שאלות ותשובות - עמוד 864
מאת: מערכת אינפומד
אי-ספיקת לב היא מצב קליני בו הלב לא מסוגל לשאוב ולהזרים כמות דם המספיקה לצרכים המטבוליים של גוף האדם. הגוף מנסה תחילה להילחם ביכולת הפגומה של הלב על ידי שינוי פעולתן של כמה ממערכותיו עוד לפני שאנחנו יכולים להרגיש שישנה בעיה. בין השינויים האלה ישנם שינויים הורמונליים, שינויים בתפקוד הכליות, היצרות כלי דם פריפראליים ועוד. אי-ספיקת לב מסווגת לפי אי-ספיקה של צד שמאל של הלב או של צד ימין של הלב. ישנם גורמים שונים היכולים להביא לאי-ספיקה בכל צד. השינויים הקליניים שהרופא, ולפעמים גם החולה, יכולים להבחין בהם במקרה של אי-ספיקת לב הם בצקת ריאות, עייפות כללית, חוסר אוויר במאמץ, קצב נשימות מוגבר, חוסר אוויר בזמן שינה, ירידה בתפקוד הכלייתי, מיימת (הצטברות נוזלים בחלל הבטן), הגדלה של הכבד או הטחול, בצקות באיברים פריפראליים (בעיקר בגפיים התחתונות), שינויים בהתכווצות ורידי הצוואר ועוד. שיעול כרוני אינו בין התסמינים לאי-ספיקת לב, וודאי שהוא אינו בין הסימנים הראשונים. מידע נוסף על שיעול כרוני נמצא בתשובה הבאה באינפומד: http://www.infomed.co.il/questions/q_062007_4.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ניתן להיכנס להריון גם מספר ימים לאחר הביוץ. לא תמיד הביוץ הוא ביום ה- 14, אלא 14 ימים לפני הווסת הבאה, ולכן ביוץ ביום ה-14 יתקיים רק במקרים בהם הווסת מופיעה כל 28 ימים בדיוק. אם מדובר במחזור קצר יותר, ואת שומרת שבעה ימים נקיים, עלייך להיעזר בגלולות לדחיית ביוץ (= איקאקלומין) אותן ניתן להשיג רק עם מרשם רופא. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בכל פענוח של צילום צריך להכיר את מצבו הבריאותי של החולה, וללא מידע זה קשה לתת חוות דעת נכונה. תיאור של דפנות מעובים וחשד לתסנין יכולים להעיד על תהליך דלקתי. הטיפול בתהליך דלקתי הוא בדרך כלל אנטיביוטיקה. הרופא המפנה לבדיקה שיראה את התשובה ומכיר את מצבו של החולה יוכל לתת לו את הטיפול הטוב ביותר. ד"ר יובל עצמון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מה שאתה מתאר יכול להתאים לדלקת בדרכי הזרע. מומלץ לבצע בירור שכולל בדיקות מעבדה - תרבית שתן ותרבית וספירת זרע - ולהתייעץ עם אורולוג. יתכן כי לא יהיה כל ממצא פתולוגי, אך נראה כי זה מטריד אותך, ולכן עדיף לעבור את הבירור. בהצלחה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לתכשירים נוגדי דיכאון אין השפעה ישירה על מערכת הרבייה, אולם במקרים של מצבים נפשיים כגון דיכאון, חרדה והפרעות אכילה, המצב הנפשי עצמו עלול לפגוע ביכולת הפריון של האישה. אישה הנמצאת בתקופת דיכאון, תקופת החמרה של הפרעת חרדה, או הסובלת מהפרעת אכילה, עלולה לסבול מאי-סדירות ואף להפסקה מוחלטת (אך הפיכה) של המחזור החודשי. הדבר נובע מיחסי הגומלין שישנם בין הגוף לנפש. במצבים נפשיים מסוימים מופר האיזון ההורמונאלי הטבעי של הגוף, עם תוצאה של פגיעה בתפקודים גופניים שונים, כולל מערכת הרבייה. במקרים כאלה, השימוש בתכשיר נוגד דיכאון, אשר מביא הקלה בבעיה הנפשית, למעשה משפר את יכולת הפריון. מתוך כלל נוגדי הדיכאון שישנם כיום, המידע המבוסס ביותר לגבי בטיחות לעובר ולהריון הן לגבי התרופות פריזמה או פרוזק, וציטלופראם. לגבי נוגדי דיכאון אחרים, יש מידע שהם עלולים (גם אם הסיכוי אינו גדול) להגביר את הסיכון להופעת מומים בעובר, ולכן הם אינם מומלצים. במקרים מסוימים, למשל כאשר לאישה מאד עזרה בתרופה מסוימת, והיא חוששת שאם תפסיק להשתמש בה הדיכאון יחזור, ניתן לפנות למרכז הטרטולוגי (מרכז ארצי המרכז מידע על השפעת תרופות על התפתחות העובר במהלך ההריון), אשר יכול להעביר לאישה או לרופא/ה המטפל, רשימת בדיקות שיש לבצע במהלך ההריון על מנת לוודא שהעובר תקין, ושאינו נפגע כתוצאה מהשימוש בתרופה. חשוב לזכור כי דיכאון במהלך ההריון או לאחר הלידה עלול לפגוע גם בקשר בין האם לבין התינוק, ובמצבים קיצוניים אף לסכן את חיי האם או התינוק. לכן, בכל מקרה, כדאי להתייעץ באופן אישי עם הרופא/ה המטפל (פסיכיאטר או רופא נשים) ולהחליט מה האופן הנכון ביותר לנהוג בו במקרה שלך, לפי המאפינים הייחודיים שלו. ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אכן, תוצאות בדיקת הזרע שהתקבלו אינן תקינות, לצער, אך חשוב להדגיש שיכולים להיות שינויים בין המעבדות השונות, וחשוב לדעת מהם ערכי הייחוס במעבדה שבה ביצעתם את הבדיקות. נפח וריכוז תאי הזרע תקינים. לפחות 50% מתאי הזרע אמורים להיות בעלי תנועתיות תקינה, ובמקרה שלכם רק ל-15% מהתאים יש תנועתיות תקינה, מה שעשוי לגרום לעיכוב בכניסה להריון. 50% או 14% מהתאים (במעבדות שונות הערכים שונים) אמורים להיות בעלי צורה (מורפולוגיה) תקינה. במקרה שלכם, רק 3% תקינים מבחינה זו. עדיין מוקדם לקפוץ למסקנות, כיום יש אינספור דרכים להיכנס להריון למרות התוצאות הללו. עליכם לפנות שוב לרופא שהפנה אתכם לבדיקות על מנת לקבל ייעוץ והמלצות להמשך הטיפול. שיהיה בהצלחה! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
האם את עוסקת בפעילות גופנית? האם עשית תנועה חדה? אינני יודעת מה הסיבה המדויקת לשם ביצוע הבדיקה, אך נראה כי מכלול הדברים שעברת הוא הסיבה לביצוע הבדיקה. הבדיקה נעשית כדי לשלול גרורה באזור עמוד השדרה עקב הגידול בבלוטת התריס, לשלילת אוסטאופורוזיס לאחר כריתה של בלוטות התריס (יחד עם בלוטות הפארא-תירואיד האחראיות על איזון הסידן בגוף), ולשלילת סיבות נוספות, כגון זיהום של עצם, שבר בחוליה ועוד. בבדיקה זו סורקים את העצמות במצלמת גאמא מיוחדת לאחר הזרקת חומר רדיואקטיבי לתוך הווריד. בדרך כלל מזריקים טכנציום דיפוספונאט המתרכז באיזורים בעצמות שיש בהם חילוף חומרים שאינו תקין. איזורים אלו נראים בצילום כאיזורים כהים או חמים. הממצאים במיפוי העצמות מראים היכן יש איזור של יצירה מוגברת של עצם, היכולה להתרחש בעקבות אחת הסיבות שציינתי לעיל, אולם אינן מצביעות על הסיבה. לכן יש לבצע בדרך כלל בדיקת הדמיה נוספת לאחר שמוצאים ממצא במיפוי, או לבצע ביופסיה על מנת לאבחן את הגורם המדויק לממצא במיפוי. עוד מידע אודות הבדיקה תמצאי באינדקס הבדיקות של אינפומד: http://www.infomed.co.il/medTest1.asp?tID=258 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קשה מאוד להעריך את המצב של אמך בלי לקבל יותר אינפורמציה: מהן התרופות שקבלה? מה היה לחץ הדם לאחר הטיפול התרופתי? מה התדירות שבה נרדמות לה הרגליים והאם מדובר בתופעה חדשה? חשוב מאוד, כמובן, למדוד לה לחץ דם, אבל אני חושבת שבכל מקרה תלונות נוירולוגיות חדשות (הירדמות של הרגליים היא תגובה נוירולוגית) בחולה שסבלה מלחץ דם גבוה מאוד עם תגובות נוירולוגיות בשבוע שעבר (הפרעות ההליכה וטשטוש הראיה) - מחייבות בדיקת רופא. תוכלו לפנות אל מוקד בקופת החולים שלה או ישירות לחדר מיון. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
על פי הסיפור של איחורים במחזור, אני מבינה שאת לא לוקחת גלולות למניעת הריון. ישנן נשים רבות שהמחזור אצלן אינו סדיר. מחזור לא סדיר מופיע כל חודש בזמן אחר, ולא ניתן לחזות מתי יופיע. תופעה זו מתרחשת בגלל זמן ביוץ שאינו סדיר, שכן המחזור מגיע כ- 14 יום לאחר הביוץ. אם אינך רוצה להיכנס להריון, הפתרון הוא לקחת גלולות למניעת הריון שיסדירו את המחזור. אם את מנסה להיכנס להריון, נסי להשתמש בערכות ביוץ שיראו לך באיזה יום הביוץ מתרחש. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אתחיל מהסוף: אני מסכימה עם רופאת המשפחה שלך, נשמע כי אתה סובל מהתקפי חרדה עם סימנים גופניים. זהו מצב שגורם למצוקה רבה ולדאגה רבה, ופוגע באיכות החיים, אך אינו מסוכן. מעיון בסיפורך, נראה לי כי התוסף GABA לא היה מספיק, ולמעשה, שתחת הטיפול ב-GABA הופיעו התקפי חרדה שלוו ברעידות. מבחינה ביולוגית ורפואית, גמילה מחומרים, משמעותיים ככל שיהיו, אינה יכולה לארוך תקופה כה ממושכת של עד 7 חודשים. תופעות גמילה מופיעות בימים או בשבועות לאחר הפסקת השימוש בחומר הפעיל. אי לכך, כל הסימנים מצביעים על כך שאתה לוקה בהפרעת חרדה מתמשכת, שהחלה לפני הטיפול ב-GABA, החמירה תחת הטיפול, וממשיכה בעוצמה גם כעת. טיפול ב-SSRI בהחלט יכול לעזור לכל התופעות שאתה מתאר. בשלב זה לא נראה שהמצב יחלוף מעצמו, כיוון שאתה "תקוע" עם הבעיה כבר זמן ממושך ואף יש מגמת החמרה. במצב זה, ללא טיפול מתאים, יש סיכון שהמצב יהפוך לבעיה כרונית. אני מזכירה כי בנוסף לטיפול התרופתי להפרעות חרדה, יש טיפול פסיכולוגי יעיל ביותר, אשר מאד מתאים גם למי שלא מתלהב להשתמש בתרופות. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד