דלג לתוכן

מהי רפואה משלימה?

מה זה רפואה משלימה ולמה היא נהפכה לכל כך פופולארית? האם היא בטוחה ואיזה סוגי טיפולים משלימים יש? התשובות בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009
6 דקות קריאה

כדי להבין מה זה רפואה משלימה, כדאי תחילה להבדיל אותה מרפואה קונבנציונאלית. רפואה משלימה היא בעצם תחום ברפואה אשר אוצר בתוכו מגוון טיפולים וגישות אשר אינם חלק ממערכת הטיפולים המוכרים ברפואה הקונבנציונלית, המערבית. ניתן להבדיל בין שלוש גישות המקובלות היום ברפואה[1]:
 

  • רפואה קונבנציונאלית – הגישה הרפואית המקובלת כיום בעולם המערבי שנעשית על ידי מומחים ומומחות בתחום הרפואה (רופאות/ים, אחים/ת, רוקחות/ים וכו') לצורך אבחון וטיפול בתסמינים ומחלות באמצעות תרופות, ניתוחים, בדיקות הדמיה ועוד. רפואה קונבנציונאלית מכונה גם רפואה מערבית.
  • רפואה משלימה – בישראל נהוג לכנות רפואה זו גם רפואה אלטרנטיבית (בארה"ב, למשל, נהוג להפריד בין משלימה לאלטרנטיבית, שכן אלטרנטיבית משמשת תחליף לטיפול רפואי קונבנציונאלי), וכשמה כן היא: רפואה המלווה באמצעות טיפולים משלימים את הטיפול הרפואי הקונבנציונאלי, אך היא אינה מספקת טיפול עצמאי במקומו. לדוגמה שימוש בדיקור סיני כדי לעזור להפחית תופעות לוואי של גלי חום בגיל המעבר.
  • רפואה אינטגרטיבית - גישה המשלבת רפואה קונבנציונלית עם גישות מעולם הרפואה המשלימה שהוכחו באמצעות המדע כבטוחות ויעילות. גישה זו מדגישה לעתים קרובות את העדפותיו של המטופל/ת ואת הראייה ההוליסטית – התייחסות להיבטים הנפשיים, הפיזיים והרוחניים של הבריאות.

התרחבות השימוש ברפואה משלימה

השימוש ברפואה משלימה ואלטרנטיבית הפך לנפוץ בשני העשורים האחרונים. השכיחות של שימוש בטיפולים משלימים באוכלוסיות ברחבי העולם נעה בין 9.8% ל-76%. כאשר מחקרים מראים שהסיבות העיקריות לשימוש בטיפולים אלו היו[2]:
 
  • היתרונות הצפויים ובטיחות הטיפולים.
  • יכולת השליטה והשתתפות של המטופל/ת בטיפול.
  • התאמה של הטיפולים לתרבות החברתית, האמונות והצרכים של המטופל/ת.
  • זמינות ונגישות הטיפולים.
  • השפעה מחברים, משפחה ותקשורת ההמונים.
  • חוסר שביעות רצון מהרפואה קונבנציונלית.

תקריב של יד מחדירה מחט דיקור לגוף במסגרת רפואה משלימה
צילום: shutterstock | maoyunping

המודעות לתחום רפואה משלימה הגיעה גם למוסדות הרפואה הקונבנציונלית. בשנים האחרונות קופות החולים ובתי חולים בארץ ובעולם הקימו מרפאות משלימות לחולים/ות במחלות השונות. ביטוחי הבריאות בארץ גם הם מכסים במקרים רבים את התחום ומציעים טיפולים במסגרות פרטיות. הדרישה ההולכת וגוברת בארץ גם הביאה להקמתם של בתי ספר רבים, המשלבים לעיתים גם תקופת התמחות בארצות המזרח.


בנוסף, מחקרים רבים נעשו על רפואה משלימה, כשאר תחום הרפואה הסינית הוא התחום הנחקר ביותר ועם תוצאות שמראות הרבה יעילות[3]. גם תחום הכירופרקטיקה[4], שנחשב לטיפול מוכר על ידי משרד הבריאות בישראל, נחקר רבות והראה יעילות בהרבה מחקרים. כך גם אוסטאופתיה[5], רפלקסולוגיה[6], ועיסוי רפואי[7]. כמובן שתחומים רבים נוספים ממשיכים להיחקר, אך פעמים רבות קשה להקיף את כל הגישה הטיפולית כמו במקרה של נטורופתיה, בעוד שבמקרים אחרים קיימים פרסומים עם תוצאות לא חד משמעיות, כמו במקרה של הומאופתיה.

מהם סוגי הטיפולים ברפואה משלימה?

ישנו מגוון גדול של טיפולים משלימים. חלק מהטיפולים מבוססים על מניפולציות ותרגולים גופניים, חלק מבוססים על טכניקות של גוף נפש וישנם טיפולים המבוססים על כוח אנרגיית הגוף. להלן כמה דוגמאות לטיפולים משלימים נפוצים[8]:
 
  • עיסוי רפואי – עיסוי של קצות העצבים ונקודות הלחץ של הגוף כדי להביא להרפיה. טיפול בעיסוי עשוי להוביל להפחתת מתח וחרדה, שיפור מצב הרוח, סיוע בהרפיה ושליטה בכאב. במקרה של ניתוח, עיסוי יכול לקדם ריפוי באתרי החתך ואף למנוע או להפחית צלקות. למציאת מעסה רפואי/ת.
  • רפלקסולוגיה - טיפול הכרוך בהפעלת לחץ ידני על אזורים בכף הרגל, ביד או באוזן המשפיעים על איברים או מערכות הגוף השונות. רפלקסולוגיה עשויה לעזור להקל על תסמינים כגון כאב, עצירות ובחילה. לחצו כאן למציאת רפלקסולוגים/ות.
  • כירופרקטיקה ואוסטאופתיה – אלה הן גישות מעשיות המתמקדות בעמוד השדרה ובמפרקים אחרים של הגוף והחיבור שלהם למערכת העצבים. גישות אלו כוללות הזזת השרירים והמפרקים באמצעות מתיחה, לחץ עדין והתנגדות. גישות אלו יכולות לעזור להקל על כאבי השרירים ולשפר את הניידות והתפקוד הכלליים. גישות אלו גם יכולות לסייע בהפחתת חומרת תסמינים שונים, לרבות מיגרנות, כאבי מחזור ותסמונת התעלה הקרפלית. לרשימת כירופרקטים מומלצים או מטפלי אוסטאופתיה.
  • ביופידבק - טכניקת אימון שבאמצעותה ניתן ללמוד לשלוט במחשבות, ברגשות או בהתנהגות. בשלב ראשון נעשות מדידות של תפקודי הגוף (לדוגמה EEG למדידת גלי מוח, א.ק.ג. למדידת קצב הלב, EMG למדידת עצבי השרירים), ובמהלך הטיפול מזהים שינויים במדידות אלו כדי ללמוד אסטרטגיות התמודדות חדשות. לרשימת מטפלים בביופידבק.
  • הילינג / רייקי - צורה של ריפוי השואפת לקדם בריאות, לשמור על רווחה ולעזור לאדם להגיע לרמה גבוהה יותר של תודעה. המטפלים/ות מכוונים את האנרגיה דרך הידיים שלהם (מחזיקים אותן מעל הגוף הלבוש), ומתעלים אנרגיה לאזורים מסוימים. המטרה היא לאזן את מרכזי האנרגיה או ה"צ'אקרות" של הגוף ולשחרר חסימות אנרגטיות המובילות לחוסר הרמוניה ולמחלות. אנשים מסוימים עשויים להרגיש רגועים לאחר הטיפול; אחרים מרגישים רעננים. לרשימת הילרים במגוון טיפולי הילינג.
  • דיקור סיני - טיפול סיני עתיק שמטרתו למנוע ולרפא מחלות ומצבים ספציפיים על ידי הכנסת מחטים עדינות מאוד לנקודות שונות בגוף. דיקור בנקודות מסוימות משפר את זרימת האנרגיה בגוף וכך משפר את הבריאות. מתאים למגוון מצבים בריאותיים לרבות כאבי גב, אסתמה, כאבי ראש, כאבי מחזור, פיברומיאלגיה, דלקת מפרקים ועוד[9]. למציאת מדקר סיני מומלץ.
  • צמחי מרפא – טיפול במחלות או שמירה על הבריאות באמצעות תכשירים העשויים חומרים צמחיים. להבדיל מתרופות מרשם, שעשויות גם הן ממוצרים צמחיים, צמחי מרפא אינם מכילים בהכרח חומרים פעילים המוסדרים על ידי משרד הבריאות. תוספי צמחים עשויים להכיל צמחים שלמים או חלקי צמחים. השימושים הרווחים הם לחיזוק המערכת החיסונית, לתסמיני גיל המעבר, לכאבי מחזור, למיגרנות וכאבי ראש, לשיפור מצב הרוח ועוד[10]. למציאת הרבליסט.
  • רפואה סינית – מבוססת על האמונה שהצ'י (האנרגיה החיונית של הגוף) זורם לאורך המרידיאנים (ערוצים) בגוף ושומר על איזון בריאותו הרוחנית, הרגשית, הנפשית והגופנית של האדם. המטרה בגישה זו היא להחזיר את האיזון לגוף בין שני כוחות הנקראים יין ויאנג באמצעות דיקור, עיסוי, שינוי אורחות חיים, נטורופתיה ועוד[1]. לרשימת מטפלים ברפואה סינית.
  • נטורופתיה – כחלק מהרפואה הסינית, גישה זו נמנעת מתרופות וניתוחים ומתבססת על שימוש בחומרים טבעיים כמו אוויר, מים, אור, חום ועיסוי, כדי לעזור לגוף לרפא את עצמו. בגישה זו ייתכן שימוש בצמחי מרפא, שינוי תזונתי, דיקור וארומתרפיה[1]. לרשימת מטפלים נטורופתיים.
  • הומאופתיה – גישה שמאמינה ש"דומה מרפא דומה". חומר במינונים גדולים גורם לתסמינים מסוימים, במינונים קטנים הוא יכול לרפא את אותם תסמינים. נעשה שימוש בעשבי תיבול, צמחים, מינרלים, וחומרים אחרים להכנת תרופות הומיאופתיות מדוללות מאוד. הדעות חלוקות לגבי יעילותה של הומאופתיה, אך ישנן עדויות שהומאופתיה עשויה להקל על אסתמה, פיברומיאלגיה, תסמונת עייפות כרונית, תסמינים של גיל המעבר (כגון גלי חום), כאבים, אלרגיות, זיהום בדרכי הנשימה העליונות, כאבי שרירים, הצטננות ושפעת[11]. למציאת הומאופת מומלץ.
  • פלדנקרייז – אימון באמצעות תנועה עדינה ובתשומת לב מכוונת כדי ללמוד דרכים חדשות ויעילות יותר כדי לשפר את טווח התנועה, לפעול יותר בקלות, לשפר את הגמישות והקואורדינציה, ולגלות מחדש את היכולת המולדת לתנועה קלילה ויעילה. שיפורים אלה תורמים לעתים קרובות גם לחשיבה, לוויסות הרגשי וליכולות פתרון בעיות אישיות[12]. למציאת טיפול פלדנקרייז.
  • שיאצו – שיטת עיסוי על ידי הפעלת לחץ על גוף המטופל/ת באמצעות האגודלים, כפות הידיים, המרפקים, הברכיים וכפות הרגליים של המטפל/ת. גישה זו מבוססת על עקרונות התיאוריה של הרפואה הסינית המסורתית לפיה אנרגיה נעה דרך ערוצים (מרידיאנים) בתוך הגוף, והמטרה היא להחזיר את איזון האנרגיה במרידיאנים על מנת לחזק את יכולות הריפוי של הגוף. יעיל למצבים גופניים שונים אך גם למצבי מתח, חרדה ומצבי רוח[13]. לרשימת מטפלי שיאצו.

האם רפואה משלימה בטוחה?

[14]
במקרים רבים מטפלים/ות משלימים אינם מחויבים ברישיון או בהצטרפות לממסד רשמי לפני התחלה של פעילות טיפולית, ולעיתים קשה לזהות אנשי מקצוע שרלטנים בתחום. מתוך הכרה שמצב זה אינו משביע רצון, עם השנים החלו התארגנויות להתאחד תחת גוף רגולטורי אחד לכל תחום עיסוק וכיום קיימים איגודים מקצועיים המהווים מעין גופי רישום או הסמכה שאליהם ניתן להצטרף בהתאם לקריטריונים ולסטנדרטים שונים.

כך למשל קיים בארץ איגוד האוסטאופתיה הישראלי (IRO) או האגודה הישראלית לכירופרקטיקה (israeldc), להם יש סמכויות ותפקידים דומים לאלה של איגודים מקצועיים אחרים, המאפשרים להם להגדיר את הסטנדרטיים ותנאי הצטרפות בהתאם להשכלה, לקודי התנהגות ולניסיון של המטפל/ת.

מאחר שתחום הרפואה המשלימה ממוסד רק בחלקו, גם בטיפולים המשלימים הפחות פולשניים, כמו עיסוי או טיפולי הרפיה, מומלץ להגיע למטפל/ת מוסמך, בעל הכשרה ותעודה מאחת המכללות המוכרות בארץ, שגם עבר התמחות באחד ממרכזי הבריאות בישראל, ו/או בעל המלצות מרופא/ת משפחה או רופא אחר. בנוסף, גם במקרה של תוספי תזונה, שינוי תזונתי ונטילת תרופות שהן לכאורה טבעיות, יש צורך בייעוץ עם רופא קונבנציונאלי, שכן בחלק מהמקרים תיתכן אינטראקציה עם תרופות אחרות שהמטופל/ת נוטל/ת, כמו גם השפעות שליליות על המצב הבריאותי של המטופל/ת.

יש להניח כי תחום הרפואה המשלימה עוד ילך ויגדל ועימו האפשרויות העומדות בפני המטופלים/ות. מומלץ להיוועץ ברופא/ת המשפחה לפני פניה לטיפולי רפואה משלימה, או ברופא ממיין במסגרת קופת החולים. זאת ועוד, חשוב לחלוק עם המטפל/ת העתידי מידע על אודות תחלואות ותרופות הניטלות, על מנת שניתן יהיה לנקוט בכל אמצעי הזהירות ולהתאים את הטיפול באופן אישי.

מקורות
[2] BMC Complement Med Ther 20, 363 (2020). https://doi.org/10.1186/s12906-020-03157-2

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
 צמח החיים בע"מ
צמח החיים בע"מ רפואה משלימה
המרכז לבריאות העורקים
ד"ר גל גריסרו
ד"ר גל גריסרו כירופרקטיקה
כירופרקט, עוסק בפציעות ספורט, רפואת ספורט.
ד"ר לי הונג פן
ד"ר לי הונג פן רפואה סינית
בעלת תואר M.D מסין ופרופסור לרפואה סינית מסורתית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו