בדיקת על-שמע (אולטרסאונד) של הבטן והאגן (Ultrasound of abdomen and pelvis)
על-שמע (אולטרסאונד) של הבטן והאגן היא בדיקת דימות של האיברים הפנימיים של הבטן והאגן: כבד, כיס מרה, לבלב, טחול, כליות, כלי הדם הגדולים, כיס השתן, רחם ושחלות או ערמונית. הבדיקה מתבצעת באמצעות גלי שמע קצרים מאוד שאינם ניתנים לשמיעה.
באמצעות מכשיר העל-שמע ניתן "לראות" את האיברים הפנימיים: את מיקומם, את צורתם, את גודלם ואת מרקמם ולאבחן על ידי כך מצבים חולניים, כגון אבנים בכיס המרה או בכליות, מצבים דלקתיים, גידולים או מומים מלידה באיברים השונים. בבדיקה מודגמת תנועה באיברים וזרימה בכלי דם, ולכן ניתן להיעזר בה כדי לאבחן הפרעות בזרימות הדם, וכן להתקין ביופסיות מחט או ניקוזים בהנחיית על-שמע.
מכשיר העל-שמע מורכב ממכונה שבתוכה מחשב ועליה צג שעליו משתקפת התמונה, למכשיר מחובר מתמר בגודל של קופסה קטנה. המתמר משדר גלי-שמע וקולט את ההדים שמוחזרים על ידי האיברים הפנימיים. לאחר עיבוד, התמונה משתקפת על צג המכשיר. הטכנאי או הרופא הרדיולוג מורח על הבטן ג'ל ובאמצעות המתמר בודק את האיברים, כאשר הנבדק שוכב על גבו או מסובב על הצד או על הבטן.
משך הבדיקה כ-30 דקות. יש לצום 12 שעות לפני בדיקת בטן, ולשתות 6 כוסות מים, שעתיים לפני הבדיקה, בבדיקת אגן.
הבדיקה נוחה, אינה מכאיבה ואינה גורמת נזק לרקמות.
ד"ר דיאנה גייטיני
באמצעות מכשיר העל-שמע ניתן "לראות" את האיברים הפנימיים: את מיקומם, את צורתם, את גודלם ואת מרקמם ולאבחן על ידי כך מצבים חולניים, כגון אבנים בכיס המרה או בכליות, מצבים דלקתיים, גידולים או מומים מלידה באיברים השונים. בבדיקה מודגמת תנועה באיברים וזרימה בכלי דם, ולכן ניתן להיעזר בה כדי לאבחן הפרעות בזרימות הדם, וכן להתקין ביופסיות מחט או ניקוזים בהנחיית על-שמע.
מכשיר העל-שמע מורכב ממכונה שבתוכה מחשב ועליה צג שעליו משתקפת התמונה, למכשיר מחובר מתמר בגודל של קופסה קטנה. המתמר משדר גלי-שמע וקולט את ההדים שמוחזרים על ידי האיברים הפנימיים. לאחר עיבוד, התמונה משתקפת על צג המכשיר. הטכנאי או הרופא הרדיולוג מורח על הבטן ג'ל ובאמצעות המתמר בודק את האיברים, כאשר הנבדק שוכב על גבו או מסובב על הצד או על הבטן.
משך הבדיקה כ-30 דקות. יש לצום 12 שעות לפני בדיקת בטן, ולשתות 6 כוסות מים, שעתיים לפני הבדיקה, בבדיקת אגן.
הבדיקה נוחה, אינה מכאיבה ואינה גורמת נזק לרקמות.
ד"ר דיאנה גייטיני
רמת סיכון:
אין נתוניםשאלות ותשובות
- אשתי בת 32 ואובחנה כסובלת משחלה פוליציסטית. היא סובלת מעודף משקל, שיעור יתר, ומחזור לא סדיר. מאחר שלא הצלחנו להשיג להריון, אנחנו לפני התחלת טיפולים במרפאת פוריות. לאחרונה קראתי תרופה (יש הטוענים שהיא רק תוסף מזון) שנקראת DCI או D-Chiro-Inositol, שי
- בני, בן 24, עבר לפני שלושה ימים בדיקת קולונוסקופיה, וזו התשובה שהוא קיבל: באילאום סופי בליטות פוליפוידיות ססיליות רבות בקוטר 3-6 מ"מ יכול להתאים להיפרפלזיה בלוטות לימפה. הוא הופנה לבדיקה במסגרת בירור בשל כאבי בטן, הרגשת כובד ושלשולים. בנוס
- אני בת 34. הפסקתי ליטול גלולות למניעת הריון לפני כמה חודשים במטרה להיכנס להריון. לאחר כמה חודשים אובחנתי כבעלת שחלות פוליציסטיות, אך אני בדרך כלל מקבלת מחזור בזמן, ומרגישה כאבי ביוץ כל חודש. שבוע לאחר הביוץ האחרון היתה לי הפרשה ורודה לפני ואחרי קיו
- אני בת 22. חוסנתי נגד צהבת A וצהבת B לפני כשנתיים ומעט לאחר מכן נגד צהבת B. לא עשיתי את החיסון השני של צהבת מסוג A ואת השלישי של צהבת מסוג B כעבור 12-6 חודשים. כעת אני צריכה להתחסן נגד צהבת B לקראת לימודי פיזיותרפיה. האם אני צריכה לעשות את כל החיסון
- עשיתי בדיקת דם והתוצאה היתה PROGESTERONE 36.50 NMOL/L אני בת 26, נכנס להריון הראשון באופן ספונטני, לעובר לא היה דופק, ועשיתי גרידה בשבוע 7. התגלה פקטור 2 הטרוזיגוט. נכנסתי להריון שני באופן ספונטני. לאחר 5 חודשים שבהם קיבלתי קלקסאן הסתיים ההריון
- אבקש את עזרתך בפענוח בדיקת זרע. האם המורפולוגיה במצב נורמלי? viscosity - high volume - 3.5 pH - 8 count - 44 tot. count - 154 motility - 55 grade - 2-3 Morphology normal - 3 borderline - 1 amorphous - 79 pyriform - 9 rount - 2 Tail -
- אני בת 35. יש לי כמה שאלות הקשורות לתופעות בזמן המחזור החודשי. כשבועיים לאחר הווסת אני חשה בכאבים בבטן התחתונה. הבנתי שאלה כאבים הנובעים מביוץ, והחודש קיבלתי לכך אישור בעקבות מעקב זקיקים. בנוסף לכך ישנם כאבים בזמן הווסת. כשבוע לאחר הביוץ יש לי כאבי
- אני בת 29. ברצוני לדעת אם יכולה להופיע וסת בשבועות הראשונים של ההריון, בשבוע הראשון-שני. האם דבר זה הוא נורמלי?
- אני בת 27 ומתכננת להיכנס להריון. לא חליתי מעולם באבעבועות רוח ואני מעוניינת לקבל חיסון. קראתי באתר שצריך להמתין 3 חודשים לאחר קבלת החיסון. מה הסיבה לכך? האם 3 חודשים זה די והותר, או שכדאי לתת עוד זמן ליתר ביטחון?
- בבדיקת סונר של בטן עליונה נתגלה כי "הכבד בעל רקמה אקוגנית לא אחידה עקב הסננה, וייתכן שחלק מהכבד שמור". למה התכוון המשורר?
מאמרים בנושא על-שמע (אולטרסאונד) של הבטן והאגן

האם כל אחד מתאים להיות הורה?
מאת: מערכת אינפומד 12/05/2011
מאת: מערכת אינפומד 12/05/2011מחקר אשר נעשה באוניברסיטה העברית מעלה כי 15% מהרופאים תומכים בביצוע סינון מועמדים לטיפולי פוריות לכתבה המלאה

סרטן קיבה – כיצד מתכוננים לטיפולי סרטן הקיבה
מאת: מערכת אינפומד 23/02/2010
מאת: מערכת אינפומד 23/02/2010סרטן קיבה – כיצד מתכוננים לטיפולי סרטן הקיבה לכתבה המלאה


תשובת מומחה 




