- אינפומד
- מאמרים
- מאמרים בגורמי סיכון
- אוהבים ג'אנק פוד? כדאי שתקראו את זה
אוהבים ג'אנק פוד? כדאי שתקראו את זה
אוהבים פיצה, מאפים ועוגות? צריכה מוגברת של מזונות מעובדים מגבירה באופן ניכר את הסיכון לתמותה ולתחלואה ממחלות לב וכלי דם. איך תדעו אם אתם צורכים הרבה ג'אנק פוד? הפרטים בכתבה
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא קרדיולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
המומחים הכי מבוקשים לקרדיולוגיה:
פרופ' אבישג לייש פרקש
מנהלת היחידה להפרעות קצב וקוצבים בבי"ח האוניברסיטאי אסותא אשדוד הציבורי וסגנית מנהל המערך הקרדיולוגי בבית החולים
ד"ר אמנון איתן
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
ד"ר יונתן קוגן
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
ד"ר גבריאל גרינברג
מומחה בקרדיולוגיה ובצינתורי לב, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית בבי"ח השרון פתח תקווה
פרופ' שמחה מיזל
קרדיולוג בכיר ומנהל המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי מעייני הישועה בני ברק
פרופ' ערן לשם
מומחה להפרעות קצב וקוצבים, מנהל היחידה להפרעות קצב במרכז הרפואי הלל יפה חדרה
ד"ר אוריאל כ"ץ
מנהל מכון הלב לילדים, בית החולים לילדים אדמונד ולילי ספרא, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר
ד"ר אריה לורין שוורץ
רופא בכיר מנהל תחום קיצוב והפרעות קצב ביחידה להפרעות קצב, אלקטרופיזיולוגיה, המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב)
פרופ' מיכל לאופר פרל
קרדיולוגית בכירה, מנהלת מרפאות הלב ומנהלת שירות אי ספיקת לב באיכילוב, מומחית באי ספיקת לב, קרדיו-אונקולוגיה וקרדיולוגית נשים לגיל המעבר
ד"ר ניק טאודורוביץ
רופא בכיר ביחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקיצוב בבית חולים קפלן
ד"ר אהרון גליק
פרופ' יורם אגמון
מנהל לשעבר של היחידה לאקוקרדיוגרפיה (אקו לב) והמרפאה למחלות מסתמי הלב במרכז הרפואי רמב"ם, חיפה.
ד"ר בן שדה
קרדיולוג בכיר במרכז הרפואי תל אביב ומתמחה בטיפול בחולים הסובלים מאי ספיקת לב ומיתר לחץ דם ריאתי
פרופ' טוביה בן גל
מנהל היחידה לאי ספיקת לב, מרכז רפואי רבין
פרופ' יעקב הנקין
קרדיולוג בכיר, מנהל השרות למניעת מחלות לב וטיפול בשומני הדם בסורוקה. מומחה לקרדיולוגיה וטיפול בכולסטרול ושומני הדם.
סאלוס
הבית לרפואה פרטית מתקדמת
פרופ' מעין קניגשטיין
מנהלת יחידת הצנתורים, היחידה לקרדיולוגיה התערבותית, המרכז הרפואי איכילוב תל אביב
פרופ' מיכאל אלדר
מומחה לקרדיולוגיה, הפרעות קצב וקוצבים | מנהל (בדימוס) של מרכז הלב שיבא תל השומר
ד"ר לואיז הנריקס
קרדיולוגית מומחית בהפרעות קצב וקוצבים
המומחים שלנו יכולים לספק לך ייעוץ בנושא קרדיולוגיה. לקביעת תור עם המומחים שלנו:
מחקרים רבים הראו כי מזון אולטרה-מעובד המכונה גם ג'אנק פוד, משפיע לרעה על היבטים שונים של בריאות גופנית ונפשית. למעשה, ישנו מעט מאוד "מזון" במזון אולטרה-מעובד. מאכלים אולטרה-מעובדים כוללים חטיפים, ארוחות מוכנות מראש ומשקאות ממותקים. לעיתים קרובות מאכלים אלו מכילים חומרי טעם וריח אשר גורמים להם להיות טעימים, אך תכולת החומרים המזינים בהם נמוכה ביותר (1) .
מחקר חדש שנערך באיטליה שפורסם בכתב העת American Journal of Nutrition , בחן את הקשר בין מזון אולטרה-מעובד לבין תחלואה לבבית ותמותה (2).

Shutterstock | JOKE_PHATRAPONG
צריכה גבוהה של מזון אולטרה-מעובד
במחקר השתתפו מעל 22,000 נשים וגברים בגילאי 43-67, והחוקרים עקבו אחריהם במשך זמן ממוצע של 8.2 שנים. הערכה של צריכת המזון האולטרה-מעובד בוצעה על ידי שימוש בשאלונים ייעודיים. במחקר נמצא כי בכלל המשתתפים, המזון האולטרה- מעובד היווה 10% (181.5 גרם ליום) מצריכת המזון הכוללת. המאכלים הנפוצים ביותר מבין מאכלי המזון המעובד היו פיצה (19.8%) ועוגות ומאפים (13.4%).
החוקרים הגדירו אנשים שצרכו יותר מ-14.6% מהמזון שלהם בצורה של מזון אולטרה-מעובד, כאנשים עם צריכת מזון אולטרה-מעובד גבוהה. קבוצה זו של משתתפי מחקר כללה יותר נשים, אנשים צעירים ובאופן מפתיע, אנשים עם רמת השכלה גבוהה יותר. בנוסף, אנשים אלו התאפיינו בפחות מחלות רקע ונטו לצרוך פחות תזונה ים-תיכונית מאלו שצרכו מזון אולטרה-מעובד בכמות קטנה יותר.
צריכת סוכר גבוהה
במחקר נמצא כי ישנו קשר ישיר ותלוי במינון בין כמות המזון האולטרה-מעובד הנצרכת לבין עלייה בתמותה כוללת ותמותה מסיבות לבביות. למשתתפים ברבעון הגבוה ביותר של צריכת מזון אולטרה-מעובד לעומת אלו שצרכו הכי מעט מזון אולטרה-מעובד, היה סיכון גדול ב-58% לתמותה מסיבות לבביות, סיכון גדול ב-52% למות ממחלת כלי דם בלב או במוח, וסיכון גדול ב-26% לתמותה כוללת.
מבין כלל הגורמים המשפיעים לרעה על בריאות במאכלים האולטרה-מעובדים נמצא כי צריכת סוכר גבוהה מסבירה יותר משליש מהקשר בין המזון האולטרה-מעובד לבין תמותה בגלל מחלת כלי דם בלב ובמוח. ממצא מפתיע נוסף במחקר היה שדווקא הקשר בין תמותה ממחלת כלי דם בלב ומזון אולטרה-מעובד היה חזק ביותר בקרב אנשים עם היענות טובה לדיאטה ים תיכונית. החוקרים הסבירו ממצא זה על ידי כך שייתכן והאנשים אשר יכולים להרוויח הכי הרבה מדיאטה ים-תיכונית הם גם הכי פגיעים לצריכה של מזון לא בריא.
ממצאי מחקר זה הם עוד הוכחה לקשר הקיים בין טיב המזון לבין בריאותינו. הגברת הסיכון לתמותה ותחלואה כתוצאה מצריכת מזון לא בריא צריכה להוות תמריץ להגבלת הצריכה של מזון אולטרה-מעובד, כמו גם לעודד אנשים לצרוך מזון בריא כדוגמת ירקות, פירות, דגנים ומזון המכיל סיבים תזונתיים.
המידע בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי והוא נועד לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים/ות בלבד. אין לראות במידע המוצג עצה רפואית, המלצה ו/או חוות דעת מקצועית.
מקורות(1) Chen, X., Zhang, Z., Yang, H. et al. Consumption of ultra-processed foods and health outcomes: a systematic review of epidemiological studies. Nutr J 19, 86 (2020). https://doi.org/10.1186/s12937-020-00604-1
(2) Marialaura Bonaccio, Augusto Di Castelnuovo, Simona Costanzo, Amalia De Curtis, Mariarosaria Persichillo, Francesco Sofi, Chiara Cerletti, Maria Bendetta Donati, Giovanni de Gaetano, Licia Iacoviello, on behalf of the Moli-sani Study Investigators, Ultra-processed food consumption is associated with increased risk of all-cause and cardiovascular mortality in the Moli-sani Study, The American Journal of Clinical Nutrition, , nqaa299, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqaa299
האם המאמר עניין אותך?
תשובת מומחה