דלג לתוכן

עישון וסוכרת מנבאים סוגים שונים של מחלות עורקים היקפיים

עישון וסוכרת מנבאים סוגים שונים של מחלות עורקים היקפיים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 02/06/2006
3 דקות קריאה
מחקר שהתפרסם בימים אלו ע"י ארגון הלב האמריקאי (American Heart Association) בגליון האחרון של Circulation מגלה כי עישון סיגריות ורמת כולסטרול גבוהה יכולים לנבא את הסיכון ללקות במחלות עורקים היקפיים גדולים (large-vessel peripheral arterial disease LV-PAD), ואילו מחלת הסוכרת היא הגורם המשמעותי ביותר המנבא את הסיכון ללקות במחלות עורקים היקפיים קטנים (SV-PAD, small-vessel peripheral arterial disease). ממצאים אילו מצביעים על חשיבותה של תפיסה המפרידה בין מחלות בעורקים פריפריאליים גדולים לבין מחלות בעורקים פריפריאליים קטנים, אך לוקחת בחשבון את שניהם, בבדיקות זרימת הדם ברגליים.

מחלות עורקים היקפיים מתאפיינות בעורקים חסומים מחוץ ללב או המוח - בעיקר ברגליים. ישנה הערכה ש- 8 מליון אנשים בארצות הברית לוקים במחלות עורקים פריפריאליים.
כשמדובר בכלי הדם גדולים ברגליים, הסימפטום הקלאסי הוא התכווצות מכאיבה במותניים, ירכיים או שוקיים, המתרחשת בשעת מאמץ ונחלשת לאחר מספר דקות של מנוחה. באשר לעורקים קטנים, כפות הרגליים עשויות להיות קרות למגע, מחלימות לאט כתוצאה מפציעה, ובמקרים קיצוניים נדרשת קטיעה.

ממחקר שנערך במחלקה לרפואת משפחה ורפואה מונעת באוניברסיטת קליפורניה, סאן דייגו, בקרב 403 גברים ונשים (בני 69 בממוצע) הלוקים במחלות עורקים היקפיים גדולים, ו-290 גברים ונשים הלוקים במחלות עורקים היקפיים קטנים (בני 68 בממוצע), עולה כי עישון הוא מקדם הסיכון הגבוה ביותר המשפיע על החמרתן של מחלות עורקים היקפיים גדולים. לעומת זאת, הגורם המשמעותי ביותר המנבא התפתחות מחלות עורקים היקפיים קטנים היה הסוכרת, שבאופן מפתיע אינה משפיעה על התפתחותן של מחלות עורקים היקפיים בכלי דם גדולים.

במהלך המחקר, חוקרים השוו בין בדיקת ממצאי לחץ הדם בקרסוליים ובאצבעות הבוהן וממצאי לחץ הדם בקרסוליים ובזרועות לבין בדיקה זהה שנערכה 4.6 שנים בממוצע מאוחר יותר, כשמחלת עורקים היקפיים גדולים התבטאה בלחץ דם בקרסול שעמד על פחות מ- 90% של לחץ הדם בזרוע, ולחץ דם בבוהן שעמד על 70% מלחץ הדם בזרוע. תוצאות המחקר הראו שבעלי הירידות החדות ביותר (כשהגבוהה ביותר עמדה על 10%), של לפחות 0.30 באינדקס הקרסול-זרוע או 0.27 באינדקס הבוהן-זרוע, סבלו ממחלות עורקים היקפיים בעלות התקדמות מז'ורית פי 3.2 מאילו שלא סבלו ממחלות אלה.
זאת ועוד- אצל מעשנים, ובקרב בעלי יחס גבוה בין הכולסטרול הכולל לבין ה- HDL, הכולסטרול הטוב, גם כן התגלתה התקדמות ניכרת במחלות העורקים ההיקפיים, כמו כן נמצא שרמות גבוהות של ליפו-פרוטאין a, Lp(a), ורמות גבוהות של הפרוטאין הרגיש מאוד, hsCRP, גם כן ניבאו התפתחות מהירה יותר של מחלות עורקים היקפיים גדולים.

יחד עם זאת, רמות גבוהות של הומוציסטאין, שבעבר זוהה כגורם סיכון ל מחלות עורקים היקפיים, דווקא לא חזו את תהליך התפתחות המחלה. ובגזירה שווה, גם מבחינת סיכויי חיזוי קצב התפתחות מחלות העורקים היקפיים בקרב צרכני אלכוהול כבדים (יותר מ-21 משקאות אלכוהוליים לא מהולים בשבוע), שבעבר יוחסו להם מחלות עורקים היקפיים גדולים, הרי שמתוצאות המחקר עולה כי הם מקרים גבוליים. כך גם לגבי בעלי לחץ דם גבוה, הנתפסים גם כן כמקרים גבוליים עבור חיזוי קצב התפתחות מחלות העורקים היקפיים.

מסקנות המחקר היו שחוץ משינוי רמות הכולסטרול באמצעות דיאטה, התעמלות ונטילת תרופות, הרי שהפסקת עישון היא הדרך היעילה ביותר להאט את תהליך התפתחותן של מחלות עורקים פריפריאליים.
כמו כן, תוצאות הניסוי מעניקות משנה תוקף למדריך ההתנהלות מול מחלות עורקים היקפיים החדש מטעם הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה / ארגון הלב האמריקאי, כפי שפורסם בכתב העת Circulation במרץ 2006. המדריך ממליץ על טיפול נגד התקרשות - כמו אספירין וטיפול בכולסטרול בסטאטינים. לדברי אחד החוקרים מהמחלקה לרפואת משפחה ורפואה מונעת באוניברסיטת קליפורניה, סאן דייגו: "אם יש לך מחלת עורקים היקפיים ואתה לוקח מינון נמוך של אספירין וסטאטינים, הרי שאתה עושה שני דברים מועילים מאוד".

Circulation 2006, doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.105.608679
https://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/CIRCULATIONAH...CIT

הידיעה באדיבות חברת פייזר (Pfizer) יצרנית התרופה צ'מפיקס להפסקת עישון

[02/06/2006]

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אמנון איתן
ד"ר אמנון איתן קרדיולוגיה
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
ד"ר אלי קפלן
ד"ר אלי קפלן נפרולוגיה
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו