שאלות ותשובות - עמוד 848
מאת: מערכת אינפומד
שימוש נכון בקונדום מונע הריון. לא סביר שביוץ יקדים לפני היום ה 12 . קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
גליובלסטומה מולטיפורמה (GBM) הוא אחד הגידולים הממאירים ביותר, עם פרוגנוזה גרועה למרות טיפול מקסימלי. משך ההישרדות הממוצע לאחר ניתוח בלבד הוא 20 שבועות, 36 שבועות לאחר ניתוח והקרנות ו-40-50 שבועות לאחר הוספה של כמותרפיה (הטמודל שקיבל אביך) לניתוח ולהקרנות. במרבית החולים חלה הישנות של הגידול לאחר הטיפול. הטיפול האופטימלי בחולים עם הישנות של GBM אינו ברור. בין האופציות הטיפוליות ניתן לציין ניתוח חוזר, הקרנות חוזרות, טיפולים כמותרפיים וטיפולים נסיוניים. חלק מן המומחים סבורים כי לאחר הישנות המחלה אין מקום למתן טיפול נוסף, משום שלאור העובדה כי מטרת הטיפול בשלב זה היא הקלה סימפטומטית, יש לשקול את התועלת שבטיפול אל מול הנזק שהוא עשוי לגרום, והשפעתו על איכות החיים. לא קיימים ניסויים רפואיים המשווים בין מתן טיפול אונקולוגי למתן טיפול תומך בלבד בחולים עם הישנות של GBM, ולא קיימים מחקרים המשווים את יעילותן של שיטות הטיפול השונות. אחת האופציות היא של ניתוח נוסף. ע"פ מחקרים נמצא כי ניתוח מתאים לאוכלוסיה קטנה של חולים - במצב גופני טוב, בגיל צעיר וכאשר קיים פרק זמן ממושך יחסית בין שני הניתוחים. קיימים ניסויים בהם מחדירים במהלך הניתוח מכשיר המביא לשחרור איטי של כמותרפיה. טיפול נוסף בקרינה בדרך כלל אינו אפשרי בחולים עם הישנות של GBM, משום שלאחר הניתוח ניתנה מנה מקסימלית, וטיפולים נוספים עשויים לגרום לרעילות משמעותית. אופציות אפשריות הן רדיוכירורגיה סטריאוטקטית - קרינה בעוצמה גבוהה, הממוקדת בגידול או רדיותרפיה סטריאוטקטית - מתן קרינה ממוקדת בעוצמה נמוכה יותר, המפחיתה את הרעילות. מחקר שבדק הוספת כמותרפיה (טאקסול) לקרינה הסטראוטקטית הדגים כי בחלק קטן מן החולים השילוב עשוי לשפר את הפרוגנוזה. היעילות של כמותרפיה בחולי GBM לאחר הישנות - מוגבלת. קיימים ניסויים בתרופות כמותרפיות רבות, כשהיעילות ביותר שנמצאו הן carmustine ו-temozolomide (טמודל) - אותה קיבל אביך. לאור העובדה כי תחת טיפול בטמודל חלה התקדמות של הגידול - אין טעם להמשיך בטיפול זה. למרות הניסויים המרובים, אף תרופה לא נמצאה כמאריכה את משך ההישרדות בחולים עם הישנות של GBM, ואף תרופה לא נמצאה יעילה באופן משמעותי יותר מאחרת. כמו כן, לא נמצא יתרון בשילוב של תרופות כמותרפיות בהשוואה לתרופה אחת. בשני העשורים האחרונים חלה התקדמות ניכרת בהבנה של הגנטיקה והבסיס המולקולרי של התקדמות המחלה. בהתבסס על נתונים אלה, החל פיתוח של גישות טיפוליות שונות. רבות מן התרופות הנסיוניות האלה נמצאות כעת במחקרים קליניים, וכדאי לברר עם האונקולוג של אביך אם המרכז הרפואי בו אביך מטופל משתתף במחקר כלשהו או האם וכיצד ניתן להשתתף במחקר כזה. בין כיווני המחקר הקיימים - טיפולים ביולוגיים (אינטרפרון, חיסונים, אימונותרפיה ווירוסים אונקוליטיים), השפעה על תהליכי העברת מסרים תאיים (signal transduction) והפרעה לתהליכי התרגום של ה- DNA בגידולים, gene therapy (כמו למשל ביצוע "תיקון" גנטי של תאי הגידול, הפיכת תאי הגידול רגישים לכמותרפיה, ייצור תגובה של מערכת החיסון כנגד תאי הגידול ועוד), תרופות המדכאות את התהליך המואץ של ייצור כלי דם המאפיין גידולים (מעכבי אנגיוגנזיס) ותרופות המעודדות דיפרנציאציה (הפיכת תאי הגידול לתאים בשלים ותקינים). ברשת קיימים אינסוף אתרים ותיעוד מחקרים בנושא, אני שולחת לך מספר לינקים המתארים מחקרים וגישות טיפוליות: http://www.aans.org/education/journal/neurosurgical/Apr06/20-4-nsf-toc.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
אין כל מניעה לגלח את איזור הערווה, ואף את איבר המין עצמו, כל עוד אתה נזהר שלא להיפצע. אך צפה לצמיחה קוצנית, שלפעמים מלווה בגירודים מציקים. אם תמשיך לגלח בקביעות, השיער יהפוך מפלומתי למסיבי יותר. ד"ר מורן שויקה-רבאו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כמו עודף משקל, גם תת- משקל עשוי להוות בעיה בריאותית חמורה, נוסף על אי הנוחות והמבוכה שהוא גורם. אנו מפנים אותך ואת אמך אל שאלה דומה שנשאלה באתר, ובה פירטנו כיצד ניתן לעלות במשקל. http://www.infomed.co.il/questions/q_070702_1.htm קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
מדובר בויטמין B12 הניתן בכדורים קטנים למציצה מתחת ללשון. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לפי התיאור קצת קשה להבין מה גורם לכאבים. בשלב ראשון עליך לפנות אל רופא המשפחה שלך, כדי שיוכל להתרשם מאופי הכאבים, משכם, מה מחמיר אותם ומה מקל עליהם ועוד. כמו כן עליך להיבדק ע"י רופא המשפחה. לאחר שיבדוק אותך יוכל להפנות אותך לבדיקות המתאימות או אל מומחה בתחום שיתרשם כי את זקוקה לו. קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
תוכל לקרוא על התרופה Rimactan או בשמה הגנרי ריפאמפיצין - Rifampicin בפורטל אינפומד בקישור הבא: http://www.infomed.co.il/drug1.asp?dID=277 קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
דימום מהרקטום בדרך כלל נגרם על ידי טחורים או פיסורה. במקרים נדירים יותר הוא יכול להיות תוצאה של מחלה זיהומית של המעי או מחלות מעי דלקתיות כרוניות או ממאירות של המעי. אני מניחה כי במקרה שלך מדובר בטחורים או בפיסורה, מכיוון שאינך סובלת מתסמינים נוספים, כגון ירידה במשקל, כאבי בטן, עצירות, שלשולים, חום וכדומה, אך איני יכולה לומר זאת בוודאות, ולכן אמליץ לך שוב לפנות לפרוקטולוג. אם אכן מדובר בטחורים, ישנן משחות מקומיות היכולות לסייע. כל טוב, ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
לא הבנתי מדוע התחלת לקחת גלולות למניעת הריון אם בכל מקרה יש בעיית פוריות ואת לא מצליחה להיכנס להריון. גלולות אינן מסדירות את הביוץ או מחזירות את הפוריות. הן גם אינן פוגעות בפוריות, וניתן להיכנס להריון מייד כאשר מפסיקים את נטילתן אם אין בעיית פוריות כלשהן. כאשר מפסיקים לקחת גלולות לפני תום החפיסה מופיע דימום. אם אין בעיית פוריות, תמיד ישנו סיכוי להיכנס להריון באופן טבעי, זה ככל הנראה לא המצב במקרה שלכם. לא ציינת אילו טיפולים עברת, ונראה לי שחבל שבשביל חודש אחד של הפסקה בטיפולים התחלת לקחת גלולות. יכולת פשוט להיזהר לא לקיים יחסים סביב מועד הביוץ. לאחר הפסקת נטילת הגלולות אין שום צורך להתנקות מהגלולות. אפשר מייד לחזור לנסיונות להיכנס להריון. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
נשמע שעליך לבצע בירור מלא בנוגע לירידה במשקל ולתחושות בבטן, ולא להסתפק בתרופות המרגיעות אשר ניתנו לך. יש לפנות לרופא המשפחה בשלב ראשון, ולקבל החלטה אם לפנות לגסטרואנטרולוג, בחשש לבעיה במערכת העיכול. CT כאמצעי בירור לבעיה במעי אינו בדיקת הבחירה, וקיימות בדיקות רבות אחרות שיש לבצע לפני כן. קרא עוד