דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 744

 האם הריונות והנקות מרובים ותכופים יכולים לגרום לעלייה  ברמות הכולסטרול (הכללי והרע)? האם יש קשר או השפעה (או האם הם יכולים להיות) בין שינויי ההורמונים בזמן הריון והנקה לבין עלייה ברמות הכולסטרול?
האם הריונות והנקות מרובים ותכופים יכולים לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול (הכללי והרע)? האם יש קשר או השפעה (או האם הם יכולים להיות) בין שינויי ההורמונים בזמן הריון והנקה לבין עלייה ברמות הכולסטרול?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

הריון ושינויים הורמונליים אכן יכולים לגרום לעלייה בכולסטרול. אין קשר בין הנקה לבין עלייה ברמת הכולסטרול. מעבר לכך, ישנם גורמים רבים שמעלים את רמת הכולסטרול ואינם קשורים להריון או להנקה. הם כוללים תורשה, כלומר נטייה גנטית לעלייה ברמת השומנים בדם, תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית ועוד. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד

 האם ישנו טיפול תרופתי להפרעות חרדה חברתית?
האם ישנו טיפול תרופתי להפרעות חרדה חברתית?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

בהחלט ישנו טיפול תרופתי להפרעת חרדה חברתית. הטיפול המקובל הוא בתכשירים נוגדי דיכאון וחרדה מקבוצת ה- SSRI. בנוסף, עבור סוג חרדה זה, הוכח שטיפול פסיכולוגי מסוג טיפול-קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) יעיל מאוד. ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד

 אני בן 36. מעל לשבועיים יש לי כאבים חזקים בגרון ונפיחות בבלוטות הלימפה בצוואר. זהו לא כאב גרון רגיל, אלא כאב שמלווה אותי כל הזמן, ולפעמים מתגבר ונהיה כאב בכל חלל הפה, כולל השיניים. הייתי אצל רופא משפחה, שבהתחלה אמר לי שזה ויראלי. אחרי שבועיים שלח אותי לבדיקות דם לגילוי מחלת הנשיקה, והתוצאות שליליות. כל בדיקות הדם שלי תקינות חוץ משני ערכים אלה:   MCH 26.2  ESR 68   הרופא עכשיו שלח אותי לעשות  בדיקת TSH אבל לא נראה לי שזו הבעיה. מה לעשות עכשיו? הכאבים איומים ואני מתוסכל ואובד עצות.
אני בן 36. מעל לשבועיים יש לי כאבים חזקים בגרון ונפיחות בבלוטות הלימפה בצוואר. זהו לא כאב גרון רגיל, אלא כאב שמלווה אותי כל הזמן, ולפעמים מתגבר ונהיה כאב בכל חלל הפה, כולל השיניים. הייתי אצל רופא משפחה, שבהתחלה אמר לי שזה ויראלי. אחרי שבועיים שלח אותי לבדיקות דם לגילוי מחלת הנשיקה, והתוצאות שליליות. כל בדיקות הדם שלי תקינות חוץ משני ערכים אלה: MCH 26.2 ESR 68 הרופא עכשיו שלח אותי לעשות בדיקת TSH אבל לא נראה לי שזו הבעיה. מה לעשות עכשיו? הכאבים איומים ואני מתוסכל ואובד עצות.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

כאבי גרון והגדלה של בלוטות לימפה בצוואר הם כמעט תמיד תוצאה של זיהום, בדרך כלל דלקת חיידקית או ויראלית של הגרון. דלקת כזו, שנמשכת מעל לשבוע ומחמירה, עלולה להיות דלקת חיידקית שהסתבכה עם אבצס בגרון. כדאי להיבדק על ידי רופא אף-אוזן-גרון שיכול לאבחן מצב זה ולטפל בו. אפשרות אחרת היא דלקת של בלוטת התריס, וזו הסיבה לכך שהרופא הפנה אותך לבדיקת TSH. ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד קרא עוד

 לאבי גידול מסוג GBM . אבחון וניתוח היו לפני 46 שבועות, הוא עבר ניתוח, הקרנות ושישה מחזורי טמודל.  בהשוואה עם MRI שבוצע לפני שלושה חודשים הגידול גדל ב- ס"מ כלפי פנים המוח.  לטענת האונקולוג לטמודל אין השפעה ואין טעם ליטול אותו יותר.  למעט האופציה של ניתוח נוסף, האם ידועות דרכי טיפול נוספות או נסיוניות אשר יכולות לתת לנו תקווה קטנה ביותר?
לאבי גידול מסוג GBM . אבחון וניתוח היו לפני 46 שבועות, הוא עבר ניתוח, הקרנות ושישה מחזורי טמודל. בהשוואה עם MRI שבוצע לפני שלושה חודשים הגידול גדל ב- ס"מ כלפי פנים המוח. לטענת האונקולוג לטמודל אין השפעה ואין טעם ליטול אותו יותר. למעט האופציה של ניתוח נוסף, האם ידועות דרכי טיפול נוספות או נסיוניות אשר יכולות לתת לנו תקווה קטנה ביותר?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

גליובלסטומה מולטיפורמה (GBM) הוא אחד הגידולים הממאירים ביותר, עם פרוגנוזה גרועה למרות טיפול מקסימלי. משך ההישרדות הממוצע לאחר ניתוח בלבד הוא 20 שבועות, 36 שבועות לאחר ניתוח והקרנות ו-40-50 שבועות לאחר הוספה של כמותרפיה (הטמודל שקיבל אביך) לניתוח ולהקרנות. במרבית החולים חלה הישנות של הגידול לאחר הטיפול. הטיפול האופטימלי בחולים עם הישנות של GBM אינו ברור. בין האופציות הטיפוליות ניתן לציין ניתוח חוזר, הקרנות חוזרות, טיפולים כמותרפיים וטיפולים נסיוניים. חלק מן המומחים סבורים כי לאחר הישנות המחלה אין מקום למתן טיפול נוסף, משום שלאור העובדה כי מטרת הטיפול בשלב זה היא הקלה סימפטומטית, יש לשקול את התועלת שבטיפול אל מול הנזק שהוא עשוי לגרום, והשפעתו על איכות החיים. לא קיימים ניסויים רפואיים המשווים בין מתן טיפול אונקולוגי למתן טיפול תומך בלבד בחולים עם הישנות של GBM, ולא קיימים מחקרים המשווים את יעילותן של שיטות הטיפול השונות. אחת האופציות היא של ניתוח נוסף. ע"פ מחקרים נמצא כי ניתוח מתאים לאוכלוסיה קטנה של חולים - במצב גופני טוב, בגיל צעיר וכאשר קיים פרק זמן ממושך יחסית בין שני הניתוחים. קיימים ניסויים בהם מחדירים במהלך הניתוח מכשיר המביא לשחרור איטי של כמותרפיה. טיפול נוסף בקרינה בדרך כלל אינו אפשרי בחולים עם הישנות של GBM, משום שלאחר הניתוח ניתנה מנה מקסימלית, וטיפולים נוספים עשויים לגרום לרעילות משמעותית. אופציות אפשריות הן רדיוכירורגיה סטריאוטקטית - קרינה בעוצמה גבוהה, הממוקדת בגידול או רדיותרפיה סטריאוטקטית - מתן קרינה ממוקדת בעוצמה נמוכה יותר, המפחיתה את הרעילות. מחקר שבדק הוספת כמותרפיה (טאקסול) לקרינה הסטראוטקטית הדגים כי בחלק קטן מן החולים השילוב עשוי לשפר את הפרוגנוזה. היעילות של כמותרפיה בחולי GBM לאחר הישנות - מוגבלת. קיימים ניסויים בתרופות כמותרפיות רבות, כשהיעילות ביותר שנמצאו הן carmustine ו-temozolomide (טמודל) - אותה קיבל אביך. לאור העובדה כי תחת טיפול בטמודל חלה התקדמות של הגידול - אין טעם להמשיך בטיפול זה. למרות הניסויים המרובים, אף תרופה לא נמצאה כמאריכה את משך ההישרדות בחולים עם הישנות של GBM, ואף תרופה לא נמצאה יעילה באופן משמעותי יותר מאחרת. כמו כן, לא נמצא יתרון בשילוב של תרופות כמותרפיות בהשוואה לתרופה אחת. בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות ניכרת בהבנה של הגנטיקה והבסיס המולקולרי של התקדמות המחלה. בהתבסס על נתונים אלה, החל פיתוח של גישות טיפוליות שונות. רבות מן התרופות הנסיוניות האלה נמצאות כעת במחקרים קליניים, וכדאי לברר עם האונקולוג של אביך אם המרכז הרפואי בו אביך מטופל משתתף במחקר כלשהו או האם וכיצד ניתן להשתתף במחקר כזה. בין כיווני המחקר הקיימים - טיפולים ביולוגיים (אינטרפרון, חיסונים, אימונותרפיה ווירוסים אונקוליטיים), השפעה על תהליכי העברת מסרים תאיים (signal transduction) והפרעה לתהליכי התרגום של ה- DNA בגידולים, gene therapy (כמו למשל ביצוע "תיקון" גנטי של תאי הגידול, הפיכת תאי הגידול רגישים לכמותרפיה, ייצור תגובה של מערכת החיסון כנגד תאי הגידול ועוד), תרופות המדכאות את התהליך המואץ של ייצור כלי דם המאפיין גידולים (מעכבי אנגיוגנזיס) ותרופות המעודדות דיפרנציאציה (הפיכת תאי הגידול לתאים בשלים ותקינים). ברשת קיימים אינסוף אתרים ותיעוד מחקרים בנושא, אני שולחת לך מספר לינקים המתארים מחקרים וגישות טיפוליות: http://www.aans.org/education/journal/neurosurgical/Apr06/20-4-nsf-toc.asp קרא עוד

 אני סובלת מהתקפי חרדות מזה זמן רב. לפני כחצי שנה, לאחר התקף חזק, קבלתי ציפרלקס ובערב מירו, כדור בבוקר וכדור בערב. האם התרופות האלו גורמות להשמנה? מאז שהתחלתי להשתמש בהן עלה משקלי ב-6 קילוגרם. האם יש תרופות כאלו שאינן גורמות להשמנה?
אני סובלת מהתקפי חרדות מזה זמן רב. לפני כחצי שנה, לאחר התקף חזק, קבלתי ציפרלקס ובערב מירו, כדור בבוקר וכדור בערב. האם התרופות האלו גורמות להשמנה? מאז שהתחלתי להשתמש בהן עלה משקלי ב-6 קילוגרם. האם יש תרופות כאלו שאינן גורמות להשמנה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

מבין התרופות שאת נוטלת, התרופה מירו (mirtazapin) גורמת יחסית יותר לעלייה בתיאבון ובמשקל. בד"כ אין הצדקה לנטילת שילוב של שתי תרופות נוגדות חרדה כגון ציפרלקס ומירו, וייתכן שניתן להשיג אותו אפקט טיפולי עם פחות תופעות לוואי על ידי העלאת המינון של אחת מן התרופות. אני ממליצה להתייעץ עם הפסיכיאטר המטפל לגבי הפסקה הדרגתית דרך ירידה במינון של המירו, ובינתיים, לבדוק עם עצמך אם יכולות להיות סיבות נוספות להשמנה, כגון שינוי באורח החיים, בתזונה, או בפעילות הגופנית. אם לאחר ההפסקה של המירו תחול החמרה במצב החרדות, ניתן לטפל בה על ידי עלייה במינון של הציפרלקס או על ידי תוספת של כדור אחר עם השפעה מרגיעה בדומה למירו, אך שפחות גורם לעלייה במשקל. בנוסף, כדאי לפנות לרופא המשפחה ולבקש לבדוק את רמות הברזל, חומצה פולית, ויטמין B12 והורמון בלוטת התריס, אשר חוסר באחד מהם יכול להתתבטא לעיתים בהשמנה. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד

 שלום רב,  האם יש דבר כזה הרפס דרמטיטיס, למה הוא מופיע, מה הטיפול, אחרי כמה  זמן אמור להיות שיפור, האם נכון להגדיר מחלה זו כדלקת הושט (כפי  שמופיע במילון המונחים שלכם). אודה לכם מאד. מדובר בבני, בן 32, אדם  בריא לכל הדעות, נשוי עם ילד אחד. תודה רבה רבה.
שלום רב, האם יש דבר כזה הרפס דרמטיטיס, למה הוא מופיע, מה הטיפול, אחרי כמה זמן אמור להיות שיפור, האם נכון להגדיר מחלה זו כדלקת הושט (כפי שמופיע במילון המונחים שלכם). אודה לכם מאד. מדובר בבני, בן 32, אדם בריא לכל הדעות, נשוי עם ילד אחד. תודה רבה רבה.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

זיהום ע"י הרפס הינו מהזיהומים הוותיקים והשכיחים ביותר בתולדות האנושות. נגיף ההרפס עשוי לפגוע בעור, במשטחים ריריים, כגון חלל הפה והגרון, בעין ובאיברים פנימיים. 85% מהאוכלוסייה נחשפו בעבר לנגיף ההרפס, שלרוב גורם לפצעים חוזרים בשפתיים. כל זיהום על ידי נגיף ההרפס הפוגע בעור נקרא למעשה הרפס דרמטיטיס. הרפס יכול להופיע על פני כל משטח עורי בגוף: בקצה האצבע, בישבנים, בבית החזה והגב, במפשעות ועוד. ייתכנו מספר צורות התפשטות, להלן כמה מהן: 1. דרמטיטיס עורי מפושט או בשמו הרפואי Primary herpetic dermatitis - מחלה שמופיעה בדרך כלל בילדים צעירים ומאופיינת בפריחה בירכיים, פנים ומפשעות, בהרגשה רעה וחום. 2. באנשים עם בעיות אלרגיות של העור יכולה לקרות צורה קשה יותר של הרפס שנקראת אקזמה הרפטיקום, המלווה בחום ונפיחות בבלוטות הלימפה עם סיבוך אפשרי של זיהום חיידקי משני. 3. זיהום קצה האצבע. הטיפול הוא בחומר הקרוי אציקלוביר או זובירקס. הוא ניתן במשחה חיצונית, דרך הפה או דרך הווריד, לפי חומרת הזיהום. בנוסף ניתן לשים רטיות מים קרים על גבי העור. במקרים של זיהום משני של פצעי ההרפס בחיידק יש לטפל אנטיביוטית. לפרטים נוספים: http://www.dermnet.org.nz/index.html קרא עוד

 נודע לי לאחר פגישה עם כירורג כף יד שיש לי קרע ברצועת האגודל (בתחתית האצבע, הרצועה מתייחסת רק לאגודל עצמו).   קצת רקע על מה שקרה בעצם לאגודל שלי:  ישבתי במגרש כדורגל בשכונה וקראתי עיתון, כאשר האגודל היה כלפי קדימה ולפתע פגע כדור חזק בחזית האגודל (מה שנקרא בצמרת האצבע) ולאחר מכן הרגשתי כאבים והאגודל התנפח ונהיה כחול.   יום לאחר מכן הגעתי למיון בתל השומר והרופא שעשה לי צילום ובדק אותי בשיקוף אמר שאין לי קרע ברצועה, אך יש נקע.   אך כאמור שהגעתי לביקורת לכירורג (אורתופד) כף יד, הוא בדק לי את תנועות  האגודל ואת התגובה שלי לבדיקות הללו ואז קבע שאכן יש קרע ברצועה.   הוא שם לי גבס ל 30 ימים. השאלה שלי היא, האם זה מספיק, והאם דווקא גבס ירפא לי את האגודל ויחבר את הקרע? וכיצד ניתן לדעת בביטחון אם יש קרע?
נודע לי לאחר פגישה עם כירורג כף יד שיש לי קרע ברצועת האגודל (בתחתית האצבע, הרצועה מתייחסת רק לאגודל עצמו). קצת רקע על מה שקרה בעצם לאגודל שלי: ישבתי במגרש כדורגל בשכונה וקראתי עיתון, כאשר האגודל היה כלפי קדימה ולפתע פגע כדור חזק בחזית האגודל (מה שנקרא בצמרת האצבע) ולאחר מכן הרגשתי כאבים והאגודל התנפח ונהיה כחול. יום לאחר מכן הגעתי למיון בתל השומר והרופא שעשה לי צילום ובדק אותי בשיקוף אמר שאין לי קרע ברצועה, אך יש נקע. אך כאמור שהגעתי לביקורת לכירורג (אורתופד) כף יד, הוא בדק לי את תנועות האגודל ואת התגובה שלי לבדיקות הללו ואז קבע שאכן יש קרע ברצועה. הוא שם לי גבס ל 30 ימים. השאלה שלי היא, האם זה מספיק, והאם דווקא גבס ירפא לי את האגודל ויחבר את הקרע? וכיצד ניתן לדעת בביטחון אם יש קרע?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

ניתן לאבחן קרע בבדיקה קלינית - חוסר תנועה מלא וחוסר יכולת להתנגד לתנועה הנדרשת מהגיד. ניתן להיעזר גם באולטרסאונד הדמייתי לראות את המשכיות הגיד. אל תתבייש ובקש הסבר מהרופא למה לא לבדוק בהדמיה הנ"ל את הגיד ושאר הרקמות באזור שנפגע. במקרה של קרע חלקי ניתן לגבס וכך לתת זמן מנוחה בו הגיד יתאחה . בזמן זה הקפד להפעיל את כל המפרקים הלא מגובסים (מרפק כתף צוואר...) לאחר מכן תתחיל שיקום שיכלול החזרת תנועה מלאה עצמית לאורך כל טווח התנועה ועם כוח תקין, וכן יכולות מוטוריקה עדינה. רפואה שלמה ירון טילינגר - פיזיותרפיסט מוסמך מכבי שרותי בריאות קרא עוד

 בבדיקת HELICO PYLORI IgG התשובה הייתה 1.65 > 1.10 = POS. מה משמעות תוצאת הבדיקה?
בבדיקת HELICO PYLORI IgG התשובה הייתה 1.65 > 1.10 = POS. מה משמעות תוצאת הבדיקה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אם ערך חיובי של נוגדנים הוא מעל 1.1, ואצלך הוא 1.65, משמעות הדבר כי מדובר בזיהום שאירע בעבר בחיידק הליקובקטר פילורי. נוגדנים מסוג IGg מציינים זיהום בזמן עבר. מה שכן, טיטר הנוגדנים שלך חיובי, אבל נמוך מאוד. על החיידק הליקובקטר פילורי תוכלי למצוא מידע בעזרת מנוע החיפוש של האתר. בברכה, ד"ר שירי אורי - אינפומד קרא עוד

רופאים מומלצים
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית
ד"ר גיא שטויר
ד"ר גיא שטויר ילדים
5.0
( 278 חוות דעת )
"מעבר לרופא פגשנו אדם מאוד נחמד שמעוניין לעזור. התחושה היתה טובה ,הילדה שהיא המטופלת הרגישה בנוח והופנינו להמשך בדיקות."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו