דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 862

 מה תורם לגמישות העצם ומה גורם למוצקות העצם? האם קלסיפיקציה ומינרליזציה קשורים לנושא?
מה תורם לגמישות העצם ומה גורם למוצקות העצם? האם קלסיפיקציה ומינרליזציה קשורים לנושא?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

רקמה קשה וצפופה יוצרת את שלד הגוף. היא מורכבת ממשתית של סיבי קולגן ומלחי עצם, בעיקר מלחי סידן. החלק החיצוני של העצם נקרא עצם דחוסה, והוא עשוי רקמת עצם מסודרת בשכבות קונצנטריות. מתחתיו נמצאת עצם ספוגית, העשויה רשת של עמודי עצם שביניהם חללים המכילים את מוח העצם. מחלקים את העצמות לארוכות, קצרות, שטוחות או לא סדירות. העצמות לא רק יוצרות את השלד, הן גם משמשות כמאגר של מינרלים, ויש להן תפקיד חשוב ביצירת תאי דם. עצם בריאה מוגדרת כבעלת צפיפות תקינה, ולא נמדדת על ידי קשיחות או גמישות. מה שתורם לצפיפות עצם תקינה הן אכן הקלסיפיקציה והמינרליזציה של העצם, פעולות הבונות את העצם. כאשר פעילות הפירוק והבנייה אינן שוות, נוצרות בעיות, והעצם הופכת לחלשה. דלדול עצם, או אוסטאופורוזיס, נוצר בעצם כאשר פירוק העצם עולה על הבניה. ד"ר נעמה זנזורי - אינפומד קרא עוד

 לפני 4 ימים ביצעתי הפלה טבעית בבית. לא ידעתי כי אני בהריון ולאחר דימום רציני הפלתי את שק ההריון בבית. זהו הריון שני כאשר ההריון הראשון היה באמצעות הזרעה ולידה קיסרית. הובהלתי באמבולנס לבית החולים נהריה ושם המשכתי לאבד דם בכמות גדולה עד עילפון לבסוף בוצעה גרידה.  השאלה הראשונה מתייחסת לסיבת ההפלה, היכן שלא קראתי אין התייחסות ללחץ. להערכתי הפלתי בשבוע 7 ( ראיתי את העובר והשוויתי עם תמונות ) כך שבודאות הייתי בהריון בתקופת המלחמה. אני אשת קבע ובמלחמה הייתי באופן קבוע באזור הקטיושות והתפקיד אותו נשאתי היה מלחיץ. האם ישנה סבירות כי הפלתי כתוצאה מלחץ ??  שאלה שניה קשורה לעובדה כי לא בביה"ח ולא רופאת היחידה התייחסו לצורך בלקיחת אנטיביוטיקה. משיחות עם אנשים אני הבנתי כי זהו הכרח - האם נכון ?
לפני 4 ימים ביצעתי הפלה טבעית בבית. לא ידעתי כי אני בהריון ולאחר דימום רציני הפלתי את שק ההריון בבית. זהו הריון שני כאשר ההריון הראשון היה באמצעות הזרעה ולידה קיסרית. הובהלתי באמבולנס לבית החולים נהריה ושם המשכתי לאבד דם בכמות גדולה עד עילפון לבסוף בוצעה גרידה. השאלה הראשונה מתייחסת לסיבת ההפלה, היכן שלא קראתי אין התייחסות ללחץ. להערכתי הפלתי בשבוע 7 ( ראיתי את העובר והשוויתי עם תמונות ) כך שבודאות הייתי בהריון בתקופת המלחמה. אני אשת קבע ובמלחמה הייתי באופן קבוע באזור הקטיושות והתפקיד אותו נשאתי היה מלחיץ. האם ישנה סבירות כי הפלתי כתוצאה מלחץ ?? שאלה שניה קשורה לעובדה כי לא בביה"ח ולא רופאת היחידה התייחסו לצורך בלקיחת אנטיביוטיקה. משיחות עם אנשים אני הבנתי כי זהו הכרח - האם נכון ?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

לא נראה לי סביר שההפלה המוקדמת התרחשה בעקבות לחץ. אכן יש צורך במתן אנטיביוטיקה סביב ביצוע הגרידה וכ -5-7 ימים לאחר מכן, אולם אם האנטיביוטיקה מתעכבת כבר אין טעם לתת אותה. ד"ר נגה פוקס - אינפומד קרא עוד

 האם מותר מאמץ גופני מוגבר במסגרת קורס צבאי כאשר ידוע על וריקוצלה? והאם יכולה להיות החמרה במצב עקב מאמצים אלה?
האם מותר מאמץ גופני מוגבר במסגרת קורס צבאי כאשר ידוע על וריקוצלה? והאם יכולה להיות החמרה במצב עקב מאמצים אלה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

וריקוצלה הוא פקעת של כלי דם ורידיים. בעת מצבים של זרימת דם מוגברת, כמו בעת פעילות גופנית, ורידים אלה מתנפחים עקב הצטברות של דם. היכולת לבצע פעילות גופנית היא אינדיבידואלית ותלויה בחומרת הווריקוצלה, בסוג הפעילות הגופנית, בעוצמתה ובמשכה. רק הרופא המטפל יכול לקבוע זאת. איחולי בריאות ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד קרא עוד

 לפני חודש ועשרה ימים נחתכתי מקופסת שימורים. החתך היה עמוק, אך לא קיבלתי חיסון נגד טטנוס. האצבע הפגועה עדיין לא החלימה, למרות נטילת כדורי אנטיביוטיקה. סיימתי את לקיחת הכדורים לפני כשבוע.   אמש הרגשתי כאבים עזים בצד שמאל של הפנים. התקשיתי מאוד לבלוע, לדבר ולפתוח את הפה. הבוקר הייתי אצל הרופאה והיא אמרה לי שיש לי דלקת בלסת. האם כאבי הלסת קשורים לפציעה, כלומא לטטנוס?
לפני חודש ועשרה ימים נחתכתי מקופסת שימורים. החתך היה עמוק, אך לא קיבלתי חיסון נגד טטנוס. האצבע הפגועה עדיין לא החלימה, למרות נטילת כדורי אנטיביוטיקה. סיימתי את לקיחת הכדורים לפני כשבוע. אמש הרגשתי כאבים עזים בצד שמאל של הפנים. התקשיתי מאוד לבלוע, לדבר ולפתוח את הפה. הבוקר הייתי אצל הרופאה והיא אמרה לי שיש לי דלקת בלסת. האם כאבי הלסת קשורים לפציעה, כלומא לטטנוס?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

טטנוס היא מחלה הנגרמת על ידי טוקסין (רעלן) שמפריש חיידק בשם קלוסטרידיום. החיידק מצוי באדמה, ועלול להתרבות בפצעים שבאו במגע עם האדמה. הרעלן של הקלוסטרידיום גורם לכיווץ שרירים. אופייני שהכיווץ מתחיל מהלסת, מתבטא בלסת נעולה, בכאבים, ובקושי בדיבור ובבליעה. בהמשך התכווצויות השרירים מתפשטות לשאר הגוף. הזמן מההדבקה ועד הופעת המחלה הוא 3 עד 21 ימים. מה שאת מתארת יכול מאוד להתאים להדבקה בטטנוס. מחלה זו מחייבת טיפול מהיר באנטיביוטיקה דרך הווריד, במרפי שרירים ובנוגדנים נגד החיידק. פני בהקדם לקבלת טיפול רפואי, רצוי לחדר מיון, כיוון שהטיפול מחייב אשפוז והשגחה. איחולי בריאות ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד קרא עוד

 אני לא במיוחד בכושר. בהליכה מהירה של כשעה עד שעה ורבע הדופק שלי כ-140. מהו פרק הזמן שיש לצפות לירידת הדופק לנורמלי? גם לאחר כחצי שעה של מנוחה הדופק שלי עדיין גבוה: כ-120 עד 130 בהליכה איטית. היש מקום לדאגה?
אני לא במיוחד בכושר. בהליכה מהירה של כשעה עד שעה ורבע הדופק שלי כ-140. מהו פרק הזמן שיש לצפות לירידת הדופק לנורמלי? גם לאחר כחצי שעה של מנוחה הדופק שלי עדיין גבוה: כ-120 עד 130 בהליכה איטית. היש מקום לדאגה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אין סיבה לדאגה. אתה לא בכושר. התחל לעסוק בספורט בהדרגה, ועבור בדיקת ארגומטריה ואקג. בהצלחה ד"ר משה ארוך - רופא משפחה ומתמחה ברפואת ספורט קרא עוד

 מדוע בצילום רנטגן "מכסים" באמצעי הגנה רק את איזור החלציים (איברי המין) כאשר שאר חלקי הגוף נותרים חשופים לקרינה ?
מדוע בצילום רנטגן "מכסים" באמצעי הגנה רק את איזור החלציים (איברי המין) כאשר שאר חלקי הגוף נותרים חשופים לקרינה ?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

נהוג לכסות בכיסוי עופרת משום שאברי הרבייה (שחלות, אשכים) הם הרגישים ביותר לקרינה. קרא עוד

 בני בן ה- 19 מאושפז עם בעיות בתפקוד הכבד, סובל מחום לסירוגין, הרופא טוען לחשד של CMV. לטענתו לא ניתן יהיה לדעת בוודאות. האם הוא צודק ? האם לא ניתן לזהות בוודאות את הווירוס בבדיקה?
בני בן ה- 19 מאושפז עם בעיות בתפקוד הכבד, סובל מחום לסירוגין, הרופא טוען לחשד של CMV. לטענתו לא ניתן יהיה לדעת בוודאות. האם הוא צודק ? האם לא ניתן לזהות בוודאות את הווירוס בבדיקה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

הפרעה בתפקודי כבד יכולה לנבוע מסיבות רבות. קיימים וירוסים רבים הפוגעים בכבד, אחד מהם הוא אכן CMV, אשר בנוסף לפגיעה במערכות אחרות בגוף, פוגע גם בכבד. זיהום חריף ב- CMV ניתן לזהות באמצעות בדיקת דם המראה האם האדם חלה בעבר בווירוס, האם מדובר בהדבקה ראשונה או בהתעוררות של הווירוס (זיהום חוזר/אקטיבציה של הווירוס). ייתכן והרופא התכוון כי לא ניתן יהיה בוודאות לומר מהו הווירוס שגורם להפרעה בתפקודי הכבד, באם תוצאת בדיקת ה- CMV תהייה שלילית. זאת משום שקיימים וירוסים רבים אחרים, שככל הנראה גורמים להפרעה בתפקודי כבד, ואנו לא יודעים לבדוק את קיומם. במרבית המקרים הללו ההפרעה בתפקודי הכבד חולפת ועדיין איננו יודעים את הגורם המדוייק. בכל חום והפרעה בתפקודי כבד יש צורך בבדיקות מקיפות שכוללות בדיקת וירוסים התוקפים את הכבד, תשאול מדוקדק לגבי תרופות או חומרים אחרים שנצרכו (כולל תכשירים טבעיים ברפואה משלימה), רמות תרופות בדם ומעקב צמוד אחר תפקודי הכבד. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד

 כשנוטלים סרוקסאט, האם זה רק לתקופה או שזה לכל החיים?  רופא הנפש אמר שכשלאנשים טוב עם הסרוקסט, הם לא מפסיקים איתו, כי למה להסתכן? אך יש אפשרות להפסיק.  אך רופאי המשפחה אמרו לי שצריך להפסיק עם זה, ואחד הוסיף שזה גורם תופעות לא רצויות בחיי האישות ועוד, ושאין טעם שאדם בן 26 ייקח כל החיים סרוקסט.  מה לעשות? האם להפסיק עם הסרוקסט? ואיך? והאם הפסקת הטיפול יכולה לגרום לכך שהבעיות יחזרו ?
כשנוטלים סרוקסאט, האם זה רק לתקופה או שזה לכל החיים? רופא הנפש אמר שכשלאנשים טוב עם הסרוקסט, הם לא מפסיקים איתו, כי למה להסתכן? אך יש אפשרות להפסיק. אך רופאי המשפחה אמרו לי שצריך להפסיק עם זה, ואחד הוסיף שזה גורם תופעות לא רצויות בחיי האישות ועוד, ושאין טעם שאדם בן 26 ייקח כל החיים סרוקסט. מה לעשות? האם להפסיק עם הסרוקסט? ואיך? והאם הפסקת הטיפול יכולה לגרום לכך שהבעיות יחזרו ?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

ההמלצה היא לקחת את התרופה הנוגדת דיכאון (בין אם היא סרוקסט או תרופה אחרת) למשך לפחות 6-9 חודשים לאחר האפיזודה הראשונה של הדיכאון. חשוב לדעת שנטילת תרופה כזו מובילה לשינוי כימי במוח, ולכן לוקח מספר שבועות להסתגל לתרופה, וכמו-כן לוקח מספר שבועות להסתגל להיות בלי התרופה כאשר מפסיקים ליטול אותה. בנוסף, חשוב לדעת שיש להפסיק לקחת את התרופה באופן הדרגתי במשך 2-4 שבועות, שכן אם מפסיקים בבת אחת עלולות להיות תופעות לוואי. לגבי ההחלטה על משך נטילת התרופה, אצל אנשים שידוע על גורם מעורר לדיכאון (כמו למשל אובדן של אדם קרוב, פיטורים מעבודה וכדומה), כדאי להמשיך את נטילת התרופה כל עוד קיים אותו גורם דחק. ההיגיון בכך הוא שאם קיים עדיין ברקע גורם שיוצר קושי ומתח נפשי שתרם להתפתחות הדיכאון, יש סיכוי גבוה שהדיכאון יופיע שוב אם תופסק נטילת התרופה. התקף חוזר של דיכאון לאחר הפסקת הטיפול הנוגד דיכאון הוא נפוץ יחסית. במחקר אחד שנעשה, היה התקף חוזר של דיכאון אצל 37% מהחולים שהפסיקו את הטיפול התרופתי בתוך שנה מהפסקת הטיפול. גורמי הסיכון העיקריים לחזרה של הדיכאון הם: המשך הסימפטומים הדכאוניים (גם אם בעוצמה נמוכה יותר) במשך 7 חודשים לאחר התחלת הטיפול הנוגד דיכאון היסטוריה של 2 אפיזודות או יותר של דיכאון (לפי קריטריונים שעל פיהם מגדירים דיכאון) או הפרעה מתמשכת במצב הרוח מעל שנתיים. במחקר נוסף שנעשה ועקב אחרי המטופלים במשך 10 שנים, שיעור החזרה של הדיכאון היה אפילו גבוה יותר- אצל 67% מהחולים היתה חזרה של הדיכאון. טיפול המשכי בתרופות נוגדות דיכאון יכול להוריד את הסיכון לחזרה של הדיכאון ללא הבדל בין סוגי התרופות השונות. בשל כל זאת, ההמלצה היא להמשיך את הטיפול הנוגד דיכאון במקרים הבאים: חולים שהיו להם 3 אפיזודות או יותר של דיכאון. חולים שהיו להם 2 אפיזודות של דיכאון ויש להם גם גורם סיכון להופעה מחודשת של הדיכאון. חולים שיש להם ברקע הפרעה מתמשכת במצב הרוח (מצב שנקרא דיסתימיה) וגם היתה להם אפיזודה של דיכאון. לסיכום, ההחלטה אם להמשיך עם הטיפול הנוגד דיכאון צריכה להתקבל בהתייעצות עם הפסיכיאטר המטפל בך. ההחלטה צריכה להתבסס על ההיסטוריה שלך, כשהגורם המשפיע בעיקר הוא האם זו הפעם הראשונה בחיים שאתה סובל מדיכאון או שמה היו אירועים קודמים. בנוסף, צריך להתחשב אם קיימים גורמי סיכון לאפיזודה נוספת של דיכאון. אם מדובר באפיזודה ראשונה של דיכאון ואין גורמי סיכון, בהחלט ניתן לשקול את הפסקת הטיפול לאחר 6-9 חודשים. לגבי ההשפעה על חיי אישות שציינת, התרופה סרוקסאט (או בשמה בגנרי Paroxetine) בהחלט יכולה לגרום לירידה בחשק המיני (אצל 6-15% מהנוטלים את התרופה) . אם אתה סובל מכך, כדאי שתתייעץ עם הפסיכיאטר המטפל. יש לקחת בחשבון שגם במצב של דיכאון ישנה ירידה בחשק במיני. ד"ר שירה ארד - אינפומד קרא עוד

  אני בת 55. יש לי בעיה של נימול באצבעות 4 ו-5 של יד שמאל וגם חולשה ביד. רופא מומחה לכף יד אבחן ulnar nerve entrapment - cubital tunnel syndrome. הוא המליץ על ניתוח לשחרור העצב או העברתו. מה דעתכם? האם יש טיפול אחר חוץ מניתוח?
אני בת 55. יש לי בעיה של נימול באצבעות 4 ו-5 של יד שמאל וגם חולשה ביד. רופא מומחה לכף יד אבחן ulnar nerve entrapment - cubital tunnel syndrome. הוא המליץ על ניתוח לשחרור העצב או העברתו. מה דעתכם? האם יש טיפול אחר חוץ מניתוח?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

תסמונת תפס העצב האולנרי (Ulnar Nerve Entrapement) היא תסמונת הנגרמת על ידי לחץ המופעל על עצב זה בנקודות שונות לאורך מהלכו בגף העליון. המקומות השכיחים שבהם העצב עלול להילכד הם אזור המרפק ואזור שורש כף היד. הטיפול הראשוני המוצע בדרך כלל לתסמונת זו הוא מנוחה, התאמת מקום העבודה (אם עבודתך דורשת תנועות המחמירות את התלונות), שימוש בנוגדי דלקת, וסד תומך, לפי הצורך. פונים לניתוח כאשר התגובה לטיפול השמרני אינה מספקת, וההפרעה התפקודית או הכאבים משמעותיים, או כאשר נלווית לבעיה חולשת שרירים. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד

 מתי צריך לקחת את התרופה  ציפרלקס במינון 20mg, בבוקר? בערב? האם צריך לאכול לפני? האם ישנם הנחיות אחרות שצריך לשים לב אליהן?
מתי צריך לקחת את התרופה ציפרלקס במינון 20mg, בבוקר? בערב? האם צריך לאכול לפני? האם ישנם הנחיות אחרות שצריך לשים לב אליהן?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

באינדקס התרופות של אינפומד תמצאי תשובות לשאלותייך: http://www.infomed.co.il/drug2.asp?dID=356 קרא עוד

רופאים מומלצים
פרופ' אמיר קוגלמן
פרופ' אמיר קוגלמן ילדים
מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ילודים ופגים ומנהל מחלקת ילודים בית חולים רמב"ם
ד"ר אריאל ונדר
ד"ר אריאל ונדר עיניים
רופא עיניים בכיר, מנהל רפואי של iClinic, מנהל תחום הסרת משקפיים בלייזר באינפומד
ד"ר שלומית כהן
ד"ר שלומית כהן פסיכיאטריה
מומחית בפסיכיאטריה מבוגרים, בעלת ותק של כ-20 שנות ניסיון. מקבלת מטופלים באופן פרטי כולל החזרים למבוטחי ביטוחים פרטיים בלבד
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו