דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 829

 אני בשבוע ה-27 של ההריון, והרופא שלח אותי לבצע  בדיקת אולטרסאונד מכיוון שיש חשד ל-LGA: רחם מתאים לגיל הריון של 32 שבועות. מה פירוש המונח LGA, ממה נובעת תופעה זו והאם זה מעיד על בעיה בעובר?
אני בשבוע ה-27 של ההריון, והרופא שלח אותי לבצע בדיקת אולטרסאונד מכיוון שיש חשד ל-LGA: רחם מתאים לגיל הריון של 32 שבועות. מה פירוש המונח LGA, ממה נובעת תופעה זו והאם זה מעיד על בעיה בעובר?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

LGA הוא קיצור של המונח Large for Gestational Age. זהו מצב בו העובר גדול יחסית לגיל ההריון. לרוב משתמשים במונח זה דווקא לאחר הלידה. אך לעיתים בעת הערכה באולטרסאונד, נוהגים רופאים להשתמש בהגדרה זו כאשר העובר גדול מן הרגיל לגילו. במקרה שלך, נראה שעל פי גודל הרחם בלבד (שמתאים לשבוע ה-32 אף על פי שאת בשבוע ה-27) הרופא חושד שמא העובר גדול לגילו, ולכן הוא מעוניין שתבצעי בדיקת אולטרסאונד. בבדיקה זו ניתן להעריך מספר מדדים, כמו היקף הראש, היקף הבטן, אורך עצמות העובר וכו', שעוזרים בהערכת התפתחות העובר וגודלו. לרוב, אם כל המדדים סימטריים, כלומר אם העובר גדול יחסית בכל הפרמטרים, אין סיבה לדאגה ואין הדבר מעיד על מום או פתולוגיה. אם המדדים אינם סימטריים, למשל אם היקף הראש גדול ביחס לשבוע ההריון אך היקף הבטן קטן, יש מקום להמשך הבירור. חוסר סימטריה יכול לנבוע מסוכרת הריונית, מזיהומים שונים ועוד. בינתיים לא נראה שיש סיבה לדאגה, אלא רק למעקב. שיהיה המשך הריון מהנה ובריא! ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד

 אני בן 38. אבקש הסבר של המונחים הרפואיים הבאים שנכתבו בתוצאות של  בדיקת CT: קיים בקע דיסקאלי פראמדיאלי לשמאל ופורמינלי עם היצרות של הנקב השמאלי ולחץ על השק משמאל.   קראתי את שאר התשובות בנושא ולא מצאתי הסבר.
אני בן 38. אבקש הסבר של המונחים הרפואיים הבאים שנכתבו בתוצאות של בדיקת CT: קיים בקע דיסקאלי פראמדיאלי לשמאל ופורמינלי עם היצרות של הנקב השמאלי ולחץ על השק משמאל. קראתי את שאר התשובות בנושא ולא מצאתי הסבר.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

משמעות הפענוח שתיארת הוא שיש בליטה של הדיסק הבין-חולייתי לצד שמאל ביחס לקו האמצע, וכן היצרות של פתח הנקרא הפתח הפורמינלי. דרך פתח זה יוצאים עצבי חוט השדרה. היצרות הפתח, ביחד עם הלחץ על השק הדוראלי, שהוא המבנה המכיל את חוט השדרה עצמו או שורשיו, מצביעים על לחץ המופעל על עצבים באזור, אשר עלול לגרום בעיות אופייניות של כאב מוקרן, תחושת נימול לאורך הרגל ועוד. לצורך קבלת טיפול מתאים יש להיוועץ עם הרופא המטפל. בברכת בריאות שלמה, ד"ר רונן בלכר - אינפומד קרא עוד

 מה יעילותו של חלב עיזים במקרה של פצעים בפה ? שמעתי דעות המצדדות מאוד בשתייתו.
מה יעילותו של חלב עיזים במקרה של פצעים בפה ? שמעתי דעות המצדדות מאוד בשתייתו.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

קיימת אמונה שחלב עיזים עוזר לפצעים בפה. אין ספק שתוכלי למצוא המון אנשים שיספרו לך כמה זה עזר להם, או שהם מכירים מישהו שזה עזר לו. לא קיימים מחקרים שבדקו את העניין. הסכנה בשתיית חלב עזים הישר מן העז (שכן ע"פ האמונה יש לשתות הישר מן העטין) היא שהחלב אינו מפוסטר, ולכן עשוי לגרום למחלות זיהומיות קשות ביותר. אם את מעוניינת לנסות את השיטה, אני ממליצה לך לרכוש חלב עזים מפוסטר. קרא עוד

 אני משתמשת בציפרלקס מזה חצי שנה ומרגישה נפלא. אני סובלת מעודף משקל וברצוני לקחת רדוקטיל. האם זה אפשרי לקחת רדוקטיל במקביל לציפרלקס או חל איסור?
אני משתמשת בציפרלקס מזה חצי שנה ומרגישה נפלא. אני סובלת מעודף משקל וברצוני לקחת רדוקטיל. האם זה אפשרי לקחת רדוקטיל במקביל לציפרלקס או חל איסור?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

חל איסור לקחת את הרדוקטיל במקביל לציפרלקס או לכל תרופה מסוג זה, שכן שתיהן פועלות על הסרוטונין, והשילוב עשוי לגרום לתופעות לוואי קשות. קרא עוד

 אובחנתי לפני שנה ביתר תריסיות וטופלתי בתרופה מרקפטיזול במינון של כדור וחצי. כעת לאחר בדיקות בלוטת התריס מאוזנת, ואני לוקחת רבע כדור, אך בגלל מחלת גרייב אני סובלת מנפיחות סביב העיניים והתופעה כל הזמן משתנית, פעם יותר נפוח ופעם פחות האם יש לך עצה טובה בנידון?
אובחנתי לפני שנה ביתר תריסיות וטופלתי בתרופה מרקפטיזול במינון של כדור וחצי. כעת לאחר בדיקות בלוטת התריס מאוזנת, ואני לוקחת רבע כדור, אך בגלל מחלת גרייב אני סובלת מנפיחות סביב העיניים והתופעה כל הזמן משתנית, פעם יותר נפוח ופעם פחות האם יש לך עצה טובה בנידון?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

הנפיחות סביב העיניים במחלת גרייב נובעת מנוגדנים לרקמות של ארובת העין. בחלק מן החולים התופעה קבועה, ובחלקם, כמו אצלך, קיימים שינויים - שיפור והחמרה לסירוגין. המגמה הכללית לאורך זמן היא של שיפור בסימני הדלקת. הטיפול בחולים עם פגיעה בארובת העין על רקע מחלת גרייב נחלק ל- 3 מרכיבים: טיפול ביתר הפעילות של הבלוטה, טיפול סימפטומטי, טיפול אגרסיבי יותר - בסטרואידים, קרינה לאיזור ארובת העין, ולעיתים ניתוח - כדי להקטין את מידת הדלקת באיזור. הנפיחות סביב העיניים במחלת גרייבס עשויה להחמיר עם תחילת הטיפול בהיפרתירואידיזם, וייתכן שאלה הם הסימפטומים מהם את סובלת, ושהם עתידים לחלוף. טיפול סימפטומטי כולל שמירת איזור העיניים מוצל, דמעות מלאכותיות ביום ובלילה, הימנעות משינה על הפנים והרמת ראש המיטה למעלה בזמן השינה. שיפור בלט העין והנפיחות ברקמה הרכה עשוי לדרוש טיפול אגרסיבי יותר. בחלק מן המקרים יהיה שיפור עם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (אתופאן, וולטרן). במקרה של מחלה עינית קשה הטיפול המומלץ הוא סטרואידים. בחלק מן המקרים מומלצים גם קרינה או ניתוח. לפי התיאור שלך - לא נראה כי יש צורך בטיפול אגרסיבי למחלת העיניים, ותוכלי להסתפק בטיפול סימפטומטי. אם הסימפטומים מפריעים לך מאוד, תוכלי להיוועץ ברופא שלך באשר לטיפול קצר בסטרואידים. קרא עוד

 כיצד מבצעים השתלת מוח עצם? מה נדרש מהתורם? כיצד נלקחת התרומה?
כיצד מבצעים השתלת מוח עצם? מה נדרש מהתורם? כיצד נלקחת התרומה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

ישנן שתי שיטות לאיסוף מוח עצם. הדרך הראשונה היא ע"י איסוף חומר במזרק ישירות ממוח העצם בעצם האגן. פרוצדורה זו נעשית בהרדמה מקומית, וכוללת החדרת מחט לעצם האגן ואיסוף של עד 1000 סמ"ק מוח עצם. פרוצדורה שניה היא איסוף תאים מזרם הדם בתהליך שנקרא "אפרזיס". התורם מקבל זריקות במשך מספר ימים לפני התרומה, ואז ביום התרומה מתחבר דרך מחט למשאבה עם פילטר שמסנן את תאי מוח העצם מזרם הדם ההיקפי. על התורם לעבור בדיקה רפואית לפני קביעת כשירותו לתרום. עליו להיות בגיל 18-55, ללא עבר של הפטיטיס, מחלת לב, סרטן או איידס. עליו להביע נכונות לתרום ולחתום על טופס הסכמה. לפני התרומה על התורם לבצע בדיקת דם לקביעת סוג הדם וסוג הרקמה, ואם הוא נמצא מתאים, ממשיכים לתרומה עצמה כמתואר. למידע נוסף: http://www.marrow.org/FAQS/marrow_faqs.html קרא עוד

 אבחנו אצלי את מחלת קרוהן. רציתי לדעת מאילו מאכלים או מרכיבי מזון רצוי להימנע על מנת לדכא את המחלה, ומה הטיפול המומלץ או היעיל ביותר?    אובחנת זה עתה כסובל ממחלת קרוהן. למחלה זו יש מגוון מאד רחב של תסמינים אפשריים, היא יכולה להופיע במקומות שונים לאורך מערכת העיכול ובאברים אחרים בגוף, ובדרגות חומרה והחמרה שונות עד כדי כך, שנחוץ להתאים טיפול אישי לכל אחד ואחת הסובלים מהמחלה. סיפקת מעט מאוד מידע על מצבך הספציפי, והוא אינו מספיק כדי להשיב לשאלתך.   אני ממליץ לך לפנות לרופא גסטרואנטרולוג מומחה למחלה ולאחת ממרפאות הגסטרואנטרולוגיה העוסקות במחלת מעי דלקתית (ibd), שם תקבל ייעוץ ומידע אישיים והפניה לייעוץ דיאטני. תוכל גם להעזר בפורומים של חולי קרוהן, ישנם קיימים כמה כאלה ברשת, ולקבל בהם תמיכה מחולים ותיקים.   אשמח לענות לשאלותיך בעתיד אם יהיה בהן יותר מידע.   בברכה   ד"ר נחום ורבין
אבחנו אצלי את מחלת קרוהן. רציתי לדעת מאילו מאכלים או מרכיבי מזון רצוי להימנע על מנת לדכא את המחלה, ומה הטיפול המומלץ או היעיל ביותר? אובחנת זה עתה כסובל ממחלת קרוהן. למחלה זו יש מגוון מאד רחב של תסמינים אפשריים, היא יכולה להופיע במקומות שונים לאורך מערכת העיכול ובאברים אחרים בגוף, ובדרגות חומרה והחמרה שונות עד כדי כך, שנחוץ להתאים טיפול אישי לכל אחד ואחת הסובלים מהמחלה. סיפקת מעט מאוד מידע על מצבך הספציפי, והוא אינו מספיק כדי להשיב לשאלתך. אני ממליץ לך לפנות לרופא גסטרואנטרולוג מומחה למחלה ולאחת ממרפאות הגסטרואנטרולוגיה העוסקות במחלת מעי דלקתית (ibd), שם תקבל ייעוץ ומידע אישיים והפניה לייעוץ דיאטני. תוכל גם להעזר בפורומים של חולי קרוהן, ישנם קיימים כמה כאלה ברשת, ולקבל בהם תמיכה מחולים ותיקים. אשמח לענות לשאלותיך בעתיד אם יהיה בהן יותר מידע. בברכה ד"ר נחום ורבין
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

מומחה לכירורגיה כללית קרא עוד

 אני בת 50. לפני 4 שנים אובחנה אצלי אנגיומה ונוזית בגזע המוח. מאז שאמר לי הרופא שאין מה לעשות עם זה, פשוט המשכתי בחיי והשתדלתי לא לחשוב על זה. כשבועיים אני עם כאבי ראש וראייה מטושטשת. אני מרכיבה משקפיים רק לקריאה, ועכשיו לא רואה טוב את הכתוביות בטלוויזיה. האם יכול לזה להיות קשר לאנגיומה?
אני בת 50. לפני 4 שנים אובחנה אצלי אנגיומה ונוזית בגזע המוח. מאז שאמר לי הרופא שאין מה לעשות עם זה, פשוט המשכתי בחיי והשתדלתי לא לחשוב על זה. כשבועיים אני עם כאבי ראש וראייה מטושטשת. אני מרכיבה משקפיים רק לקריאה, ועכשיו לא רואה טוב את הכתוביות בטלוויזיה. האם יכול לזה להיות קשר לאנגיומה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אנגיומה ונוזית במוח, או venous angioma, נגרמת על ידי קבוצת ורידים אבנורמליים והיא המלפורמציה הכי שכיחה של מערכת כלי הדם המופיעה אצל ב-2% או 3% מהאוכלוסייה. לרוב היא אינה גורמת לתסמינים כלשהם ואינה מצריכה טיפול. יתכן שכעת, לאחר 4 שנים, השתנה משהו במבנה הגורם לתופעות שאת מתארת. איני יודעת אם התופעות שתיארת אכן מופיעות כתוצאה מהאנגיומה, יתכן שהן פשוט נובעות מירידה בראיה הגורמת לכאבי הראש, או מסיבה אחרת. אם התופעות ממשיכות, כדאי ללכת להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי האפשרות שהסיבה היא האנגיומה. אם לא, אולי שינוי במספר המשקפיים יספיק ויפתור את הבעיה. תרגישי טוב. ד"ר נעמה זנזורי - אינפומד קרא עוד

 בשלושת החודשים האחרונים אני מגלה סימנים כחולים על הרגליים שאני לא יודעת מהיכן הם מגיעים. פצעים שאני מקבלת נקרשים במהירות רגילה, כך שלא נראה לי שיש כאן בעיה של קרישה. כמו כן רזיתי מאד. תמיד שקלתי כ 49 ק"ג ועכשיו משקלי 44. כעת אני מיניקה תינוק בן שנה, וכולם נוטים להאמין שההרזיה, בקצב של קילוגרם לחודש, טבעית.   האם יש קשר בין הדברים? והאם יש סיבה לדאגה או לבדיקה? יש לציין שאני מרגישה בריאה.
בשלושת החודשים האחרונים אני מגלה סימנים כחולים על הרגליים שאני לא יודעת מהיכן הם מגיעים. פצעים שאני מקבלת נקרשים במהירות רגילה, כך שלא נראה לי שיש כאן בעיה של קרישה. כמו כן רזיתי מאד. תמיד שקלתי כ 49 ק"ג ועכשיו משקלי 44. כעת אני מיניקה תינוק בן שנה, וכולם נוטים להאמין שההרזיה, בקצב של קילוגרם לחודש, טבעית. האם יש קשר בין הדברים? והאם יש סיבה לדאגה או לבדיקה? יש לציין שאני מרגישה בריאה.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אני לא רואה קשר ישיר בין "הסימנים הכחולים" שאת מתארת לבין ההרזיה. אבל ייתכן שישנה איזו בעיה בתפקודי הקרישה או בתזונה שלך. אני מציעה לך להתחיל בבדיקות דם פשוטות הכוללות תפקודי קרישה. לאחר קבלת התשובות, המשיכי את הבירור אם יהיה בכך צורך. את כל זה את יכולה לבצע אצל רופא המשפחה שלך. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד

רופאים מומלצים
פרופ' אדריאן אלנבוגן
פרופ' אדריאן אלנבוגן יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל אקדמי ויועץ פריון
ד"ר נטע בומס יונאי
ד"ר נטע בומס יונאי יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופאה בכירה במערך נשים ויולדות וביחידת האולטרסאונד הגניקולוגי בבית החולים כרמל בחיפה ושירותי בריאות כללית
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור
ד"ר מיכל שמעונוביץ מור כירורגיה
5
( 22 חוות דעת )
"רופאה נעימה, כבר בכניסה לחדר מסבירת פנים, לא מזרזת ויסודית"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו