הצטננות, שיעול, כאב גרון, כאב ראש חום ותסמינים נוספים של דרכי הנשימה העליונות הן תלונות נפוצות בילדים ומבוגרים. העובדה שתסמינים אלו מאפיינים מגוון רחב של מחלות, לעתים קרובות מקשה על זיהוי ואבחנה מדויקת של המחלה ושל מחולל המחלה (בין אם מדובר בנגיף, חיידק או גורם אחר). בבדיקת משטח אף ניתן לדגום את הפרשות הרירית על מנת לקבוע מקור זיהומי למחלה ולזהות את הגורם[1].
צילום: shutterstock | Basilico Studio Stock
מטרת הבדיקה
הבדיקה נועדה לשמש ככלי באבחנת זיהומים של דרכי הנשימה העליונות ושל קרום המוח. לאחר זיהוי חיידק, לרוב תבוצע בדיקת רגישות לאנטיביוטיקה על מנת לסייע בקביעת הטיפול התרופתי הנדרש[2].
מחלות ומצבים בריאותיים שהבדיקה יכולה לזהות
הבדיקה יכולה לזהות זיהומים שונים של מערכת הנשימה, הכוללים את[3]:
נגיף השפעת – מהגורמים הנפוציםלדלקת של דרכי הנשימה העליונות והתחתונות, במיוחד בחודשי החורף.
הבדיקה יכולה לזהות גם גורמים של דלקת קרום המוח (Meningitis) הנגרמת כתוצאה מחדירה של חיידק או נגיף אל קרום המוח. מתאפיינת בחום, כאבי ראש, קשיון עורפי, בחילות והקאות[3].
אוכלוסיות בסיכון
מומלץ לבצע את הבדיקה בהוראת רופא.ה ובהופעת תסמינים המתאימים למחלות המוזכרות, במיוחד במקרים של דלקות חוזרות ודלקות שאינן מגיבות לטיפול. אין איסורים מיוחדים על ביצוע הבדיקה אך מומלץ תמיד להיוועץ ברופא.ה המטפל.ת[3].
אופן ביצוע הבדיקה
לא נדרשות הכנות מיוחדות לבדיקה. הבדיקה כוללת דגימה של חלקים שונים של רירית האף באמצעות מטושוהשמתו בנוזל סטרילי. נוזל זה ישמש כמדיום ליצירת תרבית ולזיהוי החיידק או הנגיף. אין הנחיות מיוחדות לאחר הבדיקה. תוצאות יגיעו לרוב תוך ימים בודדים[3].
אזהרות
סיכון: הבדיקה כרוכה בסיכון מינימלי ביותר. במהלך הבדיקה תיתכן תחושה לא נעימה או שיעול[3], ובמקרים נדירים ייתכן דימום קל מהאף[4].
פענוח תוצאות
[3] תוצאה שלילית עיבוד הדגימה לא הביא לזיהוי גורם זיהומי מחולל. משמעות תוצאה שלילית היא שהגורם למחלה אינו זיהומי, או שלא ניתן לזהותו עקב מגבלות הבדיקה.
תוצאה חיובית תוצאה חיובית מעידה על גורם זיהומי למחלה. באמצעות בחינה מיקרוסקופית, צביעה, ובדיקות נוספות ניתן לזהות באופן מדויק את הגורם. באמצעות קביעת הגורם ניתן להתאים טיפול ספציפי ויעיל למחלה. בנוסף, תוצאות מסוימות עלולות לחייב בבידוד על מנת למנוע את המשך הפצת הגורם והדבקה נוספת.
שלום. אין עדות מחקרית שתרסיס אף סטרואידלי עוזר לנוזלים באוזניים. במקרים שיש חסימה אפית יש הגיון לתת לשיפור הנשימה האפית. סביר מאוד שהנוזלים אחרי דלקת באוזן יתפנו עם הזמן ללא טיפול. בברכה.
התחלתי טיפול באוזן לילד באגיסטן בהמלצת רופאת ילדים במשך 8 ימים במקביל התפתח חיידק באוזן הרופאה נתנה סטרקסל למשך 6 ימים ובזמן הזה הטיפול באגיסטן הופסק לטובת הטיפול בחיידק האם ניתן להמשיך את הטיפול באגיסטן בסיום הטיפול בסטרקסל לזמן שנותר לטיפול כדי להשלים את הטיפול כדי שהפטרייה לא תחזור כלומר עוד 7 ימים באגיסטן? או שצריך להתחיל את הטיפול באגיסטן מהתחלה?
שלום, איפה ניתן היום בארץ לבצע בדיקת שיקוף RF וידאו פלואורוסקופיה למנגנון הבליעה? בכל בתי החולים שפניתי אליהם אמרו שהבדיקה כבר לא מבוצעת אצלם יותר. אשמח לעזרה, תודה רבה
שלום ד״ר יקר, בתי מקבלת אחת לחודש אוגמנטין בגלל דלקות חוזרות. הפכעם, הדלקת חזרה אחרי פחות משבועיים והרופאה רוצה לתת טיפול אנטיביוטי חוזר. א. אני ממש חוששת לתת לה ככ הרבה אנטיביוטיקה מדובר בתינוקת בת שנה וחצי שגם בפעם האחרונה קיבלה אוגמנטין 600. ב. האם זה בכלל יעיל לתת לה עוד מאותו הדבר? הדלקת חוזרת כל הזמן ובטווח זמן לא סביר בכלל אולי האוגמנטין לא יעיל כבר בשלב זה?? אודה עדרתך הדחופה אני לא יודעת מה לעשות לא ברור לי אם לדחוף לה כל הזמן אנטיביוטיקה שאולי לא עובדת בכלל זה תקין.. תודה