שחפת היא מחלה זיהומית מדבקת הנגרמת על ידי החיידק התוך-תאי מיקובקטריום טוברקולוזיס (Mycobacterium tuberculosis) ומתבטאת בעיקר במערכת הנשימה. מחלת השחפת עלולה לערב את כל מערכות הגוף השונות, והיא נפוצה בעיקר באזורים מתפתחים בעולם. דרך ההדבקה הנפוצה ביותר המחלה היא טיפתית בין בני אדם. חשיפה לחיידק בפעם הראשונה גורמת למחלה ראשונית בריאות. לרוב, לאחר השלב הראשוני, שחפת הופכת להיות מחלה רדומה שאינה גורמת לתסמינים למשך תקופה. במצב של דיכוי חיסוני או גיל מבוגר, עלולה להתרחש רה-אקטיבציה של החיידק, שתגרום למחלה שניונית בריאות ולעתים גם להתפשטות לאיברים שונים ולמחלה סיסטמית קשה[1].
צילום: shutterstock | Near D Krasaesom
מטרת הבדיקה
בבדיקה זו ניתן לזהות את חיידק השחפת בשתן כעדות לזיהום שחפת פעיל [1].
מחלות ומצבים בריאותיים שהבדיקה יכולה לזהות
[2] שחפת – מחלה חיידקית רב מערכתית המתבטאת בעיקר במערכת הנשימה ובריאות. ניתן לסווג את המחלה ואת התסמינים השונים לפי שלב המחלה (מחלה פעילה ומחלה רדומה) ולפי המערכות השונות בגוף.
לאחר חשיפה ראשונה לנגיף עלולה להתפתח מחלה ראשונית, בה החיידק מגיע לרקמת הריאות, יוצר תגובה דלקתית המערבת מספר סוגים של תאי חיסון ומביא להתפתחות של נגע שפיר (גרנולומה) באזור המרכזי של הריאה.
ברוב הנדבקים, השלב הבא הוא מחלה רדומה, בה החיידק נשאר בגוף אך אינו פעיל. שלב זה אינו גורם לתסמינים כלל.
במחלה שניונית (בשל רה-אקטיבציה או בשל חשיפה נוספת לשחפת) עלולה להתפתח מחלה סימפטומטית שעלולה להחמיר ולערב מערכות נוספות. התסמינים הנפוצים ביותר הם תסמינים נשימתיים כגון:
במחלה מפושטת החיידק יכול להתפשט למערכות ולאיברים שונים ולגרום למגוון תסמינים – בהתאם לאיברים המעורבים כגון כליות, מעי, עמוד שדרה, מוח ועוד.
אוכלוסיות בסיכון
מומלץ לבצע את הבדיקה בהוראת רופא.ה ובהופעת תסמינים נשימתיים המתאימים לשחפת, במיוחד במדוכאי.ות חיסון מסיבות שונות (חולי איידס, חולי סרטן ועוד) ובמי שהיה עשוי להיחשף לחיידק[3].
אופן ביצוע הבדיקה
לא נדרשת הכנה מוקדמת לבדיקה. הבדיקה כוללת איסוף שתן לכלי קיבול שיינתן במעבדה. תוצאות יגיעו תוך מספר ימים עד מספר שבועות[1].
אזהרות
סיכון: הבדיקה אינה פולשנית ואינה חושפת את הנבדק.ת לסיכונים[4].
פענוח תוצאות
[1] תוצאה שלילית תוצאה זו מעידה על היעדר החיידק בשתן ותומכת בשלילת האבחנה של מחלה פעילה.
תוצאה חיובית תוצאה זו מעידה על הימצאות החיידק בשתן ומאשרת באבחנה של שחפת פעילה.
יש לציין כי תוצאה שלילית אינה בהכרח שוללת את האבחנה של זיהום וכי ייתכן שהדגימה לא מכילה מספר מספק של חיידקים לצורך זיהוי. בנוסף, ייתכן כי חיידקי השחפת נמצאים בגוף אך המחלה בשלב הרדום ולכן אינם ניתנים לזיהוי בשתן
בן 27, מעשן נרגילה באופן מסיבי, לפני כחודשיים הגעתי למיון עם כאבי חזה ושוחררתי לאחר צילום חזה שנראה תקין. לפני כשבועיים הגעתי שוב למיון עם 40 מעלות חום, בליווי כאבי חזה, ואושפזתי למספר ימים לאחר שבבדיקת סיטי נמצאה קשרית ריאתית עם גבולות בלתי סדירים בריאה ימנית תחתונה בקוטר 1.2 ס"מ. לאחר הערכה לא ברורה של דלקת ריאות (למרות שלא היו שום סימני כאב מלבד חום גבוה) טופלתי באנטיביוטיקה ושוחררתי לביתי עם המלצה למעקב וביצוע CT חזה בעוד כחודשיים. סרטן ריאות ידוע כקטלני וגילוי מוקדם שלו עשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההחלמה. כמה זמן ההמתנה הזה עד הבדיקה הוא קריטי? ומה הסיכויים לגידול ממאיר?
הקשרית שמתוארת מחייבת בירור עי ct חוזר לצורך מעקב . חודשיים זה זמן סביר ביותר למעקב לאחר הקשרית אך במידה והקשרית נראת לשודה כמובן מומלץ לא לדחות את הבירור ולקחת ביופסיה
הוסף תגובה
תוצאות בדיקה
אביב03/10/2019 | 19:02
להלן תוצאות בדיקת הC.T שהתקבלו היום. אשמח לקבל פרשנות. מצאים: מבוא בית החזה ללא סטיות. אין לזהות לימפאדנופתיה בבתי שחי, במיצר או בשערי הריאות. טימוס. יש לציין תוספת רקמתית בצורת "משולש" במיצר הקדמי-עליון, ללא אפקט לחץ על האיברים הסמוכים. הממצא מתאים לשרידי הלב בגודל תקין. לא הודגם תפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. הקנה והסימפונות הראשיים שמורים. הסננה פוקאלית שנצפתה ב-RLL בבדיקה הקודמת נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתי חדש. מעבר החזה/בטן ללא סטיות. האדרנלים שמורים. האאורטה והעורק הריאתי בקוטר תקין. ללא נגע פוקאלי חשוד בעצמות. סיכום: ההסננה הפוקאלית שנצפתה בבדיקה הקודמת ב-RLL הפעם נספגה לחלוטין. ללא עדות לממצאים ריאתיים חדשים.
ביצעתי בדיקת רנטגן עקב ליחה כרונית מעל חצי שנה. לפי הפענוח הכל תקין אבל הסתכלתי על הצילום ויש כמה כתמים שחורים שנראים מוזר. שה באמת תקין? מהם בדיוק הכתמים הללו? מצרף תמונות https://ibb.co/60jgW8w8 https://ibb.co/sJqKksj2 תודה רבה!!!!
מה שנראה לעין בלתי מקצועית כ"כתמים מוזרים" עשוי לעיתים קרובות להיות המבנה התקין של דרכי הנשימה, אזורי אוורור בריאות, או אפילו צללים אנטומיים שנוצרים כתוצאה מהזווית שבה צולם הצילום (כמו היטל של צלעות או כלי דם שחוצים את הרקמה). ההמלצה שלי: מכיוון שציינת שאתה סובל מליחה כרונית מזה חצי שנה, אל תסתפק בפענוח הכתוב בלבד. מומלץ מאוד לגשת עם הצילומים עצמם לרופא המטפל (רופא משפחה או רופא ריאות). הוא יוכל להשוות את ממצאי הדימות לתלונות הקליניות שלך ולשלול כל סיבה לדאגה בצורה מוסמכת.
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיטן בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום. רק לפי התשובה בכתב וללא עיון בדיסק קשה להתרשם. באופן כללי, מדובר באזור בריאה הימנית שבו שקיקי האוויר התמלאו בנוזל או בהפרשות (במקום באוויר), מה שיוצר מראה של "כתם" בעל גבולות ברורים בבדיקה. הממצא הזה מעיד לרוב על מצב רפואי כמו דלקת ריאות או הצטברות נוזלים, ומחייב התייעצות עם הרופא המטפל
שלום אמא שלי בת 72 עש תה c.t ריאות) בית חזה( ולהלן תוצאות:לא נצפו בלוטות לימפה מוגדלות, הודגמו מוקדים סמי-סולידים בהיקף הריאות ובתבנית זכוכית מט קטנים מרובים בגודל עד 5 מ"מ, מומלץ ct עם בית החזה מעקב בעוד כ 6 חודשים, מה התוצאות אומרות?