דלג לתוכן

התפתחות הילד

התפתחות הילד

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
2 דקות קריאה

תקופת התפתחות ראשונה של תינוק היא בין גיל אפס לגיל שנה,לאחר מכן מגיע שלב ההתפתחות השני של התינוק, אשר מכניס אותו אל עולם הילדים ומכין אותו לקראת עולם המבוגרים.

שלב ההתפתחות השני של הילד מתחיל בגיל שנה ונמשך עד גיל חמש לערך. אז הילד מבצע דברים כמו מבוגר, כמובן עם המגבלות מעצם היותו ילד. בגילאים האלו הילד צובר ביטחון בביצוע פעולות בודדות לבד. למעשה, בגילאים האלו מתפתח הילד לכדי חיים משותפים לא רק עם המסגרת שליוותה אותו מגיל אפס, קרי משפחתו, אלא גם עם ילדים בני גילו. ילדים אשר יפגוש בגן, בשכונה ובמגרשי המשחקים.

התפתחות הילד מחולקת אומנם לפי גילאים, בטווח של חודשים, אך יש לקחת בחשבון שההתפתחות איננה מוחלטת ויכולה להגיע בשלב מוקדם יותר ולעיתים בשלב מאוחר יותר מהנהוג. על ההורה להתחיל לדאוג רק כאשר הפער בין קצב התפתחות הילד לקצב ההתפתחות הממוצעת הוא פער של חודשים. אז על ההורה לקחת את הילד אל אבחון התפתחותי.

עד גיל שנה, ילמד התינוק לזחול, לשבת, לעמוד, ללכת כאשר הוא אוחז במשהו שימנע ממנו ליפול, לאחוז בחפצים שונים, לומר הברות ומילים ראשונות ולהבין מילים רבות יותר.

התפתחות בגיל הרך נמשכת בתחומים בהם הילד התפתח בהיותו תינוק בשנתו הראשונה. התפתחות שפה: בין גיל שנה לגיל שנה וחצי ילמד הילד לבטא מילים בודדות ולחבר שתי מילים יחד, במיוחד כאשר אחת המילים היא אבא או אימא. בגיל שנה וחצי לערך הוא יתחיל לומר את שמותיהם של חלקי לבוש, חלקי גוף, דמויות שהוא מכיר. בין הגילאים שנתיים לשלוש הוא ידע לחבר שלוש מילים יחד, לומר את שמו המלא ולגלות את המשמעות של מילות יחס, כמובן מתוך הבנה של ילד. בין הגילאים שלוש לחמש יגיע השלב האחרון של ההתפתחות. אז הילד יהיה מסוגל לדבר בצורה שוטפת. עם זאת, לא פעם הדיבור יהיה מגומגם ותהיה חזרה על המילים, במיוחד כאשר הוא יתרגש וירצה לספר על דבר מסוים שחווה או הרגיש.

ילד בגיל שנה יכול מבחינה מוטורית ללכת כאשר הוא אוחז ברהיט כלשהו שימנע ממנו ליפול. עם הזמן הוא יתחיל לסובב את הראש אחרונית בעת ההליכה או להרים חפצים בזמן שהוא הולך. בגיל שנה וחצי יש לקנות נעליים על מנת שלא יילך יחף. בין הגילאים שנה וחצי לשנתיים הוא יתחיל לרוץ, לעלות ולרדת במדרגות ולשחק במתקנים אשר במגרשי משחקים. בגיל שנתיים ניתן ללמד אותו לרכב על אופני תלת אופן ולתת לו להתלבש לבד. החל מגיל שלוש הוא מפתח יכולות מוטוריות של אדם מבוגר, עם המגבלות שיש לילד. הוא יכול לרכב על אופניים עם גלגלי עזר, לבנות דברים במשחקים ולשחק עם כדור.

בתקופה שבין גיל שנה לחמש מתפתחת גם החשיבה. הילד לומד לחלק את העולם לקבוצות (חיות, צעצועים, בני אדם ועוד), לדרוש דברים בעזרת בכי, לומר לא, לאכול בכוחות עצמו, לשלוט בעשיית צרכיו ולענות לשאלות. כמו כן, מתפתחים אצלו הדימיון והזיכרון. הילד גם מכיר במושג "אני" כגוף ראשון, אך אינו מבין שמה שכואב לו כואב גם לאחרים, ומה ששייך לאחרים אינו שייך לו.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ישי סלם
ד"ר ישי סלם ילדים
5.0
( 25 חוות דעת )
"ד״ר סלם היה מאוד מסביר פנים, מקצועי , סבלני ונעים"
ד"ר נדים חבשי
ד"ר נדים חבשי אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה אף אוזן וגרון ניתוחי ראש צוואר
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
4.9
( 23 חוות דעת )
"חוויה מצויינת. תודה רבה."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו