דלג לתוכן

על הקשר בין ריצה לתרופות – חלק ב'

ישנן לא מעט מחלות בהן ריצה ופעילות גופנית מתאימה אחרת - יכולות להעלות את יעילות הטיפול, להקטין את הצורך בטיפול תרופתי ולעיתים אף למנוע אותו.
בכתבה זו נראה מתי וכיצד ריצה מתפקדת כתרופה טבעית.

מאת: יבגני וייסברג, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 06/03/2013
3 דקות קריאה
בחלק הראשון של הכתבה התמקדנו בתרופות המחייבות זהירות בפעילות מאומצת, בדגש על ריצה.

בחלק זה נשוחח על הצד השני של המטבע - מחלות ומצבים פתולוגיים בהם ריצה ופעילות גופנית מתאימה אחרת יכולות להעלות משמעותית את יעילות הטיפול ולעיתים אף למנוע כלל את הצורך בטיפול תרופתי.

הליכה וריצה ככלי טיפולי

לא מעט מחקרים הוקדשו לבחינה של השפעת הריצה על גוף האדם. רובם ככולם הראו כי היא יכולה לתרום רבות לשמירה על בריאות המתאמן וכן לשיפור מצבו, כאשר הוא סובל ממחלות מסוימות.

במקרים רבים, בעזרת אימוני ריצה או הליכה ספורטיבית המתבצעות בתדירות נכונה ולאורך תקופה, ניתן למנוע צורך בנטילת תרופות מסוימות או להעצים את השפעתן, מה שמאפשר יעילות טיפולית טובה יותר תוך שימוש במינון נמוך יותר של התרופה.

חשוב להדגיש, כי מדובר כאן בפעילות ספורטיבית מתונה המתבצעת בליווי אנשי מקצוע רלוונטיים, כאשר סוג הפעילות, עוצמתה ותדירותה מותאמים באופן אישי לצרכי המתאמן הספציפי. אימונים אינטנסיביים מדי עלולים לגרום יותר נזק מתועלת ולפגוע באופן ממשי בבריאות.

לרצים בחוץ, מומלץ לבחור מסלולים רחוקים ככל הניתן מכבישים עמוסים, מכיוון שבמהלך הריצה קצב הנשימה עולה ואיתו הסיכון לשאיפת חומרים מזיקים מגזים הנפלטים ממכוניות.

מצבים פתולוגיים בהם הסינרגיה בין טיפול תרופתי לאימוני ריצה או הליכה ספורטיבית באה לידי ביטוי באופן המובהק ביותר

1. סוכרת מסוג 2
סוכרת מסוג 2 היא מחלה מטבולית, המאופיינת ברמות גבוהות של סוכר בדם, כתוצאה מירידה בעמידות התאים להורמון אינסולין.
ישנן עדויות רבות מאוד לכך שאורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות אירובית, כגון הליכה, ריצה מתונה, שחייה או רכיבה על אופניים, תורם משמעותית לשיפור רגישות התאים לאינסולין ולשמירה על רמות הגלוקוז בדם.
בשלב של טרום סוכרת, שינוי בהרגלי החיים יכול לעזור למנוע או לדחות את התפתחות המחלה. לאחר התפרצותה של הסוכרת, הוא עשוי לאפשר לפעמים אף להגיע לאיזון רמות הסוכר ללא צורך בתרופות.

בנוסף, פעילות גופנית תורמת לשמירה על תפקוד מערכת החיסון וחלק מהתרופות להורדת רמות הסוכר מעלות את הסיכון לזיהומים בדרכי הנשימה.

חשוב לציין, כי הסתמכות על פעילות גופנית בלבד, ללא שינוי תזונתי, תניב תוצאות מוגבלות בלבד, כך שיש צורך בשני המרכיבים להצלחת הטיפול ולהשגת שיפור משמעותי במצב.

2. מחלות לב ולחץ דם
ריצה והליכה ספורטיבית משפרות סיבולת לב ראיה, המהווה גורם חיוני לתפקוד תקין של הלב ושמירה על לחץ דם תקין.

מחקרים מראים, כי במקרים רבים ניתן להגיע לאיזון לחץ דם בעזרת פעילות גופנית בלבד. גם כשהיא לא מספיקה כטיפול בודד, פעילות גופנית עשויה לאפשר צמצום של כמות או מינון התרופות ולמנוע הידרדרות המשכית.

ריצה תורמת לתפקוד תקין של הלב, הודות לכך שמשפרת את זרימת הדם וזמינות החמצן לתאי שריר הלב.
בנוסף, ריצה והליכה הוכחו כתורמות להורדת כולסטרול וטריגליצרידים בדם ולמניעת טרשת עורקים.

3. השמנת יתר
בניגוד לדעה הרווחת בקרב חלק מהציבור, כי השמנה היא הפרעה קוסמטית בלבד, מבחינה רפואית מדובר בהפרעה מסוכנת המעלה משמעותית את הסיכון להתפתחות מחלות קרדיו-וסקולאריות, סוכרת, מחלות מפרקים, סוגי סרטן מסוימים ושלל סיבוכים קשים נוספים.

כאשר השמנה לא נובעת ממחלה אחרת, כגון תת-פעילות של בלוטת התריס, המתכון היעיל היחיד לירידה במשקל ושמירתו לאורך זמן הוא שילוב בין תזונה נכונה ופעילות גופנית. הליכה וריצה הן סוגי הפעילויות המומלצים לרוב האנשים הנמצאים בתהליך הרזייה.

במהלך הריצה מתרחשת שריפה מוגברת של קלוריות, התורמת באופן ישיר לירידה במשקל. כך, כאשר גבר במשקל 110 ק"ג רץ במשך 30 דקות במהירות 9 קמ"ש, הוא שורף כ- 500 קלוריות, המקבילות לכמות הקלוריות שיש ב-8 פרוסות לחם לערך.
אך תרומתה של הריצה לתהליך ההרזיה לא מסתכמת בשריפה ישירה של קלוריות. בתום הפעילות, הגוף שורף למשך כמה שעות יותר אנרגיה מאשר מצב מנוחה רגיל, הודות לטונוס השרירים.

אימוני ריצה תורמים להשגת חילוף חומרים תקין בגוף ולאיכות השינה טובה יותר. שני מרכיבים אלו הם חיוניים לתהליך הרזייה יעיל.

בנוסף, ריצה משפרת את מצב הרוח, מה שמאפשר הקפדה קלה יותר על מרכיבים אחרים של תהליך ההרזיה, כגון תכנית תזונתית.

חשוב לציין, כי יעילות מיטבית מושגת מהליכה או ריצה בעוצמה סבירה ולא כאשר הגוף עובד על קצה היכולות שלו ואתם 'נופלים מעייפות' אחרי האימון.

4. דיכאון וחרדה
ישנן הוכחות כי פעילות גופנית בכלל - וריצה בפרט - תורמים לשיפור מצב הרוח של המתאמן. כאשר אדם רץ או עוסק בפעילות אירובית אחרת, משתחררים בגופו אנדורפינים – 'סמים' טבעיים של הגוף, המשפרים את מצב רוחו. מנגנון זה משלים את המנגנון עליו עובדות תרופות נוגדות דכאון, כך שגם אנשים המטופלים תרופתית עשויים להפיק תרומה נוספת מריצה.

5. קשיי שינה
הליכה או ריצה מתונה לפני השינה עשויים לסייע להירדם מהר יותר ולישון טוב יותר. התופעה מושגת הודות לכך שבמהלך הריצה, הגוף מקבל יותר חמצן, היחס בין חמצן לפחמן דו-חמצני משתפר, וליחס זה השפעה ישירה על איכות השינה.
על כן, ריצה יכולה במקרים רבים למנוע צורך בכדורי שינה, אשר לרובן תופעות לוואי לא מבוטלות ועלולות לגרום לפיתוח תלות בהן, בשימוש ממושך.
מאת: יבגני וייסברג, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
גברת ליטל פרידנהיין
גברת ליטל פרידנהיין תזונה ודיאטה
 מכון הניג
מכון הניג תזונה ודיאטה
ד"ר אורנה לוין
ד"ר אורנה לוין צמחי מרפא
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו