דלג לתוכן

שאלות ותשובות - עמוד 832

 אני בת 38 ונוטלת סימבאסטאטין להורדת כולסטרול. ידוע לי שבהריון צריך להפסיק את התרופה.   אם במקרה נכנסתי להריון כשאני עדיין עם התרופה, האם כבר נגרם נזק? ואם אני מתכננת הריון, כמה זמן לפני עלי להפסיק עם התרופה?
אני בת 38 ונוטלת סימבאסטאטין להורדת כולסטרול. ידוע לי שבהריון צריך להפסיק את התרופה. אם במקרה נכנסתי להריון כשאני עדיין עם התרופה, האם כבר נגרם נזק? ואם אני מתכננת הריון, כמה זמן לפני עלי להפסיק עם התרופה?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

סטטינים, קבוצת התרופות להורדת רמת הכולסטרול, נחשבים לאסורים לשימוש בהריון. הואיל ותרופה זו אינה שכיחה בטיפול בנשים בגיל הפוריות, המידע אודות השפעותיה על ההריון הוא חלקי למדי. קיימים דיווחים רבים בספרות על השפעה טרטוגנית (הפוגעת בעובר) של סטטינים. ההשפעה כוללת מומים מסוגים שונים שהתפתחו בעובר ויוחסו לטיפול בסטטינים. מצד שני, קיימים דיווחים סותרים על בדיקות של קבוצות גדולות של נשים שנטלו את התרופה מול נשים שלא נטלו את התרופה, שלא הראו שכיחות גבוהה יותר של מומים עובריים אצל הנשים שנטלו את התרופה. דיווחים אלה לא השוו את שכיחות ההפלות בין שתי הקבוצות. ידוע ברפואה שאחת הסיבות השכיחות להפלות בשליש הראשון של ההריון היא מומים בעובר, כך שיש המתייחסים לדיווחים אלה באופן ביקורתי. לאור חוסר העקביות וחלקיות המידע, ההמלצה כיום היא לא ליטול את התרופה במהלך ההריון, לא כל שכן כשברור שהחיסרון או הסכנה האפשריים של נטילת התרופה בתקופת ההריון עולים על היתרון שבנטילתה. לא קיים מידע בנוגע לזמן הפסקת התרופה טרם הכניסה להריון. התרופה נמצאת בדם לכל היותר במשך ימים ספורים לאחר נטילתה, כך שמומלץ להפסיקה לאורך כל התקופה בה מנסים להיכנס להריון וכן לאורך כל ההריון. אם נכנסת להריון בזמן הטיפול בתרופה, ההמלצה היא להפסיק את התרופה ולהמשיך במעקב הריון רגיל. יש לספר כמובן על נטילת התרופה לרופא הנשים העוקב אחרייך. רפואה שלמה ד"ר אמיר בר-שי - אינפומד קרא עוד

 CPK כיום 540; מזה שנים אחדות הוא ברמה דומה פחות או יותר. לפני שלוש שנים היה 470.  רופא המשפחה קובע שמדובר בבעיה של שרירים, ומייעץ לי לצמצם פעילות גופנית. האומנם?  בבדיקה הוא שלל בעיות בראש או בלב.
CPK כיום 540; מזה שנים אחדות הוא ברמה דומה פחות או יותר. לפני שלוש שנים היה 470. רופא המשפחה קובע שמדובר בבעיה של שרירים, ומייעץ לי לצמצם פעילות גופנית. האומנם? בבדיקה הוא שלל בעיות בראש או בלב.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

קיימות סיבות רבות לעליה ב-CPK, ביניהן תרופות (למשל קבוצת הסטאטינים להורדת כולסטרול, אבל גם תרופות נוספות), מחלות שריר, מחלות אנדוקריניות (למשל, תת- פעילות של בלוטת התריס), מחלות נוירולוגיות ועוד. בחלק מן המקרים לא התגלתה הסיבה, למרות בירור נרחב הכולל ביופסיית שריר. בעיה בשרירים בדרך כלל תלווה בסימפטומים כמו כאבי שרירים או חולשת שרירים, אם כי בהחלט עשויה להיות עליה ב-CPK בשלב הפרה-סימפטומטי, כאשר חולשה או כאבים יופיעו בהמשך. אצלך, לאור העובדה שמדובר בערך יציב במשך מספר שנים, וללא סימפטומים - ההסבר קצת פחות סביר. אם אתה מעוניין לבצע פעילות גופנית ונמנע מכך בגלל ה- CPK, אני מציעה לך להמשיך את הבירור אצל נוירולוג, שיוכל להעריך אם אכן מדובר במחלת שריר או עצב (זאת, כמובן, בהנחה שהסיבות האחרות נשללו על ידי רופא המשפחה שלך). ד"ר ליה עשת - אינפומד קרא עוד

 אני בת 13. ה- BMI שלי הוא 18.07. זאת אומרת שאני במצב של תת-משקל. אני יחסית נמוכה ואני יחסית שמנמנה. האם זה הגיוני שאני יחסית שמנה וה BMI שלי מעיד על זה שאני במצב של תת-משקל? אם זה חשוב, עדין לא קיבלתי מחזור.
אני בת 13. ה- BMI שלי הוא 18.07. זאת אומרת שאני במצב של תת-משקל. אני יחסית נמוכה ואני יחסית שמנמנה. האם זה הגיוני שאני יחסית שמנה וה BMI שלי מעיד על זה שאני במצב של תת-משקל? אם זה חשוב, עדין לא קיבלתי מחזור.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

תוצאת ה BMI שלך אכן מעידה על תת-משקל, ועל כן אין זה הגיוני שאת יחסית שמנה. יתכן שדימוי הגוף (הדרך בה אנחנו חושבים ומרגישים לגבי הגוף שלנו) שלך אינו תואם את המצב האמיתי. מצב של תת-משקל יכול לגרום לאי הופעת המחזור בשל חוסר ברכיבי תזונה החיוניים להתפתחות, ועל כן חשוב שתפני לרופא המשפחה אשר יפנה אותך לבדיקות הנדרשות. בנוסף, את יכולה לפנות לדיאטנית קלינית אשר תתאים לך תפריט מאוזן המתאים לגילך. בברכה, נטע מלחי - דיאטנית קלינית דואר אלקטרוני: netta_m@015.net.il עוד באינפומד חישוב מדד מסת הגוף קרא עוד

 האם יש קשר בין התרופה  Lustral לבין רמת שומנים גבוהה בדם? למשך כמה זמן מותר לקחת Lustral?
האם יש קשר בין התרופה Lustral לבין רמת שומנים גבוהה בדם? למשך כמה זמן מותר לקחת Lustral?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

מחקר מדצמבר 2006 שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry בדק את הקשר בין תרופות ממשפחת ה- SSRI לבין הסינדרום המטבולי, ומצא כי Sertalin (לוסטראל), Fluoxetine (פרוזק) ו- Fluvoxamine (פבוקסיל) קשורים הן להשמנה באזור הבטן והן להיפרכולסטרולמיה - רמת כולסטרול גבוהה בדם. Paroxetine (סרוקסאט) קשור בהשמנה מרכזית ובאזור הבטן, אך אינו גורם לעליה ברמת הכולסטרול, ואילו ה- Citalopram (ציפראמיל, רסיטל) אינו קשור כלל בסינדרום המטבולי, כלומר אינו גורם להשמנה ולא לעלייה ברמת הכולסטרול. ממצאים אלה עולה כי יש קשר בין לוסטראל לבין רמה גבוהה של כולסטרול. ההמלצה למטופלים שנוטלים תרופות מקבוצה זו היא להיות במעקב קפדני אחרי רמת הכולסטרול, וכן לשמור על דיאטה מתאימה. לגבי משך נטילת התרופה, אני לא חושבת שיש התוויה חד-משמעית. בדרך כלל, כל זמן שהתרופה עוזרת לך, רצוי שתיקחי אותה. ניתן להפסיקה לפי הצורך בהתייעצות עם הרופא המטפל. אם הבעיות של העלייה במשקל או רמת הכולסטרול מהוות סיבות להפסקת נטילת התרופה, ניתן לנסות את התרופה ציפראמיל. בברכה, ד"ר שירי אורי - אינפומד קרא עוד

 האם אני יכולה להדביק את עצמי בהרפס? יש לי כרגע הרפס בשפתיים ואני חוששת שאני במקרה אדביק את עצמי במקומות אחרים בגוף, לדוגמה בזמן מקלחת. האם זה אפשרי?   עד מתי יש להשתמש בזובירקס? כרגע אין לי יותר שלפוחיות, אולם העור אדמומי ומעקצץ, ואיני בטוחה אם אלה שאריות של הרפס או מפני שהעור יבש וזקוק לקרם לחות במקום לזוביקרס. אני חוששת שמרוב שימוש בזובירקס תשאר לי צלקת, מכיוון שהעור כבר ממש התחיל להתקלף. אני משתמשת בזובירקס 6 ימים.
האם אני יכולה להדביק את עצמי בהרפס? יש לי כרגע הרפס בשפתיים ואני חוששת שאני במקרה אדביק את עצמי במקומות אחרים בגוף, לדוגמה בזמן מקלחת. האם זה אפשרי? עד מתי יש להשתמש בזובירקס? כרגע אין לי יותר שלפוחיות, אולם העור אדמומי ומעקצץ, ואיני בטוחה אם אלה שאריות של הרפס או מפני שהעור יבש וזקוק לקרם לחות במקום לזוביקרס. אני חוששת שמרוב שימוש בזובירקס תשאר לי צלקת, מכיוון שהעור כבר ממש התחיל להתקלף. אני משתמשת בזובירקס 6 ימים.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

אכן, ישנה אפשרות של הדבקה עצמית בהרפס ממקום אחד בגוף למקומות נוספים אם לא שומרים על כללי היגיינה. יש להימנע מנגיעה בשלפוחיות בידיים, במיוחד כאשר מורחים את המשחה או מגרדים בשל העקצוץ הטורדני. אם הידיים נגעו בשלפוחיות - יש לשטוף אותן עם סבון. אותו הכלל נכון לגבי מגבות, ובמיוחד כאלו שנגבנו בהן שלפוחיות או שהועברה אליהן מוגלה. עדיף להשתמש במגבת אחת לאיזור הנגוע ובמגבת אחרת לשאר האזורים. הזובירקס פועל אך ורק על וירוס פעיל ולא על הוירוס בצורתו הרדומה. לכן, שימוש יתר אינו מזיק לטיפול. הזובירקס איננו מטפל במחלה, אלא מקצר את משך הופעתה ומוריד את חומרת התסמינים הנלווים למחלה. כל עוד ישנם עקצוצים ושלפוחיות מפרישות, יש להניח שהמחלה פעילה. בשלבים הסופיים כאשר השלפוחיות התייבשו לחלוטין והתקלפו ואין תחושת כאב או עקצוץ - המחלה כבר בנסיגה ואין תועלת במריחת משחת הזובירקס. חשוב להימנע מגורמים להתפרצות חוזרת שלהמחלה, כגון היחשפות לשמש, עליית חום גוף, התקפי אלרגיה ומגע עם מקור הדבקה פוטנציאלי. להלן קישור למידע על התרופה ולתשובה נוספת עם מידע על השימוש בה. http://www.infomed.co.il/drug1.asp?dID=43 קרא עוד

 לקחתי פארוקסטין (כדור אחד) כחודש ועברתי לקלונקס 0.5 מ"ג (חצי כדור בבוקר וחצי כדור בערב). אני לוקחת קלונקס כבר 40 יום. רציתי לדעת אם הכדורים יכולים לגרום לצילינדר או לבעיות ראיה אחרות.
לקחתי פארוקסטין (כדור אחד) כחודש ועברתי לקלונקס 0.5 מ"ג (חצי כדור בבוקר וחצי כדור בערב). אני לוקחת קלונקס כבר 40 יום. רציתי לדעת אם הכדורים יכולים לגרום לצילינדר או לבעיות ראיה אחרות.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

קלונקס עשויה במקרים נדירים לגרום לטשטוש ראיה, הפרעה בתנועת העיניים, ראיה כפולה או ניסטגמוס. פארוקסטין עשויה לגרום לטשטוש ראיה בפחות מ- 10% מן המקרים, אבל לא סביר שהיא תגרום לכך 40 יום לאחר הפסקת הטיפול. קרא עוד

 אני בשבוע 29 להריוני. שאלתי נוגעת לאנטיביוטיקה שקיבלתי ששמה DICLOXACILLIN 500 MG. האם התרופה מותרת לשימוש, האם אין חשש לעובר?
אני בשבוע 29 להריוני. שאלתי נוגעת לאנטיביוטיקה שקיבלתי ששמה DICLOXACILLIN 500 MG. האם התרופה מותרת לשימוש, האם אין חשש לעובר?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

לא ציינת מדוע קיבלת תרופה זו. היא מצויה בקטגוריה B מבחינת שימוש בהריון, כלומר, בניסויים בבעלי- חיים לא נמצאה השפעה טרטוגנית, אולם לא בוצעו ניסויים מבוקרים בבני- אדם, ולכן אם אין ברירה היא מותרת לשימוש, אולם ייתכן ובהתוויה אותה את מקבלת קיימות אפשרויות אחרות. קרא עוד

 רציתי לדעת אם רמת הטסטוסטורן קשורה לגודל הפין? אם כן, אם אקח טסטוסטורן, האם אורך הפין ישתנה? אני בן 16.
רציתי לדעת אם רמת הטסטוסטורן קשורה לגודל הפין? אם כן, אם אקח טסטוסטורן, האם אורך הפין ישתנה? אני בן 16.
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

טסטוסטרון הוא "הורמון גברי". הורמון זה אחראי, בין היתר, על התפתחות מאפיינים זכריים משניים כמו שיעור בבית השחי ובאזור החלציים, קול נמוך, מסת שריר, ייצור הזרע, גדילת בלוטת הערמונית וכן צמיחת איברי המין. לקיחת תוספת טוסטסטרון אינה מאריכה, מעבה או מגדילה את איבר המין בשום צורה שהיא. תוכל לקרוא עוד על הנושא כאן: http://www.infomed.co.il/questions/q_100407_6.asp קרא עוד

 האם מסוכן לעשן במהלך ההריון? מהם הסיבוכים ולעובר ואם?
האם מסוכן לעשן במהלך ההריון? מהם הסיבוכים ולעובר ואם?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

כן, בהחלט מסוכן לעשן במהלך הריון. נמצא קשר בין עישון לבין רבים מסיבוכי ההריון, כמו הפלות, קרע בשליה, לידה מוקדמת ותינוקות במשקל נמוך. העישון פוגע במשק החמצן של התינוק, הן עקב שינויים בשליה הגורמים לירידה באספקת החמצן והן עקב רמות גבוהות בדם האם של חד תחמוצת הפחמן (CO), העוברות אל מחזור הדם העוברי. עישון עשוי לגרום גם לנזק ישיר לחומר הגנטי של העובר. כאשר האם מעשנת, העובר נחשף למעל 2,500 חומרים כימיים הנמצאים בסיגריה. עישון במהלך ההריון מגביר פי 1.5-3.5 את הסיכון להולדת תינוקות במשקל נמוך. הסיכון עולה ככל שצריכת הסיגריות גבוהה יותר. עישון מעלה את הסיכון להפלה טבעית בשלבים מוקדמים של ההריון ולקריעה מוקדמת של הקרומים - סיבוך העשוי לגרום ללידה מוקדמת וזיהומים. בנשים מעשנות השכיחות של היפרדות שליה, העשויה לגרום למות העובר - גבוהה מאשר בלא מעשנות. לנשים מעשנות סיכוי של פי 1.3-2.5 ללידה מוקדמת, עם כל סיבוכי הפגות המשתמעים מכך. גם הסיכון להולדת ולד מת גבוהה יותר במעשנות. באשר לשכיחות מומים מולדים - מחקרים שונים מצאו נתונים סותרים. לאחר הלידה תינוקות של אימהות מעשנות נמצאים בסיכון מוגבר מעט לתמותה, מוות בעריסה, זיהומים של מערכת הנשימה, מחלות של דרכי האוויר, כולל אסתמה, דלקות אוזניים, קומה נמוכה, כישורי למידה נמוכים יותר, היפראקטיביות ורמת הישגים בבית הספר נמוכה משל ילדים לאמהות שאינן מעשנות. קרא עוד

 אני אחרי ניתוח טבעת, ובהמלצת הדיאטנית התחלתי לקחת צנטרום ג'וניור למציצה פעמיים ביום. מייד אחרי הכדור השני התחיל לי כאב בטן ואחריו היה לי שלשול. האם ייתכן שזו תופעת לוואי של הצנטרום?
אני אחרי ניתוח טבעת, ובהמלצת הדיאטנית התחלתי לקחת צנטרום ג'וניור למציצה פעמיים ביום. מייד אחרי הכדור השני התחיל לי כאב בטן ואחריו היה לי שלשול. האם ייתכן שזו תופעת לוואי של הצנטרום?
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד

כמוסות של מולטי-ויטמין ומינרל כולל בדרך מכילות גם ברזל. נטילת ברזל עלולה לגרום לרגישויות במערכת העיכול, ויתכן שזו הסיבה לכאבי הבטן ולשלשול. תוכלי להתייעץ עם הדיאטנית על החלפת התכשיר לתכשיר המכיל סוג שונה של ברזל, או שאינו מכיל ברזל כלל. אני מדגישה שאני רק משערת שהסיבה לבעיה היא הברזל: יתכן שכאבי הבטן הופיעו מסיבה אחרת לחלוטין. מאחר שאת לאחר ניתוח, אם תחושות אלו נמשכות, אל תתעלמי מהן וגשי בהקדם לרופא המטפל בך. בברכה, נטע מלחי -דיאטנית קלינית דואר אלקטרוני: netta_m@015.net.il קרא עוד

רופאים מומלצים
 סאלוס
סאלוס פנימית
הבית לרפואה פרטית מתקדמת
ד"ר עומר פלייסיג
ד"ר עומר פלייסיג רפואת שיניים
אורתודונט מומחה ליישור שיניים ולסתות
ד"ר יקטרינה שיפרשטיין
ד"ר יקטרינה שיפרשטיין רפואת שיניים
רפואת שיינים לילדים, כירורגיה פה ולסת, פרוטטיקה מתקדמת
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו