שאלות ותשובות - עמוד 892
מאת: מערכת אינפומד
לאור מה שתיארת, יתכן שמדובר בסקביאס, המופיע בעיקר באזורי קיפולי עור ובאזור עם חיכוך גבוה. יתכן גם שהסקביאס גרם לזיהום משני אחר. הטיפול שאת לוקחת מטפל בבעיה ולכן לא נראה לי שיש צורך בטיפול נוסף, אך אם אין הקלה, אני ממליץ לך לפנות לרופא עור לבדיקה, ומובן שיש להיזהר לא להדביק את שאר האנשים בבית. בברכה, ד"ר אלעד איכנולד - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
ישנם שני סוגים של גידולים ממאירים בריאות. הסוג השכיח נקרא Non small cell והוא מהווה 75-85% מכלל סרטני הריאות. הסוג הפחות שכיח נקרא Small cell והוא מהווה 15- 25% מכלל גידולי הריאות הממאירים. כדי להחליט על הטיפול המתאים יש צורך בשלב ראשון לדעת באיזה סוג מדובר. את האבחנה עושים על ידי ביופסיה. לא ציינת איזה סוג אבחנו אצל אביך, אך מהעובדה שהציעו לו ניתוח כטיפול ניתן להניח כי מדובר בסוג השכיח, כי זה הסוג שבשלביו המוקדמים ניתן לנתח. על כן אתייחס כאן לסוג הגידולים השכיח הנקרא כאמור Non small cell . גורם חשוב נוסף בהחלטה על הטיפול הוא מידת ההתפשטות של הגידול, כלומר דרגת הגידול. את זה קובעים על- ידי בדיקת רופא, בדיקות הדמיה, ולעיתים גם במהלך הניתוח. לחולים עם גידול בדרגה 1 או 2 (כלומר שהגידול עדיין מוגבל לריאות או בקרבתן בבית החזה) ההמלצה הטיפולית היא על ניתוח. בניתוח לרוב מוציאים את אונת הריאה שבה נמצא הגידול, אולם לעיתים יש צורך להוציא ריאה שלמה. תוצאות הניתוח תלויות בדרגת הגידול וכמובן במצב בריאותו הכללי של החולה. יש חשיבות לבצע את הניתוח אצל מנתח מנוסה בבית חולים שבו יש ניסיון רב ככל האפשר בניתוחים מסוג זה. אצל חולים עם גידול בדרגה 1 - טיפול בניתוח בלבד הינו יעיל למדי. מחקרים הראו כי שיעור החולים שהחלימו כאשר בדקו לאחר 5 שנים הם 60-70% (מדובר בחולים שעברו ניתוח בלבד כטיפול במחלתם). אצל חולים עם גידול בדרגה 2 - למרות שכאן הניתוח פחות יעיל, עדיין הוא יכול לעזור לרבים מהחולים. ככל שהגידול קטן יותר ויש פחות בלוטות לימפה נגועות, הניתוח יעיל יותר. חולים רבים, בעיקר כאלה שעישנו, סובלים ממחלת ריאה כרונית שעלולה להשפיע על אופן תפקוד הריאות. חשוב לבצע לפני ההחלטה על ניתוח בדיקות תפקודי ריאה כדי להעריך כיצד תשפיע הוצאתה של ריאה או חלקה על יכולת הנשימה לאחר הניתוח. טיפול בהקרנות: חולים שאינם יכולים לעבור ניתוח או אינם מעוניינים בכך, יכולים לקבל טיפול בהקרנות. זה פחות יעיל מניתוח, אך יש גם בטיפולים אלה תועלת. לעיתים נותנים טיפול בהקרנות גם לחולים שעברו ניתוח לאחר הניתוח, כדי להקטין את הסיכון שהגידול יחזור. אך ככל הנראה זה לא משפר את הסיכויים. טיפול בכמותרפיה - תרופות שמטרתן לעצור או להאט את גדילת התאים הסרטניים. רוב התרופות ניתנות דרך הווריד ומיעוטן דרך הפה. לרוב נותנים טיפול בכמותרפיה לגידולים בשלבים מתקדמים. כיום גם ממליצים לחולים לקבל טיפולים כימותרפיים לאחר הניתוח. לסיכום, כאשר באים לשקול ולקבל החלטה מהו הטיפול היעיל ביותר לסרטן הריאות, יש לדעת מהו סוג הגידול, מהי דרגת הגידול, ומהו מצבו הבריאותי הכללי של החולה, עם דגש על מצב תפקוד הריאות שלו. כעיקרון אם מדובר בגידול שניתן לנתח אותו, מומלץ לנתח אם מצב החולה מאפשר זאת, שכן זו הדרך שנותנת תקווה לריפוי המחלה. רפואה שלמה לאביך . מידע נוסף באנגלית בקישורים הבאים: http://patients.uptodate.com/topic.asp?file=cancer/2461&title=Lung%20Cancer קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
זוהי תוצאה מאוד גבוהה של בדיקת HCG, אשר מראה שההריון מתקדם יחסית, או שאינו תקין. פני לרופא הנשים המטפל על מנת לעשות בדיקת אולטרסאונד להערכת גיל ההריון ותקינותו. בברכה, ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
קודם כל בשעה טובה על ההריון. בדיקת ה- Avidity ("להיטות") אכן נותנת מושג כלשהו לגבי מועד ההידבקות, אך קשה לקבוע את המועד המדוייק. ברוב המעבדות, אם ערכי הלהיטות קטנים מ-35% חושבים שההידבקות התרחשה לאחרונה. ככל שהערכים גבוהים יותר, כך סביר להניח שההידבקות התרחשה מוקדם יותר. חשוב שתדעי שגם אם ישנה הידבקות, ואפילו הידבקות ראשונית, שנחשבת למסוכנת יותר, יש סיכוי של כ-60% שהווירוס כלל לא יגיע לעובר, וגם אם כן, יש סיכוי של כ-70% שהעובר בכל זאת יהיה בריא לחלוטין. כיוון שאיננו רוצים להסתמך על סטטיסטיקה, מומלץ לעבור ייעוץ גנטי וכן ניקור מי שפיר על מנת להיות בטוחים. עוד מידע על CMV בהריון ועל הסיכונים לעובר תוכלי לקרוא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_090208_2.asp קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
כיוון שהחיסון עשוי מנגיפים מומתים ולא מוחלשים, הריון אינו התוויית נגד לחיסון שפעת. להיפך, משרד הבריאות ממליץ לכל אישה שתהיה מעבר לשבוע 14 בתקופת החורף להתחסן קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
חצוצרות סתומות או חסומות הוא מצב של חסימה, היכולה להיות באזורים שונים של החצוצרה, היכולה לגרום קושי בכניסה להריון. מצב זה מופיע בדרך כלל לאחר דלקת באגן, ניתוח כלשהו בבטן, או הריונות קודמים. לא סיפקת מידע על עברך הרפואי, אך נדיר כי מצב זה מופיע אצל נשים בריאות שלא ילדו עדיין. לא ציינת מהי הבדיקה שביצעת. צילום רחם יכול להטעות לפעמים. הבדיקה המומלצת היא בדיקת "הדגמה סלקטיבית של החצוצרות" - צנתור חצוצרות. זו בדיקה דומה לצילום רחם, אך היא יותר ספציפית ומדגימה טוב יותר את החצוצרות. ישנן כמה אופציות טיפוליות, ביניהן פתיחה של החסימה, או עקיפה של החסימה על ידי הפריה חוץ-גופית. כל טוב! ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
על פי תיאורך את ככל הנראה מוגנת. אבל לא מומלץ להשתמש בקונדום כמה פעמים. קונדום הוא אביזר חד-פעמי, ושימוש חוזר בו עלול להעלות את הסיכוי לזיהומים ולדלקות בדרכי השתן. כמו כן, שימוש חוזר מקטין את יעילות הקונדום. ד"ר נעמה ורבין - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
נשמע שאת סובלת ממה שנקרא גויטר מולטינודולרי, שזו מחלה שפירה, בה מרקם התירואיד (בלוטת התריס או המגן) זרוע בקשריות המכילות נוזל שמיוצר ע"י תאי הבלוטה - קולואיד. לעיתים קשרית כזו יכולה לדמם ולגדול. על אנשים עם גויטר לעשות מעקב באולטרסאונד מדי כשנה, ובמידה ויש חשד לקשרית ממאירה, עושים דגימה ע"י ביופסיית מחט. לשם המעקב מומלץ לעשות בדיקות באותו מקום ואם אפשר ע"י אותו רופא, ויש להשוות את הצילומים זה לזה. במקרה שלך לא נשמע שיש חשד לממאירות - כמובן בהסתייגות כי לא ראיתי את הצילומים. בדימום הזה בקשרית בד"כ למיטב ידיעתי לא מטפלים עד שהוא נספג. בכל מקרה אנא חזרי לרופא אנדוקרינולוג שלך להמשך מעקב והתייעצות. ד"ר רות אליהו - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
התרופה אלטרוקסין, הניתנת בעיקר לטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס, מותחלת במינון נמוך שאפשר להעלותו למינון אחזקתי יומיומי של 200mcg, לפי תפקודי התריס. נכון שצריך להעלות את המינון בהדרגה, ושיש לנהוג משנה זהירות בקשישים ובחולי לב, אך להעלות מינון מ-100 ל-125, בפרט בהינתן שאינך חולת לב ושיש התוויה לכך בהתאם לתפקודי התריס, נשמע לי סביר. לעיתים, מראות בדיקות המעבדה תת-פעילות של הבלוטה בנוטלי אלטרוקסין כתוצאה מנטילה לא נכונה של הכדור. יש ליטול אותו על קיבה ריקה בבוקר, חצי שעה לפני האוכל. נטילה זו לעיתים "מתקנת" את תת-התריסיות שרואים עם המינון המקורי. בברכה, ד"ר טלי צ'רנוביצקי - אינפומד קרא עוד
מאת: מערכת אינפומד
חשוב לבצע את הבדיקה גם בהריון נוכחי זה, מכיוון שככל הנראה יש לך נטייה לקרישיות יתר על סמך התוצאה מההריון הקודם. (LAC RVVT - לופוס אנטיקואגולנט). איני יכולה לומר לך מהי הדחיפות לביצוע הבדיקה, אך בהחלט יכול להיות שתצטרכי טיפול גם הפעם, ולכן עלייך לפנות בהקדם לגינקולוג המטפל. שיהיה בהצלחה! ד"ר קרן גלרון - אינפומד קרא עוד