דלג לתוכן

4 צמחי מרפא שיעזרו להיאבק בסטרס

עבור כל אחד מאיתנו, אירועי חיים מסוימים מובילים לעלייה במפלס הלחץ, בין אם מדובר במשימות הקשורות בעבודה, דאגות כלכליות או בריאותיות, וכן גם חששות או התמודדויות הקשורות במערכות היחסים שלנו. למרות שסטרס עשוי לעיתים לגרום לנו להיות בשיא התפקוד שלנו, אם הוא מופיע באופן עוצמתי וכרוני הוא עלול להשפיע לרעה על הבריאות הכללית. אספנו עבורכם ארבעה צמחי מרפא שיכולים להוות אלטרנטיבה טבעית למלחמה בסטרס

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/06/2021
5 דקות קריאה


סטרס הוא חלק אינטגרלי ממהלך החיים שלנו ורמות מתונות שלו אף יכולות להוות יתרון יחסי ולגרום לנו לתפקד טוב יותר. אולם, בשנים האחרונות, מחקרים רבים הראו כי רמות גבוהות ועקביות של לחץ חברתי או רגשי, כזה שעלול להתעורר בשל עבודה אינטנסיבית, דאגות כלכליות, גירושין, או קשר רעוע, עלולות להשפיע לרעה על מערכת החיסון שלנו[1], "לתרום" להתפתחות של מצבי דלקת[2], למחלות לב [3], ואף להוביל להזדקנות מוקדמת.[4]
גם בטווח הקצר, לחץ מתמשך עלול לגרום לשלל תופעות פיזיולוגיות, כמו למשל כאבי ראש, בעיות עיכול וכן גם תחושת עצבנות או כעס. פעילות גופנית סדירה, שינה מספקת ותזונה מאוזנת, הן כמה מהדרכים הטובות ביותר ללחימה בלחץ. אולם, ישנם גם כמה צמחי מרפא שיכולים לספק מערך תמיכה טבעי נוסף. הנה כמה שכדאי להכיר.




ESB Professional | Shutterstock.


רודיולה רוזאה

רודיולה, או רודיולה רוזאה, הוא סוג של עשב שגדל בטמפרטורות נמוכות, באזורים הררים ברוסיה או באסיה. כבר שנים ארוכות שהוא ידוע  כאדפטוגן - מרכיב טבעי ולא רעיל שמגרה את מערכת הלחץ שבגוף ומגביר את העמידות ללחץ [5]. מחקר מסוים שבחן כ-100 נבדקים שסבלו מעייפות כרונית במשך שמונה שבועות, מצא כי נטילת תוספי תזונה המכילים 400 גרם של תמצית רודיולה, סייעה בשיפור הסימפטומים של התסמונת הכרונית אחרי שבוע אחד בלבד.[6] מחקר נוסף שבחן 118 אנשים הסובלים משחיקה הקשורה בסטרס שלקחו כ-400 גרם של תמציות רודיולה במשך כ-12 שבועות חוו שיפור בתסמינים הקשורים לשחיקה מסוג זה, לרבות חרדה, תשישות ועצבנות [7].

שורש אשווגנדה

מקורו של שורש אשגנדה הוא בהודו, שם הוא משמש רבות את הרפואה המקומית המסורתית.[8]. צמח זה ידוע ביכולתו לשפר את עמידות הגוף ללחץ פיזי ומנטלי[9]. במחקר מסוים ביקשו החוקרים לבדוק מהי השפעת האשווגנדה על תופעות הקשורות לסטרס. במהלכו החוקרים בחנו כ-60 אנשים הסובלים מלחץ מתון ונטלו 240 מ"ג של תמצית אשווגנדה במשך 60 ימים. נמצא כי התוסף הוביל להפחתה משמעותית בלחץ, בחרדה ואפילו בדיכאון. כמו כן, השורש שמקורו בהודו נקשר גם להפחתה של כ-23% מרמות הקורטיזול בבוקר, המוכר גם כהורמון הלחץ[10].
זאת ועוד, סקירה של חמישה מחקרים שבחנו את השפעתו של שורש האשווגנדה על חרדה ולחץ מצאה כי אלה שהשתמשו בתמצית השורש היו בעלי רמות נמוכות יותר של חרדה, לחץ ועייפות[11].

קאווה-קאווה

קאווה- קאווה הוא שיח ירוק עד שמקורו באיי דרום האוקיינוס השקט. שורשיו שימשו את תושבי המקום להכנת משקה טקסי שנקרא קאווה. צמח זה מכיל תרכובות המכונות קווה-לקטונים שידועות בתכונותיהן בכל הקשור להפחתת סטרס והשגת אפקט מרגיע. . [12] סקירה של כ-11 מחקרים שבחנו כ-645 אנשים מצאה כי תמצית הקאווה הקלה על חרדה, המהווה תגובה שכיחה למתח מתמשך[13].
עם זאת, בסקירה אחרת נמצא כי לא קיימות מספיק ראיות המאששות את הטענה שקאווה מקלה על חרדה[14]. ניתן לצרוך את התמצית בתה, בכמוסות, באבקה או בצורה נוזלית. יש לציין כי מחקרי עבר מצאו כי השימוש בצמח עלול לגרום לתופעות לוואי חמורות, כמו נזק לכבד. לכן מומלץ להתייעץ עם רופא/ה טרם השימוש [15].

L תיאנין

L תיאנין היא אחת מחומצות האמינו המרכזיות בעלי תה, אשר נחקרה רבות בכל הנוגע ליכולתה לתרום לרגיעה ולהפחית סטרס, ללא כל השפעה מרדימה[16]. סקירה של 21 מחקרים שבחנה כמעט 68,000 נבדקים מצאה כי שתיית תה קשורה בהפחתת חרדה, שיפור הזיכרון ותשומת הלב. [17]. תופעות אלה יוחסו להשפעה הסינרגטית של הקפאין וה-L תיאנין בתה, שכן נמצא שלכל מרכיב בעצמו השפעה פחותה. עם זאת, מחקרים אחרים מראים כי גם L תיאנין עצמו עשוי לתרום להפגת מתחים.
 


[1] Segerstrom, S. C., & Miller, G. E. (2004). Psychological stress and the human immune system: a meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psychological bulletin130(4), 601–630. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130.4.601
 

[2] Liu, Y. Z., Wang, Y. X., & Jiang, C. L. (2017). Inflammation: The Common Pathway of Stress-Related Diseases. Frontiers in human neuroscience11, 316. https://doi.org/10.3389/fnhum.2017.00316
 

[3] Song H, Fang F, Arnberg F K, Mataix-Cols D, Fernández de la Cruz L, Almqvist C et al. Stress related disorders and risk of cardiovascular disease: population based, sibling controlled cohort study BMJ 2019; 365 :l1255 doi:10.1136/bmj.l1255
 

[4] Oliveira BS, Zunzunegui MV, Quinlan J, Fahmi H, Tu MT, Guerra RO. Systematic review of the association between chronic social stress and telomere length: A life course perspective. Ageing Res Rev. 2016 Mar;26:37-52. doi: 10.1016/j.arr.2015.12.006. Epub 2015 Dec 28. PMID: 26732034.

[5] Anghelescu IG, Edwards D, Seifritz E, Kasper S. Stress management and the role of Rhodiola rosea: a review. Int J Psychiatry Clin Pract. 2018 Nov;22(4):242-252. doi: 10.1080/13651501.2017.1417442. Epub 2018 Jan 11. PMID: 29325481.

[6] Lekomtseva Y, Zhukova I, Wacker A. Rhodiola rosea in Subjects with Prolonged or Chronic Fatigue Symptoms: Results of an Open-Label Clinical Trial. Complement Med Res. 2017;24(1):46-52. doi: 10.1159/000457918. Epub 2017 Feb 17. PMID: 28219059.
 

[7] Lekomtseva Y, Zhukova I, Wacker A. Rhodiola rosea in Subjects with Prolonged or Chronic Fatigue Symptoms: Results of an Open-Label Clinical Trial. Complement Med Res. 2017;24(1):46-52. doi: 10.1159/000457918. Epub 2017 Feb 17. PMID: 28219059.
 

[8] Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. African journal of traditional, complementary, and alternative medicines : AJTCAM8(5 Suppl), 208–213. https://doi.org/10.4314/ajtcam.v8i5S.9
 

[9] Mishra LC, Singh BB, Dagenais S. Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review. Altern Med Rev. 2000 Aug;5(4):334-46. PMID: 10956379.

[10] Lopresti AL, Smith SJ, Malvi H, Kodgule R. An investigation into the stress-relieving and pharmacological actions of an ashwagandha (Withania somnifera) extract: A randomized, double-blind, placebo-controlled study. Medicine (Baltimore). 2019 Sep;98(37):e17186. doi: 10.1097/MD.0000000000017186. PMID: 31517876; PMCID: PMC6750292.

[11] Pratte, M. A., Nanavati, K. B., Young, V., & Morley, C. P. (2014). An alternative treatment for anxiety: a systematic review of human trial results reported for the Ayurvedic herb ashwagandha (Withania somnifera). Journal of alternative and complementary medicine (New York, N.Y.)20(12), 901–908. https://doi.org/10.1089/acm.2014.0177

[12] Chua, H. C., Christensen, E. T., Hoestgaard-Jensen, K., Hartiadi, L. Y., Ramzan, I., Jensen, A. A., Absalom, N. L., & Chebib, M. (2016). Kavain, the Major Constituent of the Anxiolytic Kava Extract, Potentiates GABAA Receptors: Functional Characteristics and Molecular Mechanism. PloS one11(6), e0157700. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0157700

[13] Pittler MH, Ernst E. Kava extract for treating anxiety. Cochrane Database Syst Rev. 2003;(1):CD003383. doi: 10.1002/14651858.CD003383. PMID: 12535473.

[14] Ooi SL, Henderson P, Pak SC. Kava for Generalized Anxiety Disorder: A Review of Current Evidence. J Altern Complement Med. 2018 Aug;24(8):770-780. doi: 10.1089/acm.2018.0001. Epub 2018 Apr 11. PMID: 29641222.

[15] LiverTox: Clinical and Research Information on Drug-Induced Liver Injury [Internet]. Bethesda (MD): National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases; 2012-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK547852/

[16] Nobre AC, Rao A, Owen GN. L-theanine, a natural constituent in tea, and its effect on mental state. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:167-8. PMID: 18296328.

[17] Mancini E, Beglinger C, Drewe J, Zanchi D, Lang UE, Borgwardt S. Green tea effects on cognition, mood and human brain function: A systematic review. Phytomedicine. 2017 Oct 15;34:26-37. doi: 10.1016/j.phymed.2017.07.008. Epub 2017 Jul 27. PMID: 28899506.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
 ויויאנה כץ
ויויאנה כץ פסיכולוגיה
 רן אלמוג
רן אלמוג פסיכולוגיה
 יעל דר
יעל דר פסיכולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו