שאלות ותשובות - עמוד 847
מאת: מערכת אינפומד
אני בן 50 שנה, ולוקח תרופה בשם אפקסור ארבע שנים. האם יש השלכות לטווח הארוך ? אילו בדיקות אני צריך לעשות ? האם יש תחליף טבעי לתרופה זו ? אפקסור (Venlafaxine) היא תרופה נוגדת דיכאון מדור חדש. היא מאופינת בפרופיל תופעות לוואי נמוך יחסית לתרופות נוגדות דיכאון אחרות (כגון תרופות ממשפחת הטריציקלים) ונסבלת היטב בד"כ. שיעור תופעות הלוואי במערכת העיכול דומה לזה של תרופות מקבוצת חוסמי ספיגה חוזרת של סרוטונין (כגון פרוזק). תופעות הלוואי הנפוצות יותר כוללות: בחילה, ירידה במשקל, עייפות וסחרחורת. תופעות לוואי שאינן נפוצות כוללות: עייפות, כאבי ראש, עצירות, חרדה, פגיעה בתפקוד המיני, הזעה מרובה, ועלייה בלחץ דם, קצב לב ורמות שומנים, וכן חוסר שינה . כאמור עלייה בלחץ הדם היא תופעה נדירה ,אולם נמצא כי גברים בגילאים מבוגרים יותר, המטופלים באפקסור, נוטים לפתח עלייה מתונה והדרגתית בלחץ הדם הדיאסטולי. במקרה כזה יהיה צורך במעקב צמוד יותר אחר לחץ הדם, ואולי בירידה במינון, החלפת התרופה או הוספה של טיפול נגד לחץ דם. בדיקה נוספת שמומלץ לעשות היא רמות כולסטרול בדם, לאור העובדה שזו גם אחת מתופעות הלוואי של אפקסור. תחליף טבעי יעיל לטיפול בדיכאון עדיין לא נמצא. קיימים מחקרים אשר בדקו את יעילותו של צמח ההיפריקום (St John's Wort). בטיפול בדיכאון קל עד בינוני, אולם כל עוד לא הוכחה יעילותו של צמח זה בצורה חד משמעית וכל עוד לא נקבעה בטיחות השימוש בו הרי שהשימוש בו עדיין מוטל בספק. על הייצור ושיווק של צמחי מרפא בארץ אין בקרה (משרד הבריאות מגדיר אתם כתוספי מזון) ומומלץ להיוועץ באיש מקצוע לפני השימוש בהם. [07/06/2000] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הסיכויים שתצליחי לדחות את הווסת לעומת התחלה ביום הראשון נמוכים יותר, וודאי שאינך יכולה להסתמך על הגלולות כאמצעי הגנה בחודש כזה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
דורבן, או כפי שהוא נקרא באנגלית plantar fasciitis הוא אחת הסיבות השכיחות ביותר לכאבים בכף הרגל במבוגרים. הסימפטום האופייני לדורבן הוא כאב בכף הרגל, שמחמיר בזמן תחילת הליכה. כדאי להימנע מהליכה בנעליים שטוחות לחלוטין ומהליכה ברגליים יחפות. מרכיב חשוב בטיפול הם תרגילים (פיזיותרפיה) שעשויים לסייע למצב: מתיחה של אצבעות כף הרגל לכיוון הגוף בעזרת רצועה, סיבובים של כף הרגל והקרסול ועוד - בקשי מן האורתופד שלך הפניה לפיזיותרפיה, שם יוכלו להדגים לך את התרגילים המומלצים. אם האמצעים האלה נכשלים, והכאב נמשך לאחר 2-3 שבועות של טיפול, ניתן להזריק אל הנקודות הכואבות בכף הרגל סטרואידים - שעשויים להביא להקלה. הטיפול אליו התכוונת נקרא Shock wave therapy - והוא מתבצע בעזרת מכשיר ששולח גלי שוק בעוצמה נמוכה או גבוהה אל כף הרגל. חלק מן המחקרים שבדקו את השיטה מצאו יעילות ניכרת בהפחתת הכאב, אך לפי מחקרים אחרים - אין בה תועלת. תוכלי לקרוא על כך עוד באתרים הבאים: http://orthopedics.about.com/od/footankle/i/shockwave.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ליפיטור, או Atorvastatin, היא תרופה ממשפחת הסטאטינים, המשמשות להורדת רמת השומנים בדם. כתופעת לוואי היא עלולה, כמו כל שאר התרופות ממשפחה זו, להעלות את רמת האנזים השרירי CPK ולגרום לחולשת שרירים ולכאבים. לא כל עליית CPK מתווה הפסקת הטיפול, בפרט אם אין תסמינים קליניים נלווים. אם מחליטים להחליף את הטיפול, יש הנוהגים לעבור לסטאטין אחר. היום ישנן גם תרופות חלופיות להורדת שומני הדם הפועלות במנגנון שונה, כדוגמת האזטרול, שכדאי לשקול את נטילתה כאשר מופיעות תופעות הלוואי שציינת בעת נטילת הסטאטינים. תמצא עניין בדף הבא: http://www.pharmaline.co.il/?doc=154085 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קודם כל בשעה טובה ובתקווה ללידה קלה ובריאה! טחורים הם אכן נושא כאוב הנלווה ל"חבילת ההריון". קודם כל, את יכולה לשמוח, כיוון שלרוב, לאחר הלידה, הטחורים נעלמים, או לפחות מכאיבים ומטרידים פחות. בינתיים אני ממליצה להקפיד על שתיה מרובה, לצרוך מזונות רכים המכילים סיבים, שזיפים מיובשים וכו', על מנת למנוע עצירות שמחמירה את המצב ואת הכאבים. את יכולה למרוח משחות ולהשתמש במגבונים מיוחדים המיועדים לטחורים, שניתן להשיגם בבתי מרקחת ללא מרשם רופא. את יכולה גם לנסות לשים קוביית קרח באזור, דבר שגורם לכיווץ הטחורים, ולרוב מקל על הכאב. אם לאחר הלידה המצב יישאר חמור, כדאי לפנות לרופא כירורג לבדיקה ולייעוץ. מידע נוסף על טחורים תוכלי למצוא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_112107_14.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
הטיפול בהפרעות חרדה מתחלק לשניים: טיפול סימפטומטי (בדרך כלל בתרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים) - המביא לרגיעה מיידית, וטיפול שאמור לפתור את הבעיה (מקבוצת ה- SSRI, כמו הפקסט), אך מתחיל לפעול רק מספר שבועות לאחר תחילת נטילת התרופה. לאור העובדה שתופעות הלוואי של ה- SSRI's בתחילת הטיפול עשויות להיות דומות לאלו של התקף חרדה (אי שקט, יובש בפה, דפיקות לב, בחילה), בהחלט מומלץ לקחת בשלבים הראשונים של הטיפול גם תרופה מרגיעה (LORIVAN, XANAX - Alprazolam, CLONEX, VALIUM), עד שמושג האפקט של התרופה מקבוצת ה- SSRI's. קשה לי לקבוע אם ההתמוטטות שחווית קשורה לתרופה, וגם לא תיארת במה באה לידי ביטוי התחושה שאתה הולך למות. סיבה אפשרית נוספת להרגשה הזאת היא התקף החרדה עצמו. ראשית, הייתי מציעה לך לנסות להחליף תרופה ממשפחת ה- SSRI's. קיימות כיום תרופות חדשות יותר, עם תופעות לוואי פחותות, שמתחילות להשפיע מהר יותר (למשל CIPRAMIL או CIPRALEX). לאור העובדה שייתכן כי סבלת מתופעות לוואי, כדאי להתחיל בטיטרציה איטית מאוד: להתחיל מרבע כדור, ואם אין תופעות לוואי - להעלות בהדרגה את המינון ברבע כדור מדי כמה ימים, עד שתגיע לכדור שלם. מינון התחלתי של 2 חצאי כדור הוא מינון גבוה, ומעבר לכדור שלם כעבור יומיים - הוא מעבר מהיר. במקביל לתחילת הטיפול הזה, תוכל לקחת כדורי הרגעה כשאתה נזקק להם - לפי מועד ההתקפים, או באופן קבוע בשלבים הראשונים, אם אתה סובל מהתקפי חרדה תכופים. בהמשך תוכל להפסיק ליטול את כדורי ההרגעה. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
gilles de la tourette היא תסמונת די נדירה שנראית בילדים בגילאים שונים, קטנים ומתבגרים. לחלק מהילדים יש בעיות פסיכולוגיות הדורשות טיפול. התסמונת מאופיינת בטיקים, העוויות וצעקות שמזכירות נביחות, או צעקות רצף של משפטים עם מילים חסרות. ילדים גדולים יותר מקללים ללא הרף וללא סיבה. תרופה בשם haloperidol עוזרת במקרה זה. בקשר להפרעות פסיכו-פתולוגיות, הילד צריך לעבור אבחון פסיכולוגי והתאמה למערכת החינוכית. בברכה ד"ר משה ארוך - רופא משפחה קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אני בסוף שנות השלושים לחיי, טרם ילדתי, ואני לא בהריון עדיין, אני מעוניינת לעבור ניתוח לייזר לשיפור הראיה, אני מרכיבה משקפיים עם צילינדר והמספר הינו -2.75 האם ישנה מגבלה כלשהי בניתוח מסוג זה על יכולתי להרות וללדת בעתיד וכן האם מבצעים ניתוח כזה למספר שלי. בעיקרון אין בעיה לעבור ניתוח לייזר לשיפור הראיה עם מספר כזה. לגבי ההריון - אין לניתוח השלכה על היכולת ללדת בעתיד. יש לציין שמספר המשקפיים של חלק הנשים קצרות הרואי גדל בהריון. בכל מקרה יש להתייעץ עם הרופא המנתח לגבי סיכויי הצלחה, סיבוכים ועוד. למידע נוסף: http://www.stokeseye.com/refover.php?viewcontent=Overview [12/11/2001] קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
בעיות בעיניים אינן בין תופעות הלוואי של אלטרוקסין. אם מדובר במספר ימים בהם אתה סובל מעיניים אדומות ודומעות - הרי שסביר שמדובר בדלקת עיניים. אם התופעה לא חלפה, אני מציעה לך לפנות אל רופא עיניים, כדי שיבדוק אותך ויתאים לך טיפות עיניים שיוכלו להקל על הסימפטומים. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
התקן תוך-רחמי מונע הריון בשל היותו גוף זר בחלל הרחם, וע"י כך הוא מפריע להשתרשות ביצית מופרית ועוד קודם לכן להפריה. ההתקן ניתן לשימוש בנשים שעוד לא חוו הריון, בייחוד אם הן לא יכולות להשתמש באמצעי מניעה אחר. היתרונות של התקן הן העובדה שאינו דורש התייחסות מיוחדת או מאמץ לאחר ההכנסה, יכול להישאר במקומו למשך שנים והינו יעיל. החסרונות העיקריים בנשים שעוד לא ילדו הם שכיחות מעט מוגברת לזיהומי רחם ואגן והיות הרחם קטן יותר מאשר אחרי לידה. מומלץ להיוועץ ברופא שלך ולקבל הנחיות בקשר להתקן. קרא עוד