום לתופעות לוואי רבות, ביניהן שינויים התנהגותיים. גם האפנוטין - תרופה שתפקידה למנוע פרכוסים - עשויה לגרום לבלבול ושינויים התנהגותיים. הפוסיד - הניתן לצורך הורדת הבצקות עשוי לגרום להיפונתרמיה, כלומר ירידת הנתרן בדם. גם תהליכים מוחיים עשויים לגרום לכך. אומנם אביך מקבל תוספות נתרן (הסודיום שהזכרת), אבל ייתכן כי הוא עדיין סובל מהיפונתרמיה הגורמת לו לבלבול. זה על קצה המזלג, שכן ניתן לחשוב על עוד סיבות, תרופתיות ולא תרופתיות שעשויות לגרום לבלבול ולעצבנות שאת מתארת. באשר לבצקות - גם הדקסקורט וגם הנורמיטן עשויות לגרום לבצקות, וגם הפרעות אלקטרוליטיות (כמו השינויים בנתרן שהזכרתי קודם). חוץ מנטילת פוסיד, טיפול בבעיות האלקטרוליטיות והקפדה על הרמת הרגליים ככל האפשר - אין הרבה להמליץ. נראה שאביך הוא חולה מורכב מאוד, וכי חוץ מהתהליך המוחי הוא סובל מעוד כמה מחלות רקע (שבגללן הוא מקבל קסטרל ונורמיטן). האפנוטין עשוי להוריד את השפעת הנורמיטן, הקסטרל והדקסקורט, אבל לא נראה ששילוב התרופות הוא הבעייתי, כי אם העובדה שכל אחת מן התרופות היא תרופה עם תופעות לוואי רבות. מצד שני, נראה כי כל אחת מהן הכרחית לצורך הטיפול בו. במקרים רבים זמן מה לאחר הניתוח מתחילים להוריד את מינון הסטרואידים (דקסקורט) וייתכן שעם הורדת המינון ישתפרו חלק מתופעות הלוואי. הייתי מציעה לפנות אל הרופא העוקב אחריו ומכיר אותו ולהיוועץ בו באשר לתרופות. ד"ר ליה עשת - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
האם את סובלת מתופעות של גיל המעבר? הרבה פעמים ההחלטה לקבל הורמונים תלויה ברמת הסבל של האישה. ישנן נשים רבות שלא מסוגלות לחיות עם גלי החום, שינויי מצב רוח, עם יובש בנרתיק ועם התופעות האחרות, ולכן הן לוקחות הורמונים ונהנות מן השיפור באיכות החיים. יש כאלו שלא סובלות מתופעות כאלה כלל, ולכן להן אין טעם לקחת את ההורמונים. אם את זקוקה לטיפול הורמונלי, ניתן גם לנסות לקבל אותו בצורה של מדבקות, וכך מינון ההורמונים שהגוף מקבל נמוך יותר. לסיכום, נטילת הורמונים בגיל המעבר תלויה בכל אישה ואישה. אם יש צורך, אין שום מניעה לקחת אותם. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
שיעולים מרובים בהחלט יכולים לגרום לכאבים באזור הבטן, המותניים והצלעות כפי שאתה מתאר. עם זאת, על מנת לאבחן את מקורם חשוב לדעת האם השיעול הוא פרודוקטיבי (כלומר, אם ישנה ליחה), או שמא מדובר בשיעול יבש. כמו כן יש לדעת מהו הרקע הרפואי שלך - האם סבלת בעבר מתופעות אלו? האם אתה מעשן? האם אתה נוטל תרופות באופן קבוע? אני ממליצה לפנות לרופא המטפל, בגילך יש בהחלט מקום גם לבצע צילום רנטגן על מנת לשלול דלקת ריאות או פתולוגיה ריאתית אחרת. לגבי הקודאין, התרופה משמשת לשיכוך כאבים וכן להקלה על שיעול. אינה אינה תמיד יעילה לדיכוי שיעול, ויש צורך לברר מהי הבעיה הבסיסית שהביאה לשיעול כדי לטפל בו. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
פריחה וגרד הן תופעות לוואי מאוד כלליות של תרופות מרובות, בעיקר כתוצאה מהתפתחות רגישות לתרופה או אלרגיה אליה. בדף הבא תמצא רשימה של תרופות שעלולות לגרום לפוטוסנסיטיביות, רגישות לשמש: http://www.emedicine.com/derm/topic108.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
האם כאשר את משתמשת בחומר סיכה, הבעיה נפתרת לחלוטין ואין כאבים? אם הבעיה אכן עוברת, הפתרון הוא הכנת המקום לפני החדירה על מנת לגרום לנוזלי הגוף לסכך את האיזור. אחת מתופעות הלוואי של גלולות למניעת הריון היא יובש של הנרתיק. במקרים כאלה יכול להיות צורך בחומר סיכה. ישנה גם תופעה שנקראת וגיניסמוס - זהו כיווץ לא רצוני של הנרתיק בזמן החדירה. ברוב המקרים הדבר נובע מפחד ואי-נוחות עם יחסי המין, אך ישנן גם סיבות אחרות, כגון דלקות, חבלה ועוד. חומר סיכה בדרך כלל אינו עוזר בווגיניסמוס, והחדירה קשה גם לאחר סיכוך האזור. אני ממליצה לפנות לרופא הנשים בשביל בדיקה וכדי לקבל עצות לגבי ההמשך. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הסיפור הרפואי שלך אינו ברור דיו. לטיפול בפרפור פרוזדורים נדרש ערך INR של 2.5 עד 3.5, ולפיכך יתכן שאינך נוטל את התרופה באופן קבוע, או שהמינון שנרשם לך נמוך מדי. עליך לפנות לרופא המשפחה שלך לצורך התאמת המינון. יש לבצע בדיקת INR בקופת חולים אחת לשבוע ובהתאם לתוצאות, להעלות או להוריד את המינון. בברכה, ד"ר שירי אורי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בתחילת הריון דווקא יש נטיה לירידת ערכי TSH בחלק מן הנשים. את ההסבר הפיזיולוגי לכך תוכלי לקרוא בשאלה שנשאלה בעבר באינפומד: http://www.infomed.co.il/questions/q_070706_8.htm קרא עוד