טיפולי פוריות הם טיפולים והליכים המסייעים להתגבר על גורמים המקשים או מונעים השגת היריון. הליכים אלו מהווים פעמים רבות אופציות לנשים ולזוגות שלא הצליחו להרות באמצעות יחסי מין לא מוגנים, או שכבר עברו טיפולי פוריות שונים אך עדיין לא הגיעו להריון, כמו גם לנשים חד הוריות ולזוגות חד מיניים המעוניינים בילד/ה. כדי לבצע טיפולי פוריות יש להתייעץ עם גניקולוג או גניקולוגית, ובמקרים מסוימים אף יש להתייעץ עם מומחה פריון[1]. שלושת שיטות הטיפול הקיימות היום הן טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF), הזרעה וצד שלישי.
צילום: shutterstock
מתי מתבצע
בעולם כ-8-12% מהזוגות חווים בעיות פוריות, כאשר קרוב למחצית מהמקרים עלולים לנבוע מגורמים המשפיעים על גברים[2].טיפול פוריות מתבצעים לאחר שהוגדר מצב של אי פוריות. בישראל, אי פוריות נחשבת לאחר שנה של קיום יחסי מין סדירים ללא שימוש באמצעי מניעה. כמו כן, במצבים מסוימים ניתן לפנות ישירות לטיפולי פוריות כמו במקרה של נשים מעל גיל 39, זוגות חד מיניים ונשים שרוצות להיות אימהות חד הוריות.
הכנות לטיפול
ההכנות לטיפול תלויות בשיטת הטיפול. בשלב הראשון תיבחן ההיסטוריה הרפואית של המטופלת ובמרבית המקרים יתבצעו בדיקות דם ובדיקות אולטרסאונד מקדימות לצורך אבחון ובחירת שיטת הטיפול המתאימה ביותר. כמו כן, במקרים רבים יש צורך בהכנות מקדימות כגון נטילת תרופות המעלות את הסיכוי לביוץ, זריקות המעודדות צמיחה של זקיקים, השבחת זרע ועוד.
טיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) – בשיטה זו מפגישים ביצית וזרע במעבדה, מחוץ לגוף האישה. במידה והביצית מופרית, מחזירים את העובר (ברוב המקרים מחזירים מספר עוברים בו-זמנית כדי להגדיל את הסיכוי להתעברות) לתוך רחם האישה, לצורך השתרשות העובר והתחלת הריון.
הזרעה – בטיפול זה מחדירים זרע של גבר לתוך רחם האישה באמצעות צינור צר וארוך הדומה לקשית דקה.
צד שלישי – בשיטה זו הטיפול נעשה בסיוע של צד שלישי, שיכול להיות מורכב מתרומת זרע -שימוש בזרע שנתרם במקרה בו גבר אינו מייצר זרע תקין; תרומת ביצית -כאשר המטופלת אינה מייצרת ביציות הניתנות להפריה; פונדקאות - נשאית הריון הנושאת עובר שאינו קשור אליה מבחינה ביולוגית. המקרה זה ניתן להשתמש גם בתרומת ביצית או זרע.
אחרי הטיפול
בימים ובשבועות שלאחר אחד מטיפולי ההפריה, אפשר לצפות להתעברות האישה או הפונדקאית. ניתן לערוך בדיקת היריון באמצעות ערכה ביתית או אצל הרופא/ה המטפל/ת.
סיכונים
טיפולי פוריות יכולים להקל על נטל אי הפוריות של נשים ומשפחות, אך הם גם יכולה להציב אתגרים בריאותיים כגון שיעורים גבוהים של לידה מרובת עוברים, לידה מוקדמת ולידה במשקל נמוך[3]. בנוסף, שימוש בתרופות מסוימות במהלך טיפולי פוריות עלולות להשפיע על בריאות האם, כגון לפגוע ברמות הגלוקוז והאינסולין - תופעות שאינן בהכרח נראות בתחילת ההיריון; שינויים בפרופיל השומנים[4]; תגובה דלקתית, ושינויים מטבוליים ואנדוקריניים[5], ועוד. מאחר שלא תמיד מושגת הצלחה מיידית, לעיתים הטיפולים עלולים להימשך חודשים ואף שנים. בעקבות כך, במקרים רבים הטיפולים אף כרוכים בהתמודדות נפשית של האישה ו/או הזוג[6].
תוצאות הטיפול
שיעורי ההצלחה של טיפולי פוריות תלויים בשיטת הטיפול ובגורמים נוספים כגון הגיל והמצב הבריאותי של המטופל/ת.
שלום פרופסור, אנחנו בהליך של פונדקאות ותרומת ביצית. לבעלי היה חיידק בזרע שטופל ע"י שני סבבים של אנטיביוטיקה. אח"כ ביצענו תרבית נוספת ווידאנו שהחיידק עבר. חודש לאחר מכן נסענו לגיאורגיה להקפיא זרע לקראת היך של תרומת ביצית ופונדקאות. הערכים של הזרע, בדוח שהם שלחו לנו אח"כ היו ממש טובים, אבל עדיין היו ליקוציטים בזרע בשיעור של 2 המורפולוגיה היה 2. אני אציין ששבוע קודם לכן, בעלי ביצע בדיקת זרע בארץ לאחר שהחיידק עבר. הליקוציטים היו 1 המורפולוגיה 4. האורולוג אישר שהבדיקה תקינה וניתן להקפיא את הזרע. מה דעתך? האם הזרע שהקפאנו תקין או שיכול לפגוע בתהליך? המון תודה
נראה שנתוני הזרע שהוקפאו למטרה הייעודית הנם הטובים ביותר שהופקו מבעלך וישרתו את המטרה באופן היעיל ביותר
הוסף תגובה
המשך לשאלה
המשך לשאלה הקודמת23/06/2026 | 23:28
שלום פרופסור, הכוונה שמה שהוקפא בגיאורגיה זה בזרע עם מורפולוגיה 2 לויקוציטים 2. האם על אף שהחיידק עבר, נשארו ליקוציטים שיכולים לפגוע באיכות הזרע? מה הסיבה לכך ששבועים קודם לכן, בבדיקה שעשינו בארץ המורפולוגיה היתה 4 ליקוציטים 1? המון תודה
היי פרופסור תודה על המענה עשיתי היום שוב לאחר יומיים בטא 1572 הרופא אמר לי לקבוע בדיקת דופק עוד שבועיים האם לעשות עוד בטא או שלא רלוונטי העלייה תקינה ?
אני בת 31 שאבתי ביציות יצא לי 10 ביציות 5 הפכו לעובדים דרגה ראשונה שאבת בתאריך 13/06 תאריך 16/06 החזרת שני עוברים תאריך 21/06 ירד נקודות דמים בהירים כמה נקודות והפסיקו האם זה טוב מתי יכולה לבצע בדיקת הריון בדם הכי מוקדם
אשמח לעצות אני בת 46 רוצה להשתמש בביציות מוקפאות. 10 חודשים אחרי קיסרי אלקטיבי. בהסטרו לא ראו הידבקויות. סבב 1 קיבלתי פרוגילוטון הרירית הגיעה בשיא ל4 והיתה תלת. . אחכ התחלתי סבב עם אסטרופם כמה ימים, ומעבר לפרגובריס והכל התחרבש. קיבלתי מחזור תוך כמה ימים. עכשיו 10 ימים על אסטרופם וגינלי 3 פעמים ביום. הרירית רק 4.5 ולא תלת. אשמח לעצתך מה אפשר לעשות? ועוד שאלה אם הרירית לא תלת כבר 10 ימים ונגיד שעוד כמה ימים היא תהיה תלת האם כדאי להחזיר בכל זאת או להמתין לחודש הבא? האם יש הצלחות בכזה מקרה?
שלום, אני בטיפולי פוריות כבר שנתיים וחצי, ואחר 4 שאיבות בIVF. בפעם הראשונה לא היה מה להחזיר, בשניה הוחזר לי עובר לא תקין, בשלישית הוחזר עובר לא תקין, וברביעי - לפני מספר ימים, הוחלט להחזיר לי עובר אחד ביום 2 של 2PN ולהמתין עם עובר נוסף ליום 5 ובסוף בוטלה ההחזרה השניה מהתפתחות לא תקינה. בדיקות זרע והיפרספרמיה תקינות. האם יש סיכוי טבעי לעובר שהוחזר לי החודש להתפתח להריון? מה עשויה להיות הבעיה והאם יש דרך לטפל בה? תודה.