דלג לתוכן

הטיפים שיעבירו לכם את כאבי הגב

נמאס לכם מכאבי גב? רוצים לישון ולתפקד טוב יותר? תנוחה שכדאי לישון בה, יציבה נכונה ופעילות גופנית הם רק חלק מהטיפים שיעזרו לכם כבר מהיום.

מאת: אורלי נעמן, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 11/02/2014
3 דקות קריאה

נמאס לכם מכאבי גב? רוצים לישון ולתפקד טוב יותר? תנוחה שכדאי לישון בה, יציבה נכונה ופעילות גופנית הם רק חלק מהטיפים שיעזרו לכם כבר מהיום. 


כאבי גב כרוניים עלולים לפגוע באיכות החיים. התעלמות מהם עלולה להחמיר אותם ולהביא למצבים קיצוניים יותר. בהחלט ניתן להגיע להקלה משמעותית בכאבים, ולכן חשוב לשמור על ראש פתוח לגבי גישה הטיפולית בה מעוניינים לבחור.


אין כמו שינה טובה


כשכאבי הגב תוקפים, קשה לישון. הדבר עלול אף להוביל למעגל קסמים לא נעים – פחות שינה, משמעו החרפת כאבי הגב. מה אפשר לעשות?

- הקפידו לישון על הצד.

- הניחו כרית בין הברכיים כדי לשמור על עמוד השדרה בתנוחה ניטרלית ולהקל על העומס בגב. 

- אם צריך לישון על הגב, הניחו כרית מתחת לברכיים.

כאבי גב ויציבה


יציבה לא נכונה עלולה לגרום לכאבי גב חריפים. 

- שבו זקוף, הרפו כתפיים ותמכו בגוף כנגד גב הכיסא.


- שימו כרית או מגבת מגולגלת בין הגב התחתון למושב. 


- הציבו את שתי כפות הרגליים על הרצפה.


נטילת תרופות


במהלך השנים נוספו תרופות רבות נגד כאבי גב, חלקן עם מרשם וחלקן ללא מרשם.


- התייעצו עם הרופא על כל תרופה שאתם מעוניינים ליטול.


- הקפידו לשים לב שהתרופה אינה "מתנגשת" עם תרופה אחרת אותה אתם כבר לוקחים.


- גם אם אתם לא בדיכאון, הרופא עשוי לרשום תרופות נוגדות דיכאון כחלקמטיפול בכאב גב תחתון כרוני.


פיזיותרפיה תלמד אתכם לזוז נכון


פיזיותרפיסטים ילמדו אתכם איך לשבת, לעמוד ולנוע באופן ששומר על עמוד השדרה בקו נכון ומקל את העומס על הגב. הם גם יכולים ללמד אתכם תרגילים מיוחדים לחיזוק שרירי הליבה, שתומכים בגב.


מחקרים מראים שכאשר מחזקים את השרירים, הגמישות והסיבולת, כאבי הגב נחלשים, אך זה לוקח זמן.

לא לנוח עם גב כואב


פעם רופאים נהגו להמליץ על מנוחה במיטה לכאבי גב. כיום אנחנו יודעים ששכיבה ללא תזוזה היא אחד הדברים הגרועים ביותר שאתם יכולים לעשות לגב שלכם, שכן היא עלולה להחמיר את הכאב ולגרום לסיבוכים אחרים.


- הימנעו ממנוחה של יותר מיום או יומיים.


- הקפידו לקום והתחילו לזוז לאט.


- בצעו פעילות גופנית כמו שחייה, הליכה, או יוגה. פעילות גופנית היא אחת הדרכים היעילות והמהירות ביותר להקלה על כאבי גב.


קור וחום להקלה על הכאב


קירור אזורים כואבים בגב עשוי להפחית כאב ודלקתיות.

קררו את האזור הכואב בגב כמה פעמים ביום, למשך 20 דקות בכל פעם. לאחר מספר ימים, חממו את המקום. שימוש בכרית חימום יכול לעזור בהרפיית שרירים ובהגברת זרימת הדם לאזור הכואב. 

בנוסף, נסו אמבטיות חמות כדי להקל על הכאב ולהרפות שרירים.

עיסוי ומגע יכולים להרגיע


האם עיסוי באמת מקל על כאבי הגב ברגע שעוזבים את מיטת הטיפולים? מחקר שנערך לאחרונה מצא שעיסוי שבועי של 10 שבועות שיפר כאב ותפקוד באנשים עם כאב גב כרוני. השיפור נמשך כשישה חודשים, אך פחת לאחר כשנה.


טיפול אפשרי אחר הוא טיפול במגע ידיים המבצע מניפולציה על עמוד השדרה ומבוצע על ידי מומחה מורשה. טיפול זה כולל תרגילים שונים שמתאימים את עמוד השדרה ומשפרים את יכולת התפקוד.

גירוי עצבי


ישנם טיפולים שמפחיתים כאב גב כרוני על ידי גירוי עצבי. אם אין הקלה לאחר טיפול קלאסי, הרופא יכול לשקול הוספת דיקור לתכנית הטיפול. גירוי עצבי חשמלי (TENS) היא שיטה אפשרית נוספת, בה מועברים פולסים חשמליים קלים במטרה לחסום אותות כאב שנכנסים אליהם.


טיפול נפשי ישנה לכם הרגלים


מחקרים מראים שטיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) יעיל מאוד נגד כאב גב כרוני בטווח הקצר והארוך. לדוגמה, כדי לשנות את התגובה של מטופלים לפעילות גופנית, טיפול CBT יכול להתמקד במחשבות הנוגעות לפעילות גופנית ובסיבות שנמנעים ממנה. אנשים שמטופלים ב- CBT מדווחים על ירידה משמעותית בכאבי הגב.


ביופידבק לשליטה בכאב


טיפול בביופידבק נעשה באמצעות מכונה מיוחדת שמאמנת את המוח לשלוט בתגובה לכאב. בטיפול זה תלמדו איך למתן את הנשימה, קצב הלב, זרימת הדם והמתח בשרירים. מספר מחקרים מצאו שביופידבק טוב יותר מטיפול תרופתי להקלה על כאבי גב, שהוא מפחית את עוצמת הכאב בכ- 30% ואין לו תופעות לוואי.


זריקה לעמוד השדרה


הרופא יכול להמליץ על זריקה בעמוד השדרה כדי להפחית את הכאב. ישנם סוגים שונים של זריקות בהם הרופא יכול להשתמש (הזרקה של סטרואידים, למשל, יכולה להקל על דלקת הגורמת לכאב).


ניתוח - רק כשאין ברירה


במקרה של פריצת דיסק, ישנו לחץ גבוה על העצב. במצב כזה, הרופא עשוי להמליץ על דיסקטומיה (הסרה של חלק מחומר הדיסק). לחילופין, הרופא עשוי להמליץ על ניתוח למינקטומיה כדי לשחרר לחץ באזור בו יש לחץ על העצבים או בחוט השדרה. בנוסף, ניתן לעשות איחוי עמוד שדרה כדי לעזור לייצב את עמוד השדרה. כמו בכל הניתוחים, ישנו סיכון שהניתוח לא יצליח ולכן יש להתייחס לניתוח כמוצא אחרון.

מאת: אורלי נעמן, מערכת אינפומד

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר צור בן חיים
ד"ר צור בן חיים אורתופדיה
אורתופד, מומחה בהחלפות ברכיים וירכיים, פציעות ברך ושחזור רצועות
פרופ' דניאל רייס
פרופ' דניאל רייס אורתופדיה
מומחה בכירורגיה אורתופדית, F.R.C.S.E., M.B.B.S
ד"ר אנדריי אנדרחנוב
ד"ר אנדריי אנדרחנוב אורתופדיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"כבר שנכנסים ישנה מזכירה מבינה ענין ובנועם ודר אנדרי מקבל את החולה בשבר פנים ותמיד מוכן להקשיב גם עם זה לוקח זמן ישר כוח לצוות"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו