שאלות ותשובות - עמוד 819
מאת: מערכת אינפומד
התופעה שאת מתארת קרויה Floaters. אלה משקעים בתוך ג'ל הזגוגית של העין. הזגוגית מהווה כ-80% מנפח העין, היא מספקת תמיכה מכאנית לעין, ובאופן נורמאלי היא שקופה, דבר המאפשר את מעבר האור לשכבת הרשתית שמאחוריה ללא הפרעה. ה- Floaters יכולים להיות קטנים או גדולים, בצורת נקודות, חוטים, ואף יש המתארים אותם כ"קורי עכביש". חשוב לציין, כי לא מדובר במחשבות שווא אופטיות, אלא בחומר אמיתי המצוי בתוך העין ונצפה על ידיה. ה- Floaters לרוב נצפים כאשר מסתכלים על רקע מונוכרומאטי (צבע בעל אורך גל אחד), דוגמת שמים כחולים או רקע בהיר אחר, והם צפים בנוזל הזגוגית, כך שלעיתים קשה להתמקד בהם. זו תופעה שכיחה למדי, ששכיחותה עולה עם הגיל, אולם היא יכולה להופיע גם בצעירים. הסיבה הנפוצה ביותר ל- Floaters היא התכווצות נוזל הזגוגית והתפרקות חלק מהמרכיבים של הנוזל. קיימות סיבות נוספות לתופעה, כגון היפרדות רשתית, קרעים ברשתית, משקעי סידן בזגוגית ועוד סיבות אחרות ופחות שכיחות. רוב האנשים לומדים עם הזמן להתעלם מה- Floaters, ולכן ההמלצה הגורפת היא לא לטפל. לעיתים מדובר ב- Floaters גדולים, מרכזיים, שמאוד מפריעים, ואז ניתן לבצע ניתוח ויטרקטומיה, בו מוצא נוזל הזגוגית יחד עם ה- Floaters. חשוב לציין כי הניתוח אינו חף מסיכונים ואף יכול להסתיים בעיוורון. מהנתונים שאת מביאה, אני מסיק כי בדיקת רופא העיניים שביצעת תקינה, למעט אותם Floaters, שוודאי מציקים לך מאוד. לאור זאת, אני מצטרף להמלצתו להתאזר בסבלנות, בתקווה שתתרגלי אליהם ובסופו של דבר תלמדי להתעלם מהם. מובן שאם את חשה החמרה במצב, סימפטומים של "ניצוצות" או "ברקים" בשדה הראייה, פני בהקדם לרופא עיניים. בברכת רפואה שלמה, ד"ר עידו דידי פביאן - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קיימות מספר שיטות ניתוחיות בעודף משקל. שיטות אלה מיועדות לחולים אם BMI מעל 40, או חולים עם BMI נמוך יותר, אך עם סיבוכים בריאותיים שנגרמו עקב ההשמנה. טיפול זה מוצע לאחר כישלון של שיטות טיפוליות קונבנציונליות. יתרונו של הטיפול הניתוחי להרזיה הוא שהוא מהווה טיפול לטווח ארוך לבעיה בריאותית כרונית, בניגוד לאופיים קצר הטווח של הטיפולים הסטנדרטיים, בהם במקרים רבים יש חזרה למשקל ההתחלתי ואף למשקלים גבוהים יותר. הניתוח גורם גם לאיבוד משקל רק יותר מאשר הטיפול הקונבנציונלי. מחקר שבוצע בשוודיה ובדק את השפעת הניתוח על קבוצת מטופלים, גילה כי בהשוואה לקבוצת ביקורת, במשקלם הקודם של המטופלים, שיעורי הסוכרת ויתר לחץ הדם היו נמוכים יותר בקבוצת המנותחים, והם סבלו פחות מהיפראינסולינמיה ומעליה ברמות טריגליצרידים. רמות ה- HDL (הכולסטרול הטוב) בדמם היו גבוהות יותר. טיפול ניתוחי בהשמנה יעיל מאוד בחולים שמנים הסובלים מסוכרת. שיעור התמותה בניתוחי ההרזיה הוא פחות מ-1%, אך עשויים להופיע סיבוכים, שתלויים במידה רבה בניסיונו של המנתח. יש לזכור כי האוכלוסייה הזקוקה לניתוח זה, סובלת במקרים רבים ממחלות רקע, ולכן הנטייה לסיבוכים גבוהה יותר. בין הסיבוכים ניתן לציין זיהום, דלף באזור התפר, הפרעה בספיגת ברזל וויטמין B12. לעיתים לאחר ניתוח אחד - יש צורך בניתוח שני, בעיקר עקב ירידה לא מבוקרת במשקל. הירידה המהירה במשקל עשויה לגרום לאבנים בכיס המרה. לעיתים מתרחשת ירידה בצפיפות העצם לאחר ניתוח לקיצור קיבה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
על פי הסיפור והממצאים מבדיקת האולטרסאונד, מדובר ככל הנראה בפגיעה בשרירי הכסת (rotator cuff injury) שבכתף. שרירים אלה, ארבעה במספר, והגידים הנלווים אליהם, משמשים כמייצבי הכתף. חבלות ושחיקה מתמשכת הם הגורמים העיקריים לקרעים במבנים אלה. מקובל לרוב להציע פיתרון ניתוחי כאשר טיפול נוגד כאבים ודלקת בצירוף פיזיותרפיה אינו מסייע בהפחתת הכאבים וההגבלה בתפקוד במשך תקופה של כשלושה עד שישה חודשים. העקרונות הניתוחיים העיקריים הם, ראשית, לנסות להקל על הגידים בתנועתם אם ישנו מבנה הלוחץ עליהם; ושנית, לנסות לאחות גידים קרועים על ידי תפירתם. הניתוח מבוצע כיום לרוב בגישה ארתרוסקופית ונמשך כשעתיים. לאחר הניתוח, ובתום השגחה של כיממה, תיכנס לתקופת שיקום שתכלול מנוחה ממושכת (כשישה שבועות), טיפול נוגד כאבים, ופיזיותרפיה מאומצת. יש לשקול את כדאיות הניתוח על פי מידת ההקלה המושגת מהטיפולים הקודמים שקיבלת ולפי חומרת הכאב וההגבלה בתפקודך. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לאדם שחלה בעבר בדלקת נגיפית של הכבד שנגרמה ע"י נגיף הפטיטיס B ובפרט אם הוא נשא של הנגיף, אסור בתכלית האיסור לתרום דם. המחלה נגרמת ע"י נגיף הגורם לדלקת כבד שריפויה עשוי לקחת בין 2-6 חודשים. רק אחוז קטן של המקרים הופכים להיות נשאים. הסכנה במחלה היא הסיכון שבפיתוח סיבוכים לטווח ארוך, שהם שחמת הכבד וסרטן כבד. ההידבקות במחלה היא דרך עירויי דם נגוע, יחסי מין לא מוגנים עם נשא / חולה, דקירה ממחט עם דם מזוהם או תינוק שנולד לאם חולה. למידע: http://www.hepb.org/advicecarriers.html קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מדובר בפלפיטציות, תחושה של דופק מהיר, ומודעות לדופק. תחושה זו עשויה לנבוע מקצב סדיר, אך מהיר, כמו למשל במצבים של חום, עודף פעילות של בלוטת התריס, חרדה, השפעת קפאין, חסר דם (אנמיה), השפעת תרופות (כמו אינהלציות לאסתמה למשל). כמו כן תחושה זו עשויה לנבוע מקצב לב בלתי סדיר כמו פעימות מוקדמות שקורות מדי פעם, ולא מצריכות התערבות מיוחדת, פרפור פרוזדורים, או מחלה במסתם הלב. מומלץ ביצוע בדיקות לבלוטת התריס, וכן א.ק.ג. ושקילת ביצוע הולטר שהינו מעקב של 24 שעות אחר קצב הלב. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מומלץ להתחסן כנגד צהבת A, צהבת B, דלקת מוח יפנית, טיפוס הבטן, טטנוס, ולקחת כדורים למניעת מלריה. להלן אתר של "למטייל" שדן בנושא, כמו כן יש שם פורום מצוין עם רופאה המתמחה בכך: http://www.lametayel.com/archive/article.asp?id=559&postid=123&dest_id=&dest_type בנוסף כדאי לעיין ב מדריך לנוסע לחו"ל שבפורטל אינפומד. [16/11/2002] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אני בת 27. עשיתי את הבדיקות שתוצאותיהן להלן חודש לאחר הריון כימי, ביום החמישי לווסת, 3 שעות אחרי שהתעוררתי. האם נדבקתי בטוקסופלסמה? האם ההורמונים תקינים בשלב זה של החודש? CRP <5.0 MG (0.00-5.00) THYROG.ABS <20 IU(0.00-40.00) BORDERLINE 40-250 IU/ML ANTI TPO ABS >1000 IU(0.00-35.00) THYROGLOBULIN 2.24 NG/ML (0.00-55.00) (*.....) TOXOPLASMA IgG <3 IU(0.00-7.10) POSITIVE = / > 8.8 IU/ML BORDERLINE 7.2 -8.8 IU/ML NEGATIVE < 7.2 IU/ML TOXOPLASMA IgM NEGATIVE FSH 6.90 MIU/ML FEMALE MIU/ML FOLLICULAR PHASE 3.0-20 MID. CYCLE 4.5-26 LUTEAL PHASE 1.1-14 POSTMENOPAUSAL 6-150 LH 6.90 MIU/ML FEMALE MIU/ML FOLLICULAR PHASE 2.0-11 MID.CYCLE 12-105 LUTEAL PHASE 0.9-13.0 POSTMENOPAUSAL 10.0-65.0 PROGESTERONE 0.60 NMOL/L FEMALE NMOL/L FOLLICULAR PHASE 0.0-1.0 LUTEAL PHASE 3.8-51 POSTMENOPAUSAL 0.0-1.0 PROLACTIN 173.20 M/UL (70.00-630.00) (.*.....) T3 TOTAL 1.40 NMOL/L (0.90-2.44) (..*....) FREE T4 18.40 PMOL/L (9.00-19.00) (.....*.) TESTOSTERONE 1.40 NMOL/L (0.30-3.80) (..*....) בדיקות הדם שלך לא מעידות כי נדבקת אי פעם בטוקסופלסמה. אין בגופך נוגדנים, לא מסוג IgG ולא IgM. ערך ההורמונים תקין לחלוטין ומתאים לזמן המחזור שבו נלקחה הבדיקה (follicular phase). הערך החריג היחיד הוא ANTI TPO ABS שמעיד על נוגדנים נגד בלוטת התריס. זה לא אומר שישנה בהכרח בעיה, שכן תפקודי בלוטת התריס התקינים. אמליץ לך להתייעץ עם אנדוקרינולוג לגבי המשך המעקב. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד [02/12/2009] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כאבי ראש ונדודי שינה הם אכן תופעות לוואי שכיחות של התרופה רדוקטיל. כאבי ראש מופיעים ב-30% מן המטופלים ונדודי שינה ב-11% מהמטופלים. תוכלי לקרוא עוד על תופעות הלוואי של רדוקטיל כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_100807_8.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
פרטן היא תרופה אנטיכולינרגית המיועדת לסובלים מתסמונת פרקינסון. ישנם מקרים בהם אנשים אשר אינם סובלים מפרקינסון אך סובלים מרעד במקומות שונים בגוף משתמשים בתרופות הניתנות לחולי פרקינסון, אך צעד זה צריך להיעשות בהמלצת נוירולוג המכיר את ההיסטוריה הרפואית של החולה, ובדרך כלל לאחר שנוסו תרופות אחרות. לתרופה זו יש תופעות לוואי, והן רבות ולא נעימות לחולה ולסביבתו, ולכן חולים מפסיקים לפעמים ליטול את התרופה אף על פי שהיא עוזרת להקטין את הרעד ממנו הם סובלים. אין התוויית נגד נטילת התרופה עם תרופות לקרישיות דם, אך מכיוון שאת לא מציינת באילו תרופות מדובר - קשה לי לענות לך על כך, ואני ממליץ לך לברר עם הרופא המטפל או עם הרוקח שנותן לך את התרופות. תוכלי למצוא מידע על התרופה באינדקס התרופות של אינפומד. ד"ר גיל טאובר - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בדיקת הפאפ מאוד אמינה ואין סיבה לעשות אותה שוב אחרי זמן כה קצר. מומלץ לעשות אותה אחת לשנה. לפי מה שאת מספרת, משתמע שהייתה לך פטריה בפעם הקודמת. יכול מאוד להיות שהפטריה חזרה. גורמים נוספים שיכולים להביא לדימום נרתיקי הם לחץ נפשי, דלקת בדרכי השתן, שינוי בתאים ברקמה המחברת בין צוואר הרחם לרחם הנובעים משימוש בגלולות בבחורות צעירות (זו סיבה מאוד נפוצה), שינויים הורמונליים. סרטן צוואר הרחם באמת גורם לדימומים, אבל לא בגילך (27), ואם תוצאות הפאפ תקינות, זו אינה הבעיה שלך. טוב שקבעת תור לרופא נשים כדי לאבחן איזו מהסיבות האפשריות היא הגורם אצלך. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד