דלג לתוכן

פרופיל שומנים בדם

פרופיל שומנים בדם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 31/12/2009 תאריך עדכון: 10/05/2021
3 דקות קריאה

1. עברתי בדיקות כולסטרול. הערכים היו נמוכים מ- 200 mg / dL (5.18 mmol / L). האם עליי לבצע בדיקה של פרופיל שומנים בדם?

במידה והערך הכללי של הכולסטרול שלך נמוך מ- 200 mg / dL (5.18 mmol / L) וההיסטוריה המשפחתית שלך אינה כוללת מחלות לב או גורמי סיכון אחרים, כנראה שאין צורך בביצוע בדיקה נוספת של פרופיל השומנים בדם. אולם מומלץ לבחון את ערכיו של כולסטרול ה- HDL (הכולסטרול הטוב) על מנת להבטיח שערכיו אינם נמוכים מדי. מרבית הבדיקות המבוצעות מספקות את הערכים הן של הכולסטרול הכללי והן של
כולסטרול ה- HDL.


2. תוצאות הבדיקה של פרופיל שומנים בדם מצביעות על ערכים גבוהים של טריגליצרידים ואין הצגה של ערכי כולסטרול ה- LDL (הכולסטרול הרע). מדוע?

במרבית הבדיקות של פרופיל שומנים בדם, מחושבים ערכי כולסטרול ה- LDL כערכים נפרדים משאר שומני הדם. אולם, חישוב זה אינו משנה במידה וערכי הטריגליצרידים גבוהים מ- 400 mg / dL
(4.52 mmol / L). על מנת לקבוע את ערכי כולסטרול ה- LDL, כאשר ערכי הטריגליצרידים גבוה
מ- 400 mg / dL (4.52 mmol / L), נדרשת בדיקה מיוחדת, כגון בדיקה ישירה של כולסטרול ה- LDL או בדיקת שומנים אולטרה צנטריפוגלית (אשר מכונה לעיתים גם בדיקת ערכי הבטה Beta -).


3. מהו ה- VLDL?

חלבונים בעלי צפיפות נמוכה במיוחד (VLDL - very low density lipoproteins) הינם אחד מתוך שלושת המרכיבים העיקריים של החלבונים. שני האחרים הם חלבונים בעלי צפיפות גבוהה (HDL) וחלבונים בעלי צפיפות נמוכה (LDL). כל אחד מן המרכיבים הללו מכיל תערובת של כולסטרול, חלבון וטריגליצרידים, אך בכמויות שונות, המיוחדות לכל אחד משלושת סוגי החלבונים הללו. 

ה- LDL מכיל את כמויות הכולסטרול הגבוהות ביותר, ה- HDL מכיל את כמויות החלבונים הגבוהות ביותר, וה- VLDL מכיל את כמויות הטריגליצרידים הגבוהות ביותר. מכיוון שה- VLDL מכיל את כמות הטריגליצרידים הגבוהה ביותר ומכיוון שהרכב החלבונים נותר קבוע פחות או יותר, ניתן להעריך את ערכי כולסטרול ה- VLDL על ידי חילוק ערכי הטריגליצרידים (ב- mg/dL) ב- 5. 

כיום, אין דרך פשוטה ויעילה אחרת אשר יכולה למדוד ישירות את ערכי כולסטרול ה- VLDL, כך שביצוע ההערכה על ידי חישוב הטריגליצרידים היא המפתח במרבית המקרים. חישוב זה אינו תקף במידה וערכי הטריגליצרידים גבוהיםמ- 400 mg / dL (נא ראה שאלה 2 לעיל). נמצא כי יש קשר בין ערכים גבוהים של כולסטרול
ה- VLDL לבין רמת סיכון מוגברת לחלות במחלות לב ובשבץ.


4. מהו כולסטרול שאינו HDL?

כולסטרול שאינו HDL (non-HDL-C) מחושב על ידי חיסור ערכי כולסטרול ה- HDL מערכי הכולסטרול הכללי שלך. התוצאה מציגה את ערכי הכולסטרול האתרוגני – הכולסטרול אשר יכול להצטבר בעורקים שלך, לייצר פלאק, ולגרום להיצרות של כלי הדם שלך וחסימתם. שלא כמו חישוב כולסטרול ה- VLDL (נא ראה שאלה 3 לעיל), חישוב זה אינו מושפע על ידי ערכים גבוהים של טריגליצרידים

ערכי הכולסטרול שלך שאינו HDL משמשים על מנת להעריך את רמת הסיכון שלך ללקות במחלות כלי דם, במיוחד במידה ואתה מציג ערכים גבוהים מאוד של טריגליצרידים, וזאת מכיוון שערכים גבוהים של כולסטרול ה- VLDL מגדילים את רמת הסיכון שלך ללקות במחלות אלה. 

על פי ההמלצות של תוכנית החינוך הלאומית לכולסטרול - תוכנית טיפול III למבוגרים, במידה ואתה מציג ערכים גבוהים של טריגליצרידים (אשר גבוהים מ- 200 mg / dL), ניתן להשתמש בערכי הכולסטרול שאינו HDL כיעד טיפולי נוסף, כגון ביצוע שינויים בסגנון החיים, על מנת להביא לירידה של ערכי שומנים בדם.


האם יש משהו נוסף שעליי לדעת על פרופיל שומנים בדם?

ישנה התעניינות הולכת וגוברת במדידת רמות הטריגליצרידים בבני אדם אשר אינם נמצאים צום. הסיבה לכך היא כי לקיחת דגימה ללא צום מציגה טוב יותר את רמות הטריגליצרידים של חיי היום יום, מכיוון שבמשך מרבית שעות היממה מציג הגוף ערכים של פרופיל השומנים בגוף שהם לאחר אכילת ארוחה ולא ערכים בזמן צום. 

אולם, עדיין לא ודאי כיצד אמורים לפרש את התוצאות של ערכים אשר נמדדו ללא צום על מנת להעריך את רמות הסיכון, ולכן בנקודת הזמן הנוכחית אין שינויים בהמלצות של ביצוע בדיקת פרופיל שומנים בדם בזמן צום.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עודד שינברג
ד"ר עודד שינברג ראומטולוגיה
מומחה לראומטולוגיה ולרפואה פנימית
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר יונתן קוגן
ד"ר יונתן קוגן קרדיולוגיה
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, אסותא אשדוד, קרדיולוג מומחה במחלות לב והתמחות בהפרעות קצב
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו