ניתוח קיסרי צרפתי, המכונה בלועזית FAUCS (French AmbUlatory Cesarean Section), הוא סוג של ניתוח קיסרי שהומצא על ידי כירורג צרפתי מתחום הגינקולוגיה, ומכאן שמו. מדי שנה כחמישית עד רבע מהלידות בישראל מבוצעות באמצעות ניתוח קיסרי. מאחר שניתוח קיסרי צרפתי מתבצע באופן שונה מניתוח קיסרי רגיל, נכון לכתיבת שורות אלו הוא מבוצע במעט בתי חולים בישראל ובאופן פרטי בלבד.
מתי מתבצע
בעבר ניתוח קיסרי צרפתי נעשה בעיקר במקרה של הידבקויות בבטן היולדת, אך היום ישנם רופאים/ות שמאמינים שניתוח זה צריך להחליף את הניתוח הקיסרי הקלאסי, בעוד שאחרים טוענים שניתוח צרפתי מסכן את היילוד יותר מקיסרי רגיל.
מה ההבדלים בין קיסרי צרפתי לניתוח קיסרי רגיל?
ניתוח צרפתי שונה בעיקרו מקיסרי רגיל בכך שהגישה לרחם היא צדדית ולא מרכזית.גישה זו נקראת חוץ צפקית, או אקסטרה פריטונאלית, והיא מאפשרת לעקוף השכבה שסביב הרחם (פריטונואם) ולהיכנס מהצד. בניתוח צרפתי גם לא מוכנס קטטר לשלפוחית השתן.
בנוסף לכל זה, קיים גם שוני בחוויית הלידה. בשונה מלידה קיסרית רגילה, שבה ליולדת אין כל חלק אקטיבי, בניתוח קיסרי צרפתי היולדת לוקחת חלק פעיל ולוחצת בעת הוצאת העובר מן הרחם, בדומה ללידה וגינאלית.
היתרונות והחסרונות של ניתוח צרפתי
הדעות לגבי קיסרי צרפתי בעולם הרפואה חלוקות בשל מחסור במחקרים שיראו מספיק תוצאות תומכות בטכניקה.
הטענה העיקרית היא שהחיסרון הגדול בניתוח צרפתי הוא העובדה שמוציאים את התינוק בעזרת מלקחיים, מאחר שהוא יוצא מהצד והחתכים קטנים. נתון זה בעייתי, שכן שימוש במלקחיים מעלה את הסיכון לפגיעה באזורים מסוימים בפנים של התינוק, כמו למשל העיניים.
מהצד השני, התיאוריה התומכת בניתוח קיסרי צרפתי טוענת שההחלמה קלה יותר ובמרבית המקרים נשים יכולות לקום כבר שלוש שעות לאחר הניתוח, ולא שש שעות כמו לידה קיסרית רגילה. בנוסף, החולה משתחררת מבית החולים מוקדם יותר וסובלת פחות מכאבים.
במחקר שנעשה בשנת 2021 ופורסם בכתב העת PloS One, נבדק האם באמת ניתוח צרפתי כרוך בפחות כאבים לאחר הניתוח ובחזרה מהירה יותר לתפקוד עצמאי, וזאת בהשוואה לניתוח קיסרי רגיל. המדדים שנבחנו ביולדות היו ציון רמת כאב ממוצע לאחר הניתוח, ציון של כאב בשילוב תרופות, וזמן חזרה לתפקוד עצמאי. התוצאות הראו שניתוח קיסרי צרפתי הפחית את הכאב לאחר הניתוח והאיץ את ההתאוששות של היולדת, וזאת בהשוואה ללידה קיסרית רגילה[1].
עם זאת, במחקר שנעשה בשנת 2023 ופורסם בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology עולה כי ההחלמה של היולדות בשתי הקבוצות - אלו שעברו לידה קיסרי רגילה ואלו שעברו ניתוח צרפתי - הייתה מצוינת באופן דומה. לגבי בטיחות האם והיילוד בניתוח צרפתי, לטענת החוקרים יש לבצע ניסויים נוספים בקנה מידה גדול יותר כדי להגיע למסקנה[2].
צילום: shutterstock | Sunflower Light Pro
הכנות לניתוח
בדומה לניתוח קיסרי רגיל, ההכנות לניתוח צרפתי נעשות לאחר סדרת בדיקות, צום והתאמה לניתוח. גם ניתוח זה כרוך בהרדמה, לרוב תעשה הרדמה ספינאלית (של עמוד השדרה).
אופן הניתוח
גם ניתוח קיסרי צרפתי נעשה באמצעות חתך רוחבי של עור הבטן התחתונה, כמו זה המקובל בניתוח קיסרי רגיל, אך השלבים של החיתוך והניתוח הפנימי שונים לחלוטין. בתחילת הניתוח הצרפתי מבצעים חתך בבטן התחתונה, אך ללא כל פגיעה ברקמת החיבור של השרירים, ללא הפרדה של שרירי הבטן וללא חיתוך של הצפק (מעטפת המגנה על איברי הבטן). צמצום הפגיעה ברקמות אלו הוא מה שמפחית את הכאב מהניתוח ומאפשר החלמה וחזרה לתנועה מהר יותר. לאחר מכן מתבצע חילוץ של היילוד מן הרחם בשיתוף פעולה פעיל של האם - לחיצות ונשיפות בדומה ללידה טבעית.
לאחר הניתוח
לרוב, ניתן לעשות ניסיון עמידה כל שעה לאחר הניתוח. צריכת מזון יכולה להתחיל ברגע שהתרחש מעבר גזים וכשהמטופלת חשה רעב. לאחר הניתוח נעשית הערכה של המטופלת ואם לא נמצאו סיבוכים כלשהם והמטופלת מרגישה שהיא יכולה לתפקד באופן עצמאי והיא אינה חשה בכאבים, ניתן להשתחרר כבר כיממה לאחר הניתוח. במקרים אחרים, השחרור נעשה לפחות 48 שעות לאחר הניתוח, שוב לאחר הערכה של המטופלת[3].
סיכונים
הסיבוכים שעלולים לצוץ הם זיהום באתר ניתוח, דלקת ברירית הרחם, דלקת בדרכי השתן, חסימת מעי או דימום אחרי לידה[4].
שלום. אני בת 56 ונוטלת הורמונים אסטרוג'ל ואוטרוגסטן 200 כבר 6 שנים בעקבות תופעות גלי חום קשים והפסקת המחזור. קיבלתי את ההמלצה להורמונים משני רופאים מומחים לגיל מעבר וזאת למרות שאימי חלתה בסרטן השד ועברה גם כריתה וגם דודה עם סרטן שד שהחלימה ממנו. שניהם מודעים לכך כי הבאתי את כל המסמכים התומכים בכך. אני במקביל במעקב אצל כירורגית שד לבדיקה כל חצי שנה וגם אולטרסאונד וממוגרפיה כל שנה. בכל פעם שאני מגיעה לכירורגית שד היא מזהירה אותי שזה בעייתי שאני נוטלת את ההורמונים ולעומת זאת המומחית לגיל המעבר שאני מטופלת אצלה כבר שנתיים אומרת שההורמונים שומרים עליי. אני מאוד סומכת על שתי הרופאות המומחיות אבל אני בקונפליקט. למי להאמין? מה לעשות? אשמח לתשובה ממקום אובייקטיבי : ) תודה
אני לא חושבת שאף רופא אובייקטיבי -- הכירורג שד דועג לשדיים והוא רואה נשים עם סרטן שד - רופאי הנשים רואים לרב נשים בריאות בלי סרטן שד- טיפול הורמונאלי אכן מעלה במעט את הסיכון לסרטן שד , אבל מאידך מביא עימו יתרונות רבים הן מבחינת תסמינים והן מבחינת שמירה על עצם לב ועוד.... גם נסיעה ברכב היא מסוכנת ובכל זאת זה סיכון שאנחנו ללוקחים כדי להגיע במהירות מקום למקום. לדעתי בגדול - היתרונות עוליים על החסרונות. רק את יכולה להחליט מה נכון עבורך. בהצלחה, מקווה שעזרתי
בת 48.5 סובלת משינה גרועה, מצבי רוח וחרדות ומגרנות שהחריפו. לא מצליחה להרדם בלי חצי כדור שינה זודרום כבר שנה וחצי. סובלת בשנתיים האחרונות בלופים ממצבי רוח, חרדות, התקפי חרדה, גלי בכי ועצב ועצבנות. בעבר לקחתי הרבה שנים רסיטל לחרדות, שעזרו. הפסקתי לפני שנתיים את הריסטל ומאז רכבת הרים. חצי שנה אחרי ההפסקה השינה השתבשה מאוד, לא מצליחה להרדם בלי חצי זודורום וגם אז מתעוררת אחרי 4-5 שעות ומתקשה לחזור לישון. קמה עייפה. סובלת ממגרנות מגיל 40, שהחריפו בשנים האחרונות. בשבועיים האחרונים כמעט כל יומיים מגרנה, כאב ראש. לוקחת רילרט שעוזר, אבל משתדלת לא לקחת יותר מידי אבל המינון עולה ונע סביב 5-6 בחודש. מתלבטת מה לעשות להרגשי טוב, בלי חרדות, שינה רציפה וטובה ופחות כאבי ראש - האם לחזור לקחת רסיטל (האם חצי כדור יעזור?) או לקחת הורמונים -כי מדובר בטרום גיל המעבר וחוסר באסטרוגן גורם לכל התופעות - עדיין יש לי מחזור, אבל התחיל להתקצר, והחודש הגיע אחרי 18 ימים, ועכשיו אמור להגיע אחרי 28 ימים. ו/או להתחיל טיפול מונע מגרנה מנוירולוג. מרגישה שאף רופא לא רואה את המכלול ולא יודעת להחליט מה לקחת.
צר לי לשמוע את הסבל.... מניחה שזה שילוב של פרימנאפאוזה עם מצב בסיסי - מציעה להתייעץ לגבי חידוש הרסיטל יחד עם תוספות של טיפול הורמונאלי חליפי. - יכולה להתחיל בהורונים לראות אם אוזנת ובמידה ולא ללהוסיף את הרסטיל.. או טיפול אחר בהתאם להמלצת הרופא. המגירנות גם יכולות להיות קשורות לשינויים ההורמואלים לכן תתחילי טיפול ותראי אם יש הטבה.
בת 53 עדיין עם מחזור שהיה מגיע כל 21 יום. מחזור אחרון היה איחור של שבוע. וכל מיני תופעות מוזרות בגוף שאחת מהן התכווצויות בבטן תחתונה מקרין גם לגב (מותניים) לציין כי בחודשיים האחרונים גם פעמיים דלקת בשתן מאותו חיידק. עשיתי כמה פעמים תרבית לאחרונה יצאה שלילךית. לא יודעת למה לשייך את ההתכווצויות בבטן תחתונה ולא רוצה לקחת עוד ועוד אנטיביוטיקה (שלחלקן פתאום הפכתי אלרגית)
שלום רב בת 65 וסת אחרונה לפני 10 שנים לפני למעלה מחודש, התחלתי להשתמש במדבקות עקב תסמינים בלתי פוסקים של המנופאוזה.הכל מצויין ,רק מידי שבועיים יש לי הםרשה דמית קלה מאד למשך יום וזה נפסק. חוויתי כבר פעמיים.קראתי שזה תקין והבנתי גם מהי הסיבה ההורמונלית. ,האם זה אמור לחלוף?