דלג לתוכן

יתר לחץ דם: מה אוכל לעשות בכדי להוריד את לחץ הדם שלי?

יתר לחץ דם: מה אוכל לעשות בכדי להוריד את לחץ הדם שלי?

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/02/2010
4 דקות קריאה
מה המשמעות של הערכים המספריים?
לחץ דם מורכב משני ערכים מספריים, אשר מופרדים ביניהם בלוכסן, כגון 80 / 120. ייתכן וגם תשמע מישהו אומר לך כי לחץ הדם שלו "120 על 80".
הערך המספרי הראשון הוא לחץ דם סיסטולי. זהו לחץ דם שנוצר בשיא כאשר הלב שלך דוחף את הדם אל תוך כלי הדם. הערך המספרי השני הוא לחץ דם דיאסטולי. זהו לחץ דם שנוצר כאשר הלב שלך מתמלא מחדש בדם, בזמן המנוחה בין שתי פעימות.
ערכים תקינים של לחץ דם הם 80 / 120 או נמוך מכך. יתר לחץ דם מוגדר כאשר הערכים הנמדדים הם מעבר ל- 90 / 140. במידה והערכים של לחץ הדם שלך נמצאים הטווח שבין 80 / 120 ל- 90 / 140 אתה מוגדר כסובל מ"טרום יתר לחץ דם", שמשמעותו כי במידה ולא תנקוט בצעדים למניעה, לחץ הדם שלך יכול להפוך ליתר לחץ דם.
אחת לכמה זמן אני אמור למדוד את ערכי לחץ הדם שלי?
לאחר גיל 18 מומלץ לבצע מדידה של ערכי לחץ דם אחת לשנתיים. במידה וסבלתם בעבר מערכים גבוהים של לחץ דם, מומלץ לבצע מדידות תכופות יותר במידה.

אילו בעיות נגרמות כתוצאה מיתר לחץ דם?
הן יתר לחץ דם והן טרום יתר לחץ דם יכולים לגרום לנזקים לכלי הדם. כתוצאה מכך עולה רמת הסיכון ללקות בשבץ מוחי, כשל תפקודי של הכליות, מחלות לב והתקף לב.
שינויים באורח החיים
§         אל תעשנו סיגריות או כל מוצר אחר אשר מבוסס על טבק.
§         הורידו במשקל במידה ואתם סובלים מעודף משקל.
§         הקפידו על ביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע.
§         הקפידו על תפריט תזונה בריא ומאוזן, אשר כולל בתוכו מגוון רחב של ירקות ופירות ומזון שהוא דל בשומן.
§         צמצמו את צריכת המלחים, האלכוהול והקפאין שלכם.
§         נסו שיטות להרפיה עצמית או ביו-פידבק.


כיצד מוצרים על בסיס טבק משפיעים על לחץ דם?
הניקוטין אשר נמצא בסיגריות, כמו גם במוצרים האחרים על בסיס טבק, גורם לכלי הדם להתכווץ וללב לפעום מהר יותר, דבר אשר מעלה באופן זמני את לחץ הדם. במידה והחלטתם להפסיק לעשן, תוכלו לצמצם בצורה משמעותית ביותר את רמת הסיכון שלכם לחלות במחלות לב ובהתקפי לב, כמו גם להוריד את לחץ הדם שלכם.
ומה לגבי ירידה במשקל ופעילות גופנית?
במידה ואתם סובלים מעודף משקל, ירידה במשקל מסייעת בדרך כלל להוריד ערכים של לחץ דם. הקפדה על פעילות גופנית באופן סדיר היא דרך מצוינת להוריד במשקל. יתר על כן נמצא כי פעילות גופנית תורמת רבות להורדת הערכים של לחץ הדם.
האם נתרן באמת מחוץ לתחום?
לא כל אחד חש את השפעותיו של הנתרן, אולם הנתרן יכול לתרום להעלאת לחץ דם אצל מרבית בני האדם. ההמלצה בארצות הברית היא, כי גם לבני האדם שערכי לחץ הדם שלהם תקינים, מומלץ שלא לעבור את הכמות המומלצת של 2300 מיליגרם של נתרן ליום.

כמו כן מומלץ לבני אדם ממוצא אפריקני ולבני אדם מבוגרים, אשר סובלים מערכים גבוהים של לחץ דם, להגביל את צריכת הנתרן שלהם ל- 1500 מיליגרם ליום. ייתכן ותיאלצו לצמצם את צריכת הנתרן גם מעבר לכך.
בנוסף, אל תוסיפו מלח למזונות אותם אתם אוכלים. בדקו את התוויות של מוצרי המזון לגבי כמויות הנתרן שהם מכילים. בעוד שישנם מזונות רבים אשר ברור וידוע כי הם מכילים כמויות נדיבות של נתרן, כגון חטיפים למיניהם, ייתכן ואינכם מודעים לכמויות הנתרן שיש בלחם למשל, בשימורי ירקות למיניהם, במרקים ובגבינות. כמו יש לשים לב כי גם תרופות מסוימות מכילות נתרן.
האם עליי להפסיק לצרוך משקאות אלכוהוליים באופן מוחלט?
אצל חלק מבני האדם האלכוהול גורם לעלייה ניכרת בלחץ הדם. אצל בני אדם אחרים זה אינו המצב. במידה ואתם נוהגים לצרוך משאות אלכוהוליים, יש להגביל את הכמות היומית לשני משקאות אלכוהוליים לגבר ומשקה אלכוהולי אחד לאישה.
משקה אלכוהולי אחד מוגדר כפחית אחת של בירה, כוס אחת של יין (150 מיליליטר), או כוסית (שוט) של משקה חריף. במידה ולחץ הדם שלכם נוטה לעלות בעת צריכה של משקה אלכוהולי, מומלץ כי שלא לצרוך אלכוהול כלל.
האם לחץ ומתח נפשי משפיעים על לחץ הדם שלי?
לחץ ומתח נפשי משפיעים על ערכי לחץ דם. על מנת לטפל בתופעות הלוואי של לחץ ומתח נפשי, מומלץ לנסות שיטות להרפיה עצמית או ביופידבק. על מנת להפיק את התועלת המרבית של שיטות הרפיה אלה מומלץ ליישם אותן לפחות פעם אחת בכל יום.
ומה לגבי נטילת תרופות?
ישנו מגוון רחב של תרופות אשר מיועדות לטפל בערכים בלתי תקינים של לחץ דם. תרופות אלה מכונות תרופות לטיפול ביתר לחץ דם.
המטרה של הטיפול התרופתי הוא להוריד את ערכי לחץ הדם לערכים תקינים ככל שניתן. הטיפול התרופתי הוא יעיל, בעל השפעה מיידית ואינו נושא בצידיו, בדרך כלל, תופעות לוואי. במרבית המקרים היעד של הורדת הערכים מושג על ידי הטיפול התרופתי.
במידה וניתן לשלוט על ערכי לחץ הדם רק על ידי טיפול תרופתי, תצטרכו להמשיך וליטול את התרופות למשך שארית ימי חייכם. יתר על כן, ייתכן ותצטרכו ליטול יותר מאשר תרופה אחת על מנת לשלוט על ערכי לחץ הדם שלכם. אל תפסיקו ליטול את התרופות מבלי להתייעץ על כך עם הרופא המטפל.
מהן תופעות הלוואי הצפויות של הטיפול התרופתי?
לתרופות שונות תופעות לוואי שונות אשר יכולות להשתנות מאדם אחד למשנהו. תופעות הלוואי של התרופות אשר מיועדות לטפל ביתר לחץ דם יכולות לכלול בין השאר סחרחורות בזמן מעבר ממצב של שכיבה או ישיבה למצב של עמידה. יתר על כן, התרופות עלולות לגרום להורדת רמות האשלגן בדם, בעיות שינה, עייפות, יובש בפה, כאבי ראש, תחושת נפיחות במערכת העיכול, עצירות וכן דיכאון. אצל חלק מן הגברים התרופות יכולות לגרום גם לבעיות בתפקוד המיני.

התייעצו עם רופא המשפחה לגבי השינויים בהם חשתם. במידה וטיפול תרופתי אחד אינו יעיל, או שהוא גורם להופעתן של תופעות לוואי, ישנן אפשרויות טיפוליות אחרות. שבו עם הרופא המטפל, ומצאו ביחד את התרופה המתאימה והיעילה ביותר לטיפול במקרה שלכם.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ריבה פיינמן
ד"ר ריבה פיינמן המטולוגיה
מנהלת השירות להמטולוגיה אמבולטורית רמב"ם, חיפה
ד"ר אלי קפלן
ד"ר אלי קפלן נפרולוגיה
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו