דלג לתוכן

מיתוסים על לחץ דם גבוה

האם מספיק לא להוסיף מלח לאוכל כדי להיות רגועים לגבי צריכה מאוזנת של נתרן? האם יתר לחץ דם גבוה תמיד עובר במשפחה? לפניכם כמה הבהרות לגבי אחת מהבעיות הבריאותיות השכיחות ביותר

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/12/2020
3 דקות קריאה


יתר לחץ דם (יל"ד), או לחץ דם גבוה, הוא אחד מגורמי הסיכון העיקריים המובילים לתחלואה ולתמותה ממחלות קרדיווסקולריות, שהן אחת מסיבות העיקריות לתמותה בארץ. נכון לסוף העשור הקודם, כ-20% מהאוכלוסייה בישראל אובחנה כסובלת מיתר לחץ דם, כאשר עד גיל 65 יותר גברים סובלים מלחץ דם גבוה, אך מגיל 65 ומעלה המצב מתהפך ושיעור הנשים עם יתר לחץ דם גבוה גדול יותר (1) .

לפי הערכות של ארגון הבריאות העולמי (WHO) כ-1.13 מיליארד בני אדם בעולם סובלים מלחץ דם גבוה, והוא נחשב לגורם מרכזי לתמותה בטרם עת ברחבי העולם (2) .לפניכם כמה הבהרות בנושא לחץ דם גבוה, שאולי יעזרו להתמודד ולהבין טוב יותר את אחד מגורמי הסיכון הנפוצים בעולם.


מד לחץ דם, כדורים להורדת לחץ הדם ומלח אשר מוביל לעלייה בלחץ הדם
Sharif Pavlov |  Shutterstock


לחץ דם גבוה רץ במשפחה, אין לי שליטה על זה

אכן, על פי מחקרים (3)  נמצא כי יתר לחץ דם הוא בעל מרכיב גנטי ולכן יכול לעבור לדורות הבאים. לפי המחקר, יתר לחץ דם אצל הסבא והסבתא מעלה את הסיכון ללחץ דם גבוה אצל הנכדים וקיימת נטייה מהותית משפחתית ליתר לחץ דם. 

לצד זאת, מחקר אחר (4) , שנעשה שנה לאחר מכן, בחן עד כמה גורמי אורח החיים יכולים להשפיע על הפרופיל הגנטי בנושא יתר לחץ דם ועל הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. מן המחקר עולה כי לאורח חיים בריא יש השפעה משמעותית על לחץ הדם ועל הסיכון למחלות קרדיווסקולריות. במילים אחרות – גם אם יתר לחץ הדם הוא תורשתי ורץ במשפחה, אין זה אומר שלא ניתן להוריד אותו באמצעות אורח חיים בריא. 

די בלא להוסיף מלח לאוכל כדי לאזן את לחץ הדם

לפי ארגון הבריאות העולמי (5) , צריכה גבוהה של נתרן עלולה לתרום לעלייה של לחץ הדם ולגרום לעלייה בסיכון למחלות לב ולשבץ. צריכה גבוהה, לפי הארגון, היא למעלה מ-5 גרם מלח ביום. בפועל, רוב האנשים צורכים בערך פי שתיים מהכמות המומלצת (9-12 גרם) ליום. 

אלא שלמרות שאי הוספת מלח לאוכל היא טובה ויעילה, כמויות גדולות נוספות של נתרן מגיעות ממאכלים אחרים ומאוכל מעובד. לפי ה-CDC , למעלה מ-40% מהנתרן שאנו צורכים במהלך היום מקורו בכלל בעשרה סוגי מזון בודדים, ותופתעו לגלות שלא תמיד המליחות שבמאכלים אלו מורגשת (6). כך למשל במקרים רבים ישנן כמויות גדולות של נתרן בלחם, בפיצה, במרקים, בחטיפים, בגבינות, בנקניקים ועוד. חשוב לציין שמזון מעובד (קרקרים, בייגלה, קורנפלקס ועוד) עלולים להיות עשירים מאוד בנתרן ולכן, לא מספיק לא להוסיף מלח לאוכל, אלא גם להמעיט באוכל מעובד ולבחון את רמות הנתרן במאכלים שאתם צורכים במהלך היום.

יתר לחץ דם בלתי נמנע עם הגיל

למרות שלחץ דם גבוה שכיח יותר בקרב מבוגרים, לא מדובר בבעיה בלתי נמנעת בזקנה. השכיחות הגבוהה של התופעה בקרב בני 65 ומעלה מעלה את הסיכון של קבוצת אוכלוסייה זו לסבול מהתפתחות של מחלות כגון אי ספיקת לב, מחלת לב כלילית, מחלות כלי דם במוח ועוד (7) .

עם זאת, כיום יש מודעות רבה לגורם הסיכון ששכיחותו עולה עם הגיל, אשר עוזרת לצוותים הרפואיים באבחון מוקדם של הבעיה ולטיפול בה באמצעות תרופות והמלצות לשינוי באורח החיים. טיפולים אלה עשויים להוביל לאיזון לחץ הדם ולהורדת השכיחות של הסיבוכים שעלולים להיווצר בלב ובכלי הדם (8).

יתר לחץ דם ניתן לריפוי

בשלב זה לחץ דם גבוה אינו ניתן לריפוי. עם זאת, ניתן להוריד את רמות לחץ הדם באמצעות שינוי אורח החיים כגון פעילות גופנית, הפסקת עישון, תזונה בריאה ועוד (9). 

במקרים מסוימים, הרופא/ה עשוי/ה להמליץ גם על טיפול תרופתי לצורך איזון לחץ הדם. במידה והצלחתם בעזרת רופא/ה לנהל ולאזן את רמות לחץ הדם, אין להפסיק את השימוש בתרופות ללא התייעצות עם הרופא/ה. ייתכנו מצבים בהם יומלץ על-ידי הרופא/ה להפחית את הטיפול התרופתי, אך כאמור, יתר לחץ דם היא תופעה שאינה ניתנת לריפוי ולרוב היא דורשת טיפול במשך כל החיים ונדיר מאוד שהטיפול התרופתי יופסק לחלוטין (10) .

המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.

מקורות 

(1)  https://www.health.gov.il/UnitsOffice/ICDC/Chronic_Diseases/Hypertension/Pages/default.aspx.

(2)  https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hypertension.
(3) Eur Heart J . 2017 Aug 1;38(29):2300-2308. doi: 10.1093/eurheartj/ehx134.
(4)  Circulation. 2018;137:653–661. Originally published18 Dec 2017. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.117.030898.
(5)  https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/salt-reduction
(6)  https://www.cdc.gov/salt/sources.htm.
(7) The Journals of Gerontology: Series A, Volume 56, Issue 4, 1 April 2001, Pages M217–M225, https://doi.org/10.1093/gerona/56.4.M217.
(8) World J Cardiol. 2012 May 26; 4(5): 135–147. Published online 2012 May 26. doi: 10.4330/wjc.v4.i5.135.
(9) /diseases/high-blood-pressure/
(10) https://www.heart.org/en/health-topics/high-blood-pressure/changes-you-can-make-to-manage-high-blood-pressure/managing-high-blood-pressure-medications.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עדו תמרי
ד"ר עדו תמרי קרדיולוגיה
ד"ר דניאל מונקיאר
ד"ר דניאל מונקיאר קרדיולוגיה
ד"ר רפאל רוסו
ד"ר רפאל רוסו קרדיולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום ערוץ בריאות הלב

שאלות מתוך פורום צנתור לב טיפולי

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו