דלג לתוכן

יתר לחץ דם אצל גברים

יתר לחץ דם אצל גברים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/02/2010 תאריך עדכון: 12/05/2021
4 דקות קריאה
מדוע עליי להיות מודאג בנוגע ליתר לחץ דם אצל גברים?

בדרך כלל לחץ הדם נוטה לעלות עם הגיל. רמת הסיכון ללקות ביתר לחץ דם עולה כאשר הגבר עובר את גיל 45, למרות שישנם גם מצבים של גברים צעירים יותר אשר סובלים מיתר לחץ דם. השמנת יתר ותורשה משפחתית של יתר לחץ דם מהווים גם הם גורמים להעלאה של רמת הסיכון.

יתר לחץ דם הוא מצב רפואי מסוכן ביותר, שכן מרבית בני האדם יכולים לסבול מיתר לחץ דם במשך שנים מבלי להיות מודעים לכך כלל.  למרות הנתונים הסטטיסטיים העגומים הללו, יתר לחץ דם אינו מצב שהוא הכרח המציאות. ישנם דברים רבים אשר יש ביכולתך לעשות בכדי למנוע, לעכב ולטפל ביתר לחץ דם.


מהו יתר לחץ דם?

הדם אשר נשאב דרך מחזור הדם נמצא תחת לחץ מסוים, ממש כמו המים בצינורות של מערכת המים הביתית שלך. כאשר יש עודף לחץ בתוך הצנרת של המים הלחץ יכול לגרום לנזק לצינורות ולברזים, כך פועל גם לחץ הדם. יתר לחץ דם הוא מצב אשר בו מופעל לחץ עודף על גבי דפנות כלי הדם.

במשך הזמן, יתר לחץ דם יכול לגרום להופעתם של מגוון רחב של בעיות בריאותיות. תיתכן התפתחותן של בליטות בכלי הדם, אשר מכונות מפרצת. תיתכן הגדלה של הלב, אשר מגדילה את הסיכון להתפתחות כשל לבבי. כלי דם פגומים בתוך הכליות עלולים לגרום לכשל תפקודי של הכליות. מכיוון שכלי הדם הזעירים בתוך העיניים פגיעים במיוחד, יתר לחץ דם יכול להביא לידי הפרעות בראייה, עד כדי עיוורון בחלק מן המקרים.

ישנם גורמים רבים שיוצרים יתר לחץ דם. כמובן שהתזונה מהווה חלק חשוב מאוד. נמצא קשר ישיר בין צריכה רבה מדי של מלחים, מחסור באשלגן וצריכת יתר של משקאות אלכוהוליים לבין רמת הסיכון ללקות ביתר לחץ דם. עודף של לחץ ומתח נפשי ומחוסר בפעילות גופנית נמצאו גם הם כתורמים לעלייה של לחץ הדם, כמו גם עודף משקל והשמנת יתר. כמו בכל המחלות האחרות שהן על בסיס כרוני, כך גם יתר לחץ דם נוטה להיות על בסיס תורשתי, כלומר שייתכן והנטייה היא גנטית.

אצל חלק מן החולים יתר לחץ הדם שלהם הוא כתוצאה ממגוון בעיות בריאותיות אחרות, או כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות. סוג זה של יתר לחץ דם מכונה יתר לחץ דם משני, מכיוון שהוא בא כתוצאה מנוכחותם של בעיות רפואיות אחרות.

האבחון של יתר לחץ דם מתבצע בדרך כלל על ידי שימוש במד לחץ הדם המוכר, בעל שרוול הלחץ, אשר נכרך סביב הזרוע העליונה. שרוול הלחץ מתנפח והחיישנים מודדים את לחץ הדם הפועם כנגד דפנות כלי הדם.

לחץ הדם נמדד על ידי שני ערכים מספריים – לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי. הלחץ הסיסטולי הוא הערך המספרי הגבוה אשר מודד את לחץ הדם כאשר הלב פועם. הלחץ הדיאסטולי הוא הערך המספרי הנמוך אשר מודד את לחץ הדם כאשר הלב במנוחה, כלומר בין הפעימות. לחץ דם תקין הוא כל ערך אשר נמוך מ- 80 / 120. 

קדם יתר לחץ דם מוגדר כערך סיסטולי אשר נע בין 120 ל- 139 וערך דיאסטולי אשר נע בין 80 ל- 89. יתר לחץ דם הוא כל ערך אשר גבוה מ- 90 / 140. עבור בני אדם אשר סובלים מסוכרת או ממחלת כליות כרונית מוגדר יתר לחץ דם כאשר הערכים הם גבוהים מ- 80 / 130.


כיצד אוכל למנוע יתר לחץ דם?

על מנת למנוע יתר לחץ דם עליך קודם כל לבחון את משטר התזונה שלך. הקפדה משטר תזונה בריא היא אחת הדרכים היעילות ביותר על מנת להשיג ערכים תקינים של לחץ דם. נסה לעקוב אחר ההמלצות התזונתיות הבאות, המכונות גם התוכנית התזונתית המומלצת לסובלים מיתר לחץ דם (DASH Diet – Dietary Approaches to Stop Hypertension eating plan) אשר שמה דגש רב על אכילת פירות וירקות כמו גם מוצרי חלב דלים בשומן או נטולי שומן. 

מחקרים אשר בוצעו על ידי המכון הלאומי לבריאות הציבור בארצות הברית הראו כי משטר תזונה זה יכולה להוריד באופן משמעותי את לחץ הדם. התוצאות נראות לעין כמעט באופן מיידי, לעיתים תוך פרק זמן של שבועיים.

במקביל לכך נסה לצמצם את צריכת המלח שלך (כלוריד הנתרן) אשר תורם להעלאת לחץ הדם שלך. התוכנית הלאומית לטיפול ביתר לחץ דם בארצות הברית ממליצה על כמות של לא יותר מאשר 2300 מיליגרם של נתרן ביום. כאשר ההעדפה היא לא לעבור כמות של 1500 מיליגרם של נתרן ליום. 

עבור גבר ממוצע, אשר צורך בדרך כלל כ- 4200 מיליגרם של נתרן ביום, יש צורך לבצע שינוי גדול מאוד באורח החיים. אולם, מחקרים רבים הוכיחו כי ככל שתמעיט בצריכת מלח כך תוכל להוריד את הערכים של לחץ הדם שלך.

יהיה זה נבון מצידך לשלב, יחד עם השינויים במשטר התזונה שלך, גם פעילות גופנית רבה ככל שניתן, על מנת להוריד את הערכים של לחץ הדם שלך. 

בשנת 2007 פרסמו חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה בארצות הברית תוצאות של מחקר אשר הקיף 4000 בני אדם בגילאים 15 עד 30 שהיו נתונים במעקב על פני פרק זמן מסוים. נמצא כי ככל שהם הרבו בפעילות גופנית כך ירדה רמת הסיכון שלהם לפתח יתר לחץ דם.

ישנם שינויים נוספים באורח החיים אותם תוכל לבצע על מנת לשמור על ערכים תקינים של לחץ הדם שלך. צריכת יתר של משקאות אלכוהוליים ועישון יכולים לתרום להיווצרות יתר לחץ דם.. 

גברים אשר נוטים לצרוך משקאות אלכוהוליים על בסיס יומי חייבים להקפיד שלא לעבור את הכמות של שני משקאות אלכוהוליים ליום. במידה ואתה נוהג לעשן, ההמלצה היא ברורה: תהיה רציני וחפש דרכים כיצד להפסיק לעשן!

כיצד ניתן לטפל במצב של יתר לחץ דם?

בידי הרופאים קיים מגוון רחב של תרופות אשר מיועדות לטפל ביתר לחץ דם על מנת להשאיר את יתר לחץ הדם תחת שליטה. 

תרופות אלה לטיפול ביתר לחץ דם כוללות בין השאר: תרופות משתנות – אשר מכונות גם "כדורי מים", חוסמי בטא - אשר גורמים ללב שלך לפעום לאט יותר ובלחץ מופחת, כדורים אשר מונעים את יצירת ההורמון אנגיוטנסין (ACE) - האנגיוטנסין הוא אנזים אשר מונע בדרך כלל מכלי הדם להתכווץ. כיום נכנסה לשוק תרופה חדשה המכונה חוסמת אנגיוטנסין 2 (ARB) אשר גורמת לכלי הדם להיות רפויים יותר ולהתרחב.

התרופות האלה הן יעילות מאוד לטיפול במצב של יתר לחץ דם, אך כאשר תגיע לנקודה שבה תזדקק להם, יהיה עליך ליטול אותם למשך שארית ימי חייך. עוד סיבה אחת טובה להתחיל ולהתמקד במניעה.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
 קרדיוקליניק- ד"ר בלה קויפמן ופרופ' אדוארד קויפמן
קרדיוקליניק- ד"ר בלה קויפמן ופרופ' אדוארד קויפמן קרדיולוגיה
ד"ר בלה קויפמן, פרופ' אדי קויפמן
ד"ר אלי קפלן
ד"ר אלי קפלן נפרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו