דלג לתוכן

פתיחת עונת הרחצה – נזקי השמש מתחילים מגיל מאוד צעיר. כך תגנו על ילדיכם

הוכח כי כוויות שמש בגיל הילדות מהוות סיכון גבוה להתפתחות מלנומה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/04/2012
2 דקות קריאה
הוכח כי כוויות שמש בגיל הילדות מהוות סיכון גבוה להתפתחות מלנומה

חוקרים מאוניברסיטת קולורדו בדנוור, ארצות הברית, בדקו את עורם של 585 ילדים בני 12 בצילום אולטרה סגול (UV), המאפשר לצפות ברזולוציה גבוהה בנזקי עור.

בבדיקת הממצאים נצפו נזקי שמש משמעותיים בקרב ילדים בעלי עור בהיר, ילדים אדומי שיער (ג'ינג'ים), בעלי עיניים כחולות, בעלי נמשים רבים ובעלי מספר גדול של שומות. תוצאות דומות נתקבלו בשתי הטכניקות.

מדובר בנזקים מצטברים, שעלולים להיות בלתי הפיכים.

החוקרים מדגישים, כי לאור הממצאים המראים בצורה ויזואלית וברורה, כי נזקי שמש נצפים כבר בגיל מוקדם, יש צורך בהגברת פעילויות ההסברה בקרב ילדים המשתייכים לקבוצות הנמצאות בסיכון מוגבר לחלות במלנומה. כמו כן, המחקר מאפשר לרופאי עור להשתמש בכלים, שפותחו במסגרתו, כדי להעריך את נזקי השמש בקרב ילדים.

מי נכלל בקבוצות הסיכון הגבוה?

• בהירי עור, שעורם נצרב בקלות.
• בעלי שומות רבות.
• תינוקות, ילדים וקשישים.
• אנשים שבתוקף עיסוקם או תחביבם נמצאים זמן ממושך בשמש.
• צוללנים, גולשים, שחיינים הנחשפים לשמש שעורם רטוב וקולט עוצמת קרינה גבוהה המוחזרת מהמים.
• אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור.
• אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את רגישות העור לקרינת השמש.
• אנשים שעברו השתלת איברים ומקבלים באופן קבוע טיפול בתכשירים המדכאים את מערכת החיסון.

לכן חשוב לדאוג שהילדים לא יסירו את החולצה בזמן שהותם בחוץ ובמים (בעת שהותם במים, מומלץ שילבשו בגד גוף, רצוי בגד ים מיוחד עם שרוול, או חולצת כותנה באריגה צפופה, הדוקה לגוף), ויקפידו על כללי ההגנה גם כאשר אינם בחסות ההורים. למשל, בזמן שהותם בפעוטון, בגן הילדים, בביה"ס, בקייטנה, בתנועות נוער, בספורט וכולי.

מאד חשוב, כי בכל פעם כשאתם יוצאים החוצה עם הילדים, תנקטו באמצעי זהירות מוגברים.

זכרו את המלצת האגודה למלחמה בסרטן "חכם בשמש" -

ח- חפשו צל. יש להשתדל לשהות בצל, אך צריך לזכור כי בחוף הים או בשפת הבריכה, ישנה גם קרינה חוזרת מהחול ו/או המים.

כ- כובע. מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, שיגן מקרני השמש על הפנים, העיניים, הצוואר וגם העורף.

מ- משקפי שמש. מומלץ להרכיב משקפי שמש תקניים המסננים את מעבר הקרניים העל- סגולות.

ב- ביגוד מתאים. מומלץ לכסות ככל שניתן את הגוף בלבוש מלא (חולצה עם שרוול ארוך ומכנסיים). הבדים המספקים את מירב ההגנה מפני קרני השמש הם בדים באריגה צפופה, כמו כותנה.

ש- שעות בטוחות. יש להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10:00–16:00, שהן שעות בהן עוצמת הקרינה היא מרבית.

מ- מסנן קרינה. מומלץ למרוח את אזורי העור שנותרו גלויים לשמש, כחצי שעה לפני היציאה במסנן קרינה עם מקדם הגנה של 30 ומעלה, בצורה הבאה: למרוח שכבה אחת, ולאחר שנספגה למרוח שוב שכבה נוספת, כלומר, למרוח שכבה כפולה, כדי לא לדלג על אזורים מסוימים.

ש- שתיה מרובה. הגוף מזיע ומאבד נוזלים בימים חמים. כדי למנוע את התייבשות הגוף, יש להרבות בשתייה.
באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' רענן ברגר
פרופ' רענן ברגר אונקולוגיה
ד"ר ויקטוריה ניימן
ד"ר ויקטוריה ניימן אונקולוגיה
ד"ר איילת שי
ד"ר איילת שי אונקולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

אולי יעניין אותך - מאמרים נוספים בתחום הסרטן

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו