דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 809

 האם לאחר קיום יחסים פעם אחת ביום הביוץ ויומיים לאחר הביוץ ניתן להיכנס להריון? האם אצל אשה שנכנסה להריון ולא לקחה חומצה פולית יש סיכון לעובר?
האם לאחר קיום יחסים פעם אחת ביום הביוץ ויומיים לאחר הביוץ ניתן להיכנס להריון? האם אצל אשה שנכנסה להריון ולא לקחה חומצה פולית יש סיכון לעובר?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

על מנת להיכנס להריון, די בקיום יחסים פעם אחת ביום הביוץ, או יום-יומיים סביב מועד הביוץ. כיום ההמלצה היא ליטול חומצה פולית כחודשיים-שלושה לפני הכניסה להריון ועד לסיום השליש הראשון של ההריון, מכיוון שנמצא קשר בין מחסור בחומצה פולית לבין התפתחות מומים במערכת העצבים של העובר. למרות זאת, אם אכן מדובר בהריון ולא נטלת חומצה פולית, גשי לרופא המטפל, ייתכן שהוא פשוט ימליץ לך ליטול מינון גבוה יותר מהרגיל למשך השליש הראשון. בינתיים אין סיבה לדאגה. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד

 לפני חודשיים וחצי הפסקתי להיניק. חודש לאחר הלידה קיבלתי מחזור סדיר שהגיע כל חודש. מאז שהפסקתי להיניק המחזור לא סדיר ומתחיל בדימום של יום, מפסיק, וכעבור כמה ימים מתחיל המחזור עצמו. המחזור מאחר לי בשבוע וביצעתי בדיקת דם להריון בה היתה התוצאה פחות מ-2. האם להסתמך על בדיקה אחת או לעשות בדיקה חוזרת?
לפני חודשיים וחצי הפסקתי להיניק. חודש לאחר הלידה קיבלתי מחזור סדיר שהגיע כל חודש. מאז שהפסקתי להיניק המחזור לא סדיר ומתחיל בדימום של יום, מפסיק, וכעבור כמה ימים מתחיל המחזור עצמו. המחזור מאחר לי בשבוע וביצעתי בדיקת דם להריון בה היתה התוצאה פחות מ-2. האם להסתמך על בדיקה אחת או לעשות בדיקה חוזרת?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

לאחר לידה והנקה, מתרחשים שינויים הורמונליים רבים בגוף, ולוקח מספר חודשים עד שהגוף חוזר לאיזון הורמונלי. ולכן ייתכנו מחזורים עם דימומים לא סדירים בתקופה זו. אם אינך מעוניינת בהריון, פני לרופא והיוועצי איתו לגבי אמצעי מניעה. אינני יודעת מתי ביצעת את הבדיקה, ובכל אופן אני ממליצה לחזור עליה שנית למען הסר ספק. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד

 אחותי עברה ניתוח שקדים לפני כ-15 שנים, וסובלת בשנה אחרונה מחום גבוה של 41-39 מעלות כמעט כל חודש. היא נולדה עם תסמונת דאון, די בריאה בשנים האחרונות. אבחנו אצלה בעיות בבלוטת התריס בשני הכיוונים והמליצו על ניתוח.   האם זה כדאי? מה יהיו תופעות הלוואי? כרגע נאמר לנו שהחום הגבוה נובע מדלקת ב"שקדים שנמצאים מתחת ללשון", והמליצו על ניתוח בהמשך. מה זה שקדים מתחת ללשון? ומה לגבי הניתוח להסרת בלוטת התריס?
אחותי עברה ניתוח שקדים לפני כ-15 שנים, וסובלת בשנה אחרונה מחום גבוה של 41-39 מעלות כמעט כל חודש. היא נולדה עם תסמונת דאון, די בריאה בשנים האחרונות. אבחנו אצלה בעיות בבלוטת התריס בשני הכיוונים והמליצו על ניתוח. האם זה כדאי? מה יהיו תופעות הלוואי? כרגע נאמר לנו שהחום הגבוה נובע מדלקת ב"שקדים שנמצאים מתחת ללשון", והמליצו על ניתוח בהמשך. מה זה שקדים מתחת ללשון? ומה לגבי הניתוח להסרת בלוטת התריס?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

לגבי השקדים מתחת ללשון, קיימים בדרכי הנשימה העליונות מספר "שקדים", שהם בעצם בלוטות לימפה. השקדים בלוע, השקד בחלק האחורי של האף הקרוי גם שקד שלישי או אדנואיד, וקיים השקד הלשוני שמצוי בחלק האחורי של הלשון ולעיתים הוא גדל בתגובה לזיהום בלוע או מסיבות אחרות. לגבי הניתוח להסרת בלוטת התריס - לא ציינת בשאלתך מהי האינדיקציה לניתוח. ישנו קשר מובהק בין תסמונת דאון לבין בעיות בבלוטת התריס, בדרך כלל מדובר על תת-פעילות הבלוטה. במקרים נדירים יותר, יכול להיות מצב של פעילות מוגברת של הבלוטה, דבר היכול להביא לצורך בניתוח והוצאת הבלוטה. תופעות הלוואי לאחר ניתוח כזה כוללות רמות נמוכות מדי של ההורמונים המיוצרים על ידי הבלוטה, ולכן נדרש טיפול קבוע בהורמונים אלה לאחר הניתוח. בברכה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד

 מה תורם לגמישות העצם ומה גורם למוצקות העצם? האם קלסיפיקציה ומינרליזציה קשורים לנושא?
מה תורם לגמישות העצם ומה גורם למוצקות העצם? האם קלסיפיקציה ומינרליזציה קשורים לנושא?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

רקמה קשה וצפופה יוצרת את שלד הגוף. היא מורכבת ממשתית של סיבי קולגן ומלחי עצם, בעיקר מלחי סידן. החלק החיצוני של העצם נקרא עצם דחוסה, והוא עשוי רקמת עצם מסודרת בשכבות קונצנטריות. מתחתיו נמצאת עצם ספוגית, העשויה רשת של עמודי עצם שביניהם חללים המכילים את מוח העצם. מחלקים את העצמות לארוכות, קצרות, שטוחות או לא סדירות. העצמות לא רק יוצרות את השלד, הן גם משמשות כמאגר של מינרלים, ויש להן תפקיד חשוב ביצירת תאי דם. עצם בריאה מוגדרת כבעלת צפיפות תקינה, ולא נמדדת על ידי קשיחות או גמישות. מה שתורם לצפיפות עצם תקינה הן אכן הקלסיפיקציה והמינרליזציה של העצם, פעולות הבונות את העצם. כאשר פעילות הפירוק והבנייה אינן שוות, נוצרות בעיות, והעצם הופכת לחלשה. דלדול עצם, או אוסטאופורוזיס, נוצר בעצם כאשר פירוק העצם עולה על הבניה. ד"ר נעמה זנזורי - אינפומד קרא עוד

 אני נמצאת בשבוע 29 להריון. לפני 7 שבועות התחלתי לקבל באמצע הלילה התקפי חרדה, דפיקות לב, מחשבות על כל מיני דברים שמדאיגים אותי בתקופת ההריון. במשך שבועיים שלמים לא ישנתי בלילות. אולי הייתי מצליחה להירדם לשעה. ביצעתי את כל הבדיקות כגון בלוטת התריס ובדיקות דם אחרות. גילו שיש לי חוסר בהמוגלובין ואנמיה. התחלתי לקחת כדורים סלו פה ופרנטאל, אך זה לא ביטל את תחושת המתח שהייתה בגופי. הייתי אצל קרדיולוג שאמר שליבי תקין לחלוטין והמליץ על כדור ואבן, זאת לאחר שכדורי הרגעה כגון: קלמנרוין וטיפול ולריאן לא סייעו לשינה ולהפגת המתח העז.   אני חוששת מאוד מהכדור, למרות שאני משתדלת לא לקחת במהלך היום יותר מחצי כדור ובלילה כדור שלם. ניסיתי במשך שבוע לא ליטול את הכדור ונעזרתי בחלב חם ומקלחת חמה וזה סייע לי במעט למרות שעדיין היו שינויים במצב רוחי והשינה לא היתה עמוקה. אך שוב לאחר ויכוח עם חברה חזר המתח לקדמותו ושוב נאלצתי ליטול את הואבן.   לאור מצבי הכלכלי, אינני יכולה להרשות לעצמי טיפולים יקרים כגון טיפולים פסיכולוגים ופארא- רפואיים. ולכן אני מעוניינת לדעת מהן הסכנות הכרוכות בנטילת הכדור בתקופה זו של ההריון, כשידוע לי שאם אפסיק שוב את הטיפול המצב רק יחמיר.הייתי מעוניינת לדעת מהי המלצתכם לאור העובדות הנ"ל, והאם ישנו טיפול מומלץ אחר שיכול לסייע לי שאינו כרוך בהוצאות גבוהות.
אני נמצאת בשבוע 29 להריון. לפני 7 שבועות התחלתי לקבל באמצע הלילה התקפי חרדה, דפיקות לב, מחשבות על כל מיני דברים שמדאיגים אותי בתקופת ההריון. במשך שבועיים שלמים לא ישנתי בלילות. אולי הייתי מצליחה להירדם לשעה. ביצעתי את כל הבדיקות כגון בלוטת התריס ובדיקות דם אחרות. גילו שיש לי חוסר בהמוגלובין ואנמיה. התחלתי לקחת כדורים סלו פה ופרנטאל, אך זה לא ביטל את תחושת המתח שהייתה בגופי. הייתי אצל קרדיולוג שאמר שליבי תקין לחלוטין והמליץ על כדור ואבן, זאת לאחר שכדורי הרגעה כגון: קלמנרוין וטיפול ולריאן לא סייעו לשינה ולהפגת המתח העז. אני חוששת מאוד מהכדור, למרות שאני משתדלת לא לקחת במהלך היום יותר מחצי כדור ובלילה כדור שלם. ניסיתי במשך שבוע לא ליטול את הכדור ונעזרתי בחלב חם ומקלחת חמה וזה סייע לי במעט למרות שעדיין היו שינויים במצב רוחי והשינה לא היתה עמוקה. אך שוב לאחר ויכוח עם חברה חזר המתח לקדמותו ושוב נאלצתי ליטול את הואבן. לאור מצבי הכלכלי, אינני יכולה להרשות לעצמי טיפולים יקרים כגון טיפולים פסיכולוגים ופארא- רפואיים. ולכן אני מעוניינת לדעת מהן הסכנות הכרוכות בנטילת הכדור בתקופה זו של ההריון, כשידוע לי שאם אפסיק שוב את הטיפול המצב רק יחמיר.הייתי מעוניינת לדעת מהי המלצתכם לאור העובדות הנ"ל, והאם ישנו טיפול מומלץ אחר שיכול לסייע לי שאינו כרוך בהוצאות גבוהות.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

הריון, ובפרט הריון ראשון, יכול להוות מקור לעומס ולחץ נפשי לא מועט. אינני יודעת באיזה שבוע של ההריון התחלת לקחת את הואבן, אך באופן כללי, בנזודיאזפינים (משפחת התרופות אליה שייכת הואבן) לא מומלצים לשימוש בזמן ההריון. מבחינת סיכון לעובר, תרופות אלו מסווגות בקבוצה D - כלומר מחקרים או נתונים קליניים הראו שיש עדות לפגיעה בעובר בשימוש בתרופה. מחקרים שונים הראו שיש לבנזודיאזפינים השפעה על העובר גם לאחר הלידה, במובן של דיכוי מערכת העצבים שתביא לירידה בקצב הנשימות, הכחלות, הפסקות נשימה, חוסר רצון לינוק ואף תסמונת גמילה שקשורה לבנזודיאזפינים. בנוסף, ידוע שואבן נמצא בחלב אם ולפיכך יכול לעבור לתינוק בעת יניקה. המלצתי היא להתייעץ שוב, והפעם עם רופא נשים, לגבי הסיכון שבשימוש בואבן והאם אפשר ליטול מינונים נמוכים יותר על מנת למזער את ההשפעה על התינוק. בכל מקרה היי יותר ערה לתנועתיות העובר ברחם בתקופה זו. לגבי פתרונות אחרים, אינני מתמצאת בסיוע נפשי אך אני בטוחה שאם תפני לרופא המשפחה שלך, ניתן יהיה להפנות אותך לייעוץ נפשי ראשוני מבלי לשלם כסף ומשם להחליט על טיפול שיתאים למצבך. אני מקווה שעם הלידה תהיה ירידה בלחצים ובמתחים הנפשיים הללו והמצב יחזור לקדמותו. קרא עוד

 עשיתי בדיקות כלליות ונמצאו ערכים גבוהים של CK. בשנת 2006 התוצאה היתה 156. מאז חזרתי על הבדיקה כל כמה חודשים והתוצאה במגמת עלייה. בבדיקה האחרונה התוצאה היתה גבוהה למדי: 317. איך אני צריכה להתייחס לתוצאה? האם יש לזה קשר ללב? אני מאד מודאגת. אני אישה מלאה, גובהי 156 ס"מ ומשקלי 82 ק"ג. אני פוחדת לעשות פעילות גופנית שלא תעלה לי עוד את רמת ה- CK. מה עלי לעשות? אני לא יודעת אם יש קשר בין זה לבין רמת  ה- TSH שנמצאה אצלי: 0.77.
עשיתי בדיקות כלליות ונמצאו ערכים גבוהים של CK. בשנת 2006 התוצאה היתה 156. מאז חזרתי על הבדיקה כל כמה חודשים והתוצאה במגמת עלייה. בבדיקה האחרונה התוצאה היתה גבוהה למדי: 317. איך אני צריכה להתייחס לתוצאה? האם יש לזה קשר ללב? אני מאד מודאגת. אני אישה מלאה, גובהי 156 ס"מ ומשקלי 82 ק"ג. אני פוחדת לעשות פעילות גופנית שלא תעלה לי עוד את רמת ה- CK. מה עלי לעשות? אני לא יודעת אם יש קשר בין זה לבין רמת ה- TSH שנמצאה אצלי: 0.77.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

CK או CPK הוא אנזים המצוי בכל תאי השריר בגוף, כולל שריר הלב. כל פגיעה או מאמץ מוגבר של שריר יכולה לגרום לעליה ברמת ה- CK בבדיקת הדם. מצבים אלה כוללים פגיעה בלב, כגון אוטם שריר הלב, מאמץ גופני מוגבר, זריקה לשריר, מכת חום ועוד. אם את מבצעת פעילות גופנית באופן סדיר, זו בהחלט יכולה להיות הסיבה לכך שרמת ה- CK אצלך מעט גבוה מהנורמה, ואם זה המקרה, אין לכך משמעות קלינית. על מנת לאשר אבחנה זו ניתן לבצע בדיקה חוזרת לאחר שבוע ללא פעילות גופנית. במקרה כזה צפוי שהרמה תרד באופן משמעותי. במקרה שלך, רמת ה- CK הגבוהה ממושכת, ולכן פחות סביר שמקורה בבעיה בלב, שכן במקרה כזה, העלייה חדה ובדרך כלל קשורה לכאבים בחזה או לקוצר נשימה. תת-פעילות של בלוטת התריס גם היא סיבה אפשרית לרמה גבוהה של CK, אך רמת ה- TSH שציינת תקינה. בכל מקרה, אני ממליצה שתפני לרופא המטפל על מנת להתייחס לתוצאה עם כל הנתונים הרלוונטיים, כדי להחליט אם יש צורך לחזור על הבדיקה. מידע נוסף תוכלי למצוא בקישורים באינדקס הבדיקות של אינפומד: http://www.infomed.co.il/medTest4.asp?tID=30 קרא עוד

 אני בן 21, מבצע פעילות גופנית יום יום. בבדיקות דם שערכתי נמצא שיש לי אנמיה:   WBC 4.41  HGB 13.5  HCT 39.9  FERRITIN 13.2   עברתי  בדיקת דם סמוי בצואה והכל תקין, וגם בדיקת צליאק והכל תקין. הרופא הצבאי נתן לי כדורי Ferro-Gradumet אבל הם גורמים לי לעצירות, וגם אמרו לי שהם לא כל כך עוזרים. על מה אתם ממליצים? האם יש כדורים טבעיים שלא גורמים לעצירות?   לפני חצי שנה תרמתי דם. אולי זה קשור לאנמיה? את בדיקות הדם עשיתי אחרי כעבור 3 חודשים.
אני בן 21, מבצע פעילות גופנית יום יום. בבדיקות דם שערכתי נמצא שיש לי אנמיה: WBC 4.41 HGB 13.5 HCT 39.9 FERRITIN 13.2 עברתי בדיקת דם סמוי בצואה והכל תקין, וגם בדיקת צליאק והכל תקין. הרופא הצבאי נתן לי כדורי Ferro-Gradumet אבל הם גורמים לי לעצירות, וגם אמרו לי שהם לא כל כך עוזרים. על מה אתם ממליצים? האם יש כדורים טבעיים שלא גורמים לעצירות? לפני חצי שנה תרמתי דם. אולי זה קשור לאנמיה? את בדיקות הדם עשיתי אחרי כעבור 3 חודשים.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

תרומת דם אינה גורמת לאנמיה. ערך ההמוגלובין שלך, 13.5, אינו עד כדי כך נמוך, מכיוון שהערך התחתון לגברים הוא 14. אותו הדבר לגבי ההמטוקריט - ערכים נורמליים הם בין 40% ל-53% ולכן אתה ממש קרוב לגבול התחתון. רמת הפריטין אכן נמוכה: הערכים הנורמליים הם 25 עד 300 ng/ml. ערך זה אכן מעיד על חוסר בברזל. החוסר יכול להיות על רקע תזונה לקויה, חוסר ספיגה או דימום במערכת העיכול. הדרך הטבעית להעלאת רמת הברזל היא קודם כל תזונה נכונה. ישנם מוצרי מזון העשירים בברזל כגון כבד, בשר אדום, פירות יבשים כמו שזיפים מיובשים או צימוקים, דגים ועוף, קטניות, שומשום (טחינה), חלמון ביצה, לחם מלא, דגנים, ועלי ירקות ירוקים. לגבי כדורי הברזל, אחת מתופעות הלוואי שלהם היא אכן עצירות. ישנם סוגים שונים של כדורי ברזל וגם ניתן ליטול טיפול זה גם בסירופ. רוב האנשים מנסים מספר אופציות עד שמוצאים את הטיפול המתאים להם, איתו יש מינימום תופעות לוואי. אמליץ לך להתייעץ עם הרופא לגבי החלפת הטיפול, להקפיד על תזונה נכונה, ולבצע בדיקת דם חוזרת על מנת לראות אם יש שיפור. בהצלחה, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד

 מהי ליזיה עינית ומהן דרכי הטיפול? מדובר בעין שעברה הקרנות בהיותי תינוקת, וכמו כן לאחר ניתוח להסרת מנינגיומות בראש.
מהי ליזיה עינית ומהן דרכי הטיפול? מדובר בעין שעברה הקרנות בהיותי תינוקת, וכמו כן לאחר ניתוח להסרת מנינגיומות בראש.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

המילה ליזיה מגיעה מהמילה באנגלית Lesion , ופירושה בעברית חבורה, פציעה, פגיעה. כפי שאת יכולה להבין מכך, כנראה שבעקבות ההקרנות שעברת כאשר היית תינוקת, וגם יותר מאוחר בחיים, נגרם לך נזק לעין. בשביל לדעת מהן דרכי הטיפול את צריכה לפנות לרופא עיניים לבדיקה ולהערכת המצב. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד

 אני נוטל ויאפקס 75 מ"ג בהמלצת פסיכיאטר זה כשבוע. אני מרגיש עייף ומנומנם. רציתי לדעת מהן ההשלכות הנוספות של נטילת התרופה, ואם ניתן להוריד את המינון כדי שאוכל להמשיך בעבודתי כנהג. בנוסף, האם התרופה אינה ממכרת ואינה מסוכנת?
אני נוטל ויאפקס 75 מ"ג בהמלצת פסיכיאטר זה כשבוע. אני מרגיש עייף ומנומנם. רציתי לדעת מהן ההשלכות הנוספות של נטילת התרופה, ואם ניתן להוריד את המינון כדי שאוכל להמשיך בעבודתי כנהג. בנוסף, האם התרופה אינה ממכרת ואינה מסוכנת?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

ויאפקס (venlafaxine) היא תרופה יעילה להפרעות דיכאון וחרדה. המינון המקובל הוא כ-150 מ"ג ליום, כאשר בהתחלת הטיפול מקובל להשתמש במינון נמוך (למשל, 37.5 פעמיים ביום) ולעלות בהדרגה במינון לפי הצורך. מטרת העלייה ההדרגתית במינון היא לתת לגוף זמן להתרגל לתרופה, וכך למנוע או להפחית למינימום את תופעות הלוואי האפשריות. תקופת ההתרגלות של הגוף לתרופה אורכת כשבועיים, ולכן בשלב זה לא הייתי ממליצה להוריד את המינון, אלא פשוט להמתין, ורוב הסיכויים שהעייפות תלך ותפחת, עד שתיעלם לחלוטין. תופעות הלוואי השכיחות של התרופה הן בחילה, ישנוניות, יובש בפה, וכאב ראש. לעיתים רחוקות יותר עלולים להופיע חוסר תיאבון, טשטוש של הראייה, קושי בתפקוד המיני ועליית לחץ הדם. אם מופיעה אחת מתופעות אלו, יש להתייעץ עם הרופא המטפל. התרופה אינה ממכרת, אולם הפסקה פתאומית שלה עלולה לגרום לתופעות גופניות דומות לתופעות הלוואי המופיעות בתחילת הטיפול (עייפות, בחילה, כאב ראש), ולכן מומלץ להפסיק את הטיפול באופן הדרגתי ולא בבת-אחת. בברכה, ד"ר איילת אביטל-מגן - פסיכיאטרית קרא עוד

רופאים מומלצים
ד"ר נירית כרמי
ד"ר נירית כרמי נוירולוגיה
מומחית בנוירולוגיה ילדים והתפתחות הילד, קשב וריכוז וליקויי למידה, רופאה בכירה במחלקת שיקום ילדים בית חולים "ספרא" תל השומר
 רעות מוקדס
רעות מוקדס רפואה משלימה
5
( 26 חוות דעת )
"הייתי בסדנת תינוקות עם רעות והיא היתה כל כך מקצועית ונעימה, הסבירה לי איך לעזור לתינוקת שלי בדרכים טבעיות איך להקל כאבי אוזניים, שיניים, צינון ואיך להוריד חום. היא גם הדגימה בלייב על התינוקת שלי וזה היה מדהים לראות איך היא לאט לאט נרגעת ומרגישה טוב יותר. ממליצה בחום!"
ד"ר חוזה בנדהן
ד"ר חוזה בנדהן כירורגיה
4.9
( 2041 חוות דעת )
"בן דהן רופא מצוין איש מקסים נעים מלא בענווה וצניעות ממליצה בחום רב"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו