שמות מסחריים
- סרזט Cerazette
- פומיניק Fominic
- דיאמילה DIAMILLA
דזוגסטרל הינו הורמון סינתטי הדומה להורמון המין הטבעי - פרוגסטרון.
הוא משמש למניעת הריון ע"י עיכוב הביוץ ועיבוי רירית צוואר הרחם לשם שיבוש קליטת הביצית המופרית. דזוגסטרל מצוי בגלולות למניעת הריון המכילות רכיב פרוגסטוגני בלבד ובגלולות משולבות המכילות מלבדו גם רכיב אסטרוגני.
גלולות למניעת הריון המכילות רכיב פרוגסטוגני בלבד מיועדות בעיקר לנשים מניקות (כיוון שאסטרוגן מדכא את ייצור החלב) או לנשים שרגישות או סובלות מגלולות משולבות. בשונה מגלולות אחרות למניעת הריון, יש ליטול גלולות אלו באופן רציף. בשימוש בגלולה המכילה דזוגסטרל לבדו, הדימום הווסתי יכול להופיע בתדירות גבוהה או נמוכה בהשוואה למצב שקדם לנטילת הגלולה או לא להופיע בכלל. בשימוש ממושך, בשילוב עם רכיב אסטרוגני, עולה הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, בעיות בכלי דם (בריאות או ברגליים), יתר לחץ דם, סרטן שד, סרטן שחלות, סרטן הרחם או דמנציה. הסיכון למצבים אלו מוגבר בשילוב עם עישון.
הנחיות ודגשים:
• סרטן שד: חשוב לבדוק באופן קבוע את השדיים שלך. סרטן השד נמצא בתדירות מעט גבוהה יותר בנשים הנוטלות גלולות לעומת נשים באותו גיל אשר אינן נוטלות את הגלולה. הפסקת הגלולה מפחיתה את הסיכון, כך ש-10 שנים לאחר ההפסקה, הסיכון זהה.
• פקקת: פקקת היא היווצרות של קריש דם, אשר עלול לחסום כלי דם של הרגליים. אם קריש זה מתנתק מהוורידים בהם הוא נוצר, הוא יכול להגיע ולחסום את עורקי הריאות ולגרום לתסחיף ריאתי. סימנים אפשריים: כאבים בחזה, קוצר נשימה, התמוטטות ואפילו מוות.
• הפרעות פסיכיאטריות: מספר נשים המשתמשות באמצעי מניעה הורמונליים, כולל דזוגסטרל דיווחו על דיכאון, היכול להיות רציני ולפעמים עלול להוביל למחשבות אובדניות. יש לפנות לייעוץ רפואי נוסף, בהקדם, במקרה של שינויים במצב הרוח וסימפטומים דיכאוניים.

צילום: shutterstock
מידע על התרופה
אזהרות
תופעות לוואי
יש לרשום תרופות רק על פי ההתוויות של משרד הבריאות
המידע נלקח בין היתר מעלונים רפואיים ובכל מקרה אינו מחליף התייעצות עם רופא
רופאים בתחום
המומחים של Infomed עונים על שאלות:
שאלה: תבחין משולש בוצע בשבוע 17 מלא. נמצא מדד לתסמונת דאון של 1:388. בבדיקת סקר שליש ראשון נמצא מדד סיכון לנ"ל של 1:2000. כמו כן IGG שלילי, IGM גבולי. האם יש הצדקה לדיקור מי שפיר? אם כן, מהן תופעות הלוואי של בדיקה זו?
שאלה: אני בת 33. לפני כ-3 חודשים התחלתי להרגיש נפיחות בבטן, וכן עלייה במשקל - דבר שמפריע לי מאוד. אני סובלת מתת-פעילות של בלוטת התריס ונוטלת אלטרוקסין וכעת אני מאוזנת. בבדיקת גסטרוסקופיה נמצא חיידק וטופלתי באנטיביוטיקה אך המצב לא השתנה. לאור זאת, הציע הגסטרואנטרולוג לבדוק אם מדובר במצב דחק שגורם לעלייה במשקל ובנפיחות. אני מנסה להיכנס להיריון אך פוחדת מאוד מהשמנה. לדעת הפסיכולוג זו הסיבה לדחק. קיבלתי מרשם של ציפרלקס במינון של 1/2 כדור ביום + תוסף בשם אצטיל L קרניטין. אני נוטלת מגוון תוספי תזונה, ביניהם אומגה 3, ויטמין C, מולטי מייל, ויטמין D וחומצה פולית - כל אלה בנוסף לאלטרוקסין. אני סובלת מאוד מהעלייה במשקל ויותר מכך מהרגשת הנפיחות המעיקה והבלתי נסבלת. האם יש סכנה בנטילת ציפרלקס לפני כניסה להריון או במהלכו? לדעתי איני סובלת מדיכאון, אלא רק ממצב גופי שהשתנה. האם צריך תקופת "ניקיון" מהכדור לפני הכניסה להריון? כיצד יש ליטול את התרופות? את כולן יחד? האם תרופהאו תוסף תזונה מסוימים יכולים להפריע להשפעת האלטרוקסין או החומצה הפולית?
שאלה: בתקופת הצבא סבל בני מכאבי חזה חזקים בצד שמאל. נתנו משככי כאבים שלא עזרו. הוא צעק מכאבים והיו לו קשיי נשימה. שלחו אותו לצילום ואשפזו אותו. היה חשד לכל מיני דברים, ובסופו של דבר התגלה שיש לו הומוזיגוט ליידן + mtafr, אירוע של נוזל ותסנין משמאל ללא חום, האבולוגיה לא ברורה, אין אמצעי הדמיה שמראה רזולוציה של הנוזל והממצא. הוא נמצא במעקב של מרפאת קרישה והתבקש לחזור על בדיקה של lupus anticoagulant והתוצאה היתה 1.45. בדיקות נוספות: lac rvvt 1.34 fibrinogen 453 אודה לכם על הסבר תוצאות הבדיקות.
שאלה: בתלסמיה מינור יש פגם גנטי בשרשרת הגלובין המרכיבה את ההמוגלובין - החלבון הנושא את החמצן בדם. לאנשים עם תלסמיה מינור יש אנמיה קלה מאוד (רמת המוגלובין מעט נמוכה) שלא צריך לטפל בה. המשמעות היחידה היא שאשה עם תלסמיה מינור עשויה ללדת ילד עם תלסמיה מיג'ור, שהיא מחלה קשה מאוד, אם היא מביאה ילדים לעולם עם אדם נוסף בעל תלסמיה מינור. למידע בנושא - http://www.thalassemia.com
המומחים של Infomed ממליצים לקרוא:
בדיקות קשורות
-
בדיקות דם
-
בדיקת הריון
תרופות קשורות
-
גאנירליקס
-
דיקלקטין
-
כוריוגונדוטרופין אלפא (אוביטרל)
-
טיבולון
-
איטראקונאזול





