דלג לתוכן

שיפור החוסן הנפשי ודרכי ההתמודדות עם לחץ נפשי

שיפור החוסן הנפשי ודרכי ההתמודדות עם לחץ נפשי

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/03/2010 תאריך עדכון: 18/05/2021
2 דקות קריאה

כולנו חווים במהלך חיינו תקופות קשות של לחץ או חרדה ואף תחושות של עומס. אצל חלקנו, התחושה נובעת ממספר אירועים מלחיצים שקרו תוך זמן קצר. אצל אחרים, אירוע טראומטי או משברי יחיד מעורר את התחושה הקשה. יש החיים במצב של חירום מתמשך כלאחר אסון טבע או בעת מלחמה - עבורם הלחץ הנפשי הוא בשגרה.

ע"פ מחקרים, מספר גורמים מסייעים להתמודדות במצבי חירום מתמשכים: תמיכה ממשפחה וחברים, הזדמנויות לשתף אחרים, דרכי התמודדות מגוונות ומציאת אפיקים לעבודה או התנדבות משמעותית. אותם גורמים משפרים את החוסן הנפשי של האדם בפני לחצים ומצוקות, ומאפשרים לו להשרות על עצמו ועל סביבתו תחושת בטחון.

להלן עצות שימושיות, להגברת החוסן הנפשי בזמנים קשים או לחוצים במיוחד, או לאחר אירוע טראומטי:

הקדישו זמן למערכות יחסים תומכות 

מערכות יחסים קרובות ותומכות יוצרות תחושת מחויבות וקרבה, וידיעה שיש עבור מי להמשיך ולהיאבק. מחקרים מצאו כי אנשים בעלי משפחה נוטים פחות לשקוע בדיכאון בעקבות מצבי מצוקה, בשל הידיעה כי יש להם אחריות כלפי הקרובים אליהם ולכן הם אינם יכולים לוותר ולצנוח לייאוש.

התעדכנו לגבי המצב 

מידע אמיתי ומדויק על המצב מאפשר הערכה מושכלת יותר של מידת הסיכון ושל דרכי ההתמודדות. ידע זה מעניק שליטה מסויימת ומנטרל חששות מוגזמים מפני הלא-ידוע.

שתפו אנשים קרובים ברגשותיכם

שיתוף אנשים קרובים בתחושות אותן אנו חווים, מאפשר "להוציא קיטור" ולחזור לתפקד באופן רגוע יותר. בנוסף, לעתים קרובות נגלה כי גם אנשים אחרים מרגישים כמונו, דבר שיאפשר לנו לחלוק בנטל המחשבות והספקות עם אדם נוסף.

שמרו על הבריאות

קיים קשר מוכח בין תזונה, מצב גופני ולחץ. לחץ נפשי מציב דרישות כבדות מאוד מגופנו, ומכלה בהדרגה את המשאבים הגופניים. תוצאות אופייניות של מצבי לחץ הן עייפות ומיחושים שונים. לכן, כדאי לקחת אחריות על גופנו: לאכול נכון ובריא, לעסוק בפעילות גופנית ולישון מספיק שעות – כל אלו נותנים לגוף הזדמנות לחדש את משאביו ולחזק את החוסן הטבעי.

תרגלו הרפיה ונשימות

הרפיה יומית, או נשימות עמוקות, יכולים לסייע להתמודד עם לחץ ומתחים. ככל שתתרגלו יותר, גופכם יהיה רגוע ומאוזן יותר, מה שישפיע באופן ישיר על מצב רוחכם ושלוותכם הנפשית. נסו לתרגל נשימות עמוקות, הרפיה או מדיטציה קצרה פעם או פעמיים ביום, בכל פעם למשך מספר דקות.

שמרו על שגרה יומיומית 

שמירה על שגרה היא דרך להוכיח לעצמכם כי אתם ממשיכים לחיות ולקוות כרגיל, למרות המכשולים שבדרך. שגרה מעניקה תחושה של בטחון לעצמך ולסביבה הקרובה.

צחקו 

הומור מאפשר לנו לראות את הצד הקליל יותר של המציאות ומסייע לצאת ממצבי לחץ. הומור גם משפר את בריאותנו הגופנית ומאפשר לנו למצוא פתרונות יצירתיים למצבים קשים.

עזרו לאחרים הזקוקים לכם

מחקרים פסיכולוגיים רבים מראים כי אנשים שתורמים מעצמם מרגישים בעלי שליטה ויכולת, ומתמודדים טוב יותר עם מצבי מצוקה. עצם הידיעה כי ביכולתנו להשפיע ולשנות מדרבנת אותנו שלא לוותר.

הקדישו זמן לעצמכם 

פנו זמן לעסוק בדבר המסב לכם הנאה: ספורט, אמנות, טיולים, או כל דבר שיעזור לכם להירגע ולהיזכר בנקודות אור, שכדאי בשבילן להמשיך.

שמרו על אופטימיות 

השתדלו לראות את האור שבקצה המנהרה ואת הדברים החיוביים במצב הנוכחי. גם במצבים הקודרים ביותר ישנם ניצוצות של משמעות ותקווה. נסו למצוא אותם ושמרו עליהם!

המרכז הישראלי לטיפול בפסיכוטראומה www.traumaweb.org


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אלן אפטר
פרופ' אלן אפטר פסיכיאטריה
ד"ר נטע עוזר
ד"ר נטע עוזר פסיכיאטריה
ד"ר סבטלנה גרישין
ד"ר סבטלנה גרישין פסיכיאטריה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום פסיכותרפיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו