בלסטומיקוזיס (Blastomycosis)

ראשי

תאור

בלסטומיקוזיס היא מחלה הנגרמת על ידי הפטרייה הדימורפית האנדמית במרכז ארצות הברית, Blastomyces dermatitidis. הפטרייה נמצאת בטבע בצורת הקור (Mould) והופכת בגוף לצורה השמר (Yeast). ההידבקות היא תוצאה של שאיפת האבקוקים (Conydiae) אל דרכי הנשימה.
באנשים בריאים המחלה חולפת מעצמה והיא מעוטת תסמינים, לרוב חום, חולשה וירידה במשקל. לעיתים, ובעיקר אצל אנשים עם כישלון חיסוני, מתפתחת מחלה מערכתית. הביטוי השכיח ביותר הוא דלקת ריאות ואחריו נגעים בעור (כרוביתיים או מכוייבים), דלקת העצם (אוסטאומיאליטיס), דלקת בלוטת הערמונית, או זיהום במערכת העצבים המרכזית.

ד"ר מרים וינברגר

האנציקלופדיה הישראלית לרפואה
הוצאת ידיעות ספרים 2007

אבחון ובדיקות

אבחון ובדיקות

המחלה בלסטומיקוזיס מאובחנת בקלות על ידי בחינה מיקרוסקופית של דגימות מהאיבר הנגוע או צמיחה בתרבית.

בדיקות סרולוגיות אינן יעילות במחלה זו ומנוצלות בעיקר לצרכים אפידמיולוגיים.

מניעה וטיפול

טיפולים ותרופות

תרופת הבחירה לבלסטומיקוזיס היא איטראקונאזול (Itraconazole) מקבוצת האזולים (Azoles). אם קיימת סכנת חיים מטפלים באמצעות Amphotericin B.

שאלות ותשובות






פורומים אורטיקריה (סרפדת)

הודעה
מחבר
תאריך/שעה
זולייר אירה 26/10/2020 15:00
  • שלום האם ידוע על קשר בין בעיות לב ובין שימוש ממושך בזולייר?

  • + הוסף תגובה
זולייר ולב ד"ר רמית מעוז-סגל 26/10/2020 20:06
  • ישנן תופעות לוואי לא שכיחות שקשורות במערכת הקרדיווסקולרית. במידה ועולה חשד כזה יש להתריע בפני הרופא המטפל כדי שיעשה ברור בהתאם למצב

  • + הוסף תגובה
פריחה מפושטת אחרי קורונה נועה 26/10/2020 20:04
  • שלום, בת 64, בריאה בדר"כ, כחודש וחצי לאחר החלמה מקורונה. משלב ההחלמה הופיעה פריחה באזורים רבים בגוף: ידיים, רגליים, בטן, גב ועוד. כאשר היא מתחזקת ונחלשת לסרוגין. לאחרונה, מתרבים גם מקרים שהפצעים הופכים למוגלתיים, ואורך זמן ארוך עד להחלמתם. שאלתי, האם התופעה מוכרת, האם היא יכולה להיות קשורה לקורונה, וכיצד ניתן לטפל או להקל, בעיקר בפצעים המוגלתיים. תודה

  • + הוסף תגובה
תפרחת וקורונה ד"ר רמית מעוז-סגל 26/10/2020 20:05
  • בהחלט ייתכן והתפרחת קשורה לקורוונה. לגבי טיפול - כדאי להגיע להבדק

  • + הוסף תגובה
טלפסט והשמנה שרה 26/10/2020 15:16
  • אני מאובחנת עם אורטיקריה כרונית כבר כחצי שנה ונוטלת באופן קבוע 4 טלפסט ביום. במקביל לפני כחודשיים התחלתי טיפול בזולייר, כרגע ללא כל הטבה.לאחרונה שמתי לב שעליתי במשקל ללא שינוי תזונתי של ממש. האם שימוש בטלפסט (180), במינון הנוכחי, יכול לגרום להשמנה?

  • + הוסף תגובה

הצטרפו לאינדקס הרופאים!