שאלות ותשובות - עמוד 874
מאת: מערכת אינפומד
קודם כל בשעה טובה! מצג עכוז הוא מצב שבו עכוז העובר, ולא ראש העובר, הוא החלק המוביל או המקדים, כלומר החלק הפונה אל תעלת הלידה. בתחילת ההריון, חלק גדול מן העוברים נמצא במצג זה, וככל שההריון מתקדם, אחוז העוברים הנמצאים במצג עכוז יורד, עד כדי 4% לקראת הלידה. לרוב, העובר יכול עוד להתהפך עד השבוע ה-32 לערך. לאחר מכן העובר גדול, ותופס את רוב חלל הרחם, כך שהסיכוי להתהפך קטן. כיום מנסים להימנע מלידה נרתיקית במצג עכוז, ומעדיפים להזמין את היולדת לניתוח קיסרי מתוכנן על מנת להימנע מסיבוכים קשים העלולים להיווצר בלידה וגינלית של עובר במצג עכוז. כפי שאת מבינה, בשבוע ה-24 עוד מוקדם מדי לדאוג, העובר שלך עוד יכול להתהפך כמה פעמים עד למועד הלידה. גם אם בשבועות מתקדמים יותר העובר יסרב להתהפך, ניתן לבצע היפוך חיצוני, או להשתמש בשיטות אלטרנטיביות שאמורות לעודד היפוך. מידע נוסף על שיטות ההיפוך תוכלי למצוא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_081908_11.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אצירת שתן הוא המונח הרפואי לאי יכולת להשתין, Urinary Retention. עצירת שתן הוא שם אחר שבו משתמשים לאותה תופעה, אין הבדל בין שני המושגים. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הדימום תחת התקן מירנה נובע מחוסר סדירות של הרירית, כיוון שהמירנה משחררת פרוגסטרון ואין שחרור של אסטרוגן (בניגוד לגלולות למניעת הריון למשל). ניתן לנסות ולבנות את הרירית עם טיפול הורמונלי. הדימום אינו מעיד על חוסר יעילות של ההתקן. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
עיכוב באורגזמה הוא תופעת לוואי ידועה ושכיחה למדי של טיפול בתרופות מקבוצת ה-SSRI, שהיא קבוצת תרופות נוגדות חרדה ודיכאון. קבוצת תרופות זו היא גדולה, ומכילה תרופות רבות. לעיתים תרופה אחרת מאותה קבוצה ושעובדת באותו מנגנון גורמת לפחות תופעות הלוואי. כמו כן, קיימת קבוצה נוספת של תרופות נוגדות חרדה ודכאון, SNRI, קבוצת תרופות חדשה יותר, שלעיתים הטיפול בהן אינו מלווה בתופעת לוואי זו. המלצתי היא לפנות לפסיכיאטר המטפל בך, לציין את הבעיה ממנה אתה סובל, ולשאול אותו על אפשרות החלפת התרופה, במטרה לשמור על האפקטיביות הטיפולית ובמקביל להקטין או להעלים את תופעת הלוואי הלא רצויה הזו. רפואה שלמה ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קיימת אמונה שחלב עיזים עוזר לפצעים בפה. אין ספק שתוכלי למצוא המון אנשים שיספרו לך כמה זה עזר להם, או שהם מכירים מישהו שזה עזר לו. לא קיימים מחקרים שבדקו את העניין. הסכנה בשתיית חלב עזים הישר מן העז (שכן ע"פ האמונה יש לשתות הישר מן העטין) היא שהחלב אינו מפוסטר, ולכן עשוי לגרום למחלות זיהומיות קשות ביותר. אם את מעוניינת לנסות את השיטה, אני ממליצה לך לרכוש חלב עזים מפוסטר. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לאו דווקא. אם הפעילות הגופנית שאתה מבצע היא בגדר הסביר - תוכל להמשיך בה. ערך של 1100 הוא אכן מעל הנורמה, אך סביר בהחלט לאחר פעילות מאומצת. מומלץ לחזור על הבדיקה בעוד מספר שבועות כדי לראות אם הערכים חזרו לנורמה. חשוב גם להקפיד על שתיה מרובה, שכן רמות גבוהות של CPK עשויות לגרום לנזק כלייתי. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ישנן סיבות רבות לירידה במשקל, החל בבעיות נפשיות כגון אנורקסיה או דיכאון עמוק, וכלה בבעיות הורמונליות, זיהומים כרוניים או מחלות ממאירות. ירידה משמעותית במשקל ללא דיאטת הרזיה מכוונת מחייבת בירור מלא ומעמיק של סיבת הירידה במשקל, הואיל וייתכן ותתגלה מחלה המחייבת טיפול מהיר. במקרה של קרובת המשפחה שלך בהחלט קיימות מספר סיבות אפשריות לירידה במשקל: דיכאון עמוק מתבטא לעיתים קרובות בחוסר תיאבון וירידה במשקל. אנשים בדיכאון עמוק מתקשרים פחות עם סביבתם, ובדרך כלל נפגע גם תפקודם היום יומי (עבודה, חיי משפחה וכו'). אבחנה של דיכאון נעשית על ידי פסיכיאטר ויש לכך טיפולים תרופתיים יעילים למדי. אנורקסיה נרבוזה מתבטאת בירידה מאסיבית במשקל, אך מקור הבעיה הוא הפרעה בדימוי הגוף. החולים (בדרך כלל החולות) מאמינים (אף על פי שלרוב הם רזים מאוד) שהם סובלים מעודף משקל ולכן אוכלים פחות, מבצעים פעילות גופנית רבה ולעיתים גם מקיאים. מחלה זו אכן שכיחה יותר בנערות ובנשים צעירות אך היא יכולה להופיע בכל גיל. אולם חייבת להיות הפרעה בדימוי הגוף ורצון עז לרזות (לא מה שמשתמע במקרה של קרובת המשפחה שלך). הפרעה הורמונלית הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, לרוב עודף פעילות הבלוטה, מוביל לירידה במשקל, עצבנות, אי שקט, תחושת דפיקות לב והזעה. לרוב חולים אלה יורדים במשקל למרות תזונה רגילה, כלומר יש להם תיאבון, אולם קצב חילוף החומרים בגופם ו"שריפת" הקלוריות מהיר מהנורמה בשל עודף פעילות בלוטת התריס. הפרעה הורמונלית נוספת הגורמת לירידה במשקל היא במצב בו בלוטות יותרת הכליה (אדרנל) אינן מתפקדות (חסר קורטיזול). בשתי ההפרעות האבחנה היא מעבדתית (בדיקות דם ושתן) וקיימים טיפולים מוצלחים. מחלה ממארת כל ירידה במשקל בגיל המבוגר (מעל גיל 50) מחייבת בירור אינטנסיבי לגבי ממאירות, הואיל וזו אחת מהסיבות השכיחות לירידה במשקל. לעיתים במקביל לירידה במשקל המחלה הממארת מלווה במצב רוח דכאוני לא מוסבר (לעיתים עוד טרם האבחנה והתחלת הבירור). בשאלתך לא ברור אילו בדיקות אבחון היא כבר עברה. חשוב לציין שבמקרה של מחלה ממארת, הירידה במשקל יכולה להיות מלווה בחוסר תיאבון או בתיאבון תקין. מחלה זיהומית/דלקתית כרונית יכולה להתבטא בירידה במשקל בשל פעילות יתר של מערכת החיסון. במחלות אלו, בדרך כלל יש חום וסימפטומים מכוונים, כגון כאבים המכוונים למקור הבעיה. לסיכום, ירידה במשקל מחייבת בירור מעמיק. המחלה ממנה סובלת קרובת המשפחה שלך, מפאת גילה וסיפור המקרה, מחייבת אבחון וטיפול (היא משוכנעת שהיא חולה, בצדק). יש צורך בהתחלה של הבירור שיכלול תשאול רפואי, בדיקה גופנית ובדיקות בסיסיות, וכן שיחה עם פסיכיאטר. בהתאם לתוצאות אלו יש להמשיך ולהתקדם בבירור. ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ביספוספונאטים הן תרופות המעכבות את מחלת האוסטאופורוזיס (ראי מונח "דלדול עצם (אוסטאופורוזיס) " במילון המונחים בפורטל Infomed, וראי גם מאמר מומלץ הדן באוסטאופורוזיס באתר: http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-3019414,00.html ). ביספוספונאטים ניתן ליטול רק כטבליות או תמיסה, דרך הפה. אין תרופות מקבוצה זו בצורת מדבקות עוריות. מכיוון שהתרופה איננה נספגת היטב במערכת העיכול, והיות והיא עלולה לגרום לדלקת הוושט, יש ליטול את התרופה מיד לאחר קימה בבוקר, ויש להישאר במצב זקוף (לא בשכיבה) ובצום חצי שעה לאחר נטילת התרופה. יש לשתות כוס מים בעת נטילת התרופה ויש לקחת תוספות סידן במועד אחר ביום, היות והם מעכבים את ספיגת התרופה. ניתן להפחית את תופעות הלוואי הגאסטרואינטסטינליות (קשורות המערכת העיכול) של התרופה על ידי נטילת מינון חד- שבועי במקום מינון יומי. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
CPK הוא קיצור של שמו של האנזים קראטין פוספוקינאז. זהו אנזים שנמצא בכל השרירים בגוף, ויש לו תפקיד בייצור האנרגיה בשריר. כאשר נגרם נזק כלשהו לשריר, האנזים משתחרר לדם ואז רמתו בדם עולה. גם לאחר פעילות גופנית יש נזק מסוים לשרירים, ורמת האנזים בדם עולה באופן נורמלי. האם ביצעת את הבדיקה לאחר פעילות גופנית? רמת אנזים גבוהה נמדדת גם במקרים של נזק לשריר הלב, כמו באוטם שריר הלב, אך אם הבדיקה נעשתה כחלק מבדיקות שגרתיות, ואינך סובל מבעיית לב, כאבים בחזה או קוצר נשימה, הסיכוי שהתוצאה קשורה לבעיה בלב קטן מאוד. רצוי לחזור על הבדיקה לאחר שבוע ללא פעילות גופנית לפני הבדיקה. תוכל למצוא מידע רב בנושא אם תבצע חיפוש בפורטל אינפומד של המילה CPK. איחולי בריאות ד"ר נועה גולדשר מינרבי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לא ברור לי מהי שאלתך. טעם מתכתי בפה יכול לנבוע ממספר גורמים, בהם טיפול אנטיביוטי, ויטמינים, תרופות להורדת לחץ דם, דלקת מפרקים שגרונית וכן אבנים בכליות. יכולים לגרום לכך גם דלקת בחלל הפה וחוסר היגיינה. התסמינים שאת מתארת - טעם מתכתי, הרגשת יובש בפה, ירידה בתיאבון ובחילה - מתאימים לאלה של דלקת בכליה, nephritis, אך לא אוכל לדעת בוודאות מה הגורם לתסמינים אלה מכיוון שחסרים לי נתונים. האם ישנן תרופות שאת נוטלת באופן קבוע? האם את סובלת מסוכרת? האם ביצעת בדיקות דם? בדיקת שתן? בדיקות אלו חשובות על מנת שיהיה ניתן להעריך את התפקוד הכלייתי ולראות אם ישנו ממצא חריג כלשהו היכול להעיד על הגורם לדלקת. אמליץ לך לפנות לאורולוג או לרופא המטפל שלך המכיר את עברך, שיבדוק ויפנה אותך לבדיקות הדרושות. בהצלחה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד