הזרעה תוך רחמית, המכונה גם הזרעה IUI והזרעה מלאכותית, היא סוג של טיפול פוריות שבו מחדירים זרע באמצעות צינורית באופן ישיר לחלל רחם, בזמן שהשחלה משחררת ביצית. המטרה של הליך זה היא להגדיל את הסיכוי של הזרע להגיע לתוך החצוצרה ולהפרות את הביצית שממתינה שם, כדי לגרום להיריון[1]. הזרעההיא אפשרות טיפול זעיר פולשנית ונוחה יותר מהפריה חוץ גופית (IVF), והיא ניתנת לביצוע על ידי רופא/ה גניקולוג או גניקולוגית מומחה לפוריות.
צילום: shutterstock
מתי מתבצע
טיפולי הזרעה תוך רחמית מתבצעים במקרים הבאים:
אנדומטריוזיס – עלול להוביל לבעיות פוריות ולכן לרוב, שיטת הטיפול המקובלת במצבים אלו היא שימוש בתרופות לצורך השגת ביצית באיכות טובה, בשילוב עם הזרעה IUI[1].
בעיות בצוואר הרחם – מקרה של רירית סמיכה מדי המקשה על תנועת הזרע, או של עיבוי צוואר הרחם בעקבות צלקת או מבנה מולד[1].
בעיית פוריות מתונה בגבר – במקרים של ספירת זרע נמוכה, בעיות מורפולוגיות בזרע או תנועתיות חלשה של הזרע. הזרעה עשויה להתגבר על חלק מבעיות אלו באמצעות הפרדה בין זרעונים תקינים לאלה באיכות נמוכה יותר[1].
אלרגיה לזרע – לעיתים רחוקות קיימת אלרגיה לחלבון הזרע שגורמת לאדמומיות, נפיחות וצריבה אצל האישה.
נשים המעוניינות להקים משפחה חד הורית באמצעות תרומת זרע[2].
לא ניתן לקיים יחסי מים בשל בעיה נפשית, מגבלה פיזית או מחלה (למשל HIV)[3].
הכנות לטיפול
בשלב הראשוני לטיפול יש לסקור את ההיסטוריה הרפואית של המטופלת (והמטופל, במקרה של זוג). לאחר מכן יש לבצע בדיקות אבחון, כדי להעריך את הפוריות של המטופלת, או של המטופלת ושל בן/בת זוגה, כמו גם כדי לברר האם הזרעה מלאכותית היא טיפול מתאים - יש לוודא שהחצוצרות, המחברות את השחלות לרחם, פתוחות ובריאות, ושהרחם נראה תקין[3]. כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההליך, יש לבצע הזרעה בזמן הביוץ. לרוב, מטופלות יתבקשו ליטול תרופות לפוריות כדי לעורר ביוץ, והדבר ילווה בבדיקת אולטרסאונד ובבדיקות דם כדי לקבוע מהו המועד הטוב ביותר להליך[2]. לאחר קביעת חלון הביוץ, תסופק דגימת זרע (מתרומה או על-ידי בן הזוג), שאותה יכינו במעבדה לקראת ההליך. ההכנה כרוכה בניקוי חומרי ההקפאה, בהפרדת תאי הזרע מהנוזל, ובהשבחת הזרע - בחירת תאי הזרע האיכותיים ביותר. תהליך זה מעלה את הסיכוי להצלחת ההליך[2].
כיצד מתבצע הטיפול
הליך IUI יתבצע בסביבות זמן הביוץ, בדרך כלל כ-24-36 שעות לאחר העלייה בהורמון LH המעיד על הביוץ שעומד להתרחש בקרוב.לאחר מכן יעשה שימוש בצינורית להחדרת הזרע ישירות לרחם. זהו הליך שנמשך לרוב דקות ספורות בלבד וכרוך באי נוחות מינימלית[4].
אחרי הטיפול
בימים ובשבועות שלאחר ההזרעה, יש לעקוב אחר סימנים ותסמינים של הריון. ניתן לבצע בדיקת היריון ביתית או בדיקת דם להריון[4].
תופעות לוואי וסיכונים
קיים סיכון קטן לזיהום לאחר ההליך. הסיכוי להיכנס להריון מרובה עוברים גדל במידה ונעשה שימוש בתרופות פריון[4]. כמו כן, קיים סיכוי קטן לפתח תסמונת גירוי יתר שחלתי בעקבות השימוש בתרופות אלו. חלק מהנשים עלולות לסבול מהתכווצויות קלות הדומות לכאבי וסת[3].
תוצאות הטיפול
הצלחת הטיפול תלויה במספר גורמים כגון תדירות ביצוע ההליך (האם הוא מתבצע באופן רציף בכל חודש), גיל המטופלת, הסיבה להזרעה, האם נעשה שימוש בתרופות פריון ועוד. במידה והטיפול הצליח, המטופלת תתעבר[4].
"דר אריאלה סיטון-יעקובסון היא רופאה נדירה. יש לה סבלנות בלי סוף, מסבירה בצורה מלאה ומובנת , מקצועית ברמה גבוהה מאוד ועונה על כל שאלה שעולה מהפגישה הראשונה ועד אחרי הניתוח."
במידה ומדובר בהיסטרוסקופיה אבחנתית עוד באותו היום או יום למחרת עם המלצה להמנע מקיום יחסי מין למספר ימים. במידה ומדובר בהיסטרוסקופיה ניתוחית פרק הזמן מתארך מעט ועדיף להמנע מכניסה לים/ בריכה. אין מניעה מכל פעילות גופנית אחרת במידה ואת חשה בטוב ואין דמם לדמי משמעותי שמפריע לפעילות שכזו.
שלום. לרוב היסטרוסקופיה ניתוחית נעשית באשפוז יום וכמה שעות אחרי הפעולה יתן להתשחרר הביתה. ייתכנו מעט כאבים באותו היום שחולפים תחת משככי כאבים והפרשה דמית למשל מספר ימים אך כעבור 3-5 ימים ניתן לחזור לשגרה מלאה
בלפרוסקופיה להוצאת ציסטה, הניתוח מבוצע בחלל הבטן ואין קשקר לחלל הרחם או לנרתיק. אין בכך להעיד על הידבקויות, ממליץ להגיע לביקורת ולברר את כל השאלות הקיימות. בהצלחה.
שלום לך, אני בת 57, ללא מחזור כבר 7 שנים. בעברי סבלתי מפוליפים ברחם ובצוואר הרחם. מחזורים קשים מאד ככל הנראה על רקע אנדומטריוזיס. עברתי היסטרוסקופיה ניתוחית לפני כ-10 שנים שבה הוצא פוליפ ולאחר מכן עברתי גרידה. לצערי הפוליפים ממשיכים לצמוח למרות שאין לי מחזור. כעת נמצא ב-u.s פוליפ בגודל 3.3 ס"מ על 1.5 ס"מ. הרופאה התלבטה אם לשלוח אותי לבצע היסטרוסקופיה. ואמרה לי במידה ויחל יהיה דימום לבוא מיידית. וביקשה שאחזור לאחר 1/2 שנה לשם מעקב. השאלה שלי אם לא כדאי להוציא את הפוליפ? והאם הסיכוי להפוך לסרטני גבוה בשל הגודל? אשמח לחוו"ד תודה רותי
בהיסטוסקופיה אבחנתית התגלה פוליפ בדופן קדמית 10 מ"מ. ההיסטוסקופיה הניתוחית בהרדמה יוצאת על יום 16 למחזור. האם זה יכול לעשות נזק לרירית אם מנתחים כשהרירית עבה? תודה